Rankataan suomalaiset F1-kuskit!

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Oho sanoi:
Millä tokenilla Coulthard on/oli korkeintaan keskinkertainen, ai niin JT ja sä tiedätte kaiken
Tällaiset ovat jo ihan hyviä kysymyksiä ja niiden avulla aletaan lähestymään itse kunkin mielipiteiden perustuksia. En nyt välttämättä sanoisi, että Coulthard oli keskinkertainen, vaikkei mikään superkyky ollutkaan. Minäkin saanen esittää oman kysymykseni: millä perusteella Irvine oli korkeintaan keskinkertainen kuski? Itse rankkaan Irvinen ja Coultin aikalailla samalle tasolle. Paitsi jos puhutaan Coultin kahdesta viimeisestä vuodesta. 2003 alun jälkeen mies tipahti niin rajusti Kimin kyydistä, että sitä ei voi pääasiassa selittää Kimin kehityksellä vaan Davidin romahduksella. Tietenkin, jos joku haluaa uskoa, että kahden vuoden aikana Kimi ajeli puoli sekuntia hitaammin kuin kolmantena ja neljäntenä vuotenaan, niin siitä vaan.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Valde sanoi:
Itse rankkaan Irvinen ja Coultin aikalailla samalle tasolle. Paitsi jos puhutaan Coultin kahdesta viimeisestä vuodesta. 2003 alun jälkeen mies tipahti niin rajusti Kimin kyydistä, että sitä ei voi pääasiassa selittää Kimin kehityksellä vaan Davidin romahduksella. Tietenkin, jos joku haluaa uskoa, että kahden vuoden aikana Kimi ajeli puoli sekuntia hitaammin kuin kolmantena ja neljäntenä vuotenaan, niin siitä vaan.
Irvinen ja Coulthardin samalla tasolla pitäminen on kyllä pahemman laatuista itsensä pettämistä. Irvinen joka voitti neljästä kisastaan peräti yhden ajamalla ja sitäkään voittoa ei olisi tullut ilman Coulthardin ystävällistä apua. Irvinen joka "hävisi" keikkakuskille tämän toisessa kisassa. Irvinen joka tosipaikassa maailmanmestaruudesta ajettaessa jäi tallikaveristaan lähes kierroksen. Coulthard sen sijaan on ottanut urallaan useita hienoja ja joskus jopa aivan uskomattomia voittoja: Iso-Britannia 2000, Ranska 2000, Brasilia 2001, Itävalta 2001 ja Monaco 2002 ovat sen tason suorituksia mihin Irvine ei ikinä kyennyt. Mihin tuo sinun selitys kahdesta ensimmäisestä vuodesta oikein muuten perustuu kun kaudella 2001 Kimin ja Davidin suorituksia ei voi mitenkään verrata koska ajoivat eri talleissa. Davidin loppuajan suorituksissa oli ajoittain Irvinemäistä keskinkertaisuutta mutta koko uran suorituksia tarkastellessa DC on parempi 100-0.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Observer sanoi:
Irvinen ja Coulthardin samalla tasolla pitäminen on kyllä pahemman laatuista itsensä pettämistä. Irvinen joka voitti neljästä kisastaan peräti yhden ajamalla ja sitäkään voittoa ei olisi tullut ilman Coulthardin ystävällistä apua. Irvinen joka "hävisi" keikkakuskille tämän toisessa kisassa. Irvinen joka tosipaikassa maailmanmestaruudesta ajettaessa jäi tallikaveristaan lähes kierroksen. Coulthard sen sijaan on ottanut urallaan useita hienoja ja joskus jopa aivan uskomattomia voittoja: Iso-Britannia 2000, Ranska 2000, Brasilia 2001, Itävalta 2001 ja Monaco 2002 ovat sen tason suorituksia mihin Irvine ei ikinä kyennyt. Mihin tuo sinun selitys kahdesta ensimmäisestä vuodesta oikein muuten perustuu kun kaudella 2001 Kimin ja Davidin suorituksia ei voi mitenkään verrata koska ajoivat eri talleissa. Davidin loppuajan suorituksissa oli ajoittain Irvinemäistä keskinkertaisuutta mutta koko uran suorituksia tarkastellessa DC on parempi 100-0.
Irvine ei ajanut mm-sarjan parhaalla autolla puoltakaan siitä ajasta minkä DC ajoi. Tämän takia puhdas voittovertailu ei pelaa. Oikeastaan vain -99 lopussa voidaan sanoa, että Ferrari oli paras yhdessä Mclarenin kanssa paras. DC sai ajaa Mclarenia ja Williamsia aikoina jolloin auto oli kirkkaasti sarjan paras. Mitä kierroksella jäämisiin tulee, niin eikös David ja Eddie tasatahtia pökkineet kierroksen Schumin ja Mikan perässä vuosina -98 ja -99 Suzukassa?

Menin vuosissa sekaisin, mutta joka tapauksessa David pysyi suhteellisen lähellä Kimiä 2002 ja 2003 alussa, minkä jälkeen ero repsahti todella suureksi.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
QUO

Valde sanoi:
Irvine ei ajanut mm-sarjan parhaalla autolla puoltakaan siitä ajasta minkä DC ajoi.
Vain siinä tapauksessa jos uskoo noihin "Sgumi on jumala"-juttuihin


Tämän takia puhdas voittovertailu ei pelaa. Oikeastaan vain -99 lopussa voidaan sanoa, että Ferrari oli paras yhdessä Mclarenin kanssa paras. DC sai ajaa Mclarenia ja Williamsia aikoina jolloin auto oli kirkkaasti sarjan paras.
Voittovertailu pelaa oikein hyvin. Irvine ei pystynyt voittamaan puhtaasti kertaakaan koko urallaan. Siihen tarvittiin joka kerta muiden epäonnea tai tallimääräyksiä tavalla tai toisella.


Mitä kierroksella jäämisiin tulee, niin eikös David ja Eddie tasatahtia pökkineet kierroksen Schumin ja Mikan perässä vuosina -98 ja -99 Suzukassa?
Niin mutta Irvine oli se jonka piti taistella MM:stä. Olis luullu siitä seikasta vähän vauhtia löytyvän mutta ei.

Menin vuosissa sekaisin, mutta joka tapauksessa David pysyi suhteellisen lähellä Kimiä 2002 ja 2003 alussa, minkä jälkeen ero repsahti todella suureksi.
Sitähän se tietysti on, Davidin huonoutta kaikki. Se että Räikkönen olis voinut kehittyä ei voi edes ajatella. :rolleyes: Niinku sanoin niin Irvine ajeli tuollatavalla muutamaa välähdystä (Itävalta 1999, pari Monacon kisaa) lukuunottamatta koko uransa.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Valde sanoi:

Menin vuosissa sekaisin, mutta joka tapauksessa David pysyi suhteellisen lähellä Kimiä 2002 ja 2003 alussa, minkä jälkeen ero repsahti todella suureksi.
On kyllä todellakin hyvinkin todennäköistä että Coulthardin taso alkoi laskea joskus kaudella 2003. Näin käy kaikille. Kävi myös Häkälle. Siltikin on vastaavasti yhtä selvää että Kimikin todellakin on nostanut tasoaan jatkuvasti ja se selittää suurimman osan Kimin ja Davidin tasoeron kasvusta.

Ensinnäkin, ei pidä unohtaa että Kimi tuli F1:iin kokemattomampana kuin kukaan koskaan aiemmin. Ja vieläpä selvästi kokemattomampana. Kimin lisäksi ei kukaan toinen ole jättänyt sekä F3 että F3000 (tai F2) luokkaa väliin ja noussut F1:iin suoraan FRenaultin kaltaisesta merkkiluokasta. Ei kukaan. Mitäpä sitten? Sitä sitten, että on tällöin täysin luonnollista että kaverin kehityskäyrä F1:ssä on jyrkempi (nousujohteisesti) kuin mitä normaalisti voidaan odottaa. Jopa selvästi jyrkempi kuin mitä nähtiin vaikkapa Häkän tai Schumin kohdalla, he kun sentään tahkosivat vuosikausia muissa luokissa opetellen kilvanajoa ja auton säätämistä. 23 kisaa Relluissa ja Kimi oli valmiimpi kuin Häkä ja Schumi kun verrataan ensimmäisiä F1-kisoja. Onko sitten ihmeellistä että kaveri pystyy nostamaan tasoaan isoin harppauksin ei ainoastaan pari ensimmäistä vuotta, kuten normaalisti, vaan yhä edelleen? Minusta siinä ei ole mitään kummallista.

Esitit asian niin kuin olisi tapahtunut jokin yhtäkkinen muutos Kimin ja Davidin keskinäisessä vahvuudessa. Tosiasiassa Kimi näytti selvää edistymistä jo 2002 McLarenilla, ollen mm. Monza aika-ajoissa noin sekunnin Davidiä nopeampi, joskin hänen paras aikansa otettiin pois koska kolaroi Saton kanssa, joten et löydä tätä aika-eroa tilastoista. Samoin Kimi teki melkoisen urotyön Span aika-ajoissa 2002. Näitä esimerkkejä ei vielä 2002 ollut paljoa, mutta päänavaus oli tehty.

David on aina aloittanut kauden vahvasti. Hän teki niin aina myös Häkkistä vastaan, ja on tehnyt niin myös Kimiä vastaan. Se ero mikä näkyy kauden alussa on aina revennyt isommaksi kauden vanhetessa. Niinpä 2003 David pysyi kohtuullisesti Kimin vauhdissa ensimmäisissä kisoissa, mutta sitten ero alkoi kasvamaan aivan kuten aina ennenkin. Nyt vain erona on se, että Kimi taisteli MM:stä ja Schumifanien piti alkaa julistamaan MP4-17D:n hyvyyttä, ja sehän ei onnistu kun katsoo Davidin suorituksia, ellei sitten ala mollaamaan Davidiä. Se mitä Kimi teki Davidille Monzassa ja Spassa 2002 sai sitten jatkoa yhä useammin 2003, mutta ei toki joka kisassa. Edelleen 2004 näitä esimerkkejä nähtiin entistä tiuhempaan. Tämä on siis täysin luonnollista kehitystä eikä sen selittäminen vaadi mitään Davidin romahtamista.

David itsekin kyllä on halunnut takertua samaan oljenkorteen kuin mihin Schumifanitkin. 2003 alkaen mies on valitellut ettei osaa ajaa yhden kierroksen aika-ajoja. Mutta kun katsoo sitä millä autolla hän on ajanut, ei oikeastaan miehen suorituksissa ole paljoakaan moittimista. Ongelma vain on että hän ja muutkin vertaavat tuloksia Kimin vastaaviin. Yhtä hyvin voisi pitää Prostia surkeana aika-ajajana kausien 1988 ja 1989 perusteella...

Kun nyt kerran piti tästäkin aiheesta alkaa jarnaamaan, niin pistetään nyt vielä kommenttia Observerin (muistaakseni) maininnasta/väittämästä että Häkä ja Schumi ovat vain ajoittain ajaneet Kimin nykyisellä tasolla. Toimittajat ja Summelifanit tietysti tukeutuvat puhtaisiin tilastoihin voidakseen pitää yllä omia mielikuviaan, mutta kyllä Observerin kommentti on tosi. Ei siinä ole mitään sen ihmeellisempää kuin että 1+1=2. Jotain kausia 2002 (jolloin Kimi oli vielä aika raakile) ja 2004 (lukuisten keskeytysten vuoksi) on vaikea hahmottaa, mutta 2003 on jo yksistään täysin riittävä. Ei Schumilla olisi pitänyt olla mitään vaikeuksia voittaa mestaruutta jo paljon aikaisemmin F2003:lla jotain MP4-17D:tä vastaan. Autojen nopeudessa ero oli kuin yöllä ja päivällä, eikä luotettavuuskaan ollut Kimin puolella. Hyvin yksinkertaisesti: tulos oli lähes tasapeli vaikka autot olivat täysin eri luokkaa. Tästä voi vetää vain sen johtopäätöksen että kuljettajat ovat myös täysin eri luokkaa. Olkaapas nyt rehellisiä Schumifanit ja tilastonikkarit. Ajatelkaapa mielessänne vaikka joku Jacques Villeneuve Schumin saappaisiin ja Schumi Kimin saappaisiin. Olisiko teistä silloin tulosten tulkinnassa mitään oleellista liikkumavaraa? Tai vielä paremmin, ajatelkaa Schumi ajamassa itseään vastaan MP4-17D:llä. Vai oliko 2003 sitten jotenkin spesiaali vuosi Schumille, niin ettei sitä voida pitää mittarina? Tällöinhän miehen maine tasaisena kuljettajana voidaan heittää romukoppaan, eikä tulos ole siten yhtään sen mairittelevampi. Tämä on kyllä punakaartilaisille lose-lose tilanne. :D

No joo, 2003 oli tietysti todellakin vain yksi vuosi, mutta toisaalta yksi kokonainen kausi. Yhden kisan osalta voitaisiin puhua tuurista, mutta ei kuudentoista.


Ja mitä tulee tämän ketjun varsinaiseen aiheeseen, niin todellakin sekin on varsin yksinkertaista. Ajatellaan vain kaikki kuljettajat parhaimpina päivinään saman auton rattiin:

1. Räkä
2. Häkä
3. Keijo
4. JJ
5. Se toinen Mika

Kaikki silti hyviä kuskeja, ei mitään hävettävää. :ahem:
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
patriot sanoi:
Niin tässä piti rankata kuskit ajotaitojen mukaan. Muita ominaisuuksia ei pitänyt punnita!:p
Minkä perusteella sä sitten kuvittelet mun ne rankanneen, pässi? Muut ominaisuudet on mainittu ainoastaan kuriositeettina koska ne eivät varmaankaan ole kaikkien tiedossa.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Off-Topic sanoi:
Minkä perusteella sä sitten kuvittelet mun ne rankanneen, pässi? Muut ominaisuudet on mainittu ainoastaan kuriositeettina koska ne eivät varmaankaan ole kaikkien tiedossa.
Kun sanot näin: "Räikkönen, ajoittain nopea, ei sitten mutuen edes sitäkään vähää. Sijoitus paranee kun alkaa kertoa vitsejä joita ei kukaan ymmärrä, Häkkisen tyyliin."

Tuosta voitaneen vetää johtopäätökset, että sijoituksiin vaikuttaa muukin kuin itse ajotaito. Kun kerran vitsien kerronta nostaa sijoitusta.
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Johtopäätöksiä sun ei kannattais yrittää tehdä ollenkaan. Onko nopeus ja ajotaito mielestäsi synonyymejä?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Entäs sitte kyky tehdä tulosta? Minä kun olen ollut siinä luulossa että kilpa-ajajan pääasiallinen toimenkuva on tehdä tuloksia. Siitähän tiimi kuskille maksaa, eikö?
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Jones sanoi:
Misa, millä perusteella Räkä on ennen Kekeä?:doubtful:
Perustan mielipiteeni oikeastaan siihen mitä mieltä olen näiden kuljettajien paremmuudesta henkilökohtaisesti! :)

Olen päätellyt asian omassa päässäni mm. näin: Kimi on tähän mennessä suoriutunut urastaan paremmin tallikavereihinsa nähden! Uskomaton nousu jostain pikku-formuloista suoraan ykkösiin ei voi olla mitään turhanpäiväistä säkää/managerin loistavuutta!

Toki ennen miehet oli terästä ja autot rautaa ja sitä rataa mutta minun mielestä Keke ei aikoinaan niin kova ollut että hän ansaitsisi kakkossijaa!

Näin yksinkertaista se on! :thumbup:
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Off-Topic sanoi:
Johtopäätöksiä sun ei kannattais yrittää tehdä ollenkaan. Onko nopeus ja ajotaito mielestäsi synonyymejä?
Harvemmin ajotaidoton kuski on nopea. Vaikeaa on olla nopea ilman ajotaitoa. Sun ei kannata listoja laatia, kun kerran vitsien kerronta vaikuttaa sijoitukseen.
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Ykskään kuski ei ole nopea ilman nopeaa kalustoa, ilman sitä ei tule tulosta. Turha tästä on teidän kanssa väitellä kun ette asioista mitään ymmärrä. Laitoin listan ja siinä se, absoluuttinen totuus. Kysykää vaikka Leksalta. Kaikki on suhteellista, jos tohon tuloksellisuuteen tuijotetaan, niin sittenhän maailmankaikkeuden taitavimman formulakuskin nimestä ei kannata edes väitellä. VAikak häviskin Kovalaiselle.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Nasu sanoi:
No olihan se asiallinen ja asiasta:ahem: Mietin vain(eli kun otsassa alkoi sarven paikat kohoamaan) että minkalaisen arvon voisi antaa sellaisen ihmisen mielipiteelle joka ei yleensä pidä suomalaisiia kuskeja aivan parhaimpina(eli syö ns. marjoja naapurin kupista vaikka omakin olisi täynnä)? Jos olen oikein havainnut niin ei tässä topicissa paljon näy MS/ferrari fanien juttuja(poikkeuksena tietysti on jokunen 'yleis joviaali persoona), sillä tiedän että heitä vaivaa jo ajatus siitä että joutuisivat 'arvostamaan' eli luokittelemaan suomalaisia kuskeja! Tarkoitan tällä lähinnä sitä että 'vihollisen' mielipiteillä ei paljon arvoa ole:D
Tossa on vain sellainen ero että sä olet käsittänyt minut aivan väärin. Nimittäin minä arvostan suomalaiskuljettajia. Ja arvostan Häkkisen ja Rosbergin suorituksia suuresti. Ja pidin Häkkistä yhtenä parhaimmista kuljettajista silloin kuin Mika ajoi.

MUTTA Häkkinen ei ollut suosikkikuljettajani.
Siinä on kuules vissi ero onko arvostettu kuljettaja vai suosikkikuljettaja. Kyllä minä arvostan Schumacherinkin hyvin korkealle vaikka hän ei suosikkikuljettajiin kuulukaan.

Ja sinä et ole ilmeisestikään nähnyt kommenttejani esim. Heikki Kovalaisesta tai JJ Lehdosta.. Toisin sanoen.. minun suosikkikuljettajakseni ei pääse kansalaisuudella vaan teoilla ja erilaisilla muilla asioilla (esim. ajotyyli yms.).

Minulla ei siis ole suomalaisia kuljettajia vastaan mitään ja suomalaiskuljettaja voi helposti olla suosikkikuljettajani. Mutta suomalaisuus ei minulla ole syy kannattaa jotain kuljettajaa.

Ja miksi ferrarifanit ei tässä toikissa kommentoinut, niin johtuisko siitä, että he ajattelevat eri tavalla kuin minä? Tulitko sellaista ajatelleeksi?

Jos sinä sitten pidät kommenttejani arvottomina sen takia että tällä hetkellä suosikki f1-kuljettajani ei ole suosikkikuljettajani niin pidä vaan. Mutta älä tule mulle vittuilemaan siitä toikissa jossa puhutaan vain ja ainoastaan suomalaiskuljettajista!
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Ei Nasun kitinöistä kannata välittä Jacques, kaveri tykkää provota minkä kerkeää :D

Ja mitä taas siihen tulee miksi täällä ei jotkin MS/Ferrari-fanit ole luokituksiaan tehneet, niin omasta puolestani syynä ainakin on etten koko materiaaliin ole pahemmin perehtynyt. Ehkä sitten on viisaampi asian suhteen kun on tutustunut Keken aikojen kausikoosteisiin joita olen netin kätköistä löytänyt.

Ja huomiona vielä Nasulle, että arvosteleminen ja arvostaminen on ihanihan eri asia ;)
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
pmv sanoi:
Entäs sitte kyky tehdä tulosta? Minä kun olen ollut siinä luulossa että kilpa-ajajan pääasiallinen toimenkuva on tehdä tuloksia. Siitähän tiimi kuskille maksaa, eikö?
Näin on, mutta sitä ei kysytty tässä toikissa, vaan absoluuttinen nopeus.

Tulosta voi tehdä vähän huonommallakin ajotaidolla jos vain kalut on oikeat. (Hill, Häkkinen, Schumi, Villeneuve).
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
Jacques sanoi:
Tossa on vain sellainen ero että sä olet käsittänyt minut aivan väärin. Nimittäin minä arvostan suomalaiskuljettajia. Ja arvostan Häkkisen ja Rosbergin suorituksia suuresti. Ja pidin Häkkistä yhtenä parhaimmista kuljettajista silloin kuin Mika ajoi.

MUTTA Häkkinen ei ollut suosikkikuljettajani.
Siinä on kuules vissi ero onko arvostettu kuljettaja vai suosikkikuljettaja. Kyllä minä arvostan Schumacherinkin hyvin korkealle vaikka hän ei suosikkikuljettajiin kuulukaan.

Ja sinä et ole ilmeisestikään nähnyt kommenttejani esim. Heikki Kovalaisesta tai JJ Lehdosta.. Toisin sanoen.. minun suosikkikuljettajakseni ei pääse kansalaisuudella vaan teoilla ja erilaisilla muilla asioilla (esim. ajotyyli yms.).

Minulla ei siis ole suomalaisia kuljettajia vastaan mitään ja suomalaiskuljettaja voi helposti olla suosikkikuljettajani. Mutta suomalaisuus ei minulla ole syy kannattaa jotain kuljettajaa.

Ja miksi ferrarifanit ei tässä toikissa kommentoinut, niin johtuisko siitä, että he ajattelevat eri tavalla kuin minä? Tulitko sellaista ajatelleeksi?

Jos sinä sitten pidät kommenttejani arvottomina sen takia että tällä hetkellä suosikki f1-kuljettajani ei ole suosikkikuljettajani niin pidä vaan. Mutta älä tule mulle vittuilemaan siitä toikissa jossa puhutaan vain ja ainoastaan suomalaiskuljettajista!
No hyvä olet nyt tätä mieltä:thumbup: mutta on tässä muutakin kuin 'provoa' minunkin puolelta, joskus F1-forumin alkupuolella taidettiin väitellä aika lailla........... muistan aika hyvin mielipiteesi näistä asioista ja että kantasi on NYT tämä:yuck: Kyllä silloin 1998 tienoilla asiat oli niin että joko kannatti/arvosti Häkkistä tai oli vastaan sitä(pidit DC:tä parmpana kuskina noin yleensä, muistan sen)! Se että arvostat nyt Häkkistä, on jotenkin myöhäistä ja jälki syntyistä:jaska: Kaiken kaikkiaan olet alkanut ilmeisesti etsiä vaihto ehtoja tälle JV tyypille koska jopa sinä olet alkanut huomaamaan miten keskinkertainen kuski hän on:eek!: Enkä muuten mitenkään Vit....llu vaan toin esiin tosiasiat ajan takaa:alppu:
 
Ylös