Rally1-hybridiautot (2022 alkaen)

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Niissä on samat moottorit kuin nykyisissä autoissa, eli 100 heppaa saadaan sähköboostilla hetkellisesti lisää. Tästä ei ole vielä tarkempaa tietoa, mutta ilmeisesti olisi tarkoitus valita pätkiltä alueet, joissa sitä saa käyttää.

Autot ei tule suurenemaan, koska korimalleja voidaan skaalata. Painoa varmaan tulee lisää, mutta kuinka törkeästi?
Aiheuttaa kyllä vieläkin epäilyksiä. Sillon kun ajetaan 380 hepalla ilman boostia, niin akkujen tuoma lisäpaino kyllä näkyy ja tuntuu. Tulee mieleen MM-sarjan vuosi 1987 ja A-ryhmän möhkö Audi ralliteillä, joka saattoi jopa olla kevyempi kun nämä tulevat autot ??? No sitten kun on +100hv vaikka ylämäkeen käytössä, niin se voi jo näyttää samalta kun B-ryhmän aikakaudella. Muistan kun jopa Markku Alen sanoi B-ryhmän hulluina vuosina kuvatussa haastattelussa, että 350hv on todellakin riittävä teho näihin autoihin (kun painoa oli 950kg), joten paino on kilpa-autoilussa merkittävin tekijä, 500hv boostattuna ei automaattisesti pelasta MM-sarjaa.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Painohan riippuu säännöistä. Jos minimipaino on 800kg autot tehdään siihen. Ei F1-autojenkaan akut paina kuin 20kg.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Tulee mieleen MM-sarjan vuosi 1987 ja A-ryhmän möhkö Audi ralliteillä, joka saattoi jopa olla kevyempi kun nämä tulevat autot ???
Nykyisten WRC-autojen minimipaino on 1190 kg. Audi 200 Quattron paino on ollut 1250 - 1400 kg. Niin, ja 200 Quattrossa tehoa oli 240 HP, ja painojakauma varmasti kaukana optimaalisesta

Jos Rally1-autoihin laitetaan 200 kg akkuja niin ollaan 200 Quattron maksimipainossa. En tosin usko, että tällaiseen mitättömään hybridikäyttöön tarvitaan monen sadan kilon täyssähköauton akkuja, vaan alle sadan kilon ratkaisu riittää. Vastaavasti painoa varmasti voidaan ottaa jostain muualta poiskin.
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Aiheuttaa kyllä vieläkin epäilyksiä. Sillon kun ajetaan 380 hepalla ilman boostia, niin akkujen tuoma lisäpaino kyllä näkyy ja tuntuu. Tulee mieleen MM-sarjan vuosi 1987 ja A-ryhmän möhkö Audi ralliteillä, joka saattoi jopa olla kevyempi kun nämä tulevat autot ??? No sitten kun on +100hv vaikka ylämäkeen käytössä, niin se voi jo näyttää samalta kun B-ryhmän aikakaudella. Muistan kun jopa Markku Alen sanoi B-ryhmän hulluina vuosina kuvatussa haastattelussa, että 350hv on todellakin riittävä teho näihin autoihin (kun painoa oli 950kg), joten paino on kilpa-autoilussa merkittävin tekijä, 500hv boostattuna ei automaattisesti pelasta MM-sarjaa.
Onko jossain kerrottu boostin määrän olevan 100hv? Ja mitenkä suuret akut tulevat?
 

petttu

Well-known member
Liittynyt
11.1.2018
Viestit
113
Onko jossain kerrottu boostin määrän olevan 100hv? Ja mitenkä suuret akut tulevat?
(Sähkö)Moottori on 100kw (eli jotakin 130heppaa), akustosta ei kait ole vielä tullut mitään tietoa, kuten ei oikeastaan mistään muustakaan. Kiinnostaisi tietää kyllä akuston koko, ja miten paljon akkua saa sitten käyttää ekn aikana? Toinen on, että tuleeko siellä sitten jotakin kikkailua jos ekt ovat lähekkäin, ja ekan ekn jälkeen akustot on tyhjinä, niin kiihtytys-jarrutetaanko se koko siirtymä toiselle pätkälle vai onko FIAlla joku idea, että saa käyttää vain XX% akustosta. Ja saako sitä nyt käyttää missä tahansa, jotakin huhua oli, että EKille tulisi jotkut "zonet" joissa niitä saa käyttää.

https://www.wrc.com/en/news/season-2020/wrc/wrc-hybrid--the-biggest-change-for-a-generation/
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Kyllähän tosta saa lisää sporttiaspektia ja taktikointia lajiin
- voiko boostia käyttää niin paljon kuin sielu sietää zonejen puitteissa, vai pitääkö osata valita tarkkaan ne paikat pätkän sisällä missä käyttää?
- missä kohtaa boosti kannattaa laittaa päälle niin että pito ei muutu olennaisesti?
- jos käyttää boostia liikaa, loppuuko sähkö eikä auto pääse huoltoon?
 

petttu

Well-known member
Liittynyt
11.1.2018
Viestit
113
Kyllähän tosta saa lisää sporttiaspektia ja taktikointia lajiin
Riippuu varmasti pitkälti akuston koosta, lyhkäsellä pätkällä teoriassa voisi käyttää jokasella zonella, kun taas jos tulee joku 30km pätkä niin ehkä ei? Riippuu toki myös miten paljon sitä akkua saadaan ladattua jarrutuksissa ja vielä suurempi kysymys on, että miten eri valmistajat saa sen "hybridijarrutuksen" toimimaan "normijarrujen" kanssa. Ainakin F1 tais olla alkuvuosina vähän nihkeetä kuskien tottua, kun auton jarrutus toimii eri tavalla parhaimmillaan saman kierroksen aikana eri jarrupaikoissa. Ja sitten mitenkäs, jos joku valmistaja saa kerättyä pätkän aikana jarrutuksista vaikka pari kw enemmän mitä toinen valmistaja, saako se käyttää sen ylimääräisen tehon vai ei? Tuleeko FIAlta joku sääntö formuloiden tapaan, että X minuuttia/x kw saa käyttää riippumatta kerätystä määrästä.
Olettettavasti paras paikka laittaa boosti päälle on kiihdytyksessä (kuten on F1). Mutta toisaalta jos nytkin 3 vaihteella ei voi laittaa kaasua pohjaan (tietyissä kisoissa), niin se tarkoittanee, että niitä paikkoja joissa sitä voi käyttää on rajallisesti. Joillakin pätkillä joissa on mutkia lähekkäin, ei boostia välttämättä pääse käyttämään juuri lainkaan. Toinen kysymys on, että jos alkaa olla renkaat loppu niin kannattaako boostia käyttää lainkaan, riittääkö se ylimäärinen teho sitten tuhoamaan ne renkaat aikaisemmin?
Mitenkäs jos hybridi järjestelmä hajoaa/ ei toimi kunnolla, saako sitten ajella kaupungeissa tai huoltoparkkiin bensaa käyttäen vai jääkö ralli siihen. Ja jos tännekin tulee joku "akusto valo" mitä formuloissa, niin pitääkö silloin keskeyttää vaikka auto muuten toimisi.
Onkos FIA:lla mitään päivämääriä milloin noita 2022 sääntökirjoja tulee "yleisölle" nähtäväksi? Onhan tässä kaiken näköistä pientä säätöä ja tuntematonta vielä ilmassa...
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Tulee vaan mieleen, että jos säkömoottori tuo 100-130hv tehonlisäyksen, niin eikö tuon saman 130hv:n tehonlisäyksen saisi paljon helpommalla ja kustannustehokkaammin aikaan turbon kuristinta suurentamalla, miks sitä varten täytyy kehittää joku tennäinen hybridi ja älyttömän kallis/ monimutkainen ratkaisu. No nää on näitä. Kai toi imagopelleily velvoitaa tähänkin älyttömyyteen...Tätkeintä kai, että pystyy ajamaan muutaman kilometrin pätkän huoltoparkissa sähköllä, että saadaan näyttämään muka ympäristöystävälliseltä. Sorry nyt vaan kaikki, mutta en vaan löydä tästä koko hybririratkaisusta ainuttakaan hyvää asiaa, mut kai ne viisammat sit tietää...Mä En vaan kertakaikkiaan osta tätä koko ajatusta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Tulee vaan mieleen, että jos säkömoottori tuo 100-130hv tehonlisäyksen, niin eikö tuon saman 130hv:n tehonlisäyksen saisi paljon helpommalla ja kustannustehokkaammin aikaan turbon kuristinta suurentamalla, miks sitä varten täytyy kehittää joku tennäinen hybridi ja älyttömän kallis/ monimutkainen ratkaisu. No nää on näitä. Kai toi imagopelleily velvoitaa tähänkin älyttömyyteen...Tätkeintä kai, että pystyy ajamaan muutaman kilometrin pätkän huoltoparkissa sähköllä, että saadaan näyttämään muka ympäristöystävälliseltä. Sorry nyt vaan kaikki, mutta en vaan löydä tästä koko hybririratkaisusta ainuttakaan hyvää asiaa, mut kai ne viisammat sit tietää...Mä En vaan kertakaikkiaan osta tätä koko ajatusta.
Ei edelleenkään ole kyse hippeilystä tai ympäristöystävällisyydestä, vaan valmistajien tahdosta.
 
Viimeksi muokattu:
  • Like
Reaktiot: DC

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Vaikka hybridisäännöt ei ehkä olekaan kaikkien mieleen, niin se on vain hyväksyttävä että maailma muuttuu ja rallinkin on muututtava sen mukana. Nykyisillä polttomoottoriautoilla ei vaan ole rallissa enää tulevaisuutta. Autotehtaat haluavat siirtyä tuotannossaan yhä ympäristöystävällisempään suuntaan ja ralliautojen on seurattava perässä, että ne ovat linjassa autonvalmistajien tavoitteiden ja markkinoinnin kanssa. Jos muutoksia rallissa ei nyt tehdä ja jahkailtaisiin vieläkin muutama vuosi, vetäytyisi nykyisetkin valmistajat sarjasta eikä uusia olisi tulossa.
Täyssähköautot eivät ole vielä kehitetty sille tasolle, että niillä voitaisiin lähivuosina kilpailla MM-sarjassa, joten ainoaksi järkeväksi kompromissiratkaisuksi jää hybridit.
Tämän ratkaisun avulla ainakin todennäköisemmin saadaan Toyota ja Hyundai pidettyä sarjassa vielä mukana ja parhaassa tapauksessa jopa uusiakin tiimejä mukaan.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Vaikka hybridisäännöt ei ehkä olekaan kaikkien mieleen, niin se on vain hyväksyttävä että maailma muuttuu ja rallinkin on muututtava sen mukana. Nykyisillä polttomoottoriautoilla ei vaan ole rallissa enää tulevaisuutta. Autotehtaat haluavat siirtyä tuotannossaan yhä ympäristöystävällisempään suuntaan ja ralliautojen on seurattava perässä, että ne ovat linjassa autonvalmistajien tavoitteiden ja markkinoinnin kanssa. Jos muutoksia rallissa ei nyt tehdä ja jahkailtaisiin vieläkin muutama vuosi, vetäytyisi nykyisetkin valmistajat sarjasta eikä uusia olisi tulossa.
Täyssähköautot eivät ole vielä kehitetty sille tasolle, että niillä voitaisiin lähivuosina kilpailla MM-sarjassa, joten ainoaksi järkeväksi kompromissiratkaisuksi jää hybridit.
Tämän ratkaisun avulla ainakin todennäköisemmin saadaan Toyota ja Hyundai pidettyä sarjassa vielä mukana ja parhaassa tapauksessa jopa uusiakin tiimejä mukaan.
Enemmän on kyllä vaikuttanut EU:n ja muiden valtioiden pakotteet autonvalmistajia kohtaan suurilla sakoilla, jos ei määrättyä Co2 rajaa saavuteta.
Sama se sitten on selitellä, että halutaan ympäristöystävällisyyttä, kun ei muutakaan voi.

https://www.apu.fi/artikkelit/volkswagen-missasi-niukasti-eu-n-paastotavoitteet-100-miljoonan-sakot-tulossa
Reutersin mukaan Volkswagen pystyi vuonna 2020 pudottamaan autojensa päästöjä keskimäärin 20 prosenttia,
mutta jäi silti EU:n päästötavoiterajasta 0,5 grammaa / kilometri.
Näin Volkswagenia uhkaa yli 100 miljoonan euron sakot.
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Ei edelleenkään ole kyse hippeilystä tai ympäristöystävällisyydestä, vaan valmistajien tahdosta.
Totta kyllä, mutta siihen mitä valmistajat tahtoo pitää osata suhtautua myös kriittisesti. Heillä kun ei ole mitään sitoomusta MM-sarjaan, vaan voivat nypätä piuhat seinästä koska tahansa heti kun ovat saaneet haluamansa hyödyn. Kuvaavaa oli, että myös Citroen vaati hybridit, mutta lopetti ennenkuin säännöt edes tuli voimaan. Esim Toyotan intressit saataa olla täysin erilaiset mitkä on esimerkiksi rallia seuraavien katsojien intressit. Eli lopputuloksena voi olla, että molemmat tahot on häviäjiä. F1 puolella on nähtävissä, että lajia seuraavien ja autonvalmistajien näkemykset kilpa-ajosta on aika kaukana toisistaan. Lopputuloksenä hidas taantumuksen kierre, ensin vähenee katsojat ja sitten vähenee tallit kun ei ole katsojia. Vai onko joku fani innoissaan nykyisestä F1-sarjasta. Mercedes saattaa haluta erittäin monimutkaiset autot, mutta kaikki fanit ja RedBull todennäköisesti haluais V10 vaparit. Asia ei ole yksinkertainen ja rallin mm-sarjalla ei ole muuta vaihtoehtoa, kun valita kaikista huonoista vaihtoehdoista se vähiten huonoin...
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5619
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Totta kyllä, mutta siihen mitä valmistajat tahtoo pitää osata suhtautua myös kriittisesti.
No jaa... toki teknisesti/urheilullisesti mahdottomat ideat joutaakin tulla torpatuksi - jos nyt jonkun valmistajan intresseissä on sellaisia ylipäänsä ehdottaa - mutta kymmeniä miljoonia vuodessa lajiin satsaavan instanssin ajatuksia on sattuneesta syystä varmaan tarpeen kuunnella aika herkällä korvalla. Se, että nämä rahat lajista katoaisivat (kuten esim. tilanteessa, jossa Toyota ja Hyundai päättäisivät lähteä) on isossa kuvassa huomattavasti surkeampi skenaario kuin se, että pariksi vuodeksi saataisiin enemmän nimellisen pääluokan autoja viivalle tms.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Löytyi sopivasti samanlaiset autot hybridinä ja bensakoneena jota Hesari on testannut. Hybridimalli oli eilisessä Lauantailiitteessä. Alla Hesarin linkit niille jolla on lukuoikeus.

Hybridi:
https://www.hs.fi/autot/art-2000007771866.html
https://www.delta.fi/fi/autot/kia-xceed-1-6-gdi-plug-in-hybrid-business-premium-dct-18--2021-239003

Bensamoottori:
https://www.hs.fi/autot/art-2000006361703.html
https://www.delta.fi/fi/autot/kia-xceed-1-6-t-gdi-isg-204hv-business-premium-dct-at-2020-230572

Hybridi painaa 1596 kg ja bensamalli 1342 kg, erotus 254 kg.
Bensamallin tavaratila 426 litraa ja hybridin tavaratila 291 litraa, erotus 135 litraa.
Luvatut ajokilometrit sähköllä 48 km. Koeajon aikana 47 – 51 km
Akku: 8,9 kWh
Jos akku ajetaan tyhjäksi 50 km aikana keskikulutus olisi 17,8 kWh / 100 km

Olisiko toi 50 km riittävä WRC autojen taajama-ajoissa? Jos on niin voisi olettaa että painonlisäys on noin 250 kg ja akut vievät 135 litran tilan.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Olisiko toi 50 km riittävä WRC autojen taajama-ajoissa? Jos on niin voisi olettaa että painonlisäys on noin 250 kg ja akut vievät 135 litran tilan.
Onko tuo 50km oleellinen tieto toimintamatkasta siirtymillä(?)
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Ilman jotain KERS-systeemiä, josta saadaan lisävirtaa ajon aikana, tuo 50 km ei riitä yhtään mihinkään nykyralleissa.
Hohhoijaa taas. Ei sillä akulla ole tarkoituskaan ajaa kaikkia siirtymiä, vaan pelkästään huoltoparkki ja kaupungit. Eli esimerkiksi Jyskälän tapauksessa sen verran että päästään Paviljongilta ysitielle ja Harjun erikoiskokeen siirtymät, eli maksimissaan jotain 10 kilsaa?
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
564
Hohhoijaa taas. Ei sillä akulla ole tarkoituskaan ajaa kaikkia siirtymiä, vaan pelkästään huoltoparkki ja kaupungit. Eli esimerkiksi Jyskälän tapauksessa sen verran että päästään Paviljongilta ysitielle ja Harjun erikoiskokeen siirtymät, eli maksimissaan jotain 10 kilsaa?
Riippuu vähän mihin kohtaan ysitietä tarkoitat (sehän menee aivan Paviljongin vierestä, n. 100 m päästä), mutta jos ajatellaan, että ollaan jossain määrin kaupunkialueen ulkopuolella, eli Kanavuoren ABC:n kohdalla mentäessä esim Ruuhimäkeen, niin sinne matkaa on 10 km. Jämsään lähdettäessä raja voisi sitten olla jossain Keljon ja Keljonkankaan tietämillä, esim. Keljonkankaan ABC:lle tulee matkaa n. 8 km. Länteen 18-tiellä riittänee Killerin ohitus, joka sekin jää 9 km:iin. Ja koska sähköllä ajettaisiin molemmat suunnat, niin 20 km/lenkki voisi Jyskälässä riittää.

Nämä rajauksena näin asutuksen kannalta. Miten tuo sitten määritellään, aika paljon tulee moottoritietä aivan keskustan tuntumaan lähes joka suunnasta paitsi lännestä, joten mikä se rajaava kriteeri tarkemmin ottaen on. Paviljongista ei paljoa tarvitse pyrähtää Jämsään tai etenkään Vaajakosken suuntaan niin ollaan moottoritiellä (joskin hyvin lyhyillä sellaisilla).
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Riippuu vähän mihin kohtaan ysitietä tarkoitat (sehän menee aivan Paviljongin vierestä, n. 100 m päästä)
Kyllä mä ajattelin ihan että sitten kun ollaan nelikaistaisella tiellä, voidaan polkaista bensakone käyntiin, eikä tarvitse miettiä taajama-liikennemerkkejä tms. Tiekirjaanhan nämä varmaankin kirjataan.
 
Ylös