Tässä asiassa on selkeästi kyse tulkintaeroista. Michelin on tulkinnut tuon sääntökirjan C –kohdan heidän mielestään oikealla tavalla ja Bridgestone heidän mielestään oikealla tavalla. Kun se kohdan kahta lausetta pyörittelelee, huomaa Bridgestonen kannan oikeaksi ja Michelinin vääräksi.
Ensimmäinen lause käsittelee renkaan uritusta, ja toinen lause renkaan kulutuspinnan maksimileveyttä. Michelin on tarttunut tuohon ”,WHEN NEW,” –kohtaan, aivan kuten useimmat foorumilaisista, ja perustelevat sillä renkaiden kulutuspinnan saavan kasvaa kisan aikana yli 270 cm. Tämä tulkinta on kuitenkin FIA:n (ja minun) mielestä väärä, sillä when new – on erotettu pilkuilla lauseesta, ja tämän takia se ei vaikuta toiseen lauseeseen. Eli jos säännössä olisi lukenut esim. ”each NEW front dry-weather tyre must incorporate...” olisi se ´vaikuttanut´ myös toiseen lauseeseen. Bridgestone on tehnyt renkaansa oikean tulkinnan mukaan, ja sitä käyttävät tallit ovat kärsineet siitä kohtuuttomasti. Toivottavasti selitin tarpeeksi epäselvästi.
Eli sääntöjen kanssa on oltava tarkkana, sillä niistä löytyy aina tulkinnanvaraisia asioita. En ole vielä kertaakaan nähnyt moottoriurheilusääntökirjaa, jonka säännöistä ei löytyisi tulkinnanvaraisuuksia.
Vaikea uskoa FIA:n tekevän tätä mittausajakohdan muutosta Ferraria suosiakseen. Uskoisin, että kukaan ei ollut yksinkertaisesti huomannut Michelinin varsin nerokasta ratkaisua lisäpidon saamiseksi ennen kuin vasta nyt (esim. siellä ollaan kateltu paljon videoita ja huomattu michelinin sääntörike). Sillä ei ole väliä, oliko esim. Ferrari tämän paljastuksen takana (tod.näk. olikin), sillä jokaikinen talli tekisi valituksen FIAlle jos löytäisi noin suurta etua toisella tallille tuovan sääntörikkeen.
Tilannetta voidaan verrata 1999 tapahtuneeseen Ferrarin ilmanohjain –jupakkaan. Ferrari oli ajanut kyseisillä ilmanohjaimilla jo Nurburingilla, joka oli edellinen kilpailu, ja annettiin ajaa vielä Malesiassakin harjoitukset ja aika-ajot, ja vasta kisassa hylättiin. Eli ohjaimet olivat olleet jo paljon ennen hylkäystä käytössä, mutta kukaan ei ollut huomannut niitä. Toinen vaihtoehto olisi, että Ron Dennis halusi säästää valttiaan (kuten monesta lähteestä silloin saimme lukea) oikeaan saumaan ,eihän Ferraria Nurburingillä kannattanut hylkäyttää, koska Mclaren sai kisasta enemmän pojoja. Miten muuten FIA:n mittamiehet olisivat vasta kisan jälkeen tajunneet mitata juuri ne ilmanohjaimet? Ferrari voitti sitten valituksensa, eli löysivät sääntökirjasta selvän virheen, johon he perustivat valituksensa ja saivat puolueettoman delegaation vakuuttuneeksi sen oikeellisuudesta. Ero tähän rengasjupakkaan on siinä, että tälläkertaa talleilla on mahdollisuus ajaa sääntöjenmukaisilla renkailla, koska nyt varmasti FIAn tulkinta on kaikille selvä. Ferrarin tapauksessa näin ei ollu(Ferrari ei ollut kysynyt FIAn tulkintaa, eikä FIA henk.koht tajunnut mahd. virhettä ilmanohjaimissa eikä antanut heille kahta viikkoa aikaa tehdä uusia ilmanohjaimia kuten michelinille on annettu).
Renkaiden vaikutus nopeuteen on sen verran suuri, että mielestäni on vähintään reilua Bridgestone talleja kohtaan estää Michelin talleja ajamasta renkailla, joka on sääntöjen vastainen. Ihan sama, mitä mieltä muut ovat tulkinnoista, FIAn tulkinta on (isomman eli lajin kattojärjestön oikeudella) oikea, ja sitä tulisi kaikkien noudattaa. Takautuvia rangaistuksia ei tulla näkemään, sillä siinä ei olisi mitään järkeä. FIA on ollut laiska, ei omaa huolimattomuuttaan ole aikaisemmissa kisoissa viittinyt mitata renkaita oikeaan ajankohtaan, joten heillä ei ole edes oikeutta takautuviin rangaistuksiin. Jos Michelin/sen tallit kokevat itseään kohdellun väärin Italiassa tapahtuvien hylkäysten takia, on heillä sama mahdollisuus kuin Ferrarilla oli ilmanohjanjupakan aikana: Viedä asia puolueettoman valituslautakunnan käsiteltäväksi, aivan kuten Ferrari teki.
Jos delegaatio toteaa Michelintallien hylkäyksen olevan aiheeton, saavat he pitää pisteensä. Itse uskon Michelintallien häviävän tälläisen valituksen, sillä heitä kuitenkin on varoitettu reilusti aikaisemmin käyttämästä sääntöjenvastaisia renkaita.
Toivon mukaan mihinkään valituskierteeseen Italian GP:n jälkeen ei jouduta, vaan Michelin ja FIA saavat sovittua riitansa. Tälläisestä paskasta ei ole muuta kuin vahinkoa lajille, sitä saisi ajatella FIA mutta myöskin Michelin.