rengassodan uusi vaihe

  • Viestiketjun aloittaja jps
  • Aloituspäivämäärä

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Luin tuossa aamusella pikaisesti paikallisesta lehdestä Toyotan Gustav Brunnerin haastattelun. Gustav oli kovasti sitä mieltä että koko rengaskysymys on pelkkää vastustajan hämäystä, mikä tosin on tuttu ja paljon käytetty taktiikka F1-ympyröissä ja toisaalta hän oli myös aivan varma että niitä renkaita ei tulla Monzan jälkeen mittaamaan jo siitä yksinkertaisesta syystä, että niitä on täysin mahdotonta mitata. Niinkuin sanoin, luin haastattelun pikaisesti läpi, joten kaikki yksityiskohdat eivät jääneet mieleen, mutta jokatapauksessa Brunner viittasi tuon väitteensä yhteydessä renkaiden reunojen kulumiseen kantturoita ylitettäessä, en muista mainittiinko samassa yhtedessä renkaaseen tarttuvista roskista ja kumin paloista. Jokatapauksessa Toyotan miestä tuntui koko touhu lähinnä huvittavan.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Oi voi... edelleenkin olen sitä mieltä, että sen säännön voi tulkita kahdella tavalla ja että on epäilyttävää, että FIA on aikaisemmin hyväksynyt Michelinin renkaat. Toisaalta on ihan yhtä ihmeellistä, että Micheliniltäkin alkaa tulla noita pusiin puhumisia. "Tarvittava kavennus ei ole ongelma tehdä, mutta aikaa on liian vähän" ja nyt "Ehdimme kyllä valmistaa renkaat vielä ennen Monzaa". Olen tainnut nähdä vain yhden kommentin, jossa Michelinin puolelta on sanottu, että he eivät usko renkaidensa olevan laittomia, mutta jos näin on niin tehdään kavennus. Jossakin lehdessä se oli, en vaan muista missä, kun tuota tulee joka tuutista. Eli ovat itsekin lähes koko ajan myöntäneet renkaiden kuluvan liian leveiksi. Sääntötulkinta on mielestäni pätevä perustelu sille, miksi he ovat tietoisesti antaneet sen tapahtua.

Toisaalta tämä Ferrarin ja FIAn "salaliitto" sinänsä on aika hassu väite, mutta jotain tuossa FIAn toiminnassa mättää. Ecclestonen löpinät Mikan mestaruuskausilla, että "ei ole hyvä, että sama mies voittaa aina" ja pari vuotta myöhemmin menee sanomaan, että hänen puolestaan Schumi saa voittaa aina... Eli Bernie on sen verran kova bisnesmies, että ymmärtää jatkuvan dominoinnin olevan pahasta, mutta jos Michaelin kaltainen hyvä pr-mies voittaa MESTARUUDET aina tiukan kamppailun jälkeen on se Bernien kannalta rahallisesti hyväksi. Kaikki fanit ovat tyytyväisiä, kun mestaruuksista joudutaan taistelemaan, mutta Schumi mestarina on se paras vaihtoehto, koska hänen mainosarvonsa on suurin. Ja kun mies vielä ajaa tarunhohtoisella Ferrarilla...

Eli, Ferrarin ja FIAn salaliittoon en usko, mutta Bernien rahanahneuteen kyllä. Tarkoittaa sitä, että se mies on valmis tekemään ihmeellisiä päätöksiä, jotta Schumin mahdollisuudet paranisivat.

Rehti peli sen pitää olla, mutta päätökset eivät vain ole olleet kovin tasapuolisia männävuosina...

Niin ja piti sanomani, että Max on vain Bernien juoksupoika ja totaalisesti talutushihnassa.

<small>[ 03-09-2003, 15:09: Message edited by: Cage ]</small>
 

kristian.s

Well-known member
Liittynyt
10.12.2000
Viestit
1548
Sijainti
Helsinki
Siis eikö tämä soppa yksinkertaistettuna johdu siitä, että Michelinin renkaat ovat kisan loputtua leveämmät kuin kisan alussa? Eli täysin uusina ne täyttävät nuo jo moneen kertaan mainitut sääntökriteerit. Mikäli tuo "when new" ei koske tuota rengaspykälää, niin miksi ihmeessä FIA ei ole mitannut niitä renkaiden leveyksiä kuin kisan alussa? Siis edellytetään renkaiden olevan tuon rajan sisäpuolella myös kisan jälkeen, mutta ei vaivauduta tarkistamaan asiaa sen tarkemmin :confused:
 

McLaren 4ever

Well-known member
Liittynyt
8.8.2003
Viestit
156
FIA Pays A Visit To Ferrari

FIA President Max Mosley has moved to quell the flames of speculation that Ferrari and Bridgestone blew the whistle on Michelin.
Last week, Mosley and the FIA's technical delegate Charlie Whiting visited Ferrari's headquarters in Maranello, the Guardian newspaper reports.
They met with president Luca Di Montezemolo, team boss Jean Todt, technical chief Ross Brawn and reigning world champion Michael Schumacher.
Days later, the bombshell dropped that Ferrari's rivals Williams and McLaren faced the threat of disqualification through reputedly illegal Michelin tyres.
'The subject was mentioned but not discussed in any detail,' Mosley told the Guardian in reaction to speculation that Ferrari was linked to the directive.
'The visit had no influence on tyre measurement. Charlie had already made it clear in Hungary that in future we would be looking at real tread width.'
Mosley said that in Budapest, the FIA simply 'realised' that its previous method of measuring tyres 'might need to be reviewed.'
The FIA's letter outlining a new interpretation of the tyre rules came after a 'secret protest' from Ferrari and Bridgestone, as rumours continue.
Additionally, Max says the FIA had 'reason to believe' that Michelin's tyres in Hungary were 'not identical' to the ones in use at the start of the season.
Michelin boss Pierre Dupasquier insists that the tyre's geometry hasn't changed since the San Marino Grand Prix of 2001.
But the FIA president adds: 'There may also have been changes to the way those tyres are being used.'
Lähde: f1central

Jos joku vielä uskaltaa väittää että FIA ei suosi Ferraria... :mad:

<small>[ 03-09-2003, 16:19: Message edited by: McLaren 4ever ]</small>
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Mietin tässä että renkaan kontaktipinta-alan laajeneminen ei voi aiheutua pelkästään renkaan kyljen "sortumisesta" maahan. Sitä tapahtuu kai Siltakivilläkin. Oleellista taitaa olla nyt Misukoiden reunojen muotoilu. Rengasmassa vähentyessä kartion muotoiset reunat muuttuvat osaksi renkaan kontaktipinta-alaa laajentaen sitä. Voi olla että käytetty rengas on sivuista vähän pyöreähkö, ja Fia(t) on ihmetellyt Ferrarin vinkistä mistä kulutuspinta alkaa ja mihin se päättyy.

Kaiken järjen mukaan Bridgestonella pitäisi olla vahvemmat renkaan kyljet, ja vielä renkaan sivun rengasmassan muotoilu sellainen ettei se luo kisan aikana yhtä yhtenäistä kontaktipintaa renkaan varsinaisen pinnan kanssa.

Asiaa auttanee myös Ferrarin tapa kuluttaa renkaita vain vähän. Misukka-tallien tapa ajaa nimenomaan eturenkaat loppuun lienee ärsyttänyt Ferrarin väkeä doubtful Vaikka Bridgestonella olisi renkaissa sama ominaisuus, se ei tule välttämättä esille.

Jäänee arvailun varaan ilmeneekö tuo ongelma Misukoissa vain paljon ajettuna (ongelma tulee esille vasta kun tietty määrä rengasta on kulunut), vai onko ongelma itse renkaan rakenteessa kulutuksesta riippumatta (renkaan kylki antaa periksi).

Ei tässä auta muu kuin odotella päätöstä :confused:

Kuitenkin tuo kesken kauden sääntöjen muuttaminen on oudon tuntuista touhua. Luulisi että säännöt olisi jo ennen kauden alkua sellaiset että niillä voi ajaa hyväksytysti yhden kauden läpi. Ne pienet vippaskonstit mitä säännöistä löytyy lasketaan sääntöjen mukaisiksi keksinnöiksi.

Jos taas noissa renkaissa on tapahtunut "vakava oikeusmurha" ja Ferrari on kärsinyt siitä tuhottomasti, silloin on varmasti parasta korjata säännöt. Tulee silti mieleen että Ferrarihan olisi voinut keksiä helposti itsekin samanlaisen renkaan (jos ei ole jo keksinyt). Tallilla ja rengasvalmistajalla oli kaiketi joku syy miksei rengasta käytetty (kieroa peliä loppukaudesta? yuck ) tai sitten renkaissa on samat ominaisuudet mutta ne ei tule renkaista esille vähässä käytössä.

Periaatteessa Michelin voisi pyytää Fia:lta hyvistystä alkukauden kisoista. Fia oli hyväksynyt renkaat jo monta monta kertaa, ja sitten äkisti toteaakin että "stop, väärät renkaat". Lasku Fia(t):lle kivusta, särystä ja turhista työtunneista! :D

<small>[ 03-09-2003, 16:54: Message edited by: jkjanne ]</small>
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
kristian.s:
Siis eikö tämä soppa yksinkertaistettuna johdu siitä, että Michelinin renkaat ovat kisan loputtua leveämmät kuin kisan alussa? Eli täysin uusina ne täyttävät nuo jo moneen kertaan mainitut sääntökriteerit. Mikäli tuo "when new" ei koske tuota rengaspykälää, niin miksi ihmeessä FIA ei ole mitannut niitä renkaiden leveyksiä kuin kisan alussa? Siis edellytetään renkaiden olevan tuon rajan sisäpuolella myös kisan jälkeen, mutta ei vaivauduta tarkistamaan asiaa sen tarkemmin :confused:
Joku tekniikkaa paremmin tunteva osaa selittää varmaan paremmin, mutta minusta ongelmana on se, että renkaat eivät ole kisan AIKANA (tilanteesta riippuen) sääntöjen mukaiset. Ei ole ilmeisesti ihan itsestään selvää, että niitä renkaita voitaisiin kisan jälkeisessä mittauksessa todistaa "laittomiksi". Öööh...jotenkin tohon tapaan. :D

Jos Michelinillä ei ole ihan puhtaat jauhot pussissa, niin samaa voi kait sanoa FIA:stakin. Sen toiminta tuntuu välillä harrastelijamaiselta puuhastelulta.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Toivottavasti jo ensi kaudella saadan varikkostopeille kisossa autonpunnitus, renkaanmittaus, maavaran tarkastus, promilletesti, ym.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Hahhah. FIA ja Ferrari jotka valehtelivat siitä että se oli nimenomaan Ferrari joka kitisi renkaista joutuivat tulemaan sitten tänään ulos kaapista korvat punaisina. Uskomatonta. :mad: yuck
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Ihan miten vaan.

Saa loppua paskanjauhaminen tähän topikkiin. Fundamentalistinen usko salaliittoihin on lopullisesti pimentänyt monien forumistien järjen. Totaalinen yrittämättömyys ymmärtää, että kolikolla on kaksi puolta. Että ehkäpä se Michelin harrasti vilppiä, eikä FIA ja Ferrari.

Nyt saamme lukea seuraavan 5-vuoden ajan, jokaisesta forumistifundamentalistin allekirjoituksesta, että FIA on paha ja Ferrari on saatanoiden ylijumala.

Otan vuod..viik..päivän loman forumilta.

ps. Observerinkin on sitten turha jatkossa perustaa "the best of tifosi-club" tyylisiä otsikoita. Siellä on pyritty käymään paljon asiallisempaa ja objektiivisempaa keskustelua tästä(kin) aiheesta - vaikka toisinaan sielläkin näitä lapsuksia on. Täällä ne näkökannat muuttuvat kokoajan objektiivisemmasta "sinisilmälasisemmaksi".

<small>[ 03-09-2003, 18:37: Message edited by: Ferrari 4ever ]</small>
 

h@nz

Well-known member
Liittynyt
24.8.2001
Viestit
190
Sijainti
Laru
"Brawn estimated that the advantage in the wider tread could make a car half a second quicker." (lähde ITV.COM)

Ross poika on oikea kävelevä tietokone. Se mikä hieman ihmetyttää miten tuo nopeusparannus olisi ikäänkuin radasta riippumatta 0,5 sekuntia???

Ross itse toteaa kuitenkin toisessa lausunnossa että "mekin olemme testaanneet leveitä renkaita, mutta niistä ei saatu mitään etua. täytyy jatkaa testaamista talvella"
 

markoj

Guest
Ferrarin ja FIA:n välillä ei ole mitään salaliittoa brittitalleja vastaan. Täysin julkinen liitto kylläkin.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Michelinille tulee kiire

Michelin yritti aluksi julkisesti uhmata FIA:n ja Ferrarin epäilyjä. Ranskalaisen rengasjätin johtoon kuuluva Pascal Vasselon vakuutti italialaislehdistölle, että Michelin jatkaa kauden loppuun saakka alkukesästä käyttöön ottamallaan rengasmallilla.

Nyt ääni on muuttunut kellossa. Urheilujohtaja Pierre Dupasquier kertoi Michelinin verkkosivulla, että "Michelin on valmis vastaamaan haasteeseen".

- Henkilökuntamme on painanut 24 tunnin päivää viime viikon keskiviikosta lähtien. Uutta rengasmallia testataan Monzassa par'aikaa, Dupasquier sanoi.

Michelinille tulee rengaskehittelyssään kiire. Kauden kolmanneksi viimeinen MM-kilpailu Italian Monzassa ajetaan 14. syyskuuta.

Tilanne formula ykkösten MM-sarjassa ei voisi olla paljon kireämpi, sillä Bridgestonella ajava viisinkertainen maailmanmestari Michael Schumacher (Ferrari) johtaa kuljettajien kilpailua vain pisteellä ennen Micheliniä käyttäviä Juan Pablo Montoyaa (Williams) ja kaksi pistettä takana olevaa Räikköstä.

(MTV3-STT-Reuters-AP)
Oli muuten f1-forumin pojat laittaneet aika hyvän kuvan tohon uutisointiin..

Vihje tuli Ferrarilta - Michelin uudistaa renkaat


<small>[ 03-09-2003, 19:49: Message edited by: oldez ]</small>
 

Felix1

Well-known member
Liittynyt
10.8.2000
Viestit
514
Aika mielenkiintoista...uusi rengasmalli on jo testikäytössä Monzassa. Olikohan käytössä jo eilen?
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Felix:
Aika mielenkiintoista...uusi rengasmalli on jo testikäytössä Monzassa. Olikohan käytössä jo eilen?
Autosportilta taisin lukea että tänä iltapäivänä saivat nuo uudet gummelit alle.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Observer:
Felix:
Aika mielenkiintoista...uusi rengasmalli on jo testikäytössä Monzassa. Olikohan käytössä jo eilen?
Autosportilta taisin lukea että tänä iltapäivänä saivat nuo uudet gummelit alle.
Olisi kyllä oikein ferrarille jos noi uudet misukat olisivat paremmat kuin vanhat :) ..
 

supersonic69

Well-known member
Liittynyt
25.7.2002
Viestit
80
Sijainti
Tampere
Oli ihan pakko taas kaivella arkistoja...



Jossei tässä ole kulutuspinta "levinnyt" niin missä?



Tässä teille P..kele toleranssia...

ferrari 4 fia.(with love.)
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Tauko forumilla loppui näihin, kohtuullisen hienoihin, uutisiin. Kuten Brawn sanoi, he olisivat voineet tehdä protestin kilpailun jälkeen, jolloin Michelinit oltaisiin hylätty. Nyt he tekivät protestin ajoissa ja pyrkivät ainakin jonkinlaiseen urheiluhenkisyyteen. Michelin on aloittanut uusien renkaiden valmistamisen, joka taasen kertoo paljon. Sääntöjen kierto on myönnetty julkisesti ja nyt joudutaan aloittamaan alusta.

Nyt on turha enää aukoa päätä ("when new" "ne on laillisia!" "FIA muuttaa sääntöjä") kun tilanne on selvääkin selvempi.

Pakko myöntää, että tilanne ei voisi olla makoisampi Ferrarin osalta. Edun pitäisi olla sillä tasolla, että BS:n kaltainen rupusakkikin kykenee olemaan patonkeja edellä - ainakin seuraavassa kilpailussa. Jos Michelinin uudet renkaat ovat kuitenkin Bridgestonen tasolla monzassa, on se selvä merkki siitä, että patongit ovat valmistaneet rengasmallin jo hyvää aikaa sitten - kiinnijäämistä varten.

Kausi viedään jokatapauksessa laillisemmissa merkeissä päätökseen. Se ei tosin poista sitä tosiasiaa, että Mclaren/Williams on saanut kuluvan kauden aikana suuhteetonta hyötyä renkaista ja nyt, kiinnijäätyään, he pääsevät kuin koira veräjästä. Salaliittoko tiukan mestaruuden varmistamiseksi? No vitsit vitsinä. Nyt vain Monza kehiin!

<small>[ 03-09-2003, 20:30: Message edited by: Ferrari 4ever ]</small>
 
Ylös