rengassodan uusi vaihe

  • Viestiketjun aloittaja jps
  • Aloituspäivämäärä

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Observer. Kyllä Ferrari sai varoituksen esim. viimevuonna, Itävallan episodista. Vaikka se ei ole mitään verrattuna Michelinin harrastamaan sääntöjenkiertoon. Antaisitko sitten vähän dokumentteja noista taipuvista siivistä ja niiden laittomuuksista? Vai onko tässä nyt kyse siitä aineesta, joka osaa ajatella itse, palautuen kilpailun jälkeen alkuperäiseen muotoon. :D (en muista noista taipuvista takasiivistä kunnolla. joten muistinvirkistys olisi todellakin paikallaan)

Ja tuo Williamsin rengashuhu oli heitto, joka ei perustu mihinkään tosifaktoihin. Sitä kun ei tarvinnut niin tosissaan ottaa. Eräs henkilö, johon kuitenkin jossainmäärin luotan, sanoi että oli varma tiedosta (että Ferrari oli pystynyt Unkarin gp:n aikana tutkimaan Michelinin renkaita).Anteeksi vain jos se loukkasi tarkkoja vaatimuksiasi kiistattomista tosiasioista, joita tällä forumilla niin innokkaasti aina viljellään. doubtful

ps. Sitä Mclaren 4everiä saikin odotella odotettua pidempään. Milloin saamme Kimi/Williams 4everin myös keskuuteemme. Odotan kuitenkin innolla kädenvääntöjä, tulevaisuudessa - "varjo" kaima? :)

<small>[ 04-09-2003, 18:36: Message edited by: Ferrari 4ever ]</small>
 

August

Well-known member
Liittynyt
14.3.2002
Viestit
70
Sijainti
Vantaa
Onkohan McLaren edes käyttänyt noita leveempiä renkaita jos niitä on edes ollut todistetusti olemassa. Miksi McLaren käyttäisi tietosesti leveitärenkaita jotka hidastava heidän vauhtiaan?!?

Jostain kuvistahan on helppo mitata että kuinka levä se kulutuspinta on :) Onko näistä vaitetyistä renkaista ihan oikeita mittauksia?
 

MikGo

Well-known member
Liittynyt
10.7.2003
Viestit
199
Toi on älyttömän naurettavaa toi Ferrarin toiminta! Ensin sanotaan että oltiin reiluja kun kerrottiin kaksi viikkoa ennen Monzan alkua Fialle micheliinin rengaista että jää "misukoille" aikaa testata "uudistettuja" renkaita. Mut nyt kun Ferrari huomasi että McLaren menee testeissä lujaa (myös!) "uudistetuilla" rengailla niin eiköhän meinata protestoida jo käydyistä kisoista Fialle (Fiarrari)! Raukkamasita toimintaa kun ei radalla osata niin täytyy ruveta käymään radan ulkopuolista peliä! NAURETTAVAA FERRARI! BUAHAAHAA!
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Sakothan Ferrari sai siitä palkintopallin koomailusta. Mitään muuta sääntöjen vastaistahan ei tapahtunut. Toki sillä lailla saatiin sopivasti näpäytettyä. Mutta se että Ferrari _rikkoi_ palkintopallisääntöä on siis pienempi rikkomus kuin että Michelin käytti hyväkseen säännöissä ollutta porsaanreikää?

Olen tuon huhun kuullut muuallakin ja olen kyllä melko varma että tuo rengas ei missään käsittelyissä kelpaisi todisteena muutenkaan juuri sen takia että olisi varastettua tavaraa. Ja ei, en loukkaantunut.

Ferrarin takasiipi alkukaudelta 1999 (isommassa kuvassa vauhdissa):

 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Vielä naurettavampaa on luuleminen siihen, että luulet Ferrarin tekevän protestin testitulosten perusteella. Olisiko Mclarenin pitänyt olla 10sek muita hitaampi testeissä? Mclaren on ollut viimevuosina kova testeissä mutta täysi susi kilpailussa. Luulenpa, että Ferrari on tuon huomannut. Kyllä tuo protesti, jos sitä ikinä nyt tehdään, tehtäisiin ihan mm-pistetilanteen takia.

Observer. Näyttää kyllä aika taipuvalta :) . En muista tapauksesta tosiaan paljoakaan, varmaan sen takia että kansainvälinen media ei pahemmin huomioinut tuota? Löysin kuitenkin tämmöisen sitaatin samaiselta sivustolta, kuin mistä tuo kuva on peräisin.

The recent spate of rear wing failures during F1 testing have increased speculation that designers are deliberately allowing rear wing mountings to flex so that at maximum speed they tilt slightly backwards, causing less drag. Due to the critical nature of wing plane elevations, even minute changes in the angle-of-attack can bring significant improvements in top speed.

None of the teams that have experienced wing failures, including Ferrari, have admitted to this practice and the failures are being variously ascribed to excessive vibrations and V-10 harmonics.
Eli viittaisi siihen, että kaikki tekivät samoin? Tosin löysin vain tuon yhden valokuvan Ferrarista. Voihan olla, että kaikille talleille annettiin yhteinen varoitus?
No annetaan menneiden olla.

<small>[ 04-09-2003, 19:21: Message edited by: Ferrari 4ever ]</small>
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ferrari 4ever:
Vaikka se ei ole mitään verrattuna Michelinin harrastamaan sääntöjenkiertoon.
Yritä jo ymmärtää että kyseessä ei ole sääntöjen kierto, rikkominen tai vilppi vaan tulkinta ero.

Michelin tulkitsi sääntöjä erilailla, kuin Bridgestone. FIA muutti omaa sääntötulkintaansa, josta syystä Michelinit ovat laittomia.

Michelin tallit olisivat rikkoneet sääntöjä jos renkaissa ei olisi ollut uutena ollenkaan uria tai ne olisivat olleet yhtä leveät kuin takarenkaat. Nyt kyseessä oli vain tulkinta ero.
 

entso

Guest
Vilunkitallit mäklären ja williams käyttävät vilunkirenkaita, kun eivät muuten pärjää. Vilunkia koko homma. :p
 

Williams-

Senior member
Liittynyt
14.5.2003
Viestit
1224
Sijainti
Hyvinkää
Eipä tuolla nyt kovin paljon ole väliä kumpia renkaita kapeita, vai niitä "sääntöjen vastaisia" Williams käyttää.. Tietysti ne sääntöjen vastaiset renkaat olivat hyväksi Williamsille,mutta luulempa ettei Williamsin hyvä vauhti kaadu,vaikka niitä renkaita ei saisikaan käyttää.

Sillä on muitakin tekijöitä jotka on vaikuttanut Williamsin hyvään vauhtiin, mm.kauden aikana parempaan suuntaan mennyt aerodynamiikka,sekä muistaakseni myös Monacossa Williamsilla oli akseliväli sen verran lyhyt,joka auttoi Monacon tiukissa mutkissa..

Mutta kaipa Ferrarin ja Schumin pitää saada voittaa mestaruus<--Mitäpä FIA ei tekisi Schumin& Ferkun hyväksi. Mutta katsotaan miten tilanne kehittyy..
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Ferrari 4ever:
Sääntöjen hengen rikkomisesta ansaittaneen nimellinen varoitus? Vähän sama kuin se, että toimit yhteiskuntaa vastaan tavalla, johon olet löytänyt keinon, ilman että se lukee lakikirjassa.
Piti oikein hetken aikaa miettiä, että minkähän laista tulkintaa nimellisestä varoituksesta, yhteiskunnasta ja lakikirjasta oikein sovellat. Rikosoikeudellisestihan tuo olisi täyttä soopaa, mutta käytännössä tuollainen tilanne voi tulla vastaan yritysten kohdalla. Es. Finnairin mainoskäytäntö, joka ei ole lain vastainen mutta kuitenkin kuluttajansuojaa koskevien periaatteiden vastainen ja tämän takia kuluttajansuojamiehen hampaissa.

Tuollainen huomautus varoitus tai sormenheristely tuskin kuitenkaan tulee kyseeseen - tai ainakaan se ei tyydytä Ferraria, jolla on Brawnin sanoin periaatteellisessa mielessä velvollisuutena varmistaa, etteivät sääntöjä rikkoneet tahot pääse voittamaan mestaruutta. Ainoa joka sarjassa on noudattanut sääntöjä on Ferrari, siispä Ferrarin kuuluu voittaa mestaruus.

Niimpä onkin syytä tarkastella MM-sarjaa hylkäysten valossa.

Alustavat tulokset 1 hylkäyskierroksen jälkeen. Vain nykyisen kärjen uudet pisteet laskettu.

1. M. Schumacher 95
2. R. Barrichello 64

3. K. Räikkönen 62
4. D. Coulthard 52

5. Alonso 35
6. R. Schumacher 20
7. Montoya 15

Tämän jälkeen Michelinin vastaprotestit alkukauden Ferrarin sääntörikkomuksia vastaan menevät läpi kolmen peräkkäisen voittokisan osalta.

ja MM-tilanne vaikuttaa seuraavalta:

1. K. Räikkönen 66
2. M. Schumacher 65
3. R. Barrichello 46
4. D. Coulhard 44
5. F. Alonso 39
6. J. Montoya 20
7. R. Schumacher 20

Tässäpä onkin sitten pureksittavaa loppukaudeksi. doubtful
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Homma on vain minun kantiltani sillälailla, että Misukoiden kommentit vihjailisivat tietoisesta porsaanreiän käyttämisestä, eikä mistään tulkintaerosta. Ensin sanotaan, että on mahdotonta valmistaa renkaita monzaan, mutta yhtäkkiä onkin jo uudet läpyskät Mclarenin alla. Eli sanotaan niin, että kyse oli sääntöjen "hengen" tahallisesta rikkomisesta, eikä sääntöjen tahallisesta rikkomisesta :) .

<small>[ 04-09-2003, 19:31: Message edited by: Ferrari 4ever ]</small>
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Tosi kilpailija osaa taistella tilanteen vaatimalla tavalla. Tallin tuki on myös tärkeää, kun kuski ei ole iskuetäisyydellä kärkitaistelussa.



<small>[ 04-09-2003, 19:31: Message edited by: ml ]</small>
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
AMS82. Tosin pitäisi ottaa se huomioon, että pienemmät tallit saisivat lottopotin tuommoisilla laskelmilla. Minardi, BAR, Sauber ja Jordan voisivat juhlia. :) Tosin tuollaista päätöstä ei halua kukaan - se olisi täysi farssi. Ja tuohon ei FIA anna homman mennä - not in a million years.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Edit: olipa tahmaa, kun ei meinannut postaus tulla perille. Onkohan Antti palkannut FIA:n tarkkailioita rajoittamaan liian leveiden postausten lähettämistä palvelimelle? :confused:

<small>[ 04-09-2003, 19:33: Message edited by: ml ]</small>
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Voiko muka valokuvien perusteella hylätä ketään???Enpä usko...kuva voi olla editoitu tms!!!

Ihan perseestä, jos tää menee vielä tästä pidemmälle niin sitten sen pitää mennä oikeuteen asti ja se pitää hoitaa jenkki tyyliin...mielellään televisioitaisi :D
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Jospa tulevassa GP:ssä Michelinin gummeja käyttävät tallit kutsutaan mittauspisteelle kesken kilpailun.
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Divorce Court tyyliin, Ricki Lake tyylisellä yleisöllä ja turvamiehillä, jotka pitelevät Montezemoloa ja Ron Dennistä aloillaan . Voin jo kuvitella Michelinin väen sisääntulon ja ihmisten buuauksen.

P.Dupasquier : It wasn´t me. It was the one armed man!
Judge Judy : Silence in the court room! Just keep eating your freedom fries!
Schumacher : He´s a bad bad man and he has tires of mass destruction.

<small>[ 04-09-2003, 20:31: Message edited by: Ferrari 4ever ]</small>
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Niin ja ferrarin renkaita ei mitata ollenkaan :rolleyes:

On pistänyt silmään semmonen juttu kun ferrarilla on jotain "sääntöjen vastaista" niin siitä ei sen kummempaa haloa nouse, mutta nyt kun on mäkki ja williamsin autoista kyse niin silloin lehdissä pommitetaan etusivun juttuja päivästä toiseen :confused: doubtful :confused:
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Tuskimpa televisioidaan. Saksassahan yritettiin televisiointia Ralf Schumacherin rangaistuksen käsittelyn yhteydessä. TV-yhtiö joutui toteamaan ohjelman olleeen erittäin kuivaa viihdettä, joka ei edes kerännyt katsojia.

Oli minkälainen farssi hyvänsä, en silti toivo mitään ihmeen mielenosoituksia kesken asian käsittelyn vian vetoomustuomioistuimessa. Kameroita ei tarvitsisi olla paikalla, kunhan vain useita asiantuntevia toimittajia saisi seurata istuntoa joka varmistaisi, että kaikki sanottu saadaan myös julki. Käytännössähän tässäkin tullaan joustamaan ja kuumimmat keskustelut käydään suljettujen ovien takana kahden kesken tai sitten Bernie-setä karjuu lehdistölle, miten typerä päätös tehtiin ja vaatii uutta käsittelyä. Sehän on se toinen tapa saattaa asiat oikealle tolalle.

Mielenosoitusten paikka on sitten ratkaisuja seuraavissa kilpailuissa, mikäli niitä tulee. Todennäköisesti käsittely tapahtuisi kauden jälkeen ja seuraaviin kilpailuihin jäisi reilusti aikaa.

Seuraavaa kisaa ajatellen Michelineille voisi määrätä pakollisen renkaidenvaihdon varikkopysähdyksellä ja sen jälkeen vaihdetut renkaat mitattaisiin pikimmiten. Jos Ferrari olisi muualla kuin kärjessä voitaisiin edellä olevat autot käskeä vielä uuteen renkaidenvaihtoon ja renkaat laitettaisiin vielä tarkempaan syyniin. Jos sekään ei riittäisi voitaisiin Michelinin renkaita käyttäville liputtaa mustaa lippua. :rolleyes:

<small>[ 04-09-2003, 20:53: Message edited by: AMS82 ]</small>
 

Maranelloman

Well-known member
Liittynyt
3.9.2000
Viestit
332
MikGo:
Toi on älyttömän naurettavaa toi Ferrarin toiminta! Ensin sanotaan että oltiin reiluja kun kerrottiin kaksi viikkoa ennen Monzan alkua Fialle micheliinin rengaista että jää "misukoille" aikaa testata "uudistettuja" renkaita. Mut nyt kun Ferrari huomasi että McLaren menee testeissä lujaa (myös!) "uudistetuilla" rengailla niin eiköhän meinata protestoida jo käydyistä kisoista Fialle (Fiarrari)! Raukkamasita toimintaa kun ei radalla osata niin täytyy ruveta käymään radan ulkopuolista peliä! NAURETTAVAA FERRARI! BUAHAAHAA!
Miten McLarenin vauhdin voisi olettaa hidastuvan kapeammilla renkailla, kun ei se koskaan edes parantunut siirryttäessä leveämpään tyyppiin?

Ja aika paljon Misukallakin oli varaa nopeuttaa uuden rengastyypin suunnittelua/valmistusta, muutamasta viikosta muutamaan päivään. Hämmästyttävää...

"FIA:n säännöt mahdollistavat minkä tahansa asian tutkimisen, jos tulee sellaista uutta tietoa, jota ei aikaisemmin ollut käsillä."
Näin siis Brawn. Täälläkin on hoettu n. 200 kertaa, miten Misukat ovat olleet FIA:n hyväksymät. Niin ovatkin, koska paljastunut ominaisuus tuli ilmi vasta nyt. En minäkään kannata ajettuihin kisoihin puuttumista, mutta on täysin oikein, että asialle laitetaan piste välittömästi. Jokainen kuitenkin varmaan myöntää, että renkaat ja niiden kulutuspinnan leveys saattavat olla hyvin ratkaisevassa asemassa F-1 auton suorituskykyä parannettaessa. Takuulla oleellisemmassa, kuin Ferrarin taannoinen muutaman millin heitto ilmanohjaimissa, jotka vaikuttavat lähinnä moottorin jäähdytykseen. Eikä siihenkään kovin oleellisesti, koska ilman koko ohjaimia on ajettu kisoja maaliin.

<small>[ 04-09-2003, 22:08: Message edited by: Maranelloman ]</small>
 
Ylös