Ralliuutisia, vol 2

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Tuo maksukuski termi on ruma, mutta sillä on kiva vähän leikitellä. Alkujaan termi maksukuski tarkoittaa kai puhtaimmillaan sitä, että kädetön kuski ajaa faijan tai sponssien rahoilla huippu sarjassa. Sainzin mukana tuli yleensä iso sponssipaketti. Luultavimmin näistä rahoista osa meni tallille ja osalla hoidettiin Sainzin muhkea palkka. Olisi todennäköisyydellä mestari ilman sponssejakin. Ja Sainzin perhehän oli myös tietääkseni varakas. Kuuluisin "maksukuski" lienee Sebastian Ogier (RB Msport, Citikka) (troll)
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Ja Repsolin kanssa yhteistyö loppui kauteen 1998 kun Carlos ajoi Castrolin värisellä Toyotalla.
...ja silloin tuli mukaan Telefoonica. Sainzhan jopa vaihtoi Toyotalta pois 92 jälkeen koska Castrol,
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Sainz ajoi aikanaan Subarulla, joka ei ollut värjätty Repsolin väreihin. Molemmat mestaruudet tuli Mallun värisessä Toyotassa.
89-92 Toyotat oli myös Repsolin tarroilla ja Subarun puskureissa ja tuulilasissa oli Repsolin logot 94-95.
 

simc

Well-known member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
223
Tuo maksukuski termi on ruma, mutta sillä on kiva vähän leikitellä. Alkujaan termi maksukuski tarkoittaa kai puhtaimmillaan sitä, että kädetön kuski ajaa faijan tai sponssien rahoilla huippu sarjassa. Sainzin mukana tuli yleensä iso sponssipaketti. Luultavimmin näistä rahoista osa meni tallille ja osalla hoidettiin Sainzin muhkea palkka. Olisi todennäköisyydellä mestari ilman sponssejakin. Ja Sainzin perhehän oli myös tietääkseni varakas. Kuuluisin "maksukuski" lienee Sebastian Ogier (RB Msport, Citikka) (troll)
Jos Sainz ja Ogierkin olivat maksukuskeja, niin kai tuo sitten rajaa 99,9999999999999999999999999999999 % rallia harrastavista maksukuskeiksi, koska ovat haalineet rahat ajamiseen itse tai sponsoreilta ja sukulaiset huoltoporukoiksi? Ja eikö kaupallisen yhteistyön tarkoitus ole edesauttaa maksajan näkyvyyden saamista? Mainoksesta haalarissa maksetaan yhtäälle, mutta mainoksesta auton kyljessä maksetaan ehkä jollekin toiselle? (Kuva redbull.com)
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2537
Miten tästä taas jaksetaan edes vääntää? Joka vuosi samat jupinat ja ymmärretään tahallaan väärin tätä aihetta.

kärjistäen voisi varmaan sanoa että henkilökohtaiset sponsorit hakevat ja saavat rahoilleen vastinetta sijoittamalla "oikeisiin" kuskeihin. Maksukuskit ajavat isän/serkun/tuttavan/kivan kaverin rahasäkillä, joka ei koskaan tuota yhtään mitään mutta hauskaa saadaan pitää.

Aika nollissa on varmaan lajissa kuin lajissa kuljettajat jotka ovat tyhjällä autolla ilman tarroja huipulle kiivenneet...
 

Fenomenal

Well-known member
Liittynyt
21.11.2016
Viestit
79
Tuo maksukuski termi on ruma, mutta sillä on kiva vähän leikitellä. Alkujaan termi maksukuski tarkoittaa kai puhtaimmillaan sitä, että kädetön kuski ajaa faijan tai sponssien rahoilla huippu sarjassa. Sainzin mukana tuli yleensä iso sponssipaketti. Luultavimmin näistä rahoista osa meni tallille ja osalla hoidettiin Sainzin muhkea palkka. Olisi todennäköisyydellä mestari ilman sponssejakin. Ja Sainzin perhehän oli myös tietääkseni varakas. Kuuluisin "maksukuski" lienee Sebastian Ogier (RB Msport, Citikka) (troll)
Jos Sainz ja Ogier ovat maksu tai "maksukuskeja", niin kukahan ei sinun mielestäsi ole?
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
332
Jos Sainz ja Ogier ovat maksu tai "maksukuskeja", niin kukahan ei sinun mielestäsi ole?
Ei ainakaan Esuppi koska ei varmaankaan tuonut mitään merkittävää sponsorirahoitusta ajopaikkansa vastineeksi Hyndaille. Eikä Kallenkaan Toitsussa näy Kesäpöydän tms. Mainoksia.

Takavuosien huippukuskeista lähinnä Sainzin ja Repsolin välinen yhteys tuli selkeästi esiin. Samoin Jimmy McRsen sponssi oli pitkään Rothmans. Niin Metro kuin Legacykin olivat Rothmsnsin väreissä (ei vain pieni tarra jossain puskurin kulmassa).
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Aika nollissa on varmaan lajissa kuin lajissa kuljettajat jotka ovat tyhjällä autolla ilman tarroja huipulle kiivenneet...
Minusta nimenomaan "maksukuski" on sellainen kuten Loubet tai Camilli, jolla oli varmasti rahallisia tukijoita (ranskan liitto ja jotain henkilökohtaisia tukijoita), mutta autossa ei ollut mitään isoja sponsoreita.

Ehkä joku Freddy Loix menee sitten siihen kategoriaan, että ovi talleihin aukesi sillä, että mukana tuli punavalkoisen tupakkayhtiön rahat, mutta kyllä niitä ranteitakin jonkin verran oli.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Jos Sainz ja Ogier ovat maksu tai "maksukuskeja", niin kukahan ei sinun mielestäsi ole?
Tarkoitus oli osoittaa että se on veteen piirretty viiva. Mielikuvat ratkaisee tässäkin. Kaikki kuskit on ainakin uran alussa maksukuskeja. Jopa Kalle oli Skodalla maksukuskina, mutta ei käsittääkseni sen jälkeen.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Minusta nimenomaan "maksukuski" on sellainen kuten Loubet tai Camilli, jolla oli varmasti rahallisia tukijoita (ranskan liitto ja jotain henkilökohtaisia tukijoita), mutta autossa ei ollut mitään isoja sponsoreita.
Vähä ontuu tämä logiikka, koska tällä logiikalla Luca Berttel/ Qhalid al Qassim eivät siis olleet maksukuskeja vaikka esim. ensimainittu ajoi mutsin rahoilla, mutta oli firman logot autoissa.

Ja al Qassimin tapauksessa hänen isänsä valtio halusi näkyvyyttä ja halusi tukea sitä tallia jossa poikansa ajoi???? Siis ihan samoin kun Sainzin tapauksessa???
 

Fenomenal

Well-known member
Liittynyt
21.11.2016
Viestit
79
Ei ainakaan Esuppi koska ei varmaankaan tuonut mitään merkittävää sponsorirahoitusta ajopaikkansa vastineeksi Hyndaille. Eikä Kallenkaan Toitsussa näy Kesäpöydän tms. Mainoksia.

Takavuosien huippukuskeista lähinnä Sainzin ja Repsolin välinen yhteys tuli selkeästi esiin. Samoin Jimmy McRsen sponssi oli pitkään Rothmans. Niin Metro kuin Legacykin olivat Rothmsnsin väreissä (ei vain pieni tarra jossain puskurin kulmassa).
Meinaatko että 2021 Jyväskylään Esuppi sai Toyotan ihan hyvää hyvyyttään ilmaiseksi ajettavakseen? Muuten vaan hänen manageritoimistonsa Even Managementin logot kyljessä Ponssen kanssa. Myös Fordin ajopesti aukesi Citroenin maksamana kun he vetäytyivät sarjasta ennenaikaisesti. Vähän vastaavasti aikanaan Toyota (TTE) maksoi osittain Camillin ja Sunisen ajoja Fordilla. Moottoriurheilu on niin kallista, että taitaapi jokainen olla jollakin lailla maksukuski. Kyllä Kallenkin uraa on tasoiteltu isän, Jouhkin, AKK;n ja IKH:n rahoilla. Nythän kumpikin on siinä asemassa, että tallipaikasta ei tarvitse maksaa ja ovat saamapuolella.

Carlos Sainzin kutsuminen maksukuskiksi on aivan älytöntä. Eihän se tee kuskista maksukuskia jos hänellä on hyvät sponsorit, jotka haluavat seurata mukana näkyäkseen hänen rinnallaan. Hän olisi saanut ajopaikat myös ilman sponsoreitaan menestyksen myötä. Espanjalaiset sponsorit ovat muutenkin hämmästyttävän innokkaita seuraamaan omia moottoriurheilijoitaan. Santander on yleensä aina Alonson mukana Formuloissa. Repsol ja Telefonica useammankin MotoGP tallin sponsorina jos vaan espanjalaisia tallissa.
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Ehkä vois tyhjentävästi sanoa, että saadakseen maksukuskin jalon ja kunnioitetun arvonimen, täytyy olla ensisijaisesti puukäsi ja toissijaisesti omata varakkaat taustajoukot. Nämä molemmat määreet on täytyttävä, ei riitä, että vain toinen näistä määreistä täyttyy.
 

Fenomenal

Well-known member
Liittynyt
21.11.2016
Viestit
79
Ehkä vois tyhjentävästi sanoa, että saadakseen maksukuskin jalon ja kunnioitetun arvonimen, täytyy olla ensisijaisesti puukäsi ja toissijaisesti omata varakkaat taustajoukot. Nämä molemmat määreet on täytyttävä, ei riitä, että vain toinen näistä määreistä täyttyy.
Täytyy vielä sen verran kommentoida, että kyllä kovalla harjoittelulla ja valmennuksella puukädestäkin voi kehittyä kohtuulliseksi rattimieheksi. Eilen kun lähetyksessä arvuuteltiin Fordin tulevia kuskeja, niin kyllä Greensmith on kehittynyt ja pesisi Munsterin mennen tullen. Mutta ottaisiko kumpaakaan kukaan autotehdas tehdaskuljettajaksi ilman setelitukkoja?

Huvittavinta että tämän hetken "maksukuskien prototyypit" ovat ehkä rahallisesti vähiten maksukuskeja. Toyotan japanilaisprojektit. Vastoin kuljettajien luonnollista lahjakkuutta ja normaalia urapolkua. Ulkopuolinen taho, tässä tapauksessa autonvalmistaja itse. Yrittää tasoittaa ja oikoa kohti japanilaista maailmanmestaria japanilaisessa autossa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Täytyy vielä sen verran kommentoida, että kyllä kovalla harjoittelulla ja valmennuksella puukädestäkin voi kehittyä kohtuulliseksi rattimieheksi. Eilen kun lähetyksessä arvuuteltiin Fordin tulevia kuskeja, niin kyllä Greensmith on kehittynyt ja pesisi Munsterin mennen tullen. Mutta ottaisiko kumpaakaan kukaan autotehdas tehdaskuljettajaksi ilman setelitukkoja?
On Greensmith kehittynyt, mutta toisaalta on myös tullut ihan totaalisia hutikisoja kuten Jyväskylä viime ja tänä vuonna. Sellaisia ei saisi enää tulla tällä kokemuksella.

Toki Munsterin pesee, mutta siihen ei paljoa tarvita.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076
Rising star Sami Pajari will have the opportunity to continue his development at the highest level of the FIA World Rally Championship when he drives for TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team at the upcoming Rally Chile and Central European Rally.

Chilessä Pajari korvaa huilitauolle laitetun Katsutan. Keski-Euroopan rallissa Katsuta taas mukana.
 
Ylös