Red Bull-Ferrari RB2

niki

positiivari
Liittynyt
30.7.2005
Viestit
155
Sijainti
Rollo
Kun katsoo noita Red Bullin uuden auton kuvia, ei voi olla miettimättä että mihin suuntaan F1-autot ovat kehittymässä. Auto on kaventunut ja varsinkin sivuponttoonit ja taka-osa pienentynyt. Kohta ollaan samassa pisteessä kuin 50-60-luvulla, vielä siivet pois niin ohjus on valmis. :thumbdown
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Jr- sanoi:
Formulastara osais varmaan tehdä aika jäätävän analysoinnin :p
Kyllä. RB on lähtenyt trendinmukaiseen ponttoonisuunnitteluun rohkealla otteella. Suunnittelussa on otettu huomattavia riskejä, eikä vähiten jäähdytyksen suhteen. Ponttooneissa on hyvin paljon samaa mitä viime vuoden Sauberissa, alaosan airflow pyritään maksimoimaan. Tämä on juuri näitä, jos toimii käytännössä niin on todella tehokas -muuten ei -tyyppisiä ratkaisuja. Ehkäpä Toyotankin kannattaisi edes yrittää vähän. No ensi kaudellahan se nähdään.

Toisaalta ponttoonit ovat takaosastaan kuin kutistetut mp4-20:n ponttoonit. Mallia on siis otettu viime kauden aeroihmeestä, ja hyvä niin. Ponttoonien linjakkaan putkimainen muoto tuo sivustapäin hieman mieleen Williamsin tämän hetken linjauksen, jonka ponttoonit muuten ovat ihan yhtä matalat kuin Toyotankin, vaikka täällä joku jaksaa vaahdota Toyotan ratkaisun järkiperäisyydestä. Williamsilla kun samaan syssyyn on saatu myös miedot kavennukset ponttoonien alaosaan.

Auton akilleen kantapäänä voidaan pitää paksun sikarityyppisen keulan vaatimatonta venturitunnelia. Luontaista downforcea kaivattaisiin. Peräosan vallankumouksellisuuteen olisi toivottu kaveriksi radikaalimpaa keularatkaisua. Suuri ja paksu nosecone toki yksinkertaistaa suunnittelua ja ilmavirtojen hallintaa, mutta odotettavissa on aliohjautuvuusongelmia, joita pyritään kompensoimaan esittelymallia suuremmalla etusiivellä, jonka kulma vielä joudutaan vääntämään sen verran suureksi, että ilmavirrat auton keskiosaa varten kärsivät. Näin peräkään ei enää toimi toivotulla tavalla, ja ongelmavyyhti on valmis.

Joillakin radoilla siipikulmat voitaneen pitää sen verran hillittyinä, että Red Bull tulee yllättämään nopeudellaan. Tämähän sitten pistetään virheellisesti Ferrarin moottorin hyvyyden piikkiin.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Mitenkähän mahtaa Red Bullin auto kulkea kun meni rengassääntöjä rustatessa äänestämään oman rengastoimittajansa toiveiden vastaisesti. :D
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Tossa formulastara kirjoitti että aika riskillä on rb jäähdytyksen tehnyt. Ja näköjään. ei toimi jäähdytys ei.. Ei ihme että newey aloitti aikasemmin kuin piti:D Ei saanut talli ongelmaa kuntoon vaikka edellisessä testissä se jo havaittiin. Onkohan miten vaikea korjata? Saa adrian töitä tehä palkkansa eteen :D
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Kyllä :D

Onneksi Neweyllä on kokemusta kuinka ylikuumeneva(mp4-19) saadaan toimimaan(mp4-19B), vaikka Tombazishan ne ideat taisi tuoda... Samahan se, Newey oli vahvasti mukana.
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
formulastara sanoi:
Kyllä :D

Onneksi Neweyllä on kokemusta kuinka ylikuumeneva(mp4-19) saadaan toimimaan(mp4-19B), vaikka Tombazishan ne ideat taisi tuoda... Samahan se, Newey oli vahvasti mukana.

Kävisivät ostamassa paikallisesta Ad-liikkeestä pykälän verran herkemmän termostaatin :ahem: :ahem: :ahem:
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
formulastara sanoi:
Onneksi Neweyllä on kokemusta kuinka ylikuumeneva(mp4-19) saadaan toimimaan(mp4-19B), vaikka Tombazishan ne ideat taisi tuoda... Samahan se, Newey oli vahvasti mukana.
Hmm, mp4-18 se oli mikä suli käsiin, tai paremminkin radalle. Eikös mp4-19 kestäny kasassa ihan mukavasti, mutta auton peräpää ei vaan toiminut (pito hukassa uloslähdöissä).

RB näyttää osin varsin traditionaaliselta. Kyllähän se huonoa lupaa jos kylmillä talviradoilla vehje jo ylikuumenee. Saas nähdä tuleeko hain-kidukset vai isommat savupiiput, vai keksitäänkö jotain uutta.
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Toni_V sanoi:
Hmm, mp4-18 se oli mikä suli käsiin, tai paremminkin radalle. Eikös mp4-19 kestäny kasassa ihan mukavasti, mutta auton peräpää ei vaan toiminut (pito hukassa uloslähdöissä).

RB näyttää osin varsin traditionaaliselta. Kyllähän se huonoa lupaa jos kylmillä talviradoilla vehje jo ylikuumenee. Saas nähdä tuleeko hain-kidukset vai isommat savupiiput, vai keksitäänkö jotain uutta.

Kairalla reiät kylkiin?:D
 

niki

positiivari
Liittynyt
30.7.2005
Viestit
155
Sijainti
Rollo
Oli muuten Toro Rosso aika saman näkönen ku RedBullikin! ainaki väriltään, toivottavasti ei väri ole sama kisoissa, muuten siellä on 4 RedBullia. Vaikea erottaa toisistaan!
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Oi voi. Ettei Red Bull Ferrari RB2:sesta nyt vain tule McLaren MP4-19A malli, joka kaatui vastaaviin ongelmiin. Ylikuumeneminen, Ferrarin "asiakasmoottorin" luotettavuus ja vs."Mike Coughlan, Adrian Newey kisa siitä kumpi suunnittelee auton" voivat tehdä takaisin paluuta Jaguar/Ford aikoihin :nope:
OT:Jotenkin vain käsittämättömältä tuntuu että toissa kaudella moottorina oli Cosworth (Ford), kun kahden vuoden päästä koneena toimii Ferrari. Kyllä tallikaupat ovat melkoisia viritelmiä
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
azai sanoi:
Oi voi. Ettei Red Bull Ferrari RB2:sesta nyt vain tule McLaren MP4-19A malli, joka kaatui vastaaviin ongelmiin. Ylikuumeneminen, Ferrarin "asiakasmoottorin" luotettavuus ja vs."Mike Coughlan, Adrian Newey kisa siitä kumpi suunnittelee auton" voivat tehdä takaisin paluuta Jaguar/Ford aikoihin :nope:
OT:Jotenkin vain käsittämättömältä tuntuu että toissa kaudella moottorina oli Cosworth (Ford), kun kahden vuoden päästä koneena toimii Ferrari. Kyllä tallikaupat ovat melkoisia viritelmiä
Eiköhän ferkun myllyistä löydy jo perinteisesti kovasti luotettavuutta.. :wink:
Mutta toivottavasti RB2 rungoltaan ei floppaa... Ettei vaan olis inostuttu liikaa Red Bullilla.. No jos ei muita ongelmia löydy niin ehkä ne saa ton jäähdytys puolen kuntoon. Tosin olen kyllä käsittänyt, että tuollainen ylikuumenemis ongelma ei oo suinkaan niitä helpoimpia formuloissa. Vaikka maalikkona vois nopeasti ajatella, että moinen ongelma olis hoidettu nopeastikin...

Olihan RB:llä viime vuonnakin Cosworthin koneet....
En ihan hokassu sun pointtias noista tallikauppa jutuista....? :eek:

Mikälie tällä kertaa pysäyttäneen Klienin auton....?
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Raik'n roll sanoi:
Mitäköhän noin korkealla nokalla on lähdetty ajamaan takaa? :confused:
Parempaa (puhtaampaa) ilmavirtaa auton pohjan alle? Ilman nopeampaa virtausta nokan alla? Ferrarillahan on myös ilmeisen rutkasti tilaa nokan alla, tosin itse nokka(nose) ei ole noin korkealla... Ja myös tojolla huomasin olevan melko suoraviivainen nokka...
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ghost_Glove sanoi:
Parempaa (puhtaampaa) ilmavirtaa auton pohjan alle? Ilman nopeampaa virtausta nokan alla? Ferrarillahan on myös ilmeisen rutkasti tilaa nokan alla, tosin itse nokka(nose) ei ole noin korkealla... Ja myös tojolla huomasin olevan melko suoraviivainen nokka...
Nää on näitä yksöiskölinokkia nää korkeet. ilmeisesti keskellä oleva köli hämmentää sen verran virtauksia, että sinne pitää saada kunnolla tilaa. Tiedä häntä, mutta nää on kyllä auttamatta out nää ratkaisut. Ykskölisellä autolla ei ole tulevaisuutta ainakaan mestariksi asti enää...
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
formulastara sanoi:
Nää on näitä yksöiskölinokkia nää korkeet.
RB2:ssahan on selvästi samanlainen V:n mallinen köli, kuin viime vuotisessa Renaultissa... joten tuskin se mestaruus tuosta on kiinni?
 
Ylös