Ralliuutisia, vol 2

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Jos PH operoi kuten Msport v.97-2012 luultavimmin vaikuttaa testausmääriin koska kaikki mikä jää budjetista yli, on PH lle liikevoittoa. Rahaa tuskin poltetaan testaamiseen yhtä surutta kun esim Toyotalla ja Huyndailla nyt. Saa nähdä nähdäänkö tämän jälkeen myös kuskeina enemmän maksavia junnuja/ konkareita. Wilssonhan tykkäsi maksavista kuskeista mm.Swartz, Sainz, Solberg jo silloin kun olivat virallinen tehdastiimi. Jos PH operoi kuten Msport 2013 eteenpäin, niin sitten enimmäkseen maksukuskeja
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Jooh Sainz maksukuski ja jjx ignoreen lopultakin, se on morjes
Alkaa olemaan vähän väsynyt tää Wilson & maksukuskit - argumenttikin, joka enemmänkin sopii tuohon 2010-luvun taitteeseen kuin ysärin loppuun tai 2000-luvun alkuun.

Ei muistikuvia koska Wilson on tarkalleen hypännyt Fordin remmiin, mutta jos miettii 2000-luvun alkupuoliskoakin niin siellä oli kokeneempien kehäkettujen lisäksi suhteellisen hyvä nippu nuoria lupauksiakin joista osalla olisi varmasti ollut ralliura ihan toisenlainen jos eivät olisi Fordin ajohaalareita pukeneet päälle.
 

Ripex

Well-known member
Liittynyt
26.4.2017
Viestit
77
Jos Hyundai lähtee niin kannattanekko Toyotan rakentaa jyväskylään uusia tiloja jos valmistajat rallissa vaan vähenee
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Jos Hyundai lähtee niin kannattanekko Toyotan rakentaa jyväskylään uusia tiloja jos valmistajat rallissa vaan vähenee
Ei minun mielestäni ainakaan rallia varten, mutta tokihan siellä voi muutakin testata. Ja jos rally 2:ssa kauppa käy niin kai niitä pitää jossain rakentaa?
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Ei minun mielestäni ainakaan rallia varten, mutta tokihan siellä voi muutakin testata. Ja jos rally 2:ssa kauppa käy niin kai niitä pitää jossain rakentaa?
Tarkoitus siellä on testata siviilivehkeitäkin. Mutta kieltämättä hieman ylimitoitettu konsepti, ainakin, jos miettii rallin MM-sarjan Rally1-tasoa tällä hetkellä, mutta tosiaan varmasti mahdollisuuksien mukaan kaikenlaisten Toyotan autojen testaamiseen tuota hyödynnetään.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1551
Sijainti
Porvoo
En sanonut että Sainz oli maksukuski, lue tarkemmin. Sanoin, että Sainz (=hänen sponssit) oli maksava kuski.
Öö mitä näillä on eroa?
Sainz oli maksukuski
Sainz oli maksava kuski.

Se että korjaat jälkeenpäin tolla sululla ei poista sitä että Sainz ei ollut kumpaakaan yllä. Sainz palkattiin tallien toimesta, Sainz oli kovan rahan kuski ja nautti isoa palkkaa ja se että joku Repsol seurasi häntä, ei tee hänestä mitään maksukuskia tai maksavaa kuskia. Nyt oot täysin hakoteillä ja selittelysi vaan korostaa sitä.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Öö mitä näillä on eroa?
Sainz oli maksukuski
Sainz oli maksava kuski.

Se että korjaat jälkeenpäin tolla sululla ei poista sitä että Sainz ei ollut kumpaakaan yllä. Sainz palkattiin tallien toimesta, Sainz oli kovan rahan kuski ja nautti isoa palkkaa ja se että joku Repsol seurasi häntä, ei tee hänestä mitään maksukuskia tai maksavaa kuskia. Nyt oot täysin hakoteillä ja selittelysi vaan korostaa sitä.
Jokatapauksessa Phillip Morrisin, Repsolin ja Telefonican rahat tuli Sainzin mukana tiimiin useana vuonna. Maksukuskin määritteleminen ei kai ole kovin yksiselitteistä. Tänäk sanoi, että Hirvonen ja Latvala olivat koko uransa ajan maksukuskeja. Hmmmm. Maksukuski määritellään kai epätieteellisesti siten, että se on kuski jolla on vähän kykyjä, mutta yleensä paljon rahaa tuotavana. Todistettavasti Sainz on ollut yhtenä vuotena ainakin maksava (maksu-?)kuski, nimittäin eka Citikka vuosi jolloin tallissa oli jo McRae ja Loeb ja Sainz tuli ylimääräisenä siten, että Telefonica maksoi osan ajattamisesta. Seuraavana vuonna Mc rae sai monoa ja tallissa ajoivat Sainz ja Loeb ja tälläkertaa ei ollut mukana Epsanja sponsseja.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076
Thierry Neuville to remain with Hyundai Motorsport in 2025

  • Hyundai Motorsport has signed a contract extension with driver Thierry Neuville for the 2025 FIA World Rally Championship (WRC) season
  • Confirmation of the Belgian’s continuation for a 12th season reaffirms Hyundai Motorsport’s commitment to the FIA WRC for 2025
  • With Neuville competing alongside Ott Tänak, the Alzenau-based team will once again boast one of the most competitive driver pairings in the series next year.

"Vahvistaa tallin sitoutumisen kauteen 2025." Vuosi kerrallaan.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Aiheuttaakohan tuo hybridin käyttö/ylläpito millaista vaivaa kustannuksia tiimeille? Jotain pikalääkettä esim. pienempien tiimien toimintaan, että jos hybridin tiputtaisi pois kaudelle -26, mutta muuten autot pysyisivät samoina. Eli ns Rally1 mallia "Sesks". Mietin siis esim. tuon PH Sportsin näkökulmasta.
 
Viimeksi muokattu:

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Facebookissa kiersi kuva, missä oli mainintaa 26 yksityistiiminä, 27 ei mitään rallin kanssa ja kaikki toiminnat nykypaikassa lopetetaan. Eli rally 1 ja 2 puolet nurin. Ratapuolella jatkuisi eri sijainnissa.

Saas nähdä mitä tapahtuu.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Aiheuttaakohan tuo hybridin käyttö/ylläpito millaista vaivaa kustannuksia tiimeille? Jotain pikalääkettä esim. pienempien tiimien toimintaan, että jos hybridin tiputtaisi pois kaudelle -26, mutta muuten autot pysyisivät samoina. Eli ns Rally1 mallia "Sesks". Mietin siis esim. tuon PH Sportsin näkökulmasta.
Vuonna 17 käytännössä katsoen katosivat yksityiskuskit paria poikkeusta lukuunottamatta joten ei vielä riitä pikalääkkeeksi hybridin poisto. Tommi puhui aikanaan, että moottori on 2017 autoissa avattava joka kisan jälkeen mutta jos kilpailuja lyhennettäisiin, niin pystyisi ajamaan kaksi kisaa samalla motilla avaamatta. En tiedä onko tuo moottorin huolto kuinka iso kustannus. Valitettavasti taitas kustannuksien leikkaus myös tarkoittaa vähemmän tehoa autoihin.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Facebookissa kiersi kuva, missä oli mainintaa 26 yksityistiiminä, 27 ei mitään rallin kanssa ja kaikki toiminnat nykypaikassa lopetetaan. Eli rally 1 ja 2 puolet nurin. Ratapuolella jatkuisi eri sijainnissa.

Saas nähdä mitä tapahtuu.
Eli näyttää siltä, että tuo PH sport kuvio on vähänkuin saattohoitoa. Eli poistuminen takavasemmalle saadaan naamioitua siten että PH Sport ei jatka toimintaa ja PH Sportin ukot saa medialle selitellä miksi homma ei jatku. Ja otsikot lehdissä on muotoa PH Spot vetäytyy. Sama asia jos Wilson nyppäisi tepselin seinästä, otsikot olisivat : Msport vetäytyy, eikä niin että Ford vetäytyy koska Ford vetäytyi jo 2012
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3607
Sijainti
JKL
Aiheuttaakohan tuo hybridin käyttö/ylläpito millaista vaivaa kustannuksia tiimeille? Jotain pikalääkettä esim. pienempien tiimien toimintaan, että jos hybridin tiputtaisi pois kaudelle -26, mutta muuten autot pysyisivät samoina. Eli ns Rally1 mallia "Sesks". Mietin siis esim. tuon PH Sportsin näkökulmasta.
Tätähän jo tulevalle kaudelle ehdotettiin mutta tallit tyrmäsivät asian. Säästö olisi vähäinen koska puhutaan vain parista vuodesta ja tekniikka on jo olemassa. Sitä vastoin lisää testejä (=lisää kustannuksia) tarvittaisiin korvaamaan puuttuva hybridi yksikkö kun autot muuttuvat erilaiseksi ilman sitä...

Nythän tuo Hyundain kuvio näyttää siltä että ovat mukana Rally1:llä näiden sääntöjen loppuun saakka, eli kauden -26 loppuun. Tähänhän he puheidensa mukaan ovat sitoutuneetkin... Sen jälkeinen aika on sitten toinen tarina...
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3607
Sijainti
JKL
Ja muistetaanpas tässä kaikessa "Rally1 säännöt ja hybridit varsinkin on paskaa"-haukkumisessa yksi pointti...

WEC hypercar luokassa Hybridi on pakollinen...
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Ja muistetaanpas tässä kaikessa "Rally1 säännöt ja hybridit varsinkin on paskaa"-haukkumisessa yksi pointti...

WEC hypercar luokassa Hybridi on pakollinen...
.....Kuten myös Formula 1ssä. Mutta ei se tee hybridistä mitenkään perusteltua kilpa-autoilussa, jos se on sääntöjen määräämä asia. Jos tuo olisi jollaintavalla perusteltua, niin silloin kaikissa F-ryhmän Escorteissa ja jokkis Fiateissa olis hybrid moottorit jos se lisäisi nopeutta.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Tätähän jo tulevalle kaudelle ehdotettiin mutta tallit tyrmäsivät asian. Säästö olisi vähäinen koska puhutaan vain parista vuodesta ja tekniikka on jo olemassa. Sitä vastoin lisää testejä (=lisää kustannuksia) tarvittaisiin korvaamaan puuttuva hybridi yksikkö kun autot muuttuvat erilaiseksi ilman sitä...
Tältä tippuu pohja kyllä aika tehokkaasti kun katsoo mitä kyytiä Sesks laski sillä autolla menemään Puolassa. Tai ero on minimaalinen ja jos kaikilta se otettaisiin pois, nii en ymmärrä miten se lisäisi kustannuksia jos testipäivämäärätkin ovat rajatut.

Edit; mutta toki, jos siinö ei oe juurikaan mitään ylläpitokustannuksia tms., niin turhahan sitä on mihinkään tiputtaa. Saattaa olla vain pisara meressä.
 
Viimeksi muokattu:
  • Like
Reaktiot: jjx

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3607
Sijainti
JKL
Tältä tippuu pohja kyllä aika tehokkaasti kun katsoo mitä kyytiä Sesks laski sillä autolla menemään Puolassa. Tai ero on minimaalinen ja jos kaikilta se otettaisiin pois, nii en ymmärrä miten se lisäisi kustannuksia jos testipäivämäärätkin ovat rajatut.
Juuja ei... Jos sinne laitetaan Hybridin kokoinen puntti kyytiin kuten Seskillä niin vaikutus toki pienempi. Mutta jos se Hybridi jätetään pois, niin eivät varmasti suostu ottamaan sitä punttia kyytiin. Ja se taas tarkoittaa sitä testaamista... Toki nyt sitä ei tarvitse murehtia, kun Hybridillä ajetaan jatkossakin...
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Juuja ei... Jos sinne laitetaan Hybridin kokoinen puntti kyytiin kuten Seskillä niin vaikutus toki pienempi. Mutta jos se Hybridi jätetään pois, niin eivät varmasti suostu ottamaan sitä punttia kyytiin. Ja se taas tarkoittaa sitä testaamista... Toki nyt sitä ei tarvitse murehtia, kun Hybridillä ajetaan jatkossakin...
Juu, tietty siitä tulisi pieni painoero, taisi joskus joku detalji olla, että 87 kg painaa.
 
Ylös