rengassodan uusi vaihe

  • Viestiketjun aloittaja jps
  • Aloituspäivämäärä

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Juuri näin. Toisin se on Mclarenin leirissä, jossa R.Dennis ei ole ikinä valittanut, ollessaan altavaajan roolissa [absurdein väittämä, jonka olen ikinä kirjoittanut elämässäni?]. Tuo Malesia on helppo muistaa vain yhdeltä kantilta. Mutta toisaalta, Mclaren teki saman mitä Ferrari tekee juuri nyt. Jos mennään 10vuoden takaisiin juttuihin niin voimmehan alkaa kaivaa sontaa Mclareninkin puolelta.

Se on kyllä huvittavaa, että vain tällä forumilla kaivetaan 10vuotisia asioita, joilla voidaan mollata tiimiä. Sitten haukutaan Ferrarifaneja yksipuolisiksi vaikka täällähän ne suurimmat salaliittoteoriat syntyvät.

Mutta näinhän se on. Nyt Kimi/JPM fanit eivät usko, että Michelin voisi olla syyllinen vilppiin. Syitä etsitään Ferrarista ja aletaan kaivelemaan Malesian jnejne tapahtumia esiin. On myös helppo osoittaa sormi pelkästään FIA:a kohti, joka on tosin monilta osin oikeutettua. Suosimisväitöksistä en jaksa jauhaa tällä forumilla enempää. Jos haluatte uskoa, että FIA on Berlusconimainen mafialafka niin uskokaa pois.

ps. Tosin on myönnettävä, että allekirjoittanutkin omaa vahvoja ennakkoluuloja. Pinnassa kytee vahva aavistus siitä, että Mclarenin/Renaultin/Williamsin tämän vuoden ansiot on saavutettu vilunkipelillä. Ja jos FIA ei noita renkaita kiellä, niin en varmaankaan pysty antamaan arvoa Räikkösen tai Montoyan mestaruudelle sen enempää kuin te ette pysty antamaan Schumacherin v-94 voittamalle mestaruudelle - ja lukuisille muille voitoille.

Tulipas taas turhaa tekstiä paljon, joka ei liity otsikkoon milläänlailla. Nyt pitää kyllä saada unta palloon. Menee liikaa sivulinjoille.

<small>[ 03-09-2003, 03:01: Message edited by: Ferrari 4ever ]</small>
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Matxi:

On se vaan jännä juttu. Kun Ferrari ei olekkaan nopein enää niin alkaa taas kauhea rumba. Ei Maranellossa taideta osata suhtautua altavastaajan rooliin mitenkään muuten kuin valittamalla.
Mitä muuta voi italialaiselta tallilta odottaa, jossa on eräs ykkösten rehdeimmistä kuljettajista nostettu korokkeelle palvottavaksi?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ferrari 4ever:
Se on kyllä huvittavaa, että vain tällä forumilla kaivetaan 10vuotisia asioita, joilla voidaan mollata tiimiä. Sitten haukutaan Ferrarifaneja yksipuolisiksi vaikka täällähän ne suurimmat salaliittoteoriat syntyvät.
niin, no eihän siinä mitään muuta ihmeellistä ole kuin se että silloin uhkaus (tai miksi haluaa kukakin kutsua) niin oli todella raju. McLarenilla harvemmin valitetaan teknisestä etumatkasta esmes aktiivijousitus ja sutimisenesto 90 luvulla (silloinhan mäcci alotti itse kehittämään moisia itselleen)
ja nyt kun Ferrarin mullistava 2002 malli viime vuonna tuli, niin Williams ja McL alottivat vastaavien asioiden kehittämisen... toi jos mikä on mun mielestä reilua. (ei valitettu eikä protesteja nopeudesta heitetty, vaan tehtiin työtä sen kiinniottamiseksi.)

Myönnettävä on tietty että Malesia -99 on hieman samanlainen tapaus, tosin sillon ne ohjaimet oli laittomat, eise metrin mitta edelleenkään ole 105cm pitkä (kyllä se joka puolella on yhtä pitkä).
Lainatakseni tähän väliin vielä K. Rosbergin kommenttia -99 Suzukan kisassa "...siitä asiasta ollaan kahta mieltä (Malesian skandaali), mutta oikeastaan siitä voi olla vain yhtä mieltä."
Sama pätee tähän, jos ne renkaat todetaan laittomiksi niin hyvä, jos ei niin ei. Mua hämää eniten se että tuon todistamiseksi FIA:n täytyy muuttaa sääntöjä että pääsevät tarkistamaan asian, ja aikataulu on niin pieni ettei vastustajalle anneta mahdollisuutta sen korjaamiseen. Tässä tapauksessa syy on FIA:n, he tekivät säännöt joissa on virhe. Aina vuosien saatossa on säännöistä löydetty porsaanreikiä, tämä on eräs sellainen.

Malesiassa 99 Ferrarin ohjaimet OLI laittomat. niihin kappaleisiin oli olemassa selkeät mitat, jotka Ferrari ylitti. piste. Sen FIA taas tulkitsi lailliseksi toleranssin kanssa (jälleen surkuhupaisa päätös FIA:lta) joten ihan täysin sitäkäänn spektaakkelia ei voi Ferrarin nimiin pistää.
Tosin pakko sanoa on, että silloin 99 Ferrari käytti niitä ohjaimia jo ennen Malesiaa, ja sekä malesiassa että sitä edeltävässä kisassa ne "aitalevyt" peitettiin joka radalla käymis session jälkeen peitoilla. Nykysin sellaista ei ole tapahtunut missään tiimissä, joten ehkä' Ferrarilla tehtiin silloin tietoinen ylitys... kuka tietää.

Ferrari 4ever:
ps. Tosin on myönnettävä, että allekirjoittanutkin omaa vahvoja ennakkoluuloja. Pinnassa kytee vahva aavistus siitä, että Mclarenin/Renaultin/Williamsin tämän vuoden ansiot on saavutettu vilunkipelillä. Ja jos FIA ei noita renkaita kiellä, niin en varmaankaan pysty antamaan arvoa Räikkösen tai Montoyan mestaruudelle sen enempää kuin te ette pysty antamaan Schumacherin v-94 voittamalle mestaruudelle - ja lukuisille muille voitoille.
No ei pysty kyllä antamaan arvostusta summelinkaan mestaruudelle mikäli protesti menee läpi ja yhtäkkiä Ferrari ottaa Indyssä paalun 0.5-1sek erolla ja vooittaa ylivoimasesti...
Michelin on käyttänyt samaa rengastekniikkaa jo 2v, joten uudesta asiasta ei ole kyse, ainoa mikä on uutta verrattuna vuosiin 2001 ja 2002 on se että Ferrari EI ole enään ylivoimainen, ei edes nopein tiimi radalla... tästä voidaan jo vetää johtopäätöksiä miksi ferrarilta tulee lause "tutkimme Unkarin GP:n nauhoja..."
Miksi Unkarissa? Miksei jo Monacossa? Miksei jo viimevuonna? Siksi ettei ollut hätää Ferrarilla silloin, ja nyt kun hommat menee vaikeaksi niin silloin pitää antaa tasoitusta, tavalla tai toisella...

<small>[ 03-09-2003, 07:40: Message edited by: FO110K ]</small>
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Malesian GP:n jälkeen Ferrarilla MYÖNNETTIIN ensin vilppi, mutta mieli muuttui nopeasti, kun Bernie kähisi, että hylkäämisessä ei ole mitään järkeä ja että tapaus on tutkittava uudelleen. yuck

En vieläkään tajua, miten pohjalevyn kulumisen toleranssisääntöä voidaan käyttää ilmanohjaimiin, jotka eivät edes kulu... doubtful

<small>[ 03-09-2003, 13:06: Message edited by: Karpow ]</small>
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Minä en vain ymmärrä, miten on mahdollista, että Formuloiden ylin henkilö kehtaa julkisesti toivoa Schumin mestaruutta. Tuossa asemassa olevan henkilön pitäisi omat mielihalunsa pitää visusti salassa yuck

mm. noiden lausuntojen ja nähtyjen erimielisyyksissä tehtyjen ratkaisuiden jälkeen en voi uskoa puolueettomuuteen!
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Aikaisemmat epäilynikin näyttävät saavan vahvistuksen. Bridgestone tarjosi Ferrarille jo hyvän aikaa sitten leveämpiä eturenkaita. Ferrari totesi testeissä, että ne eivät sopineet auton aerodynamiikkaan ja hylkäsi renkaat.

On täysin mahdollista, ettei Ferrari mitään kuvia lähetellyt mittaili vain näintä Bridgestonen renkaita. Williamsin renkaisiin ei kellään Ferrarin puolella ollut mahdollisuutta päästä käsiksi. Siitä pidetään tiukasti kiinni rengasvalmistajien välillä.

Nyt kun Ferrari on todennut, että muilla on jotain uutta, joka meillä ei toimi niin pitää alkaa esittämään muutosvaatimuksia. Omassa autossaan ei Ferrari ole leveämmillä renkailla saanut mitään parannusta, kun aerodynamiikkakompromissit ovat niin selviä. Kun siis jokin uusi idea ei sovellu Ferrarin autoon muutetaan sääntötulkintoja ettei kukaan muukaan tätä ideaa voi käyttää eritavalla suunnitelluissa autoissa. Tämä on nähty jo monta kertaa aiemminkin.

Olennaista tässä onkin se, että Michelinin puolella joudutaan menemään testaamattomilla renkailla Monzaan. Mitään uusia renkaita ei ehditä kehittämäänä. Uudet renkaat ehditään tietysti tekemään, mutta tällä lailla testaamatta tehdyt renkaat ovat merkittävästi testeissä huolellisesti koeteltuja renkaita epävarmemmat ja hitaammat. Näin Ferrari saa kaipaamansa edun. Ferrarifanit voivat riemuita Ferrarin saavuttaneen omilla testeillään. Tämä peli kuitenkin osoittaa selvästi, ettei Ferrari luota enää omaan kykyynsä kehittää autoa. Miksi luottaisikaan, kun viime vuonnakin piti mestaruutta varmistella viimeiseen asti. Ferrarilla pelättiin kuollakseen, että muut tallit pääsisivät kuitenkin voittoon yli 30 pisteen taka-ajoasemasta.

Jaguar haluaa uudet renkaat yksinkertaisesti siksi, että diskaukset ovat ainoa keino nousta aivan mitalikantaan. Jos siis Jaguar käyttäisi uusia ja muut Michelin tallit vanhoja renkaita ei Jaguarin tarvitsisi huolehtia ollenkaan muista Michelin talleista. Jaguarin kannalta kysymys on 5 sijan varmistamisesta sarjassa ja erittäin mukavasta tv-rahapotista kutistuvaa taloutta paikkaamaan.

Näppärästi Ferrari on jättänyt itselleen myös sen takaportin, että Bridgestonen kanssa voidaan edelleen ensikautta varten kehitellä leveämpiä renkaita. Jos ne sitten ensikauden alussa ovatkin paremmat kuin Michelinin renkaat, niin sitten voidaan taas lähteä puhumaan sääntötulkinnoista. Hurskaasti Ferrari voi todeta, että viime kauden kokemusten valossa emme enää pidä nykyistä tulkintaa perusteltuna. Preferoimme Michelinin esittämää tulkintaa (joka itseasiassa onkin nyt meidän etumme mukainen). yuck
 

Dog

Well-known member
Liittynyt
15.2.2001
Viestit
234
Sijainti
Turku
Sanonpa mielipiteeni tähän. Tosiaakin tuo when new ei selvästikään ole tarkoitettu koskemaan tuota mm kohtaa.

Olen usein ihmetellyt sitä miten kuluneeksi renkaat oikein saa mennä. Panin mm. merkille miten edellsessä kisassa renkaidenvaihdossa ei välttämättä vaihdettu eturenkaita lainkaan! Tätä tekivät nimen omaan Michelin tallit. Lisäksi useasti alle laitetaan jo valmiiksi kulunutta rengasta. Mielestäni renkaita olisi aiemminkin pitänyt mitata myös kulneena (urien syvyys yms). On vaikea hyväksyä käytännön muuttamista vasta nyt. Nolointa tässä jutussa olisi se, että käytön jälkeenkin Michelin todettaisiin lailliseksi.

Saman tien sitten voitaisiin määrätä, ettei renkaiden vaihdossa saisi laittaa käytettyä rengasta alle, tai että kaikki rehkaan olisi vaihdettava js urien syvyyttä kuluneena tarkastettaisiin myös jos leveyttäkin. Nykyisellään tuntuu että siellä ajellaan melkein sileillä renkailla.
 

Felix1

Well-known member
Liittynyt
10.8.2000
Viestit
514
Koko rengassotkusta päästäisiin eroon kun palattaisiin takaisin slikseihin, samalla pienennettäisiin etu- ja takasiipien kokoa jolla kompesoitaisiin renkaiden kasvanutta pitoa.
 

Vittorio Jano

Well-known member
Liittynyt
26.9.2000
Viestit
739
Sijainti
metrossa maailman
Tässä ei ole kuin yksi epäselvä kohta, joka ratkaisee onko Michelin syyllistynyt rajuun, joskin innovatiiviseen vilppiin: Se toimiiko sivuvallin osa kulutuspintana. Pienellä leveyserolla, jonka kuluminen tuo ei ole suurta merkitystä nopeuteen eikä aiheuta Michelinille mitään ongelmia korjata tilanne Monzaan. Renkaita on tehty eri leveyksillä aiemminkin.

Sivuvallin toimiessa osana kulutuspintaa on renkaan kulutuspinnan leveys varmasti yli sallitun jo uutena, joten kiistely sääntöpykälistä voidaan lopettaa.

Sinänsä on hienoa, että ykkösistä tulee uusia innovaatioita. Sen sijaan sääntöjen tietoisen rikkomisen kautta saavutetussa menestyksessä ei mielestäni ole hurraamista.

Kulutuspinnan mittaaminen tulee olemaan vaikeata, sillä mihin vedetään raja? Selvintä olisi kehittää ensi kautta varten uudet säännöt, jossa joko kielletään taittuva sivuvalli ja mitataan taipuma kuormitustestillä, tai sallitaan uusi tekniikka ja sääntöjä tarkennetaan. On mahdollista, ettei Michelin tee muuta muutosta kuin pienen kavennuksen renkaaseen, koska reunojen kulumista voi olla hankala todeta johtuvaksi normaalista ajosta.

Lopuksi vielä arvio siitä, miksi Michelin ajattaa (etu)renkaat lähes sileiksi: Taipuvat ohuempana paremmin mutkiin. :D
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
On päivänselvää, että renkaan ulkoreunojen kosketus karteessa rataan ei ole suoraviivainen ja sama kuin suoralla. Samaten tilannetta muuttaa kuluminen ja rengaspaine sekä lämpötilat. Näin on aivan varmasti myös Brizojen laita. Jos Michelin on hyödyntänyt reuna-aluetta kilpailijaansa enemmän niin se tässä tapauksessa lienee vain kehitystä. Tätähän Brizojen ja Ferrarinkin leiri on yrittänyt, muttei ole siinä teknisesti onnistunut. Ja on lisäksi myöntänyt yrittävänsä hyödyntää tulevan tavenkin kehityssuunnitelmissa.

Ongelmaksi muotoutui, kun Michelin levensi ( paljolti Williamsin tähden ) eturenkaitaan niin paljon, että riittävä toleranssi sallittuun leveyteen poistui. Michelin kuitenkin hyväksytti renkaansa Fialla joka jopa katsasti ne ja samten Michelin nojautui sääntöihin ja tarkastuskäytäntöön joka perustellusti tapahtui uusiin renkaisiin.

Kyse on siis siitä, että Fia Ferrarin pyynnöstä muuttaa suhtautumistaan omiin sääntöihinsä ja muuttaa tarkastuskäytäntöä. Itseasiassa vielä tietämättä itsekään miten siitä selviää. Ja vieläpä toimeenpanee asian extra-lyhyellä varoitusajalla.

Onkin siis varsin läpinäkyvää, kuinka Fia Ferrarin talutusnuorassa yrittää tasoittaa yhdelle tallille tietä mestaruustaistossa muiden kustannuksella. ja vieläpä sen saman tallin hyväksi jota se säännönmukaisesti on suosinut. Vaikka kyse on teatterista ja viihteestä - niin ei kuitenkaan laadukkaasta sellaisesta jos katsojia näin aliarvioidaan. GP-kisat voisivat yhtähyvin olla päällenaurettu.

Varmasti Bridgestone ja Ferrari on analysoinut miksi Michelin menee edellä. Ja on koettanut mm kehittää samaa renkaan profiilia. Nyt heitä kiukuttaa, kun eivät ole yhtä päteviä ja keinona on ässät hihassa: suhteet FIAan.
 

Leeds

Well-known member
Liittynyt
26.9.2001
Viestit
671
Sijainti
Espoo
Nukkuisit välillä, niin voisivat ajatuksesikin olla järkevämpiä. wink

posted 03-09-2003 02:52 Originally posted by Ferrari 4ever:
[QB]Juuri näin....
...
Jos haluatte uskoa, että FIA on Berlusconimainen mafialafka niin uskokaa pois.
QB]
Emme halua uskoa, mutta pakkohan se on...
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Pinnassa kytee vahva aavistus siitä, että Mclarenin/Renaultin/Williamsin tämän vuoden ansiot on saavutettu vilunkipelillä. Ja jos FIA ei noita renkaita kiellä, niin en varmaankaan pysty antamaan arvoa Räikkösen tai Montoyan mestaruudelle sen enempää kuin te ette pysty antamaan Schumacherin v-94 voittamalle mestaruudelle - ja lukuisille muille voitoille.
Nimen omaan sitähän Ferrari tässä hakeekin viedään arvo KR/JPM:n mestaruudelta...se ei olisi niin nöyryyttävä tappio junnuja vastaan!!!
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Muistan, kun Monacon kisan aikaan uutisoitiin Michelinin käyttävän Kevlaria renkaissaan. Jos minulle annettaisiin tehtäväksi tehdä käytössä levenevä rengas, voisi sen tehdä käyttäen erilaisen lämpölaanenemisen omaavilla kuiduilla. Laittaisin radiaaliset kuidut sellaista, joka ei juuri laajene. Diakonaaliset sellaista, jotka venyvät lämpiämisen johdosta ja poikittaiset vielä hieman enemmän venyvää. Itse kumi varmaan antaa periksi, eikä valitettavasti jäähdyttyään enää palaudu entiselleen.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Tosin tuli heti kieroon mieleeni helpompikin keino. Renkaita kudottaessa diakonaaliset ja poikittaiset kuidut pitää jättää löysälle. Silloin ne pääsee leviämään kun lämpö nousee ja paine kasvaa.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
2Lman:
Tosin tuli heti kieroon mieleeni helpompikin keino. Renkaita kudottaessa diakonaaliset ja poikittaiset kuidut pitää jättää löysälle. Silloin ne pääsee leviämään kun lämpö nousee ja paine kasvaa.
Ave !!!

Ota huomioon että renkaan rungon pitää kaikesta huolimatta olla kohtuullisen jämäkkä, löysän renkaan päällä nuljumalla on vittumainen mennä mutkaan yli 200 lasissa.

Täällä on annettu ymmärtää ikään kuin Michelinin temppu olisi jotenkin triviaali kunhan idean saa. Mäpä luulen että ratkaisu on kaikkea muuta kuin triviaali.

Kuten sanottu Ferrari ja BS hävisi teknologiatasitelun ja alotti oikeussalisodan parhaanseen Maranello-traditioon nojaten.

- Oho -
 
Ylös