Rankataan suomalaiset F1-kuskit!

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
mn97 sanoi:
Tässä oma listani pelkästään ajotaitoja rankatessa, erot ovat hyvin marginaaliset:

1. Keke Rosberg
2. Kimi Räikkönen
3. Mika Salo
4. Mika Häkkinen
5. J.J Lehto
Hyvä, hyvä. Joku osaa rankata 'ajotaidoilla' eikä pelkästään ajetuilla mestaruuksilla, joiden saavuttamiseksi ajotaito on noin 25%:ahem:

Rohkean hyvästä listasta vielä:thumbup:
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Yleensä Jones ne parhaat saavuttaa eniten... :thumbup:
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
patriot sanoi:
Missä Valden lista?
No pannaanpa se. Oma seuraamiseni rajoittuu viimeiseen kymmeneenvuoteen ja intensiivisesti vain viiteen vuoteen. Tämän takia arviokin saattaa olla vähän puolueellinen nykykuskeille.

1. Häkä ja Räkä. Kimin näkyvät näytöt eivät ole vielä samaa tasoa kuin Häkän highlight-kausien, mutta muuten Kimi kestää vertailun erinomaisesti. Tulevat vuodet näyttävät jyrääkö Kimi Schumimaisella varmuudella vai tuleeko heikompia kisoja/kausia, kuten Mikalla.

2. Keke Rosberg

3. Salo & Järvilehto. En osaa panna järjestykseen, kun en tarkkaan seurannut miesten otteita silloin kun JJ ajoi ykkösissä.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Valde sanoi:
jyrääkö Kimi Schumimaisella varmuudella vai tuleeko heikompia kisoja/kausia, kuten Mikalla.
Mm. 1996 Schumacher otti vain kolme voittoa, eli aika heikko kausi eikä juuri voida puhua "Schumimaisesta varmuudesta".
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Pikemminkin Ferrarimainen varmuus olisi käsite viime vuosien perusteella. Ei siinä, onhan Schumi varma kuski, mutta ei nyt kuitenkaan niin varma.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11235
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Zep sanoi:
En oikein ymmärtänyt, kuinka Salon pystyi heittämään JJ:n edelle F3:sten esitysten perusteella. Ei oikein taas malttaisi alkaa vääntämään rautalangasta, kuinka ne pikkuformulat taas menikään näiden hemmojen osalta...

Formula Ford 1600:
Formula Fordien jälkeen kaverit olivat varsin samalla tasolla, Häkä nyt vaan ajeli mestaruudet "valmiilla" Järvilehdon rakentamalla autolla. Mutta ylivoimainen Häkä toki oli.

Jos nyt tuota 80-lukua muistellaan niin Häkähän lähti kauteen "87 Reynardilla jolla JJ oli edellisenä vuonna hallinnut suvereenisti Suomen Formula Fordeja. Ei se auto kai ihan valmis ollut Jyrkin jäljiltä tai sitten vaan huvin vuoksi Taisto Laine rakensi sen talven aikana uusiksi.

Reynard, joo. Sitä pidettiin yleisesti epäonnistuneena verrattuna silloiseen Van Diemeniin mutta niin vain JJ ja Häkä pystyivät hyviin suorituksiin Suomen ja Skandinaviankin ulkopuolella.

Kauden "87 alussahan Häkä oli vielä Ahvenistolla runsaasti jäljessä Saloa eikä ehtinyt edes toiseksi mutta kesän kuluessa vauhti löytyi ja mestaruustripla varmistui ylivoimaisella vauhdilla.

Seuraavalla kaudella sitten Salo oli täysin ylivoimainen. Sitä voi sitten miettiä mitä vaikutusta oli "87 kamppailussa kaikista muista poikkeavalla autovalinnalla, ei ollut Reynard eikä Van Diemen vaan Swift.

Ja Jyrkin ja Häkän Reynard meni Harri Lumivirralle jonka saavutukset jäivätkin paljon vähäisemmiksi. Mitä nyt pääsi vahingoittamaan kilpa-autoilijoiden mainetta porsastelleessaan vesijetillä.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Observer sanoi:
Mm. 1996 Schumacher otti vain kolme voittoa, eli aika heikko kausi eikä juuri voida puhua "Schumimaisesta varmuudesta".
Noh tuon vuoden Ferrari olikin sitä tasoa, että voitot laskettiin paljolti Schumin lukuun. Omasta mielestäni Räikkösen auto on ollut paljon tuota parempi ainakin toissa vuonna. Yllätyin, että valitsit esimerkiksi juuri kyseisen kauden, koska sehän pikemminkin on yksi Schumin maineentekijöistä. Irvine sanoi, että kukaan muu kuin Schumi ei olisi voittanut sillä autolla. Oli Irvine oikeassa tai väärässä, niin hänen ajatus varmaan heijastelee enemmän tai vähemmän monien formulaseuraajien mielipiteitä. Irvine myös sanoi, että mainitun vuoden aikana Ferrari-tallissa Schumia alettiin lähes jumaloida. Itse muistan hyvin kuinka juuri noina Ferrari-vuosina itse aloin arvostamaan Schumia. Nykyäänhän Schumi ajelee kuin kiskoilla, mutta tuolloin Maranellon orhesta otettiin kaikki irti, vaikka se mahtavasti vikuroikin vastaan. Näin minä uskon. :ahem:

Yleisesti Schumi-kysymyksestä sanoisin sen, että omaan mielipiteeseeni Schumista ei ole vaikuttanut niinkään Schumin dominointi Ferrarin ylivoiman aikana, vaan miehen suoritukset ennen sitä - Benettonilla ja vähemmän hyvällä Ferrarilla.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Valde sanoi:
Noh tuon vuoden Ferrari olikin sitä tasoa, että voitot laskettiin paljolti Schumin lukuun. Omasta mielestäni Räikkösen auto on ollut paljon tuota parempi ainakin toissa vuonna. Yllätyin, että valitsit esimerkiksi juuri kyseisen kauden, koska sehän pikemminkin on yksi Schumin maineentekijöistä.
Esimerkiksi otin tuon siksi kun puhuit Häkkisen heikoista kausista ja kisoista. Kun on ottanut jo valmiiksi sen asenteen että Häkkinen on keskinkertainen suhari niin helposti unohtaa minkälaisilla kotteroilla se Mika suurimman osan urastaan loppujenlopuksi ajoi verrattuna Schumacheriin. 2001 McLaren ei ollut yhtään parempi suhteessa Ferrariin kuin 1996 Ferrari oli suhteessa Williamsiin. Se on vain huvittavaa kun jotkut arvioivat Schumacherin suorituksia jonkun ennaltaomaksutun kaavan mukaan jota ei voi koskaan soveltaa kehenkään muuhun kuskiin: 1996 Ferrarilla Schumacher teki ihmetemppuja ja 2001 McLarenilla motivaationsa menettänyt Häkkinen oli keskinkertainen kehäraakki.

Häkkisen auto oli yksiselitteisesti huonompi kuin Schumacherin autot 91, 92, 94, 95, 96, 97 ja 2001. 93 Häkkisen suorituksia Schumacheriin ei voi oikein verrata kun Häkkinen ei ajanut kuin kaksi kisaa joista toisessa päihitti Sennan aika-ajoissa ja toisessa otti ensimmäisen palkintopallisijoituksensa. Niinä vuosina kun miehillä oli lähellä toisiaan olevaa kalustoa Mika voitti kaksi mestaruutta ja tuli kerran toiseksi Schumacherin jälkeen.


Irvine sanoi, että kukaan muu kuin Schumi ei olisi voittanut sillä autolla.
Irvinen kommentti oli Eddietä itseään palveleva. Tuohan kuulostaa enemmänkin hyvältä tekosyyltä sille miksi äijä ei itse pärjännyt ollenkaan. Irvinehän on myöhemmin myös tituleerannut itseään sirkuksen toiseksi parhaaksi kuskiksi joka on aivan yhtä uskottava kommentti.

Joo ja mun mielestä 1996 Ferrari ei ollut ainakaan huonompi auto kuin MP4-17D.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Jännästi tämäkin keskustelu kääntyi perinteisen jarnan puolelle. Ihan mielenkiintoinen keskustelu tukehtui taas tämän foorumin syntiin, eli Kimi-Häkä-Schumi vääntöön josta ei kellekkään ole mitään hyötyä.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
pmv sanoi:
Jännästi tämäkin keskustelu kääntyi perinteisen jarnan puolelle. Ihan mielenkiintoinen keskustelu tukehtui taas tämän foorumin syntiin, eli Kimi-Häkä-Schumi vääntöön josta ei kellekkään ole mitään hyötyä.
Ikään kuin joistain tämän palstan keskusteluista olisi kennellekkään mitään hyötyä............. Ehkä vapaan puolen varaventtiilisäikeistä mutta ns. asiakeskustelut ovat suunnilleen kauttaaltaan pekkää paskaa, kuurot viittovat ohjeita sokeille...

- Oho -
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Oho sanoi:
Ikään kuin joistain tämän palstan keskusteluista olisi kennellekkään mitään hyötyä............. Ehkä vapaan puolen varaventtiilisäikeistä mutta ns. asiakeskustelut ovat suunnilleen kauttaaltaan pekkää paskaa, kuurot viittovat ohjeita sokeille...

- Oho -
Eikös täällä muka lasketa paineita pihalle ;)
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
1. Kinnunen, ihan selkeesti koska se on paras.
2. Salo, paras jätkä.
3. Roskavuori, työmies, tarpeeksi nopea
4. Häkkinen, nopea, ei sitten muuta
5. Räikkönen, ajoittain nopea, ei sitten mutuen edes sitäkään vähää. Sijoitus paranee kun alkaa kertoa vitsejä joita ei kukaan ymmärrä, Häkkisen tyyliin.
6 JJ, olosuhteiden uhri, ehkä vähän arka ja liian kiltti?
 

JT

Well-known member
Liittynyt
24.11.2003
Viestit
386
Observer sanoi:
2001 McLaren ei ollut yhtään parempi suhteessa Ferrariin kuin 1996 Ferrari oli suhteessa Williamsiin. Se on vain huvittavaa kun jotkut arvioivat Schumacherin suorituksia jonkun ennaltaomaksutun kaavan mukaan jota ei voi koskaan soveltaa kehenkään muuhun kuskiin: 1996 Ferrarilla Schumacher teki ihmetemppuja ja 2001 McLarenilla motivaationsa menettänyt Häkkinen oli keskinkertainen kehäraakki.
Sinulla taas on tunnetusti tapana arvioida suomalaiskuljettajia aivan oman kaavasi mukaan. Kaava estää mm. näkemästä, että Häkkinen ajoi suurimman osan kaudesta 2001 selkeästi oman tasonsa alla (tai jos näin ei ollut, niin sitten se taso ei voinut olla koskaan kovin korkea). Hävisi säännöllisesti keskinkertaiselle Coulthardille niin aika-ajoissa kuin kisoissa. Vertailua Schumin kauteen 1996 en viitsi edes kommentoida.

Alkuperäiseen aiheeseen liittyen: jos kuljettajia lähdetään vertailemaan pelkkien voittojen ja mestaruuksien perusteella, niin näistä listoista ei jäisi paljon keskusteltavaa. Keke ei ole koskaan saanut Suomessa ansaitsemaansa arvostusta. Puhutaan yhden voiton tuurimestaruudesta, mutta unohdetaan että mies joutui koko uransa ajan antamaan kalustossa tasoitusta muille huippukuljettajille. Lisäksi Keke oli parhaimmillaan vaativilla katuradoilla ja loisti vaikeissa olosuhteissa. Juuri näistä syistä rankkaisin hänet niukasti ykköseksi.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Tuossa tutkin Keken tilastoja ja hämmästykseni huomasin, että miehen parhaat suoritukset ovat tulleet mestaruuden jälkeen. Äijän oli kaudella 1983 vielä puolenkauden jälkeen mestaruustaistossa ihan keposasti mukana. Itse asiassa olisi johtanut sitä, mikäli Brasiliassa ei olisi tullut diskausta kakkospaikalta. Siellähän mies oli startannut vielä paalulta. Tässä vaiheessa Williamsilla oli vielä Cosworth muiden nopeasti kehittyneitä turboja vastaan. Loppukaudesta mahdollisuudet katosivat kyllä täysin, mutta 300 hv tehoero on jo aika mahdoton.

Sitten kauden 84 alussa Keke veti Williamsin alumiinirunkoisella vehkeellä aika-ajoissa todella useasti viiden parhaan joukkoon aika-ajoissa. Hondan turbokaan ei tuossa vaiheessa mikään paras ollut ja runko oli Willamsin historian heikoimpia. Patrick Headhan kertoo myöhemmin hävenneensä heikkoa teknologiaa. Silti juuri vaikeimmassa kisassa Keke vei koko potin. Moottorin heikkoudesta kertoo se, että Hockessa Keke jäi aika-ajoissa 19 ruutuun. Mutta heti kun radalla oli vaativia mutkia niin oltiin kevyesti top 10:ssä.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
patriot sanoi:
Yleensä Jones ne parhaat saavuttaa eniten... :thumbup:
Niin siis parhaat tallit saavuttaa eniten. Koskas on viimeksi löytynyt mestari Ferrari, Williams, McLaren tallien ulkopuolelta. Eikä niillä nyt aina ole olleet ne kaikkein parhaimmat kuskit.

Taitaa olla Benetton ja niittenkin porukka on sama lähes kuin nykyinen Ferrari. (Brawn, Byrne, etc..)
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
JT vei sanat suustani.

Kuten sanottu, niin Häkkinen monina vuosina jäi pitkäksi toviksi DC:n "jyrän" alle. Schumille vastaavaa ei ole tapahtunut kuin yhden kerran koko uran aikana ja silloinkin suhteellisen lyhyeksi ajaksi (Barrichellolle 2003). Irvinen kommentti epäilemättä palveli Eddie-pojun mainetta, mutta kuvaus siitä, mikä vaikutus voitoilla oli Ferrari-väkeen, on sattuva. Ensimmäisinä Ferrari vuosina Schumi murskasi Irvinen jalkoihinsa tavalla, jota harvoin nähdään, ellei toinen kuski ole Alex Young tasoa. Tästäkin syystä on väärin verrata Schumin "laihoja" Ferrari-vuosia Häkkisen tai Coulthardin 2001 kauteen.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Valde sanoi:
JT vei sanat suustani.

Kuten sanottu, niin Häkkinen monina vuosina jäi pitkäksi toviksi DC:n "jyrän" alle.
Kaudella 2001 Häkkinen oli de facto lopettanut eikä ajaminen kiinnostanut mutta muuten voisitko selventää? Mitä tarkoittaa jyrän alle jäänti, entä pitkä tovi.......

Miten ne Häkkisen jyrän alle jäännit eroaa Schumacherin jyrän alle jäännistä kaudella 2003, Schumacherhan, mikäli oikein muistan, oli melkein yhtä pikään Barichellon varjossa kuin Häkkinen pisimillään ennen kautta 2001 oli Coulthardin varjossa....

Millä tokenilla Coulthard on/oli korkeintaan keskinkertainen, ai niin JT ja sä tiedätte kaiken, ja jos ette tiedä voitte kysyä toisiltanne, koska ainakin toinen tietää.... teillähän molemilla on kanttia kertoa mitä n. 99.9% prosenttia ihmisistä on mieltä... Ootteko sattumalta toimittajia, jutuissa ainakin on toimittaja kompleksi...

Toimittaja tietää kaikein, ja jos ei tiedä toimittaja kysyy kaveriltaan joka tietää ja kaverikin on toimittaja...
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Off-Topic sanoi:
1. Kinnunen, ihan selkeesti koska se on paras.
2. Salo, paras jätkä.
3. Roskavuori, työmies, tarpeeksi nopea
4. Häkkinen, nopea, ei sitten muuta
5. Räikkönen, ajoittain nopea, ei sitten mutuen edes sitäkään vähää. Sijoitus paranee kun alkaa kertoa vitsejä joita ei kukaan ymmärrä, Häkkisen tyyliin.
6 JJ, olosuhteiden uhri, ehkä vähän arka ja liian kiltti?
Niin tässä piti rankata kuskit ajotaitojen mukaan. Muita ominaisuuksia ei pitänyt punnita!:p
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
No jopas on provoilua yms. :rolleyes:

Eipä tarvii lista oikeesti mitään perusteluja, ja tässähän se tulee:

1. Häkkinen
2. Räikkönen
3. Rosberg

Muista sijoista ei palkintoja tule, joten eiköhän tuo riitä :thumbup:
 
Ylös