Valde sanoi:
Menin vuosissa sekaisin, mutta joka tapauksessa David pysyi suhteellisen lähellä Kimiä 2002 ja 2003 alussa, minkä jälkeen ero repsahti todella suureksi.
On kyllä todellakin hyvinkin todennäköistä että Coulthardin taso alkoi laskea joskus kaudella 2003. Näin käy kaikille. Kävi myös Häkälle. Siltikin on vastaavasti yhtä selvää että Kimikin todellakin on nostanut tasoaan jatkuvasti ja se selittää suurimman osan Kimin ja Davidin tasoeron kasvusta.
Ensinnäkin, ei pidä unohtaa että Kimi tuli F1:iin kokemattomampana kuin kukaan koskaan aiemmin. Ja vieläpä selvästi kokemattomampana. Kimin lisäksi ei kukaan toinen ole jättänyt sekä F3 että F3000 (tai F2) luokkaa väliin ja noussut F1:iin suoraan FRenaultin kaltaisesta merkkiluokasta. Ei kukaan. Mitäpä sitten? Sitä sitten, että on tällöin täysin luonnollista että kaverin kehityskäyrä F1:ssä on jyrkempi (nousujohteisesti) kuin mitä normaalisti voidaan odottaa. Jopa selvästi jyrkempi kuin mitä nähtiin vaikkapa Häkän tai Schumin kohdalla, he kun sentään tahkosivat vuosikausia muissa luokissa opetellen kilvanajoa ja auton säätämistä. 23 kisaa Relluissa ja Kimi oli valmiimpi kuin Häkä ja Schumi kun verrataan ensimmäisiä F1-kisoja. Onko sitten ihmeellistä että kaveri pystyy nostamaan tasoaan isoin harppauksin ei ainoastaan pari ensimmäistä vuotta, kuten normaalisti, vaan yhä edelleen? Minusta siinä ei ole mitään kummallista.
Esitit asian niin kuin olisi tapahtunut jokin yhtäkkinen muutos Kimin ja Davidin keskinäisessä vahvuudessa. Tosiasiassa Kimi näytti selvää edistymistä jo 2002 McLarenilla, ollen mm. Monza aika-ajoissa noin sekunnin Davidiä nopeampi, joskin hänen paras aikansa otettiin pois koska kolaroi Saton kanssa, joten et löydä tätä aika-eroa tilastoista. Samoin Kimi teki melkoisen urotyön Span aika-ajoissa 2002. Näitä esimerkkejä ei vielä 2002 ollut paljoa, mutta päänavaus oli tehty.
David on aina aloittanut kauden vahvasti. Hän teki niin aina myös Häkkistä vastaan, ja on tehnyt niin myös Kimiä vastaan. Se ero mikä näkyy kauden alussa on aina revennyt isommaksi kauden vanhetessa. Niinpä 2003 David pysyi kohtuullisesti Kimin vauhdissa ensimmäisissä kisoissa, mutta sitten ero alkoi kasvamaan aivan kuten aina ennenkin. Nyt vain erona on se, että Kimi taisteli MM:stä ja Schumifanien piti alkaa julistamaan MP4-17D:n hyvyyttä, ja sehän ei onnistu kun katsoo Davidin suorituksia, ellei sitten ala mollaamaan Davidiä. Se mitä Kimi teki Davidille Monzassa ja Spassa 2002 sai sitten jatkoa yhä useammin 2003, mutta ei toki joka kisassa. Edelleen 2004 näitä esimerkkejä nähtiin entistä tiuhempaan. Tämä on siis täysin luonnollista kehitystä eikä sen selittäminen vaadi mitään Davidin romahtamista.
David itsekin kyllä on halunnut takertua samaan oljenkorteen kuin mihin Schumifanitkin. 2003 alkaen mies on valitellut ettei osaa ajaa yhden kierroksen aika-ajoja. Mutta kun katsoo sitä millä autolla hän on ajanut, ei oikeastaan miehen suorituksissa ole paljoakaan moittimista. Ongelma vain on että hän ja muutkin vertaavat tuloksia Kimin vastaaviin. Yhtä hyvin voisi pitää Prostia surkeana aika-ajajana kausien 1988 ja 1989 perusteella...
Kun nyt kerran piti tästäkin aiheesta alkaa jarnaamaan, niin pistetään nyt vielä kommenttia Observerin (muistaakseni) maininnasta/väittämästä että Häkä ja Schumi ovat vain ajoittain ajaneet Kimin nykyisellä tasolla. Toimittajat ja Summelifanit tietysti tukeutuvat puhtaisiin tilastoihin voidakseen pitää yllä omia mielikuviaan, mutta kyllä Observerin kommentti on tosi. Ei siinä ole mitään sen ihmeellisempää kuin että 1+1=2. Jotain kausia 2002 (jolloin Kimi oli vielä aika raakile) ja 2004 (lukuisten keskeytysten vuoksi) on vaikea hahmottaa, mutta 2003 on jo yksistään täysin riittävä. Ei Schumilla olisi pitänyt olla mitään vaikeuksia voittaa mestaruutta jo paljon aikaisemmin F2003:lla jotain MP4-17D:tä vastaan. Autojen nopeudessa ero oli kuin yöllä ja päivällä, eikä luotettavuuskaan ollut Kimin puolella. Hyvin yksinkertaisesti: tulos oli lähes tasapeli vaikka autot olivat täysin eri luokkaa. Tästä voi vetää vain sen johtopäätöksen että kuljettajat ovat myös täysin eri luokkaa. Olkaapas nyt rehellisiä Schumifanit ja tilastonikkarit. Ajatelkaapa mielessänne vaikka joku Jacques Villeneuve Schumin saappaisiin ja Schumi Kimin saappaisiin. Olisiko teistä silloin tulosten tulkinnassa mitään oleellista liikkumavaraa? Tai vielä paremmin, ajatelkaa Schumi ajamassa itseään vastaan MP4-17D:llä. Vai oliko 2003 sitten jotenkin spesiaali vuosi Schumille, niin ettei sitä voida pitää mittarina? Tällöinhän miehen maine tasaisena kuljettajana voidaan heittää romukoppaan, eikä tulos ole siten yhtään sen mairittelevampi. Tämä on kyllä punakaartilaisille lose-lose tilanne.
No joo, 2003 oli tietysti todellakin vain yksi vuosi, mutta toisaalta yksi kokonainen kausi. Yhden kisan osalta voitaisiin puhua tuurista, mutta ei kuudentoista.
Ja mitä tulee tämän ketjun varsinaiseen aiheeseen, niin todellakin sekin on varsin yksinkertaista. Ajatellaan vain kaikki kuljettajat parhaimpina päivinään saman auton rattiin:
1. Räkä
2. Häkä
3. Keijo
4. JJ
5. Se toinen Mika
Kaikki silti hyviä kuskeja, ei mitään hävettävää. :ahem: