Ralliuutisia, vol 2

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
966
Tamperetta voisi pitää uskottavana MM-rallin järjestäjänä jos ensin olisi vaikka SM-ralli tai edes f-cupin osakilpailu tehtynä.
SMpirelli ralli ajettiin pitkään TAMun järjestemän. Lisäksi suuri ja matava Nokian UA järkkäsi nokia rallia pitkään :D PR-racing järkkäs sm-rallia treellä 2000-alussa. oikeesta se olikin Valkeakosken sm.
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
375
No tuskinpa tuo Jyväskylästä pois siirtyy on sen verran ikoninen tapahtuma. Rovaniemi lienee se ainoa varteenotettava vaihtoehto ja tässä tapauksessa se olisi melkoisella varmuudella talviralli. Itse toivon, että ralli jatkuu Jyskälässä ja pätkiä uusitaan reippaalla kädellä ensi vuodelle. Rovaniemelle se EM-ralli olisi toiveissa, mutta eikö siellä kaupunki haraa vastaan?
Taitaa se harata vastaan Jkl;:ssakin. Etenkin jos kaupungin maksuosuutta korotettais ronskimmalla kädellä. Jo nyt kaupungin johto joutuu vääntämään putkes mutkalle et ralli saadaan sopimaan ilmasto yms politiikksan. Vihreät on jonkinlainen poliittinen voima alueella, karkeesti kolmannes Jkln valtuustosta.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3965
Sijainti
JKL
En pilaa, mutta totean silti, että KSMLlle pelkästään kolme vihreiden valtuutettua on antanut yllättävän positiivisen kommentin kuinka pitäisi myös kannustaa rallin positiivisia puolia
Juu, ja ei nekään niin tyhmiä ole etteivät osaa katsoa mitä jää viivan alle yhdestä viikonlopusta...
 

Seniorikansalainen

Altmeister
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
204
Sijainti
Joensuu
Tämä ei nyt ole varsinaisesti uutinen vaan enemmän pohdintaa. Pohdintaa silläkin uhalla, että hienohelmaiset yhden totuuden jäärät vetävät herneitä nenään kuin imurit konsanaan.

Minun mielestäni Raution pitäisi tehdä jyrkkä liike. Niitä on tehty aikaisemminkin, esimerkiksi Salo pois ja Hokkala pois kun ei tullut sitä tulosta/kehitystä mitä odotettiin. Nyt se liike olisi keskittyä Korhosen uraan ja pudottaa alisuorittaja Kauppinen pois. Kauppinen ei Arcticin (tuuri)voiton jälkeen ole oikeastaan saanut mitään aikaan. Liian paljon, liian varhain...

Korhonen on hienolla kasvukäyrällä. Vauhti riittää erilaisissa ralleissa, homma onnistuu ulkomailla, paineenkestoa on ja jopa englanniksi tulee haastattelussa muutakin tekstiä kuin "Jeah". Kaikki Raution panostus Roopen uraan ja kenties meilä on ensi vuonna ainakin uusi Euroopan mestari.

Kartturi Viinikka on juuri oikea kaveri/mentori Roopelle. Tämä pari jatkoon.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2666
Tämä ei nyt ole varsinaisesti uutinen vaan enemmän pohdintaa. Pohdintaa silläkin uhalla, että hienohelmaiset yhden totuuden jäärät vetävät herneitä nenään kuin imurit konsanaan.
Jätän Dysonin käynnistämättä, mutta itse huomioisin tässä pari seikkaa:
1) Kauppinen ja nuori ikä. Pikku G:kin sen aikanaan jo ties - virheist oppii ja kokemust karttuu. Tuollaiselle koljanterille kun antaa tuossa iässä Rally2 -auton lapaseen, on aika varmaa että välillä tulee ylilyöntejä kun halutaan näyttää koko maailmalle.
2) Tunturissa mentiin eikä meinattu, ja sen jälkeen, kuten sanottua on ollut vähän tahmeampaa. Mutta ei missään nimessä toivotonta. Tässä tullaankin sitten kysymykseen - onko tämä tarkoituksellista, vai jotain muuta? Jos muistellaan Roopen kehityskäyrää tästä muutaman vuoden Rautio-polulta, niin myönnettäköön, itselläni alkoi usko hiljalleen hiipua kunnes tänä vuonna on tullut selkeää tasonnostoa. Itsellänihän ei mitään faktoja ole tueksi laukoa, mutta väkisinkin tulee mieleen että Rautio on niitä joilla on selkeä aikataulu projekteilleen. Ensin opetellaan pari vuotta ja sitten painetaan oikeaa jalkaa pidemmälle kun aika on kypsä.

Myönnettäköön toki, että Kauppisen ulkomaan kokeilut tänä vuonna erilaisilla etuvetoisilla kitkuttimilla eivät ole herättäneet luottamusta vauhdin puuttuessa ja virheiden tapahtuessa. Mutta jotenkin Korhosen esimerkin kautta jaksaisin vielä uskoa siihen, että ehkä tässä on jokin tavoitteellinen agenda myös taustalla, eikä edes lähdetä repimään heti ensimmäisistä kisoista lähtien.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
17026
Sijainti
Tampereen lenkki
Korhonen on hienolla kasvukäyrällä. Vauhti riittää erilaisissa ralleissa, homma onnistuu ulkomailla, paineenkestoa on ja jopa englanniksi tulee haastattelussa muutakin tekstiä kuin "Jeah". Kaikki Raution panostus Roopen uraan ja kenties meilä on ensi vuonna ainakin uusi Euroopan mestari.
Minusta Roopen ulosanti haastatteluissa vaatisi paljon kehitystä, siitä oli radiossa vaikea saada mitään selvää edes. Ja vauhtia asvaltilla pitäisi saada lisää jos haikailee Euroopan mestaruutta, jossa suurin osa kisoista ajetaan asvaltilla. Roomassa Roopen paras pätkäaika oli 16. WRC2-mestaruuden voi voittaa valitsemalla itselleen pelkkiä sorakisoja ennemmin kuin EM:n. Teknisillä sorakisoilla, joita on WRC2:ssa mutta ei EM:ssä, vauhtia kyllä on jo riittävästi.

Kauppisen osalta minusta liian aikaista tehdä päätöksiä. Jos parin vuoden päästä ei ole edetty, niin sitten.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3965
Sijainti
JKL
Kauppisen nuori ikä ei ole varsinainen ongelma. Suurempi ongelma sen sijaan on Raution piirtämät askelmerkit (ensi vuonna Rally2 mm-sarja ja 2027 Rally1...). Kokemusta ja vauhtia on kerättävä. MM-sarjassa ei pärjää ilman sitä. Mutta jos kärsivällisyys ei siihen kokemuksen keräämiseen riitä (lähinnä Rautiolla), niin koko panostus on silloin ollut turha. No, toivotaan että kärsivällysyys riittää ja Kauppisen tekemisen taso on nousujohteista. Mutta jo nyt voi kyllä sanoa, että ihan Kallen tasoisesta lahjakkuudesta, tai edes lähelle, ei Tuukan kohdalla kuitenkaan puhuta, vaan läksjyjä riittää niin ajamisessa kuin paljon muussakin...
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2666
Kauppisen nuori ikä ei ole varsinainen ongelma. Suurempi ongelma sen sijaan on Raution piirtämät askelmerkit (ensi vuonna Rally2 mm-sarja ja 2027 Rally1...).
Kappas, onko tällaista jossain todettu, jos näin niin tämä mennyt itseltä ohi. Tällaisella aikataululla ei käy kuin Oliverit, ja nyt siinä sanan varhaisemmassa merkityksessä ennen Viron MM-rallia.
 

Arskarally

Well-known member
Liittynyt
23.8.2022
Viestit
532
Tässä nyt juorulehtimäistä otetta asiaan, mutta luotettava kaveri oli bongannut isä ja poika-Kauppisen seremoniastartin jälkeen Grilli 21:llä. Ellei kyseessä ollut Tuukan suunniteltu cheat day niin ruokavaliokaan ei tunnu olevan niin justiinsa.
 

kimmi

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
141
Sijainti
35400/41310
Tässä nyt juorulehtimäistä otetta asiaan, mutta luotettava kaveri oli bongannut isä ja poika-Kauppisen seremoniastartin jälkeen Grilli 21:llä. Ellei kyseessä ollut Tuukan suunniteltu cheat day niin ruokavaliokaan ei tunnu olevan niin justiinsa.
Onko luotettavalla kaverilla tarkempaa tietoa mitä söi? Itse käyn siellä aika usein syömässä kanasalaatin. Vahva suositus.
 

Keijo

Well-known member
Liittynyt
17.3.2001
Viestit
147
Kauppisen nuori ikä ei ole varsinainen ongelma. Suurempi ongelma sen sijaan on Raution piirtämät askelmerkit (ensi vuonna Rally2 mm-sarja ja 2027 Rally1...). Kokemusta ja vauhtia on kerättävä. MM-sarjassa ei pärjää ilman sitä. Mutta jos kärsivällisyys ei siihen kokemuksen keräämiseen riitä (lähinnä Rautiolla), niin koko panostus on silloin ollut turha. No, toivotaan että kärsivällysyys riittää ja Kauppisen tekemisen taso on nousujohteista. Mutta jo nyt voi kyllä sanoa, että ihan Kallen tasoisesta lahjakkuudesta, tai edes lähelle, ei Tuukan kohdalla kuitenkaan puhuta, vaan läksjyjä riittää niin ajamisessa kuin paljon muussakin...
Kallen (ja ehkä Oliverin) tasoisia lahjakkuuksia ei taida kovin montaa syntyä vuosikymmenessä, jos edes yhtään. Jos nyt edes tulisi sellaisia, jotka pystyvät säännöllisen epäsäännöllisesti härnäämään"isoja poikia"ja ottamaan ek-voittoja sekä podiumsijoituksia tyyliin Evans, Katsuta, Fourmaux.

Rovanperän,Ogierin, Tänäkin ja Neuvillen tasolle päästäkseen pitää tehdä paljon töitä ja näyttää kykynsä alemmissa luokissa. Vaikka Sami Pajari voittikin viime vuonna Rally2:n, niin hänet nostettiin aivan liian aikaisin Rally1-tasolle. Hän ei selvästikään ole valmis pärjäämään kovassa painetilanteessa ja haastattelutkin ovat todella omituisia ja epäjohdonmukaisia. Toyota saisi jo puuttua peliin tämänkin osalta.

Tuukka Kauppinen ja Roope Korhonen ovat hyvällä tiellä, mutta molemmilla, varsinkin Kauppisella on vielä vuosia kehittymisen varaa, niin ajotaidollisesti kuin esiintymisenkin osalta. Onneksi molemmat ovat vielä nuoria.

Henkisen paineensietokyvyn ja lontoon hallitseminen on todella tärkeää myös, ajotaitojen ohella. Eikä sovi unohtaa sitä pilkettä silmäkulmassa tyyliin Mārtiņš Sesks ;)
 
Ylös