Kauden 1994 Belgian Grand Prixissä oli paljon ennakkotunnelmaa ilmassa varikkokäyntien suhteen. Monta katsomatonta korttia leijui ilmassa. Lauantain aika-ajon sade oli pyyhkinyt ylimääräiset liat pois radalta, mutta silti kisapäivänä rata oli takaosuuden lisäksi parissa muussakin mutkassa erittäin hiekkainen ja likainen. Pitoa ei ollut näissä mutkissa kehuttavasti. Renkaat olivat myös kysymysmerkki.
Ennen kilpailua Goodyear oli järjestänyt rengastestin jossa huippumiehet eli Michael Schumacher, Damon Hill ja David Coulthard olivat jääneet yllättäen testien kärjestä. Testien kärjessä komeili McLarenin Martin Brundle ja toisena komeili Span kilpailun paalupaikkamies Rubens Barrichello. Span kilpailuun lähdettäessä Rubensin ainoa etu oli vain yrittää sinnitellä kärjessä. Sinällään erikoista oli, että Rubens piti päätöksensä B-seoksista eikä vaihtanut niitä C tai D-seoksiin kisan alussa. Hän halusi yrittää jopa A-seoksia, mutta tallipäällikkö Eddie Jordan ja tallin kilpailutaktiikan mies tallissa eivät antaneet Rubensin tehdä kuten brasilialainen olisi halunnut.
Talli oli laskenut, että ennemmin tai myöhemmin huipputallien miehet ehkä David Coulthardia ja Jos Verstappenia lukuunottamatta menevät ohi ja tarvittaessa myös C-seoksilla lähtenyt tallikaveri Eddie Irvinekin ja siten Barrichello olisi ajanut sijoista 5-7 pääsääntöisesti kilpailussa ennen ensimmäisiä stoppeja. Barrichello suostui tähän, mutta halusi ehdottomasti A-seokset varikkokäynnin jälkeen. Rubens otti myös riskitaktiikan ajaa vain yhdellä stopilla läpi kilpailun. Goodyearin rengastesteissä oli käynyt ilmi myös, että B-seokset tuhoutuivat Span radalla selvästi aiempaa nopeammin hiekkaisilla osuuksilla kuin muilla osuuksilla.
Yksinkertaisesti tämä johtui seoksen hienonnetusta profiilista verrattuna vaikkapa vuosien 1990-1992 samaan seosryhmään tai jopa kauden 1993 vastaavaan seokseen. Tämä muutos johtui myös välitankkauskauden myötä olevasta renkaan kulutuksenkin muuttumisesta aiempaan verrattuna. Siinä missä Schumacherin arveltiin ajavan kolmella stopilla niin Williamsin miesten arveltiin ajavan kahdella stopilla ennen kilpailua. Muiden pistemiesten valitessa Goodyearin Span radalle suositteleman renkaan eli B-seoksen niin siinä tapauksessa stoppeja ennakoitiin tulevan kaksi.
Samalla katsomaton kortti oli Jean Alesi. Vuoden 1993 kilpailuun samalla radalla Alesi oli ottanut D-seokset ainoana kärkimiehestä ja ajanut melkoisen hyökkäävän kilpailun ennen keskeytystään. Aikanaan vuonna 1993 Alesi oli kilpailutaktisesti valehdellut taktiikastaan ennen kilpailua renkaiden suhteen ja hänen oli oletettu ajavan B tai A-seoksella muiden pistemiesten tapaan. Tosin 1993 kilpailussa Williamsin miehillä Alain Prostilla, Hillillä ja Benettonin Schumacherilla oli kisan alussa C-seokset.
Ranskan television haastattelussa Alesi kertoi kuitenkin valehdelleensa asiasta hymysuin. Se kun kuului kilpa-autoiluun vähän huijata kilpakumppaneita.
Huolimatta kilpailutaktiikasta vastaavien kritiikistä miehen päätä ei käännetty ja tietäen kohtalonsa varikkokäynnin suhteen Alesi halusi silti jotain etua ja otti D-seokset ainoana kärkimiehenä myös kauden 1994 kilpailuun. Sateella ajetun aika-ajon vuoksi ja Ferrarin Span järkyttävän polttoainekulutusongelman (vuoden 1993 kilpailuviikonloppuna Ferrari käytti melkein 300 litraa kaikkiaan polttoainetta viikonlopun aikana ja vuonna 1994 määrä lähenteli samaa) takia.
V12-koneesta hajosi kuitenkin heti sylinteri ja Alesi keskeytti jälleen annettuaan taas uskomattoman pitoedun takia jälleen myrskyvaroituksen kaikille ja myös Michael Schumacherille. Rubens taas Jos Verstappenin kauden keskivertotapaan ei ymmärtänyt erästä asiaa. Mitä raskaammalla renkaalla ja erityisen heikkolämpöisellä renkaalla ajaa (A-seos Goodyearilta poisti hiekkaa tehokkaammin kuin B-seos, mutta rengas oli erittäin heikko lämpenemään ja samalla sen pitoarvo oli kolme kertaa niin huono kuin B-seoksella keskimäärin kaudella 1994.) niin kohtalona usein on renkaiden lukkiutuminen ja luisuminen päin seinää.
Siinä ei edes pysähtymättömyyden tehoetu auttanut mitään. Barrichello pilasi kilpailunsa ottamalla ne seokset mukaan varikkokäynnin jälkeen. Tosin Barrichello oli kauden puolivälistä lähtien käyttänyt keskimäärin raskaampia renkaita kuin tallikaverinsa Irvine kisoissa ilmeisesti eliminoidakseen ylimääräisten stoppien tarpeen kisoista ja koska brasilialainen ei vain saanut tarpeeksi autosta irti tehoja.
Tässä kuitenkin muita rengastaktiikoita kilpailusta:
Williams: Molemmat kuljettajat lähtivät C-seoksella kilpailuun.
Benetton: Molemmat kuljettajat lähtivät C-seoksella mukaan kilpailuun.
Tyrrell: Kuljettajista Mark Blundell otti C-seokset, mutta Ukyo Katayama otti B-seokset mukaan kilpailuun.
McLaren: Molemmat kuljettajat ottivat C-seokset mukaan kilpailuun.
Footwork: Kuljettajista Christian Fittipaldi otti C-seokset, mutta Gianni Morbidelli otti B-seokset mukaan kilpailuun.
Lotus: Kuljettajista Philippe Adamsilla oli ainoana miehenä radalla A-seokset, mutta Johnny Herbertillä oli C-seokset mukana kilpailussa. Herbert pysähtyi ensimmäisenä kilpailussa teknisen vian vuoksi jo 7 kierroksen jälkeen. Selviytyi kuitenkin jatkamaan.
Jordan: Kuljettajista Rubens Barrichellolla oli B-seokset käytössä, mutta Eddie Irvinellä oli käytössä C-seokset kilpailussa.
Minardi: Kuljettajista Michele Alboreto otti C-seokset käyttöönsä, mutta Pierluigi Martini otti käyttöönsä B-seokset kilpailussa.
Ligier: Molemmat kuljettajat ottivat C-seokset mukaan kilpailuun.
Ferrari: Kuljettajista Jean Alesi otti ainoana kärkimiehenä radalle D-seokset, mutta Gerhard Berger otti kilpailuun mukaan B-seokset.
Sauber: Kuljettajista Heinz-Harald Frentzen otti kilpailuun mukaan B-seokset ja Andrea de Cesaris C-seokset.
Larrousse: Molemmat kuljettajat ottivat käyttöönsä B-seokset kilpailuun.
Simtek: Molemmat kuljettajat ottivat käyttöönsä B-seokset kilpailuun.