rengassodan uusi vaihe

  • Viestiketjun aloittaja jps
  • Aloituspäivämäärä

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ferrari 4ever:
Moni jauhaa myös siitä, että edellisissä kisoissa Michelinien renkaat on todettu laillisiksi. Mutta tarkoittaako se, että jos edellisissä kisoissa ei tajuttu mitata renkaita kilpailun jälkeen, että kaikki on ihan jeesh ja mitään sanktioita ei pitäisi tulla? Ei ainakaan allekirjoittaneen mielestä. Vilppi on vilppiä. Kun siitä jää kiinni niin pitäisi edellisistä huijaamisistakin tulla jonkinlaista näpäytystä, jos se edellinen vilppi pystytään siis todistamaan.

Tässä tilanteessa voi arvostella Brawnin/Mosleyn toimintatapaa mutta pääsyyllinen on Michelin ja FIA. Ihme, että niin harva suostuu arvostelemaan Misukoita täällä. Onko oma suojatti koskematon?
ei tietenkään koskematon, mutta millä perusteella esmes Monacon kisasta voisi porukkaa hylätä? silläkö että "ne on nyt laittomat, niin oli niiden pakko olla silloinkin!" ??? ei ei todellakaan, jos noin voisi, niin sitten voidaan vetää tapetille menneisyydestä monta muutakin asiaa, aivan saman perusteen nojalla.
Tosiasia on se että kisan tekninen delegaatio tekee noi päätökset, jonka jälkeen niitä voi FIA muuttaa, mutta ei todellakaan koko kulunutta vuotta.

Toinen ongelma on että ne ei olleet laittomat edes Unkarissa. Tosiasia on että FIA:n säännöt sanoivat vielä Unkarissakin että ne renkaat mitataan vanteellelaiton yhteydessä. niiden ei siis ole tullut täyttää kisan jälkeen tuota 270mm sääntöä, jolloinka niiden laillisuus on ollut ok. Se että siellä oli porsaanreikä säännössä on FIA:n ongelma joka nyt on fiksattu, mutta ei tuota fiksattua sääntöä pysty eikä edes voi pitää toiminnassa menneisyyttä lukien.
Edelleenkin painotan, että jos Michelinit oli laittomat jo ennen Unkariakin, niin miksi sitten FIA mutti sääntöjä? Jos ne olivat jo aiemmin selkeesi laittomat, niin silloin Michelinit olisi voitu hylätä ilman minkäänlaisia muutoksia sääntöihin.
tähän sopii vanha sanona, "turha itkee kun maitoon jo maassa"...

no joo, tietenkin homman pitää olla reilua sitä en kiellä... mutta oikeesti, ajatelkaa nyt järkevästi, jos ne renkaat oli laittomat jo Unkarissa, niin miksei Ferrari tehnyt virallista tutkintapyyntöä siitä, miksi vain vihjaus? Miksei FIA hylännyt suoraan michelin talleja, vaan muutti sääntöjä ja ilmoitti "tästä lähtien leveyksiä tarkkaillaan"... siksi että ne säännöt oli vajavaiset, eikä se suoraan tee niistä kumeista laittomia, vasta tämä tarkennus tekee.
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Tosiasia on että FIA:n säännöt sanoivat vielä Unkarissakin että ne renkaat mitataan vanteellelaiton yhteydessä
Tuo ei ole mikään tosiasia vaan FIA:n käytäntö ,joka ei pohjautunut sääntöihin. Säännöissä ei ollut ajasta puhe. FIA oli itse päättänyt mittausajankohdan. Se, että FIA ei tajunnut mitata renkaita kilpailun jälkeen, ei tee vilpistä oikeutettua. Tuo "when new" asia on käsitelty jo useaan kertaan. Jos pystytään todistamaan, että Michelineillä oli laittomat renkaat aikaisemmissa kisoissa niin sanktiot olisivat oikeutetut - vaikkei paras mahdollinen vaihtoehto kauden kunnian kannalta.

Edelleenkin painotan, että jos Michelinit oli laittomat jo ennen Unkariakin, niin miksi sitten FIA mutti sääntöjä? Jos ne olivat jo aiemmin selkeesi laittomat, niin silloin Michelinit olisi voitu hylätä ilman minkäänlaisia muutoksia sääntöihin.
FIA on amatöörimäisyyden huippu. Oma amatöörimäisyys sääntöjen laadinnassa on johtanut tähän farssiin. He eivät uskaltaneet hylätä Michelinejä suoralta kädeltä, koska olivat itse myös vastuullisia. Ensin varmistettiin se, että Michelin muuttaisi renkaansa tulevia kilpailuja varten. Tähän tarttui sitten Ferrari. He sanoivat, että jos renkaat on pakko vaihdattaa niin silloin ne ovat olleet laittomia? Josta pääsemmekin sitten siihen tulevaan, mahdolliseen, valitukseen. Ferrari ei tyydy siihen, että renkaat vaihdetaan mutta sanktioita ei tule. Jos homma menee oikeussaliin asti niin se voi kestää vaikka kuinka kauan. Michelin tulee vetoamaan sääntöjen kaksintulkintaan jne asioihin. Toivottavasti sinne ei asti ei tarvitse mennä.

niin miksei Ferrari tehnyt virallista tutkintapyyntöä siitä, miksi vain vihjaus?
Koska Ferrarilla ei ollut täysin varmoja todisteita tuossa vaiheessa. Vain olettamuksia, valokuvien perusteella.

Ylipäätään sopassa mukana olevien M-tallien osuus on hämärän peitossa
Tuo on totta. Oletteko muuten huomanneet, että Micheliniä käyttävät tallit ovat olleet melkeinpä hiirenhiljaa. Ei sanaakaan Dennikseltä vaikka mies päpättää yleensä tämmöisissä tilanteissa kuin "mummo pullakahvi suussa". Kyllä tuo vähän hämärältä tuntuu

Olisi hyvä, jos loppukausi ratkaistaisiin reiluissa merkeissä - ilman oikeustaistelua. Tilannekkin on sopivasti sutkoht tasan kolmen kärkitallin välillä, joten mitään lopullista ei ole vielä tapahtunut. Tästä olisi siis hyvä jatkaa kunhan saadaan tämä farssi päätökseen.

<small>[ 04-09-2003, 17:42: Message edited by: Ferrari 4ever ]</small>
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Nimenomaan juuri noin, kuten FO110K kirjoitti. Eipä kai sitä kukaan kiellä, etteikö Misukat periaatteessa sotisi sääntöjen henkeä vastaan, mutta c'mon, kuka niistä sääntöjen hengistä on tähänkään mennessä välittänyt? Lemme laugh :rolleyes: Säännöissä oli porsaanreikä, Misukat päättivät käyttää sen hyväkseen ja asia on selvä. Ihan turha on Ferrarin miesten tulla näillä asioilla jeesustelemaan.

Sinänsä huvittavaa että aletaan itkeä ja parkua ja tehdä täysin naurettavia vaatimuksia pisteiden poistamisesta vasta nyt, kun näyttääkin siltä, että ne Misukoilta tulee kuin tuleekin uusi rengas, joka näyttäis toimivan, ainakin McLaarenilla, ihan siinä missä se vanha pari milliä leveämpikin rengas. Tähän asti riitti kun ilkuttiin varmana siitä, että Misukkatalleille koittaa vaikeat ajat ja Schumi rullaa varmaan mestaruuteen :rolleyes:

Noh, onhan toki hyvä, että löytyy edes jotain psyykettä parantavaa johon takertua sen jälkeen kun Kolumbian poika tulee ja vie Kerpenin suurta miestä kuin litran mittaa näissä tulevissa viimeisissä kisoissa. Kauheempi olis tietysti jos suomalainen voittais, sitä kun ei voi kannustaa, koska "mä hei haluun erottuu massasta, hei huomatkaa mut, hei! moon erilainen nuari! haloo? juhuuu.... ?" doubtful
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Oopee:
Eipä kai sitä kukaan kiellä, etteikö Misukat periaatteessa sotisi sääntöjen henkeä vastaan, mutta c'mon, kuka niistä sääntöjen hengistä on tähänkään mennessä välittänyt? Lemme laugh
Hauskasti ilmaistu...mutta saattaa olla totta. :)

<small>[ 04-09-2003, 17:43: Message edited by: Formulanomi ]</small>
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ferrari 4ever:
c) Each front dry-weather tyre, when new, must incorporate 4 grooves which are:
- arranged symmetrically about the centre of the tyre tread;
- at least 14mm wide at the contact surface and which taper uniformly to a minimum of 10mm at the lower surface;
- at least 2.5mm deep across the whole lower surface;
- 50mm (+/- 1.0mm) between centres.
FURTHERMORE, the tread width of the front tyres must not exceed 270mm.
d) Each rear dry-weather tyre, when new, must incorporate 4 grooves which are:
- arranged symmetrically about the centre of the tyre tread;
- at least 14mm wide at the contact surface and which taper uniformly to a minimum of 10mm at the lower surface;
- at least 2.5mm deep across the whole lower surface;
- 50mm (+/- 1.0mm) between centres.
The measurements referred to in c) and d) above will be taken when the tyre is fitted to a wheel and inflated to 1.4 bar.
Vai ettei sanota? no tuossa ylempänä on lainaus sivulta 2, itsensä 4everin kirjottama.... lueppa eng. kielisen osuuden loppu.... tuo voidaan ja täytyy tulkita uudeksi sillä kisakumeja ei juurikaan heitellä käytettyinä vanteelle, sillä niiden seinämät ei enään pelaa oikein.... (kumit on optimit ensimmäisen vanteelle poksautuksen jälkeen, tämä pätee myös siviiliautoihin)

ja jatkoa ketjun keskivaiheilta....
"Michelin ei hyväksy, että renkaiden leveys mitataan vasta kilpailun jälkeen, koska sen renkaat ylittävät tuolloin sallitun leveysrajan. Michelinin mukaan säännöissä kerrotaan, että renkaiden oltava leveysrajan mukaisia vain ennen käyttöönottoa."

kyseessä oli sportti.comin uutinen... näin sen on tulkinnut michelin tuon säännön, tietty 4everillä on oma näkemyksensä...

Edit: yllä on asioita jotka takaavat mun mielestä sen että Michelinin rengas on ollut laillinen tuon FIA:n edellisen säännön mukaan. ne renkaat on ilmoitettu mitattavan uutena (tai ainakin vanteelle pantaessa) jolloin sääntöä on toteltu. Piste. Tällöin ehkä rikottiin säännön henkeä, mutta niiden suhteen on nähty ettei se henki siinä paljoa paina.
Sanktioita menneiden kisojen osalta en usko tulevan, ja jos Ferrari moisia vaatii, on kyseessä aikamoinen rupusakki (IMHO).
Muutoin tämä topicci alkaa oleen mun osalta käsitelty... ja ennen kuin 4ever alkaa väittämään vastaan tuolle C ja D kohdille, niin lueppa ensin tarkasti.... ja seuraavat kohdat:

"Each front dry-weather tyre, when new, must incorporate 4 grooves which are:"

"FURTHERMORE, the tread width of the front tyres must not exceed 270mm."

"The measurements referred to in c) and d) above will be taken when the tyre is fitted to a wheel and inflated to 1.4 bar."

Eli suomeksi samat:
"jokaisen etu kuivankelin renkaassa täytyy olla (uutena) 4 uraa"

"Lisäksi, eturenkaiden kulutuspinta ei saa ylittää 270mm leveyttä"

"Mitat joihin viitataan c) ja d) osassa mitataan kun rengas asennetaan vanteelle ja täytetään 1.4bar:iin"

miten tuon voi ymmärtää väärin ettei sitä oteta uudesta kumista?!?!

uon ylläolevan asian takia FIA:n oli pakko tehdä sääntömuutos joka mahdollistaa mittauksen kisan jälkeen, joka taas pakottaa Misukan vaihtamaan eturenkaat, mutta Unkarin kisan renkaista se ei jälkikäteen tee laittomia... selkeetä, rautalankaakin selvempää jopa....

<small>[ 04-09-2003, 17:55: Message edited by: FO110K ]</small>
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Ferrari 4ever:
Ja kyllähän misukkatallit tiesivät tilanteen kun renkaita kerta käyttivät.
Mclaren/Williams/Renault/Jaguar/Toyota hyväksyivät puolikieron pelin.
Miten talli voi pelata tekniikallaan puolikieroa peliä jos sääntökirja ei kiellä sitä?

Noita mahdollisuuksia on käytetty hyväksi aina tallimääräyksistä lähtien. Tässä tilanteessa on valitettava totuus ettei säännöt olleet riittävän tarkkoja jo kauden alussa, ja nyt Fia on pakotettu tarkistamaan sääntöjä.

Toistan vielä kertaalleen tarkennuksen avulla: Fia:ssa mitä todennäköisimmin tiedettiin mitä renkaiden mittaus vain ennen kisaa tulee merkitsemään. Se miksi Fia ei mitannut renkaita jo kauden alussa ennen ja jälkeen kisan johtuu luultavasti renkaiden vaikeahkosta tutkimisesta ylimääräisen moskan tartuttua kiinni.

Jos Fia olisi asettanut tarkat rajoitukset renkaille jo ennen kauden alkua, sen olisi pitänyt asettaa tarkat rajat myös urien kulumiselle. Näin ei kuitenkaan ollut, ja Fia luotti "silmämääräiseen tulkintaan".

Michelin on käyttänyt nyt samaa vapaata tulkintaa, erona on vain se että nyt joku tekee aloitteen yhteisten pelisääntöjen tarkistamiseksi.

Urasääntöjen tarkistamiseen ei ole ollut toistaiseksi kenelläkään mitään tarvetta, mutta nyt Ferrari taisi kokea vastapuolen renkaat uhaksi ja aloite sääntöjen tarkemmasta tulkinnasta tuli ilmoille.

Aloitetta ei tehty turhaan. Ferrarilla ja Bridgestonella on tasan tarkkaan tiedossa että se määrä mitä rengas voi Michelinin tavoin levetä on rajallinen. Rengas ei voi leventyä loputtomiin. Se miksi Ferrari tarttuu nyt noinkin pienehköön asiaan, vaikka koko urakysymys on ollut useasti täysin tulkinnanvarainen, on minusta tässä se suurin yllätys.

Normaalisti talli olisi tehnyt itsekin samanlaiset renkaat, mutta nähtävästi Ferrari koki tärkeämmäksi protestin tekemisen. Syitä voi vain arvailla.
 

McLaren 4ever

Well-known member
Liittynyt
8.8.2003
Viestit
156
Ferrari 4ever:
Tosiasia on että FIA:n säännöt sanoivat vielä Unkarissakin että ne renkaat mitataan vanteellelaiton yhteydessä
Tuo ei ole mikään tosiasia vaan FIA:n käytäntö ,joka ei pohjautunut sääntöihin. Säännöissä ei ollut ajasta puhe. FIA oli itse päättänyt mittausajankohdan. Se, että FIA ei tajunnut mitata renkaita kilpailun jälkeen, ei tee vilpistä oikeutettua. Tuo "when new" asia on käsitelty jo useaan kertaan. Jos pystytään todistamaan, että Michelineillä oli laittomat renkaat aikaisemmissa kisoissa niin sanktiot olisivat oikeutetut - vaikkei paras mahdollinen vaihtoehto kauden kunnian kannalta.

Edelleenkin painotan, että jos Michelinit oli laittomat jo ennen Unkariakin, niin miksi sitten FIA mutti sääntöjä? Jos ne olivat jo aiemmin selkeesi laittomat, niin silloin Michelinit olisi voitu hylätä ilman minkäänlaisia muutoksia sääntöihin.
FIA on amatöörimäisyyden huippu. Oma amatöörimäisyys sääntöjen laadinnassa on johtanut tähän farssiin. He eivät uskaltaneet hylätä Michelinejä suoralta kädeltä, koska olivat itse myös vastuullisia. Ensin varmistettiin se, että Michelin muuttaisi renkaansa tulevia kilpailuja varten. Tähän tarttui sitten Ferrari. He sanoivat, että jos renkaat on pakko vaihdattaa niin silloin ne ovat olleet laittomia? Josta pääsemmekin sitten siihen tulevaan, mahdolliseen, valitukseen. Ferrari ei tyydy siihen, että renkaat vaihdetaan mutta sanktioita ei tule. Jos homma menee oikeussaliin asti niin se voi kestää vaikka kuinka kauan. Michelin tulee vetoamaan sääntöjen kaksintulkintaan jne asioihin. Toivottavasti sinne ei asti ei tarvitse mennä.

niin miksei Ferrari tehnyt virallista tutkintapyyntöä siitä, miksi vain vihjaus?
Koska Ferrarilla ei ollut täysin varmoja todisteita tuossa vaiheessa. Vain olettamuksia, valokuvien perusteella.

Ylipäätään sopassa mukana olevien M-tallien osuus on hämärän peitossa
Tuo on totta. Oletteko muuten huomanneet, että Micheliniä käyttävät tallit ovat olleet melkeinpä hiirenhiljaa. Ei sanaakaan Dennikseltä vaikka mies päpättää yleensä tämmöisissä tilanteissa kuin "mummo pullakahvi suussa". Kyllä tuo vähän hämärältä tuntuu

Olisi hyvä, jos loppukausi ratkaistaisiin reiluissa merkeissä - ilman oikeustaistelua. Tilannekkin on sopivasti sutkoht tasan kolmen kärkitallin välillä, joten mitään lopullista ei ole vielä tapahtunut. Tästä olisi siis hyvä jatkaa kunhan saadaan tämä farssi päätökseen.
Sulla sitä on aina vastaus valmiina... yuck
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Jeps F0110k. Tuo on kyllä ihan totta ja tuohon Michelin voi hyvinkin tarttua. Mutta minkälainen se sääntötarkennus sitten on? FIA ei voi lisätä sinne kaiketi mitään tekstiä, ilman tallien yksimielistä hyväksyntää? Vai voisiko olla sitten niin, että tuo "furthermore" kohta olisi kaikesta kontekstista erillään, johon taas Ferrari voisi tarttua. No ota tuosta nyt sitten selvä.

Olen kuitenkin samaa mieltä siinämielessä, että mestaruus olisi parempi ratkaista radalla. Minulle riittäisi jonkinlainen nimellinen varoitus, Michelinien suuntaan.
FIA on syyllinen epäselviin sääntöihin ja Michelin hämärällä alueella kulkemiseen.

Ollaan kuitenkin yhtämieltä siinä, että kunhan Michelin tekee uudet renkaat ja homma saadaan päätökseen niin kaikki on hyvin? (ja kauden jälkeen Mosley heitetään helvettiin ja tilalle otetaan ammattitaitoinen kaveri).

<small>[ 04-09-2003, 17:54: Message edited by: Ferrari 4ever ]</small>
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Formulanomi:
Hauskasti ilmaistu...mutta saattaa olla totta. :)
Hyvinkin simppelisti sama asia: jos käytät löytämääsi porsaanreikää, sodit säännön henkeä vastaan, mutta et itse sääntöä vastaan. Noihin pieniin oivalluksiinhan menestys usein (en sano aina) perustuu.

Eli toisinsanoen musta tässä koko keskustelussa menee pikkusen jyvät ja akanat sekaisin.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Kuvien perusteella FIA:n on helppo tehdä ratkaisuja kauden kisoista.

Bridgestone:


Michelin:


ps. Nämä oli atlakselta (Kanisterin postituksia...toivottavasti en rikkonut copyrightia. :D
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ferrari 4ever:
Ollaan kuitenkin yhtämieltä siinä, että kunhan Michelin tekee uudet renkaat ja homma saadaan päätökseen niin kaikki on hyvin? (ja kauden jälkeen Mosley heitetään helvettiin ja tilalle otetaan ammattitaitoinen kaveri).
tuosta ollaan samaa mieltä, jso ne säännöt nyt muuttuvat niin uudet kumit ilman muuta (en ymmärrä miten FIA sai ne muutettua ilman komission hyväksyntää) ja vielä enempi ollaan yhtä mieltä M. Mosleyn potkimisesta helveetteniin... :D
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Hahaa, pitkään kaivattu McLaren 4ever on saapunut, Ferrari 4ever vapise :D
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Ferrari 4ever:

Minulle riittäisi jonkinlainen nimellinen varoitus, Michelinien suuntaan.
FIA on syyllinen epäselviin sääntöihin ja Michelin hämärällä alueella kulkemiseen.
Michelinille ei todellakaan tarvita eikä kuulu mitään varoituksia ei nimellisiä eikä virallisia. Ei ole Michelinin vika että FIA tekee sääntöjä joista löytyy porsaanreikiä ja tulkinnanvaraisuuksia enemmän kuin homeisesta juustosta.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Farssi ei lopu ellei Ferrari voita seuraavaa kisaa ja maailmanmestaruutta. Jos Ferrarilla päästään pyyhkimään lattiaa Unkarin tapaan yrittää Ferrari saada koko kauden tulokset nollattua. Käytännössä Ferrari pyrkii nollaamaan tulokset ellei se varmista mestaruuttaan jo USA:n GP:ssä, mikä lienee mahdotonta. Yhtään vähäisempi ei Ferrarille riitä, sillä heillä on nyt pahasti pupu pöksyssä. Ensimmäiset testit uusilla renkailla näyttivät Ferrarille, ettei kaivattua puolen sekunnin johtoa McLareniin ollakaan saatu, kuten toivottiin.

Edelleen on hyvä muistaa epäilykset, jotka kohdistuvat Ferrarin renkaiden laittomuuteen neljässä Schumacherin kauden alkupuolella voittamassa kisassa. Renkaiden leveyden tutkiminen kuvien perusteella ei ole yhtään sen kummallisempi prosessi kuin sen selvittäminen käyttikö Ferrari todella erivahvuisia seoksia etu ja takarenkaissaan kauden alussa. Jos käytti, niin jopa neljä Maikkelin voittoa vaihtuu hylkäykseen.

On jo tiedossa, että McLaren käytti Michelinin uusinta rengasmallia vain Hockenheimissa (keskeytys) ja Unkarissa. Unkarin osalta voidaan M. Schumacher julistaa voittajaksi, mutta Räikkönenpä otti suuren osan pisteistään juuri alkukaudella, ennen kuin McLaren siirtyi uuteen rengastyyppiin.

Jos siis oikein hyvin kävisi, tämä farssi saattaa varmistaa Räikkösen mestaruuden ennen kuin edes ehditään kahta viimeistä kilpailua ajaa. Edellyttäen, että Monzasta tulee Kimille voitto ja M.Schumacher ei pääse hopealle asti.

Williams ja Renault menettävät kaikki voittonsa. Ferrari menettää Michelin puolen vastaprotestin kautta mahdollisesti jopa neljä voittoa, mutta saanee toisen mokoman Williamsin ja Renaultin ja Unkarissa kaikkien Michelin tallien hylkäyksen kautta. McLarenille menetyksiä koituu pisteissä ja mitalisijoissa, mutta mikäli vain kauden alussa käytössä ollut vanha rengas pitää kuluneenakin muotonsa, ei Räikkösellä suuria ongelmia ole. Coulthard taitaa kerätä myös 2-3 voittoa lisää ja nousta MM-taisteluun vähän jälkijunassa, mutta parempi myöhään kuin ei ollenkaan. Fisichellan uran ensimmäinen voitto saattaa sekin vaihtua hylsyksi, jos Bridgestone käytti hänen autossaan erilaisia rengasseoksia etu ja takarenkaissa Ferrarin tapaan. Loppujen lopuksi uusi pisteidenlaskujärjestelmä pelastanee mestaruuden Räikköselle.

Se että Mosley hihhuloi Ferrarin luona keskustelemassa säännöistä viittaa kyllä siihen, että jotain on tapahtumassa ja Ferrari on päättänyt ottaa kaikki keinot käyttöön. Tämä myös osoittaa Ferrarin tarkoituksella sumuttaneen lausunnoillaan ja ilmeisesti toivoneen, ettei kohua nouse hylkäystasolla ennen Monzaa, mitä ilmeisimmin tämä taktiikka epäonnistui alkuunsa.

Se, että Michelin tallit ovat tässä vaiheessa hiljaa on hyvin viisasta, sillä pallo on konkreettisesti juuri Ferrarilla. Jos se tahtuu repiä kaikki kauden kisat auki, niin Michelin tallit varmasti reakoivat kun heidät kuultaviksi FIA:n toimesta kutsutaan. Aikaisemmin ei kannata meteliä nostaa.

Seuraavien kolmen kisan voittaminen voi ratkaista mestaruuden hylkäyksisä huolimatta ja tuoda joko McLarenille, Williamsille tai Renaultille tarvittavat 10-15 pistettä etua suhteessa Ferrariin, jotka todennäköisesti riittävät senkin jälkeen kun yli puolet kauden kisoista on mitätöity tai tulokset uusittu hylkäämällä jopa yli puolet pisteille ajaneista autoista. Ainahan riippuvat hylkäykset vähän siitäkin, mistä autoista saadaan tarpeeksi epäselviä kuvia FIA:n analysoitaviksi ja tulkittavaksi käänteisellä toleranssilla. (rengas on laiton jos se on laillisen renkaan levyinen muussa tapauksessa laillinen kunnes saadaan parempi kuva)

Kysymys ei ole siitä, että mestaruudella olisi jotain historiallista arvoa. Sillä on kuitenkin tilastollinen arvo. Nämä ovat Ferrarin viimeisiä vuosia nykyisellä miehistöllä. Toivottavaa olisi, että ne päättyvät kaikki tappioon. Tämä kun kuitenkin samalla nopeuttaa M. Schumacherin eläkkeelle siirtymistä.
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Michelinille ei todellakaan tarvita eikä kuulu mitään varoituksia ei nimellisiä eikä virallisia. Ei ole Michelinin vika että FIA tekee sääntöjä joista löytyy porsaanreikiä ja tulkinnanvaraisuuksia enemmän kuin homeisesta juustosta.
Sääntöjen hengen rikkomisesta ansaittaneen nimellinen varoitus? Vähän sama kuin se, että toimit yhteiskuntaa vastaan tavalla, johon olet löytänyt keinon, ilman että se lukee lakikirjassa.

ps. En usko, että Ferrari pystyy "repimään" kauden auki ja aiheuttamaan massahylkäyksiä. Konkreettisia todisteita kun ei ole.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Eikös Ferrarilla ole niitä Williamsilta varastettuja renkaita? yuck
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
ams:
Jos tuollaiseen protestien ja vastaprotestien kierteeseen joudutaan kaudesta tulisi kaikkien aikojen fiasko. Vai muistaako pmv jotain vielä dramaattisempaa ?

Täytyy vain toivoa, että noin ei kävisi.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Milloinkas Ferrari on muuten saanut "nimellisen varoituksen" sääntöjen hengen rikkomisesta? Silloin kun niillä oli joustava takasiipi? Brasiliassa 2000 kun pohjalevy oli liian kulunut? Että joopa joo.. :rolleyes:
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Hauskaa luettavvaa foorumilla jälleen kerran. Mitään sääntöjä ei ole rikottu, kyse on vain sääntötulkinnasta. Tottakai Michelinillä ja Bridgestonella on b-suunnitelmia, kun kerran säännöt ovat noin toleranssialttiita. Ai niin, mitenkähän Ferrari aikoo sen Miljoonan Euron vihjepalkkion käyttää? vai tuleeko tosta 10 miljoonaa? Kun kerran "saivat kiinni" kymmenen autoa.. :D
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Muistuupa mieleen kausi 98 ja sen alku. Mäkki meni kovaa ja Ferkun piti keksiä joku keino päästä peesiin. Alkoivat itkeä Mäkin ylimääräisestä jarrupolkimesta joka oli samaan tapaan "sääntöjen hengen vastainen" muttei kirjaimellisesti sääntöjenvastainen.

Noh, valitus meni läpi heittämällä.
Silloinkin (muistaakseni) Ferkku vaati uuden säännön soveltamista takautuvasti.. elikkäs vaati Mäkiltä alkukauden pisteitä pois. Se ei sentään mennyt läpi. Mäkki piti pisteensä ja loppu on historiaa.. :D

Alkaako Ferkulla taas tulla hätä käteen kun aletaan ruikuttaa harmaalla alueella liikkumisesta. En sano ettei itkeminen olisi sallittua, se on taktiikkaa sekin. Mutta mielestäni tämmöinen taktiikka osoittaa tallin olevan vaikeuksissa.

Eipä siinä mitään.. annetaan Ferkun itkeä. Pääasia ettei Malesian '99 toleranssifarssi saa jatkoa.. doubtful
Oli päätös mikä hyvänsä niin toivon sen olevan puolueeton ja oikeudenmukainen. Luottamukseni FIAan ei tosin ole vieläkään palautunut täysin yllä mainitsemani episodin jälkeen..
 
Ylös