rengassodan uusi vaihe

  • Viestiketjun aloittaja jps
  • Aloituspäivämäärä

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
JariF1:
FIAn paikalla olevat katsastusmiehet totesivat Ferrarin ohjaimien rikkovan sääntöjä jonka jälkeen asia ratkaistiin tuomioistuimessa jossa Ferrari saneli iten mittaukset tulisi tehdä ja että +/-5mm olisi sopiva toleranssi.
Ferrari todisti oikeudenkäynnissä sääntökirjasta löytyvän toleranssiksi +- 5 mm, ei +/- 5 mm. Tällä perusteella heidän ilmanohjaimensa olivat sääntöjenmukaisia, vaikka tuntui että edes Jean Todt ei tiennyt sitä heti hylkäyksen jälkeen. Eli kun on merkitty +- 5mm, tarkoittaa se sitä että molemmille puolille "nollalinjaa" on käytettävissä 5 mm toleranssia, kun +/- olisi sallinut vain jommallekummallepuolelle. Ilmeisesti oli silloin kyseessä selkeä virhe sääntökirjassa, jota Ferrari käytti hyödykseen.

Kaikkien mielestä Ferrari on aina pahapoika, jos se tekee tutkintapyyntöjä FIA:lle, mutta oletteko ajatelleet koskaan sitä, että jos Ferrarin vastustajatalleilla olisi täysin sääntöjenmukaiset laitteet, ei Ferrarille jäisi mitään mahdollisuuksia tehdä tutkimuspyyntöjä sääntöjenvastaisista osista?
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Juhis:
Kaikkien mielestä Ferrari on aina pahapoika, jos se tekee tutkintapyyntöjä FIA:lle, mutta oletteko ajatelleet koskaan sitä, että jos Ferrarin vastustajatalleilla olisi täysin sääntöjenmukaiset laitteet, ei Ferrarille jäisi mitään mahdollisuuksia tehdä tutkimuspyyntöjä sääntöjenvastaisista osista?
Nopea auto liikkuu aina sääntöjen rajamailla, joten uskallan väittää että otatpa minkä tahansa niistä ympyrää ajavista autoista, löytyy niistä ratkaisuja jotka sotivat enemmän tai vähemmän sääntöjen henkeä vastaan. Näin on aina ollut ja näin on aina oleva. Joskus vaan lipsahtelee pikkusen rajan väärälle puolelle ja jotkut asiat taas ovat puhtaita tulkintakysymyksiä, niinkuin nytkin.
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Ferrari 4ever:
Tauko forumilla loppui näihin, kohtuullisen hienoihin, uutisiin. Kuten Brawn sanoi, he olisivat voineet tehdä protestin kilpailun jälkeen, jolloin Michelinit oltaisiin hylätty. Nyt he tekivät protestin ajoissa ja pyrkivät ainakin jonkinlaiseen urheiluhenkisyyteen.
Miksi michelinit olisi hylätty????
Eihän ne silloin olisi edes "laittomat"???
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
vormula:
Ferrari 4ever:
Tauko forumilla loppui näihin, kohtuullisen hienoihin, uutisiin. Kuten Brawn sanoi, he olisivat voineet tehdä protestin kilpailun jälkeen, jolloin Michelinit oltaisiin hylätty. Nyt he tekivät protestin ajoissa ja pyrkivät ainakin jonkinlaiseen urheiluhenkisyyteen.
Miksi michelinit olisi hylätty????
Eihän ne silloin olisi edes "laittomat"???
ongelmahan tuossa on edelleenkin se että FIA käytti vielä unkarin GP:ssä mittaus kohtaa siinä vaiheesssa kun rengas lyödään vanteelle, eikä kisan jälkeistä hetkeä... tällön Brawn olisi saanut ihan rauhassa tehdä protestinsa, eise läpi olisi mennyt. FIA totesi nyt että ovat tarkentaneet sääntöjä Monzaan, joka puolestaan tarkoittaa sääntömuutosta, joka puolestaan sitä ettei vanhan kaavan mukaan misukat ollu laittomia... tämän uuden säännön mukaan se vaara olisi olemassa. (tai olisivat, riippuen miten ne tosissaan käyttäytyy)

Tosiasia tässä tapauksessa on, (vähän niinkuin kuuluisassa toleranssi hommassakin) että säännöissä on ollut porsaanreikä joka on käytetty hyväksi, mutta se ei vielä tehnyt niistä renkaista laittomia. Tämän puolestaan todistaa se että FIA joutui muuttamaan sääntöjä (jos ne renkaat olis ollu laittomat jo Unkarissa, niin sääntöjähän ei olisi tarvinnut muuttaa edes Monzaan, vaan virallinen protesti misukoita vastaan olisi riittänyt.)
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
vormula
QUOTE]Miksi michelinit olisi hylätty????
Eihän ne silloin olisi edes "laittomat"???
Juuri niin. Miten Ferrari voisi syyttää toisen talli rikkoneen sääntöjä jos talli ei rikkonut sääntöjä :D

Sääntöjä pitäisi muuttaa jo ennen kisaa jos tarkoituksena on saada protesti läpi. Tai sitten sääntöjä pitäisi muuttaa juuri kisan alla, juuri ennen lähtöä, mutta siihen ei nyt usko kuin vain Ferrarin väki tai itse Ferrari4ever wink
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Juhis
                      
------------------------------------------------------------------------

quote:
”Ferrari todisti oikeudenkäynnissä sääntökirjasta löytyvän toleranssiksi +- 5 mm, ei +/- 5 mm. Tällä perusteella heidän ilmanohjaimensa olivat sääntöjenmukaisia, vaikka tuntui että edes Jean Todt ei tiennyt sitä heti hylkäyksen jälkeen. Eli kun on merkitty +- 5mm, tarkoittaa se sitä että molemmille puolille "nollalinjaa" on käytettävissä 5 mm toleranssia, kun +/- olisi sallinut vain jommallekummallepuolelle. Ilmeisesti oli silloin kyseessä selkeä virhe sääntökirjassa, jota Ferrari käytti hyödykseen.”

------------------------------------------------------------------------

Voi hyvä tavaton. Näiden edellä kirjoittaneiden hemmojen vuoksi tämä toiminta on mahdollista ja voidaan pukea ”oikeudenmukaisuuden” asuun.

Toleranssi oli tarkoitettu pohjalevylle jota käytettiin mittauksen lähtötasona. Ennen ns tuomarien kokousta kukaan ei keksinyt käyttää samaa toleranssia myös sivuohjainten mittaamiseen - ei Ferrari eikä mittausta suorittaneet kilpailuvalvojat. Lopullisessakin päätöksessä hylkäys olisi tullut koska ylitys oli 7mm. Tämä kuitenkin selitettiin sillä, että em toleranssia soveltamalla ylitykseksi tulisi vain 2mm. Villaisella painettiin se seikka, että mittauksessa käytetään tangenttia pohjalevyn toleranssi nyt siis huomioiden. Tällöin toisella puolella oleva ilmanohjain poikkeaisi kuitenkin toleranssistakin millikaupalla. +/-5mm toleranssi venynettiin siis jopa kymmeneen milliin.

Asian voi ilmaista myös niin, että toleranssin lisäksi keksittiin käyttää kahta tangenttia jolloin ko toleranssi on sovellettavissa molempiin ohjaimiin erikseen. Itse sääntö kuitenkin mainitsee pohjalevyn mittatasona jota sovelletaankin muihin mitattaviin elemetteihin yhtenä suorana tangenttina ja siis tasona.

Ymmärrettävästi "tuomarikunta" ei kuitenkaan kovin selkeästi perustellut tai yksilöinyt saatua päätöstä vaan totesi vapauttavan tuomion melko ylimalkaisin sanakääntein. Aika kaukana normaalista oikeuskäytännöstä.

Koko peruste oli siis silkkaa Farssia, eikä ole esimerkkinä ainoa laatuaan. ja kumppanit ovat kaikissa nämä samat: Ferrari, Fia ja Max hoveineen - joka taas on Bernien sätkynukkena.

<small>[ 04-09-2003, 13:23: Message edited by: mikæl ]</small>
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Ymmärsinköhän oikein kun jossain lehdessä oli että "michelin tallien renkaitten mittausta tehostetaan"???

Eli ferrarilla siinä tapauksessa voi olla vaikka kymmenen senttiä leveämmät renkaat???

Ei se kyllä noin voi mennä!!!
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
No johan on markkinat!!!

Meinaa Ferrari hakea että Michelin-tallit saisi rangaistukset myös jo ajetuista kisoista?!?! Jaa..haluaa Ferrari noin paljon voittaa???!!?

Ferrari may seek retro action on tyres

Brawn says earlier results could be protested



Brawn wants fair play


The Formula 1 tyre controversy may yet take an even more serious turn after Ferrari revealed to AUTOSPORT magazine that it is considering taking further retrospective action against Michelin teams.

The sport's governing body, the FIA, has changed the way that it measues tyre tread from the next round of the championship in Italy, but Ferrari technical director Ross Brawn has admitted that the team may appeal the results of previous races.

Brawn told AUTOSPORT: "We're not sure that the matter is closed. Measurements were taken after the Hungarian race that clearly showed that there were tyres above the legal limit and we've got to see what happens because we're not happy with that situation."

Brawn pointed out that the FIA can investigate past problems if new information comes to light. That may make it possible for Ferrari to protest all 2003 results to date. Brawn says that Ferrari is looking at photographic records to try to establish for how long Michelin tyres have been being used in the disputed manner.

"We just want a fair playing field," added Brawn, " and it was clearly not a fair playing field."
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Ei jumalauta! Säälittävää puhetta paskahousu Braunilta! :mad: Kun Ferrari on kyseessä niin tuo vyön alle lyönti menisi todennäköisesti vielä läpi. yuck

EDIT: berra ehti ensin

<small>[ 04-09-2003, 13:23: Message edited by: Observer ]</small>
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
"the legal limit" eli kilpailevilta talleilta hylättäisiin tuloksia sen perusteella, että on epäilys joka taas on sen perusteella että sääntöjen edellyttämää mittaustapaa muutetaan taannehtivaksi ja samalla kyseenalaistettaisiin Fian jo hyväksymät ja katsastamat renkaat.

Toisin päin taas sääntöjä muutetaan taannehtivasti mm niin, että niihin voidaan sisällyttää muualla säännöissä aiemmin todettuja toleransseja ja näin Ferrarien sääntöjenmukaisuus saadaan toteutetuksi.

Brawn ymmärtää hyvin, että heidän jo hylätty autonsa saadaan sääntöjen mukaiseksi koska kuluvaa puista pohjalevyä mitattaessa on käytössä yllättäen 5-10mm toleranssi kunhan se ymmärretään mitata "oikein" ja varsinkin kun jo hylätty auto on purettu palasiksi.

Brawn ymmärtää myös hyvin, että vastapuolen kilailutulokset mitätöidään, koska heillä on valokuvia joiden perusteella on epäilys, että renkaat ovat koksketuksessa rataan leveämmältä kuin sallittu maximileveys. Tämä edellyttää kuitenkin jo katsastettujen ja etukäteenkin hyväksyttyjen renkaiden hylkäämistä, mittaustavan muuttamista ja voimakasta tulkintaa kuluneen ja muotonsa, lämpönsä ja ilmanpeineensa muuttaneen renkaan analysoinnissa.

Ihan järkeenkäypää.

<small>[ 04-09-2003, 13:40: Message edited by: mikæl ]</small>
 

JariF1

Well-known member
Liittynyt
11.12.2002
Viestit
183
Sijainti
Tukholma
Juhis:
JariF1:
FIAn paikalla olevat katsastusmiehet totesivat Ferrarin ohjaimien rikkovan sääntöjä jonka jälkeen asia ratkaistiin tuomioistuimessa jossa Ferrari saneli iten mittaukset tulisi tehdä ja että +/-5mm olisi sopiva toleranssi.
Ferrari todisti oikeudenkäynnissä sääntökirjasta löytyvän toleranssiksi +- 5 mm, ei +/- 5 mm. Tällä perusteella heidän ilmanohjaimensa olivat sääntöjenmukaisia, vaikka tuntui että edes Jean Todt ei tiennyt sitä heti hylkäyksen jälkeen. Eli kun on merkitty +- 5mm, tarkoittaa se sitä että molemmille puolille "nollalinjaa" on käytettävissä 5 mm toleranssia, kun +/- olisi sallinut vain jommallekummallepuolelle. Ilmeisesti oli silloin kyseessä selkeä virhe sääntökirjassa, jota Ferrari käytti hyödykseen.

Kaikkien mielestä Ferrari on aina pahapoika, jos se tekee tutkintapyyntöjä FIA:lle, mutta oletteko ajatelleet koskaan sitä, että jos Ferrarin vastustajatalleilla olisi täysin sääntöjenmukaiset laitteet, ei Ferrarille jäisi mitään mahdollisuuksia tehdä tutkimuspyyntöjä sääntöjenvastaisista osista?
Oli se sitten +-5mm tai +/- 5mm, tai kumpaa sitten tarkoitetaankaan, virhe mittauksen perusteella silloin oli 10 mm.
Ferrari saa kyullä käyttää rikkeitä sääntökirjassa hyväkseen, mutta miksi muut ei saisi tulkita asioita samalla tavalla?
Tutkintapyydöt ei itsessään ole mikään vääryys. Vääryys ja kohtuuttomuus tulee siitä ett FIA, kuten myös todistettavasti tässä tapauksessa herkemmin juoksee Ferrarin asioita kuin päinvastoin. Jos muistatte Benettonajoilta varikolla syttyneen palon ja sen syyn ja sitten kelaatte tämän vuoden Itävallan kisaan ja mietitte ketä varikolla silloin oli ja kenestä kaikista tiimi tänäpäivänä on kasattu niin ainakin omassa mielessäni on hiukan merkillistä että Ferrari itse sai tutkia tuon bensasuuttimen ilman että FIA laittoi puolueetonta tuntintaryhmää asialle. Mielestäni tankkauksiin menee hiukan enemmän aikaa nykyään, mutta ehkä näin ei ole. Toinen tapaus tälle vuodelle on se tosiasia josta mikaeli jo mainitsi. Jos väite Micheliiniltä tulee että Bridgestone ajelee eri seoksilla edessä ja takana eikö FIAn kuuluisi heti ottaa asiasta selvää?
Niile riitti että Bridgestone sanoi että "eipäs ajeta".

Tolkutonta touhua. GPWC kehiin tai FIA uusiksi.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Tuskin menee läpi nuo jälkikäteissanktiot, autot on hyväksytty katsastuksessa ja kilpailun tulokset on vahvistettu. Mikäli kaiken oikeustajun vastaisesti noita jälkikäteissanktioita alettaisiin pohtia, voi epäilyksiä esittää kaikista mahdollisista asioista (joista valitettaisiin sitten paitsi FIA'an myö eri oikeusistuimiin )niin saisimme tietää vuoden 2003 tulokset ehkä jo vuonna 2013.
 

JariF1

Well-known member
Liittynyt
11.12.2002
Viestit
183
Sijainti
Tukholma
Karpow:
Kyllä minäkin ihmettelin, että miten ihmeessä nyt jo voidaan testata uusia kumeja, kun rengassotkun pöly on tuskin edes laskeutunut. Näyttää siltä, että tähän oli Michelinillä todellakin varauduttu hyvissä ajoin. Tuo "leveämmän" kumin mahdollisesti tuoma "etu" taitaa todellakin olla minimaalisen pieni.

Joutuikohan Ferrari protestinsa myötä nyt ojasta allikkoon..? :p :D
Uuden renkaan kehitys ottaa 500 päivää testiradoilla ja 100 000 kilometriä testejä ennen kuin se otetaan käyttöön Michelinin kotisivun mukaa. Rengaskehitykset puolelle välille ensi kautta on jo menossa ja lähes joka kisaan tulee uudet renkaat. Muoto taas on eri asia. Luulempa että tuo pehmeämpi sivu josta joku mainitsi vaikuttaa enemmän Williamsin toimintaan kuin McLaarenin.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4611
Sijainti
Kokkola
Ferrari ei ole tainnut koskaan kuulla termistä rehti kilpailu. Voi hemmetin hemmetti! En voi kuin ihmetellä miten ne viitsivät... Yksi asia mikä viime vuonna ärsytti oli Luca di Montezemolon ylimielinen tokaisu: tästä alkaa Ferrarin ainakin 2007 asti kestävä valtakausi. Vauhti on totaalisesti hiipunut tänä vuonna... toki pistejohto on vielä kuskeissa mutta tallipuolella ei enää. Ferrari toimii vähän kuin norjalaiset muussa urheilussa... Norjalaisethan vaativat vanhojen maailmanennätysten mitätöintiä. Ferrariko sitten haluaa michelineiden hylkäystä? Ei voi olla totta! Voiko sairaampaa tallia olla olemassa. Minä en kyllä haluaisi ajaa Ferraria kisoissa metriäkään.
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Lienee päivänselvää, että Michelin on keksinyt yksinkertaisen tavan muuttaa rengasta jolloin ongelmasta on tullut lähinnä tuotantoa koskeva. Tämä ratkaisu on ollut ikään kuin takataskussa koko ajan, mutta Michelin ei halunnut vastapuolen pääsevän vähällä tässä julkisuuspelissä - eikä päässytkään.

Joko reunan rakenne on helpolla muutettavissa tai renkaaseen saatiin yksinkertaisesti kaventamalla lisää toleranssia maximileveyttä ajatellen. Koska ongelma siirtyisi näin auton säätöihin Michelin teki heti kulisseissaan uudet kumit ja nyt testiaikaa jäi. Projekti oli mahdollisesti rinnakkainen sen kanssa, että Ferraririn rutina kuivuisi kokoon. Varmasti Michelin tietään FIAN päätösten järjettömyyden ( Briatorekin nyt omassa jengissä ) kun Ferrarista on kyse ja tuntee paljonko Max huoraa Maranellossa niin silloin taktiikka oli juuri oikea.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Ferrarin rutinathan lähti liikkeelle, kun olivat tarkastelleet ja mittailleet Alonson eturenkaita Unkarin kisan jälkeen. Hilpein mahdollinen tilanne syntyisi siitä, että Ferrarin mahdolliset vaatimukset jo ajettujen ja vahvistettujen kisojen uudellen käsittelystä menisivät läpi, ja ainoat ylimittaiset kumit olisivat Alonsolla Unkarissa. Tällöin sekä JPM että KR saisivat pisteitä yhden enemmän lisää kuin MS.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
niin nythän se rehtiäkin rehdimpi talli yrittää kaivaa kuvamateriaalia vanhoista kisoista jotta näkisivät mistä kaikista kisoista saavat valittaa :D :D :D

Taas päästään ratkomaan mestaruus FIA:n kabinetissa... ehkä MSc onkin ollut kuusinkertainen mestari jo useemman kisan sitä tietämättään? :D
 
Ylös