rengassodan uusi vaihe

  • Viestiketjun aloittaja jps
  • Aloituspäivämäärä

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Älä nyt vielä. Subilla on Boomtown tulossa 22:00 :)
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Ferrari 4ever:
Ja huvittavinta on se, että ihmiset todella uskovat FIA:n Ferrari suosintaan.
Näytä toteen edes yksi Ferrarin kannalta kielteinen päätös parin (vaikka viiden) viimeisen vuoden ajalta. Tässäkin topikissa on toisinpäin ollut jo monta esimerkkiä.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Ferrari 4ever:
Nyt puuttuisi enään se, että P.Stoddart vetäisi oman jokerinsa...
Mitenkäs tuo menikään.. eikös myös muilla talleilla olisi mahdollisuus tehdä protesti luistonestoista, sillä ainakin alunperinhän apujen salliminen kauden loppuun asti oli ns herrasmiessopimus.

Eli jos esim Michelin-tallit nyt tosiaan hylättäisiin(renkaiden takia) niin he voisivat jättää protestin loppuja talleja vastaan silverstonen jälkeen laittomista avuista.
Jollain tuo on varmasti jo estetty, mutta millä?
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Katsos ero on siinä, että itse en jaksa kaivaa kaikki eriskummallisuuksia mudasta, toisinkuin Kimi/Mika jesuiitat, jotka pystyvät kääntämään pienimmänkin asian Ferraria puoltavaksi kohdaksi. Hyvä juttu oli esimerkiksi tuo punnitus Itävallassa. Kansainvälinen media ei välittänyt tapauksesta pätkääkään kun se varmastikkaan mainitsemisen veroinen ei ollut. Toisin tällä forumilla, jossa heti löydettiin asiasta salaliitto.

Osoitappa sinä Sam minulle se, että minkätakia Williams, Mclaren ja muut tallit hyväksyvät tämän saastaisen pelin? Minkätakia BMW, Mersu, Toyota, Honda ja muut osallistuvat sarjaan, joka maksaa helvetisti kun peli on kerta epäreilua. Miljoonat punnat heitetään roskista alas - mukisematta. Heh. Vai lahjooko FIA heidätkin hiljaisiksi, jotta vilunkipeli voi jatkua? Kaikki sen takia, että Ferrarin kannattajat olisivat tyytyväisiä. Viis Williams/Mclaren/Sauber/Jaguar/Toyota/Minardi/Renault/BAR faneista, joita on yhteensä paljon enemmän kuin Ferrari faneja tulee ikinä olemaan. Markkinathan määrävät tahdin? Minkätakia toimittaisiin sitten näin? Koska Ferrari on niin suuri brändi? Anteeksi nyt vain, mutta Ferrari ei ole mikään massatuotantolaitos, joka niittaa samoissa suhteissa rahaa kuin Mersu. Ferrarifanit eivät sitäpaitsi lähde lajista, jos he eivät voita. Eivät lähteneet niiden kuuluisien vuosien aikana, jolloin menestystä ei tullut. Joten missä syy? Missä helvetissä piilee se syy, jonkatakia Ferraria kannattaa suosia?!

Mutta salaliitto jatkuu. Kyllä suomalaiset tietävät.

<small>[ 02-09-2003, 22:01: Message edited by: Ferrari 4ever ]</small>
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Ferrari 4ever on nyt kovasti hyökkäys päällä!

Aivan kuin Malesia 1999 olisi jo unohtunut! No ei ole ei! :mad:
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
patriot. Välillä vaan palaa käämit. Ja Malesia 99 ei ole unohtunut. Muistan sen kuin eilisen. Hieno voitto punaisille.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Tässä asiassa on selkeästi kyse tulkintaeroista. Michelin on tulkinnut tuon sääntökirjan C –kohdan heidän mielestään oikealla tavalla ja Bridgestone heidän mielestään oikealla tavalla. Kun se kohdan kahta lausetta pyörittelelee, huomaa Bridgestonen kannan oikeaksi ja Michelinin vääräksi.

Ensimmäinen lause käsittelee renkaan uritusta, ja toinen lause renkaan kulutuspinnan maksimileveyttä. Michelin on tarttunut tuohon ”,WHEN NEW,” –kohtaan, aivan kuten useimmat foorumilaisista, ja perustelevat sillä renkaiden kulutuspinnan saavan kasvaa kisan aikana yli 270 cm. Tämä tulkinta on kuitenkin FIA:n (ja minun) mielestä väärä, sillä when new – on erotettu pilkuilla lauseesta, ja tämän takia se ei vaikuta toiseen lauseeseen. Eli jos säännössä olisi lukenut esim. ”each NEW front dry-weather tyre must incorporate...” olisi se ´vaikuttanut´ myös toiseen lauseeseen. Bridgestone on tehnyt renkaansa oikean tulkinnan mukaan, ja sitä käyttävät tallit ovat kärsineet siitä kohtuuttomasti. Toivottavasti selitin tarpeeksi epäselvästi.

Eli sääntöjen kanssa on oltava tarkkana, sillä niistä löytyy aina tulkinnanvaraisia asioita. En ole vielä kertaakaan nähnyt moottoriurheilusääntökirjaa, jonka säännöistä ei löytyisi tulkinnanvaraisuuksia.

Vaikea uskoa FIA:n tekevän tätä mittausajakohdan muutosta Ferraria suosiakseen. Uskoisin, että kukaan ei ollut yksinkertaisesti huomannut Michelinin varsin nerokasta ratkaisua lisäpidon saamiseksi ennen kuin vasta nyt (esim. siellä ollaan kateltu paljon videoita ja huomattu michelinin sääntörike). Sillä ei ole väliä, oliko esim. Ferrari tämän paljastuksen takana (tod.näk. olikin), sillä jokaikinen talli tekisi valituksen FIAlle jos löytäisi noin suurta etua toisella tallille tuovan sääntörikkeen.

Tilannetta voidaan verrata 1999 tapahtuneeseen Ferrarin ilmanohjain –jupakkaan. Ferrari oli ajanut kyseisillä ilmanohjaimilla jo Nurburingilla, joka oli edellinen kilpailu, ja annettiin ajaa vielä Malesiassakin harjoitukset ja aika-ajot, ja vasta kisassa hylättiin. Eli ohjaimet olivat olleet jo paljon ennen hylkäystä käytössä, mutta kukaan ei ollut huomannut niitä. Toinen vaihtoehto olisi, että Ron Dennis halusi säästää valttiaan (kuten monesta lähteestä silloin saimme lukea) oikeaan saumaan ,eihän Ferraria Nurburingillä kannattanut hylkäyttää, koska Mclaren sai kisasta enemmän pojoja. Miten muuten FIA:n mittamiehet olisivat vasta kisan jälkeen tajunneet mitata juuri ne ilmanohjaimet? Ferrari voitti sitten valituksensa, eli löysivät sääntökirjasta selvän virheen, johon he perustivat valituksensa ja saivat puolueettoman delegaation vakuuttuneeksi sen oikeellisuudesta. Ero tähän rengasjupakkaan on siinä, että tälläkertaa talleilla on mahdollisuus ajaa sääntöjenmukaisilla renkailla, koska nyt varmasti FIAn tulkinta on kaikille selvä. Ferrarin tapauksessa näin ei ollu(Ferrari ei ollut kysynyt FIAn tulkintaa, eikä FIA henk.koht tajunnut mahd. virhettä ilmanohjaimissa eikä antanut heille kahta viikkoa aikaa tehdä uusia ilmanohjaimia kuten michelinille on annettu).

Renkaiden vaikutus nopeuteen on sen verran suuri, että mielestäni on vähintään reilua Bridgestone talleja kohtaan estää Michelin talleja ajamasta renkailla, joka on sääntöjen vastainen. Ihan sama, mitä mieltä muut ovat tulkinnoista, FIAn tulkinta on (isomman eli lajin kattojärjestön oikeudella) oikea, ja sitä tulisi kaikkien noudattaa. Takautuvia rangaistuksia ei tulla näkemään, sillä siinä ei olisi mitään järkeä. FIA on ollut laiska, ei omaa huolimattomuuttaan ole aikaisemmissa kisoissa viittinyt mitata renkaita oikeaan ajankohtaan, joten heillä ei ole edes oikeutta takautuviin rangaistuksiin. Jos Michelin/sen tallit kokevat itseään kohdellun väärin Italiassa tapahtuvien hylkäysten takia, on heillä sama mahdollisuus kuin Ferrarilla oli ilmanohjanjupakan aikana: Viedä asia puolueettoman valituslautakunnan käsiteltäväksi, aivan kuten Ferrari teki.

Jos delegaatio toteaa Michelintallien hylkäyksen olevan aiheeton, saavat he pitää pisteensä. Itse uskon Michelintallien häviävän tälläisen valituksen, sillä heitä kuitenkin on varoitettu reilusti aikaisemmin käyttämästä sääntöjenvastaisia renkaita.

Toivon mukaan mihinkään valituskierteeseen Italian GP:n jälkeen ei jouduta, vaan Michelin ja FIA saavat sovittua riitansa. Tälläisestä paskasta ei ole muuta kuin vahinkoa lajille, sitä saisi ajatella FIA mutta myöskin Michelin.
 

Daytona

Well-known member
Liittynyt
15.4.1999
Viestit
228
Tekniset säännökset ovat hyvin monismutkaiset ja niitä ei voi millään pitää jatkuvasti ajan tasalla nopean kehityksen mukana, eikä niistä ole edes täyttä yksimielisyyttä, joten niitä on tulkittava ajan henkeen sopivasti. Michelinin mukaan renkailla oli FIA:n "hyväksyntä", ja näin varmasti onkin. Mutta, FIA ei voi hyväksyä/hylätä tallien innovaatioita vaan tekninen osasto voi antaa vain oman mielipiteensä sääntötulkinnasta. Virallisen tulkinnan tekee kisatuomaristo, josta voidaan sitten valittaa jos päätös ei miellytä.

Mitään ei ole vielä muutettu. Whiting antoi vain varoituksen, että tulkintaa renkaiden mittaustavasta voidaan muuttaa. Michelin kuitenkin varmuuden vuoksi testaa renkaidensa kulumista Williamsin kanssa Monzan testeissä. Elikä haloon nostaneet lienevät onnistuneet ainakin osittain tavoitteessaan, kun ovat saaneet Michelinin keskittymään myös "mahdolliseen epäolennaiseen".
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Ferrari 4ever:
patriot. Välillä vaan palaa käämit. Ja Malesia 99 ei ole unohtunut. Muistan sen kuin eilisen. Hieno voitto punaisille.
Eli toisin sanoen sinun uhoamisesi on turhanpäiväistä löpinää! Ferrari rikkoi silloin sääntöjä! Heidät hylättiin ja FIA tuli apuun!

Sun on kuule turha edes ottaa kantaa tähän, kun et ole edes kertaakaan tuominnut noita Malesian tapahtumia! Vai otatko kantaa, kun Ferrarin edut on vaarassa. Ferrari fuskatkoon rauhassa... Niinkö?
 

Ace17

Acenteella
Liittynyt
7.7.1999
Viestit
11664
Juhis:
Ensimmäinen lause käsittelee renkaan uritusta, ja toinen lause renkaan kulutuspinnan maksimileveyttä. Michelin on tarttunut tuohon ”,WHEN NEW,” –kohtaan, aivan kuten useimmat foorumilaisista, ja perustelevat sillä renkaiden kulutuspinnan saavan kasvaa kisan aikana yli 270 cm. Tämä tulkinta on kuitenkin FIA:n (ja minun) mielestä väärä, sillä when new – on erotettu pilkuilla lauseesta, ja tämän takia se ei vaikuta toiseen lauseeseen. Eli jos säännössä olisi lukenut esim. ”each NEW front dry-weather tyre must incorporate...” olisi se ´vaikuttanut´ myös toiseen lauseeseen. Bridgestone on tehnyt renkaansa oikean tulkinnan mukaan, ja sitä käyttävät tallit ovat kärsineet siitä kohtuuttomasti. Toivottavasti selitin tarpeeksi epäselvästi.
Miksi c)-kohta ei pääty yksinkertaisesti virkkeeseen: "The tread width of the front tyres must not exceed 270mm."
Miksi se on "Furthermore, the tread..."?
Eikö tuo sana furthermore liitä virkkeen aikaisempaan kontekstiin, jossa siis puhutaan uusista renkaista?
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Ferrari 4ever: Kyllä täälläkin on paljon entisiä Ferrari-faneja, jotka saivat tallista tarpeekseen kun Maranello Red muuttui Marlboro Rediksi ja kuskiksi tuli mestaruuksia tönimällä voittava Schumacher. :) Minä mukaanlukien.

Kyllä itse ainakin tiesin 90-luvun alussa Ferraria kannustaessa, että tallilla oli aika hyvä veto-oikeus mitä sääntöihin tulee. Muun muassa uudet moottorisäännöt ja aktiivijousituksen kielto olivat pitkälti a'la Ferrari.

En sitä kuitenkaan sano, etteikö Ferrari ollut ainoa jota "suosittiin". Kyllä muuan Ayrton Senna sai tehdä melkein mitä vain ilman seuraamuksia...
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Ferrarikin kokeili leveitä renkaita

F1-sähkeet 2.9.
Ferrarin tekninen johtaja Ross Brawn sanoo italialaisen Auto Sprint -lehden haastattelussa, että myös Bridgestone oli rakentanut profiililtaan leveämmät eturenkaat, mutta talli hylkäsi ne testien jälkeen.
- Uudet eturenkaat ovat osa loogista kehitystä. Mutta kun säännöt määräävät maahan osuvan pinnan leveyden, se rajoittaa tätä kehitystä liiankin paljon.
- Olemme kokeilleet leveämpiä eturenkaita, mutta tähän mennessä ne eivät ole tuoneet etua. Ne vain heikentävät auton aerodynamiikkaa, Brawn selvittää.
- On selvä, että talvitesteissä meidän pitää päästä paremmin tähän kehitykseen mukaan, johtaja lupaa.
TS/Heikki Kulta
Jos Ferrarikin testaa samanlaisia renkaita, se on vain edistyksellistä kehitystä wink . Miksiköhän Ferrari (Bridgestone) on lähtenyt myös laittomalle tielle, jos kerran Misukat ovat niin laittomat???

<small>[ 02-09-2003, 22:48: Message edited by: ml ]</small>
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Zep:
Ferrari 4ever: Kyllä täälläkin on paljon entisiä Ferrari-faneja, jotka saivat tallista tarpeekseen kun Maranello Red muuttui Marlboro Rediksi ja kuskiksi tuli mestaruuksia tönimällä voittava Schumacher. :) Minä mukaanlukien.

Kyllä itse ainakin tiesin 90-luvun alussa Ferraria kannustaessa, että tallilla oli aika hyvä veto-oikeus mitä sääntöihin tulee. Muun muassa uudet moottorisäännöt ja aktiivijousituksen kielto olivat pitkälti a'la Ferrari.

En sitä kuitenkaan sano, etteikö Ferrari ollut ainoa jota "suosittiin". Kyllä muuan Ayrton Senna sai tehdä melkein mitä vain ilman seuraamuksia...
itse asiassa se aktiivijousituksen ja sutimiseneston poisto oli vain ja ainoastaan ferrarin aikaansaama, di Montezemolo meni Bernien puheille v. -93 ja sanoi että vetää Ferrarin sarjasta jos ei ne poistu (ferrari ei saanut koskaan kunnolla pelaamaan elektroniikka silloin, kiitos Barnardin ym. suunnittelijoiden)

Itse kuulun kans tuohon ryhmään joka kannusti ferraria vielä 90-luvun alussa, hehkuttaen legendaarista punaista jnejne... sittemmin mielipie muuttunut, em. mainituista syistä hyvin pitkälle...
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Patriotinkin kannattaisi lopettaa jo tuo Ferrari4everille vaahtoaminen ja lukea esim. Juhiksen/Daytonan postaukset huolellisesti.

Minusta em. herrojen viesteissä taitaa nyt tiivistyä oleellinen ja sikäli 'when new ja futhermore' sanapareilla leikkiminen on hedelmätöntä/tarpeetonta.

Karpowin postista: (MTV3)
Dupasquierin mukaan mitään vaihtoehtoja ei ole vielä suljettu pois koskien 14. syyskuuta Monzan radalla ajettavaa Italian GP:tä.
- Meillä on vielä aikaa. Kaikki on mahdollista, jopa ihmeet. Me pystymme tekemään uuden renkaan, Dupasquier lupaili.
Se, että M-tallit eivät tukenneet Dupasquieria (riittävästi) ja että hän on alkanut puhua renkaan muuttamisen mahdollisuuksista lienee merkkejä siitä, että Michelin ei olisikaan tässä jupakassa kovin vahvoilla.
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Eli toisin sanoen sinun uhoamisesi on turhanpäiväistä löpinää! Ferrari rikkoi silloin sääntöjä! Heidät hylättiin ja FIA tuli apuun!

Sun on kuule turha edes ottaa kantaa tähän, kun et ole edes kertaakaan tuominnut noita Malesian tapahtumia! Vai otatko kantaa, kun Ferrarin edut on vaarassa. Ferrari fuskatkoon rauhassa... Niinkö?
patriotillakin taitaa olla käämit aika koetuksella. Tuo oli nyt lähinnä tuollainen sutkautus (se hieno voitto). En kiellä etteikö tuo Malesian jupakka olisi ollut yhtään hämärä. Mutta eipä Mclaren siitä sen jälkeen enää valittanut, toisin kuin tämä forum. Mutta tämä on eri asia kuin 4 vuotta sitten tapahtunut selkaus, eikö totta?

Dupasquierin mukaan mitään vaihtoehtoja ei ole vielä suljettu pois koskien 14. syyskuuta Monzan radalla ajettavaa Italian GP:tä.
- Meillä on vielä aikaa. Kaikki on mahdollista, jopa ihmeet. Me pystymme tekemään uuden renkaan, Dupasquier lupaili.
Niinpäniin. Näyttää tosiaan siltä, että Michelin on heikoilla jäillä kun tuollaisia laukovat. En yhtään ihmettelisi vaikka heillä olisi jo uusi rengas valmiina. Tiesivät käyttävän porsaanreikää ja liikkuvan sääntöjen rajamailla. Voin hyvin uskoa, että sieltä tulee, kuin ihmeenkaupalla, uusi rengas monzaan.

<small>[ 02-09-2003, 23:05: Message edited by: Ferrari 4ever ]</small>
 

molde

Well-known member
Liittynyt
9.11.2002
Viestit
303
Turun Sanomat/HK
Michelinin tallien keskuudessa on ilmennyt erimielisyyttä siitä, miten rengasvalmistajan toimintaan suhtaudutaan. Tiettävästi ainakin Jaguar vaatii, että Michelinin on ehdottomasti toimitettava sääntöjen puitteisiin sopivat renkaat heti seuraavaan kilpailuun.
Dupasquier on myöntynyt vaatimuksiin ja lupaa tarvittaessa rakentaa uudet eturenkaat vaikka jo Italian GP- kisaan, jos tallit sitä vaativat. Tämä merkitsisi, että tällaisia uusia renkaita ei ehdittäisi testata lainkaan ennen GP-perjantain harjoituksia.
Vaikea uskoa että mikään tiimi haluaisi vapaaehtoisesti lähteä kisaamaan renkailla, joita se ei ole testannut metriäkään :rolleyes:
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Dupasquier on myöntynyt vaatimuksiin ja lupaa tarvittaessa rakentaa uudet eturenkaat vaikka jo Italian GP- kisaan, jos tallit sitä vaativat. Tämä merkitsisi, että tällaisia uusia renkaita ei ehdittäisi testata lainkaan ennen GP-perjantain harjoituksia.
Myöntymys on ensimmäinen askel parannukseen :)
Kertoo kyllä sen, että Michelin on varautunut tähän tilanteeseen, kuten alunperin uskoinkin. Heillä on varmasti hätävara siellä ullakolla odottamassa.

Hyvä, että Jaguar(kin) vaatii uusia renkaita niin ei tarvitse pelkästään Ferkkuihin kohdistaa tuota syyttävää sormea?

<small>[ 02-09-2003, 23:37: Message edited by: Ferrari 4ever ]</small>
 

molde

Well-known member
Liittynyt
9.11.2002
Viestit
303
Se sormi osoitetaan nimenomaan Ferkkuihin.

(TS/HK)

Ferrari myönsi
aloitteensa
rengaskiistassa

F1-sähkeet 2.9.
Ferrari tuli kuorestaan formula 1 -syystestien ensimmäisen ajopäivän päätteeksi. Ferrarilla myönnettiin, että aloite Michelinin eturenkaiden laillisuuden tarkistamisesta on italialaistallin tekosia.
- Tutkittuamme tiettyä kuvamateriaalia Unkarin kilpailusta katsoimme Michelinin eturenkaat liian leveiksi. Sen jälkeen lähetimme tutkimusmateriaalimme kansainväliselle autoliitolle FIA:lle, Ferrarin lehdistöpäällikkö Luca Colajanni ilmoitti.
Michelin on rakentanut samalla tavalla kosketuspintaa tarjoavat renkaat jo yli kahden vuoden ajan. Ihmetystä herättääkin, että niitä syytetään laittomiksi vasta nyt.
Ilmeistä onkin, että Ferrari vain tarttui hädänhetkellä viimeiseen oljenkorteensa.
Kysymys on periaatteessa siitä, että on olemassa kirjattu sääntöpykälä (eturenkaan maksimileveys saa olla 270 milliä), joka nyt halutaan tulkita toisella tavalla kuin aiemmin eli mittaamalla rengas myös kisan jälkeen.
TS/Heikki Kulta
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Luulen yhä, että siellä ei tutkittu mitään kuvamateriaalia vaan renkaita, jotka olivat peräisin Williams tallilta, kuten tuossa aikaisemmin vihjaisin. Tosin voihan se huhu olla perätönkin.

Kuitenkin. Nyt ehkä muutkin formulistit, jotka niin innokkaasti näyttivät tuon "when new" jne kohdat ja kertoivat suosinnasta, tajuavat että tuo 270mm:n kosketuspintaan liittyvä pykälä oli erillään c paragrafin kontekstista. Spekulaatio, eli paskanjauhanta, olikin totta tällä kertaa. Kun kerta Michelinin puolestakin on jo todettu, että uudet renkaat kaiketi tehdään niin homma on sillä klaari.

Nyt nukkumaan.

<small>[ 03-09-2003, 00:02: Message edited by: Ferrari 4ever ]</small>
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
FO110K:
itse asiassa se aktiivijousituksen ja sutimiseneston poisto oli vain ja ainoastaan ferrarin aikaansaama, di Montezemolo meni Bernien puheille v. -93 ja sanoi että vetää Ferrarin sarjasta jos ei ne poistu (ferrari ei saanut koskaan kunnolla pelaamaan elektroniikka silloin, kiitos Barnardin ym. suunnittelijoiden)
Voi kun olisikin toteuttanut uhkauksensa.

On se vaan jännä juttu. Kun Ferrari ei olekkaan nopein enää niin alkaa taas kauhea rumba. Ei Maranellossa taideta osata suhtautua altavastaajan rooliin mitenkään muuten kuin valittamalla.
 
Ylös