Rengaskohtaisia muistoja menneiltä ajoilta

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
No se on mukavaa kuulla ja annetaan palaa jatkossakin mikäli löytyy vain kerrottavaa.:)

Taas MyrkkyKaupungista... en todellakaan tiedä mistä lähtien kyseinen nimimerkki alkoi yhtäkkiä suoltamaan ilmoille päästöjään, mutta veikkaisin kyseisen tapahtuman alkaneen noin vuosi sitten.

Ainakin lähtökohtaisesti olen pitänyt häntä ihan järkevänä tyyppinä jolla vain välillä tuntuu keittävän yli pahastikin ja kenellä nyt ei niin välillä kävisi.

Viimeistään ainakin noiden muutamien kausitoikin aikaisten juttujen vuoksi tulikin mieleen, että jaaha. Taitaa kenkä puristaa muustakin kun sieltä itsestään. Kateellisuus tai joku muu inhimillinen syy tulee ensimmäisenä mieleen.

Voihan kyseinen herra alkaa itse markkinoimaan jotakin agendaa tai tekemään omaa toikkiaan, mutta ei taida rahkeet riittää muuhun kun myrkyn syljentään muille forumisteille.

No toivottavasti palaisi vielä joskus juurilleensa sellaisena kuin oli. Ja mikäli hänellä sama homma jatkuu niin kai se on vain niin, että haters gonna hate whatever you do...:eek:.

Ja jengin nauramisesta... on minuakin naurattanut välillä jonkun ajankohtaisen aiheen jauhaminen ajasta ikuisuuteen, mutta en ole silti vähätellyt kenenkään mielipidettä tai loukannut ketään vakavasti. Ja en minä voi mitään sille, että tietoa ei nuoremmilta joihinkin asioihin löydy.

Viime kädessä toikkia ei toki tarvitse lukea jos ei vain kerta kaikkiaan kyseinen asia kiinnosta, mutta ihmettelen kyllä hieman Toxicin asennetta. No onneksi tähän on jo tottunut muutamien muiden ja kyseisen herran nimimerkin kohdalla. Muuten voisi pahoittelut olla jo toista luokkaa.

Anteeksi off-topic omasta puolestani.

PS. Indy 05 oli kyllä melkoinen show kun vain 6 autoa ajeli radalla. No hyvää oli ainakin se, että Narain sai pisteitä.:D
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Teksteissä vilistää sen verta paljon ajatusvirheitä, että kiinnostaisi todella paljon saada lähteitä noille, mikäli haluat jatkaa niitten kirjoittamista täällä.
Alboreto nousi neljänneksi ja Fabin tahti vain parantui hänen ajaessaan kuudentena ennen viidentenä tullutta Giacomellia. Kierrokseen 10 mennessä Ferrarit olivat edelleen Arnouxin perässä ja Alboreto ajoi täysin yksin viidentenä. Giacomelli oli yhtä kaukana viidentenä ja Fabi alkoi taistella jatkuvasti tippuvan ahtobarin mittarin kanssa kuudentena.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Jaa no mitä kausikoosteen toikkiin tulee niin lopulliset määrät noista valtavista määristä lähteitä ja ennen mahdollista kauden 1983 vastaavan aloittamista olisi tarkoitus tehdä koko kauden toikin loppuun.

Aiemmin toki olen kertonut, että noista lähteistä mukana ovat olleet lehtien ja kirjojen osalta ainakin HS, IS, TS, Uusi Suomi, Iltalehti, Autosport, Autocourse, Lasse Erolan Formula 1 Grand Prix 1982, Gerry Donaldsonin Villeneuven uraan keskittynyt kirja ja muutamat Christopher Hiltonin kirjat.

Ja lähteitä näille kyllä löytyy ja kausikoosteen loppuun mennessä kyllä laitan niiden tiedot esille. Olen lisäksi laittanut sinne myös omia mielipiteitäni ajoittain muun muassa käytettyjen renkaiden ja rataesittelyjen osaksi.

Toivottavasti off-topic ei hirvittävästi jatku vaikka sallittakoon sen jatkaminen modejen puolesta tarvittaessa.
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Saako täällä esittää toiveita? Jos saa, saisko Monacon '84 rengaskohtaisia muisteloita? Siellä taisi rengaspolitiikka näytellä kans isoa osaa lopputuloksissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1996 Brasilian kilpailuviikonlopulle Goodyear toimitti kaikkiaan 700 kuivan kelin rengasta ja 500 saderengasta. Yhteensä 1200 rengasta oli siis käytössä viikonloppua varten. Lähteenä tässä tapauksessa toimii Globo TV:n virallinen kisavideo Youtubesta.:cool:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Portugalin kilpailuun vuonna 1989 Goodyear toimitti kaikkiaan 2300 rengasta kilpailuviikonlopulle. Kilpailuun suurin osa kuljettajista valitsivat B ja C-seokset. Kukaan kuljettaja ei käyttänyt D-seoksia ja A-seoksia käytti ainoastaan Stefan Johansson. Pirellin miehet käyttivät kilpailun aikana Keskikovaa ja Pehmeää seosta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1992 elokuuhun mennessä Goodyear oli sopinut f1:n korkeiden päättävien tahojen kanssa sopimuksen renkaiden kaventamisesta kaudelle 1993. Ennen sopimusta rengasvalmistaja oli ehtinyt uhata jopa f1:stä vetäytymisellä.

Niin suuri arvovaltakysymys asia oli. Lisäksi rengasvalmistaja teki varmuudella vain kahden vuoden sopimuksen lajiin ja vuoden 1994 sopimus oli vielä silloin optio.

Goodyearia kismitti myös kiistellyn välitankkauksen paluu. Tosin rengasvalmistajana Goodyear ei juuri ottanut kantaa polttoaineongelmiin. Myös erikoisbensoista ja niiden kiistoista vuoden 1992 suhteen saisi myös kirjan. Unkarin kilpailun alla FIA ei katsonut tehtäväkseen rangaista 2-3 edellisen kilpailun bensanäytteiden epäselvyyksistä talleja.

Epäiltyjen listalla huipputallien ohella olivat myös Ferrari, Dallara ja Jordan. Rengaspuolella vuoden 1994 ja sen jälkeen veikkailtiin muuta valmistajaa kuin Goodyearia. Goodyear ei olisi mielellään halunnut myöskään rengaskilpailua lajiin. Rengaskilpailun käynnistyessä ehdokkaina olivat Michelin, Bridgestone ja Firestone. Michelin olisi halunnut vain kaksityyppirenkaita sarjaan kustannusten varjolla ja Bridgestone olisi halunnut kehittää kahden sadetyypin renkaita.

Firestone taas oli kaavaillut mukaantuloa vain vanhan rengaskoon säilymisen ja kolmen seoksen ollessa sallittuja. Pirelliä taas ei kiinnostanut f1 johtuen juurikin aika-ajorenkaiden kiellosta. Lopulta kilpailijoiden nihkeä asenne saivat Goodyearin sopimaan vuoden 1994 alla kolmen vuoden sopimuksen sarjan ainoaksi rengastoimittajaksi ja päätös oli hyvä vaikka Akronin tehtaan miehiä alkoi ahdistaa f1:n muuttuminen vallan toiseksi lajiksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1984 Monacossa saderenkaat eivät juurikaan näytelleet hirvittävästi osaa. Kaudella 1984 Michelinillä oli tosin ainoana rengasvalmistajana kahta eri sadekelin rengasta. Tavallinen sadekelin rengas tai kovemman sateen rengas ja uusi kevyen sateen rengas eli käytännössä välikelinrenkaiden esi-isä.

Nämä Michelinin tavallista kevyemmät saderenkaat poistivat vettä 90-100 litraa parhaimmillaan ja näistäkin oli hyötynsä kilpailussa. Ikävä kyllä tavalliset sadekelille sopivat renkaat olivat niin hyviä, että kevyen sateen renkaille ei ollut juurikaan tarvetta. Monacon kisaan 8 Michelinin renkaita käyttävistä kuljettajista mukaan ne ottivat Andrea de Cesaris, Francois Hesnault, Derek Warwick ja Niki Lauda ainoana kärkimiehistä.

Kevyen sateen renkaista oli myös sekin ongelma, että märällä radalla ne kehittivät aliohjautumista pahemmin kuin tavallinen saderengas niin nopeissa kuin hitaissakin mutkissa. Siten Niki Lauda sai taistella pitääkseen auton radalla kisassa. Lopulta Kasinon kurvissa kaasun iskeminen liian aikaisin aiheutti myös alkujaankin väärien renkaiden kanssa ulosajon.

Myöhemmin kaudella Kevyen sateen renkaiden tyyppivirheitä korjattiin ja hitaissa mutkissa ne alkoivat sen jälkeen olla parempia sateella. Michelin kuitenkin vetäytyi f1:stä jo kauden 1984 päätteeksi ja oikeastaan ennen kautta 1997 ei juurikaan nähty toista laatua erilaisia sadekelin renkaita.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1989 Rio de Janeiron kilpailu oli erittäin mielenkiintoinen rengastaktisesti ja hyvä rengastaktiikka toi esille myös kahden kuljettajan suorituksen aivan erinomaisen renkaiden säästökyvyn. Kilpailuun Goodyearin insinöörit suosittelivat jokaiselle 2 stoppia renkaiden parhaan suorituskyvyn esille tuomiseksi. Tosin joinakin vuosina Goodyearin renkaat kestivät sen verran paljon Rion radalla, että yksikin stoppi oli riittävä.

Kilpailuun kokonaan uuden mausteen toi radoille takaisin palanut Pirelli. Sen rengasvalintoja ei tiennyt juuri kukaan ja alustavasti kaikki Pirellin renkaita käyttävät kuljettajat olivat ennakoissa varustettu Pehmeällä tai Erittäin Pehmeällä renkaalla. Todellisuudessa Pirellin rengashajonta oli varsin laaja.

Goodyearin osalta riskitaktiikoihin ei isommin osin lähdetty, mutta yllätyksiäkin oli. Riccardo Patrese lähti ainoana matkaan B-seoksilla ja muut taas lähtivät C-seoksilla kilpailuun. B-seoksilla tarvitsi pysähtyä korkeintaan kerran ja C-seoksilla mielellään noin 2 kertaa johtuen aivan liian kovasta kulumisesta ja hautovasta kuumuudesta mikä piti Rioa otteissaan tuttuun tapaan. Joka tapauksessa molemmilla seoksilla joutui pysähtymään joka tapauksessa kertaalleen.

Alain Prost oli ensimmäinen kiintoisa nimi. Hän harkitsi lähtemistä Patresen tapaan B-seoksilla, mutta ainoana kärkimiehenä myös A-seoksella. A-seoksella Prostin ei olisi välttämättä tarvinnut lainkaan pysähtyä ja vaikka olisi tarvinnutkin niin 40-50 kierroksen jälkeen taitavalla säästöajolla Prostin voitto oli taattu. Ainakin ennakkoon mies itse uskoi niin. Olihan hän voittanut kaksi vuotta aiemmin Brasiliassa osin juurikin taitavan renkaiden säästelyn myötä.

Toisaalta A-seoksilla tappio alussa täysillä tankilla ajettaessa oli niin suuri, että lopulta Prost otti C-seokset monien muiden huippunimien tapaan alleen. Kaikkein kovimmat renkaat eli AA-seokset alkoivat olla jo melkein hyödyttömiä f1-radoilla kauden 1989 aikaan. Jo pari vuotta aiemminkin niiden käyttö oli alkanut laskea huomattavasti verrattuna 80-luvun vuosiin. Kukaan ei myöskään ottanut järkyttävän kivikovia renkaita Brasilian kilpailuun.

Kilpailun riskitaktiikasta vastasi siten yksinään nuori jalkavaivoista kärsinyt ja uransa ensimmäistä kilpailua ajava Johnny Herbert. Hän otti ainoana miehenä radalle Goodyearin D-seokset. Vaitelias brittikuljettaja ei ollut kertonut asiasta kenellekään muulle ja hänen lisäkseen vain Peter Collins tiesi asiasta. Collins ilmoitti hämäykseksi muille Herbertin ottaneen C-seokset. Toisaalta riskitaktiikka oli uhkarohkeuden lisäksi silkkaa urheutta.

Herbert kärsi vieläkin jalkavaivoista ja nilkat olivat pahasti turvoksissa. Tosin ei Herbert ollut ainoa jalkavaivoista kärsinyt kuljettaja Rion viikonloppuna. Myös Eddie Cheever ja Gerhard Berger kärsivät jalkakivuista ja krampeista. Derek Warwick kärsi myös jalkakivuista ja kuumuudesta. Monille ajajille nestehukka oli pahinta vaikkakin takavuosiin verratuna Rio oli hieman armeliaampi jo tuolloin.

Kilpailussa Prost joutui tekemään yllättävän varikkokäynnin jo 14 kierroksen jälkeen. Silloin Prostin autosta hajosi alkujaankin temppuillut kytkin ja mekaanikot Prostin onneksi muistivat McLarenin Suunnitelma B:n jota oli sovittu käytettävän jo edellisellä kaudella ikävien yllätysten varalle.

Yksinkertaisesti kaikki yllättävät varikkokäynnit pyrittiin eliminoimaan ja se tarkoitti kaikkein kovimpien mahdollisten renkaiden laittamista Prostin tai vaihtoehtoisesti Sennan autoon. Prostille A-seokset kävivät sillä molemmat McLarenin kuljettajat kärsivät auton tasapainon heittelyistä kaikkein kovimmilla renkailla eli AA-seoksilla. Myöskin yllättävän varikkokäynnin aiheuttamasta ajanhukasta haluttiin toipua mahdollisimman nopeasti. Prost putosi seitsemänneksi, mutta pystyi nousemaan kilpailun lopulla palkinnoille.

Prostin tapauksessa koko kisa olisi voinut mennä myös totaalisen penkin alle. Täysin hajonnut kytkin ei sallinut oikeastaan mitenkään varikkokäynnin tekemistä kilpailun loppupuolella ja auton renkaat olivat aivan loppu myös auton tasapaino-ongelmien ja liian kuuman kelin suhteen.

Huonoimmillaan Prost oli vain 2 sekuntia kolmospaikallaan Gugelminin edellä ja vain McLarenin Hondan moottori auttoi häntä säilyttämään sijoituksensa. Mansellille Prost sen sijaan oli ollut vain tien tukko ja vain Patresen keskeytys auttoi häntä pitämään toisen sijansa. Aivan viimeisillä kierroksilla Prostin autosta alkoi vaurioitua myös vaihteet ja McLarenin testeissä havaittu sähköongelma oli myös palanut kummittelemaan.

Herbertin tapauksessa taas D-seokset antoivat huippunopean edun saada kaikki irti autosta varhaisilla kierroksilla ja vaikka varikkopysähdys tulikin ennalta sovittua aiemmin (Herbert ja Collins olivat sopineet 15-20 kierroksen aikavälillä pysähtymisestä sillä D-seokset kestivät korkeintaan sen verran muutenkin.) niin pysähdykseen asti selvittyään Herbert otti riskin ja valitsi A-seokset alleen.

Se kannatti sillä Herbert onnistui siten ajamaan pisteille erittäin rankassa kilpailussa. Ja uransa ensimmäisessä sellaisessa jalkavaivaisena oli kova temppu saavutettavaksi. Ehkä hieman erikoisesti Johnnyn kisa jäi vähän vähemmälle huomiolle toisin kuin Nigelin suorittama voitto ensimmäisessä Ferrarin kilpailussaan.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1995 Monza oli rengastaktisesti myös mielenkiintoinen kilpailu. Renkaiden ohella myös välitankkaukset ratkaisivat pelin ja kestivät hieman pitempään kuin tavallisesti kauden aikana oli totuttu näkemään. Se johtui siitä, että kaikki Tyrrelliä lukuunottamatta olivat yhdellä stopilla liikenteessä.

Renkaiden suhteen kaikki tiimit ja kuljettajat Tyrrelliä lukuunottamatta valitsivat kilpailuun myös C-seoksen. Tyrrellin miehet Mika Salo ja Ukyo Katayama ottivat molemmat D-seokset kilpailuun. Tyrrell yritti riskitaktiikkaa koska sillä ei ollut mitään hävittävää.

Riskitaktiikka kannatti ja Mika Salo onnistui saamaan pisteitä. Johnny Herbert vuorostaan voitti kilpailun ja Mika Häkkinen oli hienosti toinen ja Heinz-Harald Frentzen oli kolmas. Neljäs oli Mark Blundell ja kuudes oli Sauberin Jean-Christophe Boullion.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9337
Rengasasioista tuli mieleen, että milloin tuli voimaan säännöt, jotka edellyttivät rengasvalmistajan rengastamaan tietyn määrän talleja? Kahdella rengasvalmistajalla firman oli valmistauduttava rengastamaan 60% talleista.

Vuodesta 1985 lähtien mukana on ollut korkeintaan kaksi rengasvalmistajaa per kausi. Tuolloin Toleman missasi kauden kolme ensimmäistä kisaa, koska ei päässyt sopimukseen Goodyearin tai Pirellin kanssa. Spiritin vetäydyttyä päsponsori Benetton osti sen Pirelli-sopimuksen ja loppukausi meni sitten normaalisti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuodeksi 1986 f1:siin huhuiltiin rengastoimittajiksi sarjaan mukaan jo joukossa olevien Goodyearin ja Pirellin ohella myös Micheliniä, Avonia ja Dunlopia. Michelin oli pari kautta aiemmin vetäytynyt f1:stä ja sillä ei ollut harkinnan jälkeen paljonkaan haluja palata f1:siin. Huolimatta menestymisestä ja vetäytymisestä huipulta.

Avon vuorostaan oli valmis tulemaan sarjaan vain mikäli joku huipputalli suostuisi käyttämään heidän tuotteitaan. Lisäksi Avon halusi vähentää sarjassa olleita rengasvalmistuksen kustannuksia ja halusi saada rajoitetut sarjat renkaita kaudelle.

Avon tosin valmisti Testirenkaita mahdollisille uusille talleille. Vuotta aiemmin Avon oli ehdolla rengastamaan rengaspulasta kärsinyttä Tolemania, mutta lopulta asiasta ei tullut mitään. Toleman ei myöskään käyttänyt Avoneita kaudella 1985 poislukien testikaudella käyttämiä käytöstä poistettuja vanhoja 1982 kauden renkaita.

Dunlopin paluusta liikkui lähinnä huhujuttujen tasolla olevia puheita. Kyseisellä rengasvalmistajalla ei olisi ollut oikein mahdollisuuksia tehdä riittävän hyviä renkaita sarjaan ajoissa ja mikäli Dunlopin paluu olisi tapahtunut niin se olisi ollut enemmän kauden 1987 tai 1988 heiniä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuonna 1985 rengasvalmistaja Pirellin johtava mies radalla eli Mario Mezzanotte halusi kaudeksi 1986 rajoittaa f1-kilpailuissa olevien renkaiden määriä yleisesti. Kustannuksien säästämiseksi Goodyear olisi tuonut rajoitusten astuessa voimaan korkeintaan 1850 rengasta per viikonloppu ja Pirelli olisi tuonut vain 1000 rengasta.

Siten kilpailuviikonloppuna ei olisi ollut kuin korkeintaan 2850 rengasta käytettävissä. Ikävä kyllä lajin nokkamiehet olivat Mezzanotten kanssa eri mieltä asiasta ja sekin oli yksi syy siihen, että miksi Pirelli vetäytyi f1:stä kauden 1986 päätteeksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuonna 1985 Goodyear tuki f1:siä erittäin vahvalla summalla. Kuuluessaan lajin päätukijoihin Akronin ylpeys maksoi lajiin yleisenä sponsorina 16 miljoonaa dollaria tukea. Se oli erittäin vaikuttava summa.

Pirellin vastaava tuki lajille oli korkeintaan puolet Goodyearin vastaavasta ja kulujen nousu muutenkin ei sopinut Mezzanottelle. Goodyearin renkaiden kehityskulut yhdessä rengastestauksen kanssa olivat vähintään miljoonan dollarin arvoisia ja koko vuoden osalta kaikkien Goodyearin renkaita käyttävien tiimien osalta vastasi lajin yleistukea eli noin 16 miljoonaa dollaria olivat Goodyearin leiriläisten rengaskulut yhteensä kaudella.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuonna 1985 Goodyear lähetti keskimäärin 20 insinööriä kilpailuihin kun taas Pirelli lähetti usein vain 7 hengen verran insinöörejä kilpailuihin. Joskus jopa vähemmänkin. Goodyear yritti ärsyttää myös Pirellin väkeä kauden aikana omalla sääntökampituksellaan.

Pirellin yrittäessä rajoittaa kustannuksiin vedoten koko lajin rengasmääriä yritti Goodyear vuorostaan rajoittaa sadekelin renkaiden määriä kilpailuissa kaudeksi 1986. Tuolloin Goodyear olisi toimittanut korkeintaan 925 rengasta ja Pirellin olisi pitänyt toimittaa korkeintaan 500 rengasta sadekelin osalta.

Pirellille ehdotuksen toteutuminen sadekelin osalta olisi katastrofi. Kauden 1985 Portugalin kilpailun sadekelin skandaali ja pyörimiset radalla olivat liian hyvässä muistissa. Muutamassa muussakin kauden kilpailussa Pirelli oli suorittanut toimensa erittäin heikosti radalla.

Bernie ja Balestre pistivät kuitenkin riidan poikki ja hylkäsivät molempien ehdotuksen kilpailua liiaksi rajoittavana tekijänä.
 
Ylös