1.Häkä
2.Kimi
3.Keke
4.JJ
5.Salo
Mika H:n saavutukset, ura yleensä sekä taidot huomioon ottaen
ei ole epäilystäkään siitä että mies on listallani kiistaton
ykkönen.Jo uran avaus Lotuksella ´91 teki kaikki lajin parissa tietoiseksi siitä että tämä mies on yksi on tulevisuuden suuria nimiä, valitettavasti nousu ehdottomalle huipulle vei kalustollisista sekä muista syistä kokonaista 7 pitkää vuotta, jonka jälkeen mies toki sai kaiken korkojen kera takaisin alkaen ikimuistoisesta Jerezin GP:stä 1997.Lisäkunniana ja arvostuksena on myös lausuttava Mikalle se, että miehen usko ei loppunut missään vaiheessa, ei edes Australiassa ´95 ja sen jälkeisellä toipumisjaksolla.Ja onneksi vuosien työ palkittiin kahdella mestaruudella.
Kimi on puolestaan saavuttanut huipun nopeammin kuin kukaan viidestä listalla olijasta ja ansainnut koko F1-maailman silmissä arvostuksen Schumacherin ykköshaastajana ja manttelin perijänä.Neljä kautta ykkösissä joista 3 huipulla, näistä kaluston täydellisesti pilaamia 2 ja ainoalla tähänastisella suht ehjällä kaudella MM-hopea ja lähes mestari.Mikäli kalusto antaa jatkossa mahdollisuudet, ei ole epäilystäkään siitä että Kimi on se josta tulee tämän(kin) listan ykkönen.Luottamus on kova.Itseluottamus miehellä on kovaa luokkaa kuten pitääkin, eivätkä seläntakaiset puheet ja ilkeät arvostelut Suomesta tai muualtakaan maailmalta horjuta "jäämiestä".
Keke joutui ajamaan alkuosuuden F1-urastaan todella surkealla kalustolla, mutta taisteli silti aina leijonan lailla.Lopulta miehen taidot palkittiin kun hän sai viimein 1982 alleen Williams-Fordin joka ei toki sekään ollut kalustona ehdotonta huippua mutta taistelulla, taidolla ja onnella värikkäiden vaiheiden jälkeen mies vei mestaruuden.Niin, mestaruuden joka jäi kotimaassa lähes käsittämättömän vähälle huomiolle, asia joka onneksi on myöhempinä vuosina korjaantunut.Ura olisi voinut tuoda vielä enemmänkin samanlaista menestystä, mutta kalusto vei mahdollisuudet mestaruusvuodesta eteenpäin.Vasta vuonna ´86 Williams-Honda olisi ollut täydellinen paketti mestaruustaistoon, mutta tuolloin päätöskaudellaan mies oli jo Mclarenin omaisuutta.Värikäs persoona joka ei jätä ketään kylmäksi Suomessa tai ulkomailla.
JJ oli/on loistava kuljettaja läpi uran mutta surkea kalusto oli liikana hidasteena myös hänelle ja kun viimein tie huipulle oli se katkaistiin kuin veitsellä leikaten.Testikuskin pesti Ferrarille 1989 oli avaus kuninkuusluokkaan, mutta ei vielä tarjonnut kisapaikkaa.Tilanne kuitenkin korjattiin kun Keke managerin ominaisuudessaan neuvotteli miehelle paikan Onyxille loppuvuodeksi Portugalin kisasta alkaen.Tie ykkösiin oli näin myös kisatasolla auki.Samalla oli tallissa myös tähän saakka vielä ainoaksi Suomi-Ruotsi kuljettjakaksikoksi jäänyt: JJ Lehto-Stefan Johansson :thumbup: Kaikki muistavat tuolta vuodelta ehkä parhaiten kaatosateessa ajetun Australian GP:n jossa JJ teki ehkä uransa parhaan ajosuorituksen, vaikka ei maaliin saakka tekniikan vuoksi päässytkään.
Onyx/Monteverdi oli tallina kuitenkin korttitalo joka hajosi täydellisesti kesken seuraavan kauden.Uusi paikka löytyi melkeinpä samantasoisesta Dallara/Scuderia Italialta.Kaksi kautta 1991-92 eivät tuottaneet kokonaisuutena kuin palkintopallipaikan Imolassa 1991, mikä sinänsä auton tason huomioon ottaen oli sensaatio.Myös Belgia ´92 oli näyte miehen taidoista.Sauber-vuosi ´93 ei sekään ollut huippua.Vaikka alkukausi oli mainio mm: Etelä-Afrikan avauskilpailu ja Imolan GP, keskivaiheella välit talliin ja tallikaveri Wendlingeriin kylmenivät mm: Monacon GP:n episodin takia.
Vuodelle 1994 miehelle aukesi etukäteen ajateltuna uran paras paikka Benettonille M.Schumacherin tallikaveriksi.Valitettavasti kaikki romahti tammikuisessa testissä Silverstonen radalla Stowe-mutkassa.Tuo onnettomuus ei suoraan lopettanut JJ:n uraa mutta oli vaikuttimena sille vähintään 60 prosenttisesti, lopun voi sanoa olleen Benettonin/Briatoren sekä Imolan viikonlopun ansiota.Espanjan GP:ssä samana vuonna nähtiin viimeistä kertaa ykkösissä vanha kunnon kilpa-autoilija JJ Lehto.Nopein aika lämmittelyssä ja kisassa keskeytys 3 sijalta.Valitettavasti tuon jälkeen koitti hyllytys ja loppukauden F1-uran joutsenlaulu lopulta Sauberin ratissa Australiaan, Adelaideen 1994.Onneksi sympaattinen suomalainen on kuitenkin hankkinut jonkinlaisen korvauksen F1-uran takaiskuille paljolla menestyksellä muista luokista mm: Le Mansin 24H voitto´95 joka oli mahtava suoritus.
Mika Salo on listalla viimeisenä, muttei vähäisimpänä.Mies on persoona joka sanoo aina mitä ajattelee ja on välillä myös siksi aiheuttanut kritiikkiä siitä.Miehen F1-debyytti siirtyi osaksi ei- urheilullisista syistä vuoteen ´94 Japanin kisaan.Lotuksen kahden kisan pestin jälkeen oli edessä siirto Tyrrelille, mutta vuodet (1995-97) olivat vaatimattomia heikolla kalustolla, lukuunottamatta muutamia väläytyksiä mm: Brasilia 95, Monaco, Kanada ja Belgia 96 sekä Monaco 97.Seuraava kausi Arrowsilla on kuitattavissa yhdellä kilpailulla: Monaco. "välivuosi"´99 Barrilla ja Ferrarilla oli miehen uran paras, kaksi podiumia ja kosolti muita hyviä suorituksia kertivat Salon ammattitaidosta.Sauberin vuosi 2000 ja kaksi kautta Toyotalla eivät tee oikeutta Salon kuljettajataidoille.Ura japanilaistallissa jäi kesken, kuten myös yleisesti Salon F1-työ.Silti kilpa-autoilu jatkuu edelleen menestyksekkäästi muissa luokissa.