Rankataan suomalaiset F1-kuskit!

Enrique

Well-known member
Liittynyt
18.12.2002
Viestit
1913
1. Häkkinen
2. Rosberg
3. Räikkönen
4. Salo
5. JJ

Jos pystyy parhaan kuskin selvittämään yhden radan edesottamuksien perusteella, niin hattua nostan ja korkealle :ahem:
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
:D Hauskaa luettavaa...

En oikein ymmärtänyt, kuinka Salon pystyi heittämään JJ:n edelle F3:sten esitysten perusteella. Ei oikein taas malttaisi alkaa vääntämään rautalangasta, kuinka ne pikkuformulat taas menikään näiden hemmojen osalta...

Formula Ford 1600:
Formula Fordien jälkeen kaverit olivat varsin samalla tasolla, Häkä nyt vaan ajeli mestaruudet "valmiilla" Järvilehdon rakentamalla autolla. Mutta ylivoimainen Häkä toki oli.

Formula Ford 2000 ja Formula Opel Lotus:
Järvilehto voitti FF2000:set ekana vuonnaan näytöstyyliin. Vuosi oli sarjan viimein, Formula Opel Lotus tuli tilalle. Häkkinen tais voittaa toisen mestaruuksista, ekana vuonna. Salo skippasi tämän tason.

Formula 3:
Brittien F3:set voitti Lehto heti ekana vuotenaan Keith Wigginsin tiimin leivissä. Vaikka tiimi oli edelliseltä kaudelta tuttu, oli luokka ja kalusto ihan uutta molemmille. Taso ei varmasti ollut huonompi kuin vuotta myöhemmin Häkkisen ja Salon tullessa mukaan. Häkkisen ja Salon TOISENA F3-vuotena hemmot saivat aikaan Mika-Mika -sarjan... :D

Formula 3000 ->:
Lehto mokas F3000:set, osin tiimin ja kaluston avittamana. Pääsi toki Ferrarin testikuljettajaksi ja F1 -kuskiks Onyxille loppukauden kisoihin. Häkkinen lähti suoraan F1:siin, jättäen F3000:set väliin. Salo lähti hieman häntä koipien välissä Japanin F3000:siin, jossa todellinen menestys jäi saavuttamatta, osin kiitos väärään rengastiimiin kuulumisen.

editoidaan, että F0110K:n ymmärtää... :D

Oman listan laitan tuossa alkuviikosta.
 
Viimeksi muokattu:

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Ihan mielenkiintoinen aihe. Sinänsä käsittelyä rajaa se, että nyt puhutaan pelkästään f1-edesottamuksista. Sinänsä Leo Kinnusen ja JJ Lehdon saavutukset muissa sarjoissa ovat millä tahansa mittarilla katsottuna kovaa luokkaa ja ylittävät mielestäni "keskitason f1-suoritukset" kevyesti. Kinnunen oli mukana voittamassa Porschelle valmistajien MM:ää vuonna 1970(ehdottomasti yksi kovimmista urheiluautojen MM-vuosista) ja JJ on ALMS-sarjan yksi menestyneimmistä kuskeista. Se sarja taas on mielestäni lähellä urheiluautojen MM-sarjaa kuin vain ilman MM-statusta voi olla.

Itse kyllä rankkaisin suomalaisten f1-kuskien ykköseksi Mika Häkkisen. Kaksi maailmanmestaruutta ja 20 GP voittoa ovat millä tahansa mittarilla katsottuna todella kovia suorituksia. Mika teki kaiken mitä kohtuudella olisi voinut olettaa sillä kalustolla. Mikan maine säilyi Phoneixista 91 Suzukaan 2001 asti erittäin nopeana kuskina. Aika harva kuski pitää maineensa tuolla tasolla noin pitkään. F1-piirien arvostus kertoo monesti yhtä paljon kuin voitot ja mestaruudet.

Kakkoseksi rankkaisin vielä Keken. Keken ominaisuudet olivat kovasti päinvastaiset kuin Mikan. Siinä missä Mikalla piti kaiken olla aivan täydellisesti oikein, että hän sai itsestään kaiken irti, Keke pystyi nousemaan päätä pidemmäksi juuri silloin kuin tilanne näytti todella huonolta. Vaikea esim. kuvitella että Häkkinen olisi voinut tehdä Monacon 83 kaltaista suoritusta. Toisaalta Keken maine ei ollut uran alku-aikoina mikään mairitteleva edes ulkomaalaisten leirissä. Keken menestystä vahingoitti väärät tallivalinnat. Esim. 1986 piti mennä McLarenille ajamaan, vaikka Williamskin olisi pitänyt miehen. Keken ulko-f1 saavutukset ovat myös yllättävän kovaa luokkaa.

Kolmoseksi menee vielä tässä vaiheessa Kimi. Kausia on takana jo neljä, mikä tuntuu uskomattomalta. Sen verran rutinoituneet otteet kaverilla on ollut heti uran alusta alkaen. Räikkösen etuna on ollut se, mikä varsinkin Kekellä, mutta myös osin Häkkisellä tökki. Kimi on päässyt etenemään urallaan todella kivuttomasti. Ei se helppoa ole ollut ja kaikki mahdollisuudet hän on käyttänyt 100 % hyväksi. Mutta esim. Kekelle ei näitä mahdollisuuksia ikinä tullut tai hän ei päässyt hyödyntämään niitä. Voittoja on tullut vasta kaksi, mutta MM-sarjan kakkostila 2003 on sellainen meriitti, mistä kenen tahansa kuljettajan olisi syytä olla ylpeä.

Neloseksi rankkaisin JJ Lehdon. Jykä jos kuka oli epäonnen soturi, mutta sattui sinne uralle hienojakin hetkiä. JJ:llä oli kyky saada auto näyttämään todellista nopeammalta. Otetaanpa esimerkiksi Adelaide 89, jolloin mies oli toisessa f1-kisassaan ajamassa pisteille olosuhteissa jotka olivat mahdottomat monelle aivan huippukuskillekin. Oikeastaan Jykä nousee Salon edelle pelkästään sillä että hän kykeni nousemaan kisan "tähdeksi". Imola 1991 ja Etelä-Afrikka 1993 tulevat mieleen. Nousu Benettonin kisakuskiksi oli hieno asia ja osoitus f1-väen luotosta JJ:hin. Valitettavasti testionnettomuus pilasi koko kauden. En pitäisi myöskään Ferrarin testisopimusta 1989 vähäpätöisenä osoituksena JJ:n kyvyistä. Korvasihan hän tehtävässä itse Roberto Morenon.

Viidenneksi parhaaksi laittaisin sitten Mika Salon. Salon tähtihetket rajoittuvat Ferrari-kauteen ja kahteen podiumiin. Muutenhan Mika ei aivan paria kisaa lukuunottamatta kyennyt nousemaan itseään suuremmaksi ajajaksi. Tilaisuuksia toki olisi ollut. Kauden 1995 eka kisa Tyrrellillä oli hienoa katsottavaa, mutta sekin jäi tuloksettomaksi. Koko kaudenhan äijää kehuttiin, mutta vasta Monzan keskeytyskisasta tuli jäännöspisteitä. Huhut Ferrari-sopimuksesta elivät koko ajan, Salo väitti että Tyrrell ei suostu päästämään häntä vapaaksi. Ferrari oli kuitenkin valmis maksamaan Irvinenkin ulos Jordanilta, joten kyllä Ken olisi varmasti luopunut Salosta. Oikeastaan Salon pudottaa JJ:n taakse kaudet Arrowsilla ja Toyotalla. Niinä kausina mies ei saanut mitään värikästä aikaiseiksi, vaan ajeli melkoisen keskinkertaisia tuloksia.

Loppuja f1-kuskeja on turha mennä rankkaamaan.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
pmv:hän tuon sanoi... Rankkauksesi olisi melko samantasonen... vaikkakin veikkaan Kimin nousevan Keken ja Mikan ohi ajan myötä...

tuo oma Monaco-vertailuni oli vain vastaus tuohon toiseen (osoittaakseen teorian aukot) toivottavasti kukaan ei ottanut sitä vakavasti :)
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Zep sanoi:
- Formula Fordien jälkeen kaverit olivat varsin samalla tasolla, Häkä nyt vaan ajeli mestaruudet "valmiilla" Järvilehdon rakentamalla autolla. Mutta ylivoimainen Häkä toki oli.
niin siis eikös Häkkisen eka vuosi F3 sarjassa ollut Dragon Motorsportin kalustolla, se siirtyi F3 luokkaan Mikan mukana ja kausi oli perseestä...
sitten vuodeksi 90 Mika siirtyi West Surrey Racingille, ja siellä tulosta tuli todella paljon...
Mika siis ei todellakaan siirtynyt F3-sarjaan "JJ:n valmiiksi rakentamaan" autoon, sillä JJ oli ollut kolmosissa 2v. ennen tuota mika-mika kautta...
(jos en väärin muista, niin Dragon motorsportia aikanaan ajoi JJ, siis juuri ennen Opel-Lotus sarjaa...)

Samalla yhdyn pmv:n näkemyksiin, Häkkisen meriitit on sitä luokkaa Ykkösissä että ketään ei voi hänen edelleen laittaa...
(Kimin kyllä ehkä sitten jahka niitä mestaruuksia ja voittoja alkaa olla enempi...)
 
Viimeksi muokattu:

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Räikkösen arvostusta painaa alaspäin se että on joutunut kilpailemaan täysin ylivoimaisia Ferrareita vastaan koko McLaren-uransa. Jos Kimin suoritukset ajaa Ferrari-suodattimen läpi niin pari viime vuotta on jo ollut kokonaisuutena sellaista menoa mihin Häkkinen eikä M. Schumacher ole pystyneet kuin ajoittain. :ahem:
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Oma listani:

1) Häkkinen (Häkä on ainakin toistaiseksi selvästi menestynein suomalainen joten hän on minulle luonnollinen valinta ykköspaikalle)

2) Rosberg (Maailmanmestari ja muutenkin todella nopea kuski aikoinaan)

3) Räikkönen (Upeaa työtä tähän mennessä, tulee vielä nousemaan tällä listalla tulevaisuudessa)

4) Lehto (Lupaava ura ykkösissä loppui turhan aikaisin, oli käsittääkseni hyvin arvostettu aikoinaan)

5) Salo (OK-jälkeä, aivan huippusuoritukset aika vähissä, ei huono kuski kuitenkaan)

Ja sitten on vielä Heikki Kovalainen joka tulee varmasti nousemaan tälle listalle :thumbup: :ahem:.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
FO110K sanoi:

Mika siis ei todellakaan siirtynyt F3-sarjaan "JJ:n valmiiksi rakentamaan" autoon, sillä JJ oli ollut kolmosissa 2v. ennen tuota mika-mika kautta...
No ei niin, Zepkin taisi kyllä väittää kyseessä olleen Formula Fordin...
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
1.Häkä
2.Kimi
3.Keke
4.JJ
5.Salo

Mika H:n saavutukset, ura yleensä sekä taidot huomioon ottaen
ei ole epäilystäkään siitä että mies on listallani kiistaton
ykkönen.Jo uran avaus Lotuksella ´91 teki kaikki lajin parissa tietoiseksi siitä että tämä mies on yksi on tulevisuuden suuria nimiä, valitettavasti nousu ehdottomalle huipulle vei kalustollisista sekä muista syistä kokonaista 7 pitkää vuotta, jonka jälkeen mies toki sai kaiken korkojen kera takaisin alkaen ikimuistoisesta Jerezin GP:stä 1997.Lisäkunniana ja arvostuksena on myös lausuttava Mikalle se, että miehen usko ei loppunut missään vaiheessa, ei edes Australiassa ´95 ja sen jälkeisellä toipumisjaksolla.Ja onneksi vuosien työ palkittiin kahdella mestaruudella.


Kimi on puolestaan saavuttanut huipun nopeammin kuin kukaan viidestä listalla olijasta ja ansainnut koko F1-maailman silmissä arvostuksen Schumacherin ykköshaastajana ja manttelin perijänä.Neljä kautta ykkösissä joista 3 huipulla, näistä kaluston täydellisesti pilaamia 2 ja ainoalla tähänastisella suht ehjällä kaudella MM-hopea ja lähes mestari.Mikäli kalusto antaa jatkossa mahdollisuudet, ei ole epäilystäkään siitä että Kimi on se josta tulee tämän(kin) listan ykkönen.Luottamus on kova.Itseluottamus miehellä on kovaa luokkaa kuten pitääkin, eivätkä seläntakaiset puheet ja ilkeät arvostelut Suomesta tai muualtakaan maailmalta horjuta "jäämiestä".


Keke joutui ajamaan alkuosuuden F1-urastaan todella surkealla kalustolla, mutta taisteli silti aina leijonan lailla.Lopulta miehen taidot palkittiin kun hän sai viimein 1982 alleen Williams-Fordin joka ei toki sekään ollut kalustona ehdotonta huippua mutta taistelulla, taidolla ja onnella värikkäiden vaiheiden jälkeen mies vei mestaruuden.Niin, mestaruuden joka jäi kotimaassa lähes käsittämättömän vähälle huomiolle, asia joka onneksi on myöhempinä vuosina korjaantunut.Ura olisi voinut tuoda vielä enemmänkin samanlaista menestystä, mutta kalusto vei mahdollisuudet mestaruusvuodesta eteenpäin.Vasta vuonna ´86 Williams-Honda olisi ollut täydellinen paketti mestaruustaistoon, mutta tuolloin päätöskaudellaan mies oli jo Mclarenin omaisuutta.Värikäs persoona joka ei jätä ketään kylmäksi Suomessa tai ulkomailla.


JJ oli/on loistava kuljettaja läpi uran mutta surkea kalusto oli liikana hidasteena myös hänelle ja kun viimein tie huipulle oli se katkaistiin kuin veitsellä leikaten.Testikuskin pesti Ferrarille 1989 oli avaus kuninkuusluokkaan, mutta ei vielä tarjonnut kisapaikkaa.Tilanne kuitenkin korjattiin kun Keke managerin ominaisuudessaan neuvotteli miehelle paikan Onyxille loppuvuodeksi Portugalin kisasta alkaen.Tie ykkösiin oli näin myös kisatasolla auki.Samalla oli tallissa myös tähän saakka vielä ainoaksi Suomi-Ruotsi kuljettjakaksikoksi jäänyt: JJ Lehto-Stefan Johansson :thumbup: Kaikki muistavat tuolta vuodelta ehkä parhaiten kaatosateessa ajetun Australian GP:n jossa JJ teki ehkä uransa parhaan ajosuorituksen, vaikka ei maaliin saakka tekniikan vuoksi päässytkään.

Onyx/Monteverdi oli tallina kuitenkin korttitalo joka hajosi täydellisesti kesken seuraavan kauden.Uusi paikka löytyi melkeinpä samantasoisesta Dallara/Scuderia Italialta.Kaksi kautta 1991-92 eivät tuottaneet kokonaisuutena kuin palkintopallipaikan Imolassa 1991, mikä sinänsä auton tason huomioon ottaen oli sensaatio.Myös Belgia ´92 oli näyte miehen taidoista.Sauber-vuosi ´93 ei sekään ollut huippua.Vaikka alkukausi oli mainio mm: Etelä-Afrikan avauskilpailu ja Imolan GP, keskivaiheella välit talliin ja tallikaveri Wendlingeriin kylmenivät mm: Monacon GP:n episodin takia.

Vuodelle 1994 miehelle aukesi etukäteen ajateltuna uran paras paikka Benettonille M.Schumacherin tallikaveriksi.Valitettavasti kaikki romahti tammikuisessa testissä Silverstonen radalla Stowe-mutkassa.Tuo onnettomuus ei suoraan lopettanut JJ:n uraa mutta oli vaikuttimena sille vähintään 60 prosenttisesti, lopun voi sanoa olleen Benettonin/Briatoren sekä Imolan viikonlopun ansiota.Espanjan GP:ssä samana vuonna nähtiin viimeistä kertaa ykkösissä vanha kunnon kilpa-autoilija JJ Lehto.Nopein aika lämmittelyssä ja kisassa keskeytys 3 sijalta.Valitettavasti tuon jälkeen koitti hyllytys ja loppukauden F1-uran joutsenlaulu lopulta Sauberin ratissa Australiaan, Adelaideen 1994.Onneksi sympaattinen suomalainen on kuitenkin hankkinut jonkinlaisen korvauksen F1-uran takaiskuille paljolla menestyksellä muista luokista mm: Le Mansin 24H voitto´95 joka oli mahtava suoritus.


Mika Salo on listalla viimeisenä, muttei vähäisimpänä.Mies on persoona joka sanoo aina mitä ajattelee ja on välillä myös siksi aiheuttanut kritiikkiä siitä.Miehen F1-debyytti siirtyi osaksi ei- urheilullisista syistä vuoteen ´94 Japanin kisaan.Lotuksen kahden kisan pestin jälkeen oli edessä siirto Tyrrelille, mutta vuodet (1995-97) olivat vaatimattomia heikolla kalustolla, lukuunottamatta muutamia väläytyksiä mm: Brasilia 95, Monaco, Kanada ja Belgia 96 sekä Monaco 97.Seuraava kausi Arrowsilla on kuitattavissa yhdellä kilpailulla: Monaco. "välivuosi"´99 Barrilla ja Ferrarilla oli miehen uran paras, kaksi podiumia ja kosolti muita hyviä suorituksia kertivat Salon ammattitaidosta.Sauberin vuosi 2000 ja kaksi kautta Toyotalla eivät tee oikeutta Salon kuljettajataidoille.Ura japanilaistallissa jäi kesken, kuten myös yleisesti Salon F1-työ.Silti kilpa-autoilu jatkuu edelleen menestyksekkäästi muissa luokissa.
 
Viimeksi muokattu:

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
jaska sanoi:
Miksi lasket Monacosta kilpailut, kun kuitenkin siinä vaikuttaa taktiikka, ruuhkat, tallin onnistuminen jne. Otetaan aika-ajot. Siinä vain kuski ratkaisee, ja ratana luonnollisesti Monaco, kun sehän on "kuljettajan" rata...

Eikös tämä ole se reiluin tapa ratkaista paremmuus?

Kekeä ja JJ:tä en jaksanut kattoa, mutta Salon ja Häkän lähtöruudut on ollut Monacossa seuraavat:
Salo:
17
11
14
8
12
13
9
Keskimääräinen 12

Häkkinen:
2
6
8
8
1
1
5
3
14
26
Keskimääräinen 7,4

Joten Häkä on sinun logiikallasi selkeästi Saloa parempi kuski :ahem: (niin kuin on oikeastikin :ahem: )

tosin tällaiset yhteen rataan perustuvat vertailut ovat täysin onnettomia, joku kuski vain loistaa toisella radalla ja joku kuski toisella.
Pöh, ne on ne autot, jotka loistavat eri tavalla eri radoilla(vrt. Ferrari), paitsi tietysti Monacossa. (siellä talojen seassahan on niin tunkkaista ja likaista:D )

Täytyy muistaa se, että Häkällä oli jatkuvasti parempi kalusto kuin Salolla....Voipi silti olla, että Häkä oli nopeampi nimenomaan yhdellä kiekalla, mutta ketä se kiinnostaa? Eihän niistä aika-ajoista jaeta edes pisteitä. Mitä se nopeus hyödyttää, kun kolaroidaan heti seuraavassa mutkassa?

Kyllä Salo oli aivan huippulahjakkuus, ei siitä ei päästä yhtään mihinkään. Kuka täällä voi tuomita miehen suoritukset, jos Salolla ei koskaan f1 uransa aikana ollut edes mahdollisuutta taistella maailmanmestaruudesta huipputallissa? Kysynpä vaan?? Tämä Ferraripesti ei ollut mikään oikea mahdollisuus, tulla kesken kauden ilman testejä noinvain ajamaan. Sanottakoon, että Salo päihitti uransa aikana jokaisen tallikaverinsa, myös Irvinen. Ihan turha sanoa, että vain parhaat saavat mahdollisuuden. Ei se mene niin oikeudenmukaisesti, joillakin homma kaatuu rahan puutteeseen joillakin ei ole oikeita suhteita. Sanottakoon vielä, että Salon näytöt oli vähintään samaa tasoa kuin esim. Jei Jei:n, silti Jei Jei sai mahdollisuuden huippu tallissa. Ai miksikö? Kukas se sieltä taustalta taas löytyy. Niinpä niin, miehen nimi on Keke Rosberg.
 
Viimeksi muokattu:

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
mn97 sanoi:
Sanottakoon vielä, että Salon näytöt oli vähintään samaa tasoa kuin esim. Jei Jei:n, silti Jei Jei sai mahdollisuuden huippu tallissa. Ai miksikö? Kukas se sieltä taustalta taas löytyy. Niinpä niin, miehen nimi on Keke Rosberg.
Joo mutta sinä väitit Saloa paremmaksi kuin Häkkistä mikä on täysin koominen väite.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Nasu sanoi:
Muistaakseni pidät JV:tä maailman parhaana kuskina ja DC:tä parempana kuskina kuin Mika Häkkinen? Mihinkähän valoon tämä asettaa esim. Kimi Räikkösen? Vai oletko takin kääntäjä? En NYT haasta riitaa, kysyn muuten vaan:confused:
A. Tässä puhutaan suomalaiskuskeista, miten tuo kommenttisi siis liittyy aiheeseen mitenkään? Tai miten ihmeessä mun kommentistani olisi tulkittavissa mitenkään ristiriitaisia sanomisia?

B. En pidä DC:tä Häkkistä parempana, en ole koskaan pitänytkään, vaikka olen joskus saattanut kyllä niin väittääkin jossain pikkuprovossani (en kyllä muista näin tehneeni, mutta se on mahdollista että joskus 3-4 vuotta sitten näin on päässyt lipsahtamaan).

C. Villeneuve on suosikkikuljettajani. Hän kuuluu mielestäni parhaimpiin kuljettajiin. Tähän porukkaan kuuluu jotain 5-8 kuljettajaa. Jos he kaikki ajaisivat samanlaisella autolla niin kukatahansa heistä saattaisi voittaa ja menestys olisi enemmänkin kiinni radasta, säästä, säädöistä ja ennen kaikkea tuurista. Tätä olen monesti sanonut, mutta syystä tai toisesta tällaiset kommenttini ovat jääneet lähes kaikilta hahmoilta huomaamatta. :( Huomataan vain innostuneet onnen tai surun aiheuttamasta fiilissekamelskasta johtuneet tunnepitoiset kommenttini. :nope:

D. Niin mitä itseasiassa edes tarkoitit kommentillasi? Meni vähän ohitse. :)

Ö. Miten niin et haasta? Villeneuven nostaminen esille toikissa, jossa puhutaan vain ja ainoastaan parhaista suomalaiskuskeista ei mielestäni ole mitään muuta kuin riidan haastamista. :)
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
mn97 sanoi:
Sanottakoon vielä, että Salon näytöt oli vähintään samaa tasoa kuin esim. Jei Jei:n, silti Jei Jei sai mahdollisuuden huippu tallissa. Ai miksikö? Kukas se sieltä taustalta taas löytyy. Niinpä niin, miehen nimi on Keke Rosberg.
Yhtä vähäiseksi, ellei jopa vähäisemmiksi, ne JJ:n ajot huipputallissa jäivät. Jos et satu muistamaan, niin JJ ajoi vakavan kolarin keväällä 1994, jossa loukkasi niskansa. Imolassa 1994 hän oli mukana, muistaakseni edelleen kipulääkityksessä, kun Lamy sitten ajoi perään. JJ:n kausi olikin sitten todella vaikea sillä kaiken tämän lisäksi Schumi sai täydellisen kohtelun eikä JJ saanut tarvitsemaansa treeniä niskansa suhteen. Kausi oli fiasko, mutta se tuskin johtui JJ:stä itsestään.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Mun mielestä on kyllä hölmöä rankata noita kuskeja. Vielä hölmömpää on laittaa Kimi (tai joku muu) jommankumman maailmanmestarin edelle.
Mestaruus on aina mestaruus. Toivotaan että Kimistä tulee kiistaton ykkönen, mulla ei ole mitään vastaan vaikka se voittaisi 8 mm:mää
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Niin, kun nyt otetaan esiin se että esim itse sijoitin Kimin Keken ohi, niin arvostelin miehiä kokonaisvaltaisesti en pelkällä menestyksen ja mestaruuksien määrällä.Aivan kuten hiljattain täällä käytiin kovaa keskustelua Autosportin julkaisemasta "kaikkien aikojen nopein rata-autoilija" listauksesta.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
njuu, väsyneenä olin lukevinani F3 sarjasta, pahoitteluni...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Nuo JJ:n kolarinjälkeiset suoritukset ovat kyllä tosi monipiippuinen juttu... Näin jälkikäteen kun asiaa tarkastelee, niin Jyrki palasi kisaamaan ihan liian aikaisin. Monacossa taisi olla jopa vaaraksi kun ei omien sanojensa mukaan aina kyennyt näkemään tai kannattelemaan päätään. Tiedä sitten, kuinka Jykä olisi pärjännyt kuskimarkkinoilla 1995 (Benetton-sopimushan oli vuoden mittainen ja suurimman osan vuotta lääkärit JJ:n käskivät vuoteella maata, sisu ei kuitenkaan antanut periksi), mutta tilanne olisi tuskin ollut ainakaan huonompi kuin loppukauden Sauber-"näyttöjen" jälkeen.

Benettonin roolista toipumisen edistämisessä ei oikeastaan voi sanoa mitään, kun eivät mitään asian hyväksi tehneet. Black Leopardin juttuun voisi vielä lisätä sen, että Jykän hyllytyshän tapahtui Kanadan todella heikon esityksen jälkeen. Auton rungosta löydettiin myöhemmin hiushalkeama, mutta se ei juuri Briatoren tai Walkinshaw'n päitä kääntänyt. Jykä ehti kuitenkin kahteen otteeseen näyttää, ettei Schumacher vauhdin puolesta aivan järkyttävän kaukana ollut, tuskin se nyt ihan sattumaa oli, että nämä kaksi suoritusta tapahtuivat tasaisilla radoilla, joilla niska ei joutunut niin pahaan höykytykseen...

Toisen mahdollisuuden JJ olisi kyllä Ykkösissä ansainnut, varsin paljon jäi näyttämättä ja tekemättä kun kalustokin oli suurimmilta osin mitä oli. Älkää käsittäkö väärin, onhan ihan mahdollista, ettei Jykä kaiken ollessa kunnossakaan olisi Schumin vauhtiin juuri pystynyt, vaan totuuden nimessä tämä jäi näkemättä.

Leopardin kommenttiin JJ:n parhaasta ajosuorituksesta täytyy vielä todeta, että tuo Imolan aika-ajojen viides sija on pohjatietoja vasten ehkä kuitenkin se hienoin saavutus vaikka synkissä merkeissä tulikin. Lisäksi F1 ei ehkä kuitenkaan ollut miehen leipälaji, parhaimmillaan JJ on silloin kun on sateista ja pimeää;)
 
Viimeksi muokattu:

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
Jacques sanoi:
A. Tässä puhutaan suomalaiskuskeista, miten tuo kommenttisi siis liittyy aiheeseen mitenkään? Tai miten ihmeessä mun kommentistani olisi tulkittavissa mitenkään ristiriitaisia sanomisia?

B. En pidä DC:tä Häkkistä parempana, en ole koskaan pitänytkään, vaikka olen joskus saattanut kyllä niin väittääkin jossain pikkuprovossani (en kyllä muista näin tehneeni, mutta se on mahdollista että joskus 3-4 vuotta sitten näin on päässyt lipsahtamaan).

C. Villeneuve on suosikkikuljettajani. Hän kuuluu mielestäni parhaimpiin kuljettajiin. Tähän porukkaan kuuluu jotain 5-8 kuljettajaa. Jos he kaikki ajaisivat samanlaisella autolla niin kukatahansa heistä saattaisi voittaa ja menestys olisi enemmänkin kiinni radasta, säästä, säädöistä ja ennen kaikkea tuurista. Tätä olen monesti sanonut, mutta syystä tai toisesta tällaiset kommenttini ovat jääneet lähes kaikilta hahmoilta huomaamatta. :( Huomataan vain innostuneet onnen tai surun aiheuttamasta fiilissekamelskasta johtuneet tunnepitoiset kommenttini. :nope:

D. Niin mitä itseasiassa edes tarkoitit kommentillasi? Meni vähän ohitse. :)

Ö. Miten niin et haasta? Villeneuven nostaminen esille toikissa, jossa puhutaan vain ja ainoastaan parhaista suomalaiskuskeista ei mielestäni ole mitään muuta kuin riidan haastamista. :)
A. Kysyin mihinkä valoon(vastaus on ilmeisesti=mutasarjaan)?

B.On päässyt lipsahtamaan(=takinkääntäjä)

C. Ensi kaudella viimeistään näemme mikä JV on kuskina, alkaako hävitä taas tallikaverilleen(massa), bar aikoina ei oikein päässyt loistamaan edes vertailussa tallikaveriin:yuck:

D. Eiku, osui ja upposi:thumbup:

Ö. Edelleenkin että mihinkä valoon.....?
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kuka pelle lähtee rankkaan Keken Kimin edelle. Keke jolle ei tahtonu löytyä tallipaikkaa, ja Williamssilta tuli pesti vain kun ei sattumoisin ollut parempaa miestä tarjolla. Tämä tarkoittaa sitä että jos esim. Salo olisi samassa tilanteessa (saisi paikan ku ei muita ole Williamsille) niin olisi selvää että Salo hoitaisi homman Kekeä paremmin.

Kyse on ajotaidoista, EI meriiteistä!

Eli ei voi perustella Häkkisen paremmuutta 2 mm voitolla tai 20 osakilpailu voitolla.

Häkkinen on luonnollisesti meille huippu kuski, mutta eihän hänelläkään ollut Schumille ja Ferrarille mitään saumaa 2001 vuonna, kun taas kimi pisti 2003 Ferrarin reilumman ylivertaisuuden ahtaalle!

Salo päihitti Irvinen Ferrari aikoinaan. No, häkkinen oli hävitä Irvinelle mestaruuden 1999. Eli kumpi näistä nyt sitten on kovempi kuski? Ei minusta selvää eroa ole.

Entä Keken suoritukset 82? Mies taho saaha mitään aikaan ja muutkin kuljettajat taplaa tallien mokissa ja keskeytyksissä. Tuuri perse kaudesta jää Kekelle mestaruus käteen.

Salo olisi samanlainen kuin keke, varma mies. Mutta harmi ettei Salo saanut koskaan mahdollisuutta taistella mestaruudesta.
Kun Salo ajoi Ferraria, hän olisi voittanut kilpailun jo toisessa kisassaan, Irvineltä siihen meni 3 vuotta! :ahem:
Ehkä tämä oli vähän kärjistettyä lihaa.

Oma listani olisi, jos kaikki suomalaiset laitettaisiin samalla kalustolla liikenteeseen: (siinä kunnossa kuin oli huippu aikoinaan)

1. Kimi
2. Häkkinen
3. Salo
4. JJ
5. Keke
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Oberfeldwebel sanoi:
Kuka pelle lähtee rankkaan Keken Kimin edelle.
Minä:thumbup: Tosin en ole pelle, ainoastaan Hangaround-jäsen.:ahem:

Ihan Suomen ykkönen. Ilman Keken esimerkkiä ei olisi noussut monikaan suomalainen tonne. Keke teki kaikki itse. Luotti itseensä ja ajotaitoonsa. Suomessa vittuiltiin Keke 'minun aikani tulee vielä' Ruusperista.

Vois ne Kimin sinänsä mahtavat ajotaidot mennä ohitseen jos vetäis jollain Minardilla tai Jordanilla. Keke veti Fittibaldilla ja sieltä kampes itsensä Williamsille ja McLarenille. Ei sinne päästä pienestä markkina-alueesta ilman ajotaitoja.

Jos ihan rehellisiä ollaan niin vois olla Häkäkin ilman kahta mestaruutta ilman Kekeä. Mutta sitä ei kysytty tässä vaan kuka on KUSKI jos kaikki ajaisivat vaikka samanlaisella autolla.
 
Ylös