rengassodan uusi vaihe

  • Viestiketjun aloittaja jps
  • Aloituspäivämäärä

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Kuinka monessa kisassa McLaren on käyttänyt näitä "laittomia" eturenkaita, ja kuinka monessa Renault ja Williams?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
noniin! hyvä Michelin! asiallinen kirje! juuri niinkuin sen pitääkin olla...
Varsinkin kaikki Fertsu fanit lukekaas kohta 3... :D
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Mä olen ihmetellyt kun täällä tulee tällänen rengas ttoikki, niin sitten siihen pitää laittaa kaikki renkaisiin liittyvät jutut ja se kasvaa älyttömän pitkäks. Ei siinä ole mitään järkeä! Ei näin pitkiä jaksa selata. Modet hei muuttakaa linjausta :mad:

Katsokaa vaikka Tifosi-Club forumia, siellä on paljon järkevämmät topikinpituudet.. ei kaikkea kannata tunkea samaan.. antaa uusia tulla ja vanhoja mennä :eek:
 

Vittorio Jano

Well-known member
Liittynyt
26.9.2000
Viestit
739
Sijainti
metrossa maailman
OoPee:


Noh, onhan toki hyvä, että löytyy edes jotain psyykettä parantavaa johon takertua sen jälkeen kun Kolumbian poika tulee ja vie Kerpenin suurta miestä kuin litran mittaa näissä tulevissa viimeisissä kisoissa. Kauheempi olis tietysti jos suomalainen voittais, sitä kun ei voi kannustaa, koska "mä hei haluun erottuu massasta, hei huomatkaa mut, hei! moon erilainen nuari! haloo? juhuuu.... ?" doubtful
Enpä usko että kovin moni haluaa olla erilainen nuori kannustamalla jotain tiettyä F1-tallia tai kuskia. Varmaan löytyy 1001 muuta keinoa, jolla saa vähän enemmän respektiä. Lähinnä moisen radan kiertämisen seuraaminen ja siitä vaahtoaminen täällä on naurettavaa, enkä koe itse olevani naurettavuuden yläpuolella, vaikka lähtökohdat italialaistallien kannattamiseen ovat jossain aivan muualla kuin erilaisuuden hakemisessa. Tähän sopis hyvin legendaarinen lausahdus "hanki ittelles elämä". :p
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Mikä parasta tässä härdellissä on se että Misukan uudet renkaat ovat kuullemma parempiakin kuin renkaat josta Ferrari itkee. Mikä seuraava itkunkohde Ferrarille? Vääränvärinen kumiseos?!?!?

Michelinin uudet renkaat vanhoja nopeammat


Schlegelmilch

Formula 1 -uutiset

Schumacher: 'Ei suurta muutosta'

Michelinin uudet renkaat vanhoja nopeammat

Monzan 3. testipäivä - Schumi kärkeen

Monzan 2. testipäivä - McLarenit kärjessä UUSILLA Michelineillä

Tulvia Indianapolisissa

Vihje tuli Ferrarilta - Michelin uudistaa renkaat

Keskusteluforum

Puuttuva herrasmiesmäisyys
[Mikkis] [4 vastausta]

McLaren MP4-17D
[oldez] [46 vastausta]

rengassodan uusi vaihe
[jps] [463 vastausta]

Näytä kaikki



Rengasvalmistaja Michelin aikoo säilyttää etumatkan Bridgestoneen, vaikka se joutuu muuttamaan renkaidensa rakennetta Italian GP:tä varten. Michelin on reagoinut nopeasti muistutukseen renkaiden leveyttä koskevan säännön noudattamisesta, ja uusia, sääntöjenmukaisia renkaita on testattu kovalla kiireellä Monzan testeissä tällä viikolla.
McLaren, Williams ja Renault sekä Michelinin muut asiakastallit ovat ajaneet yhteensä tuhansia kierroksia kolmen testipäivän aikana.

Renaultin tekninen johtaja Mike Gascoyne kehui Michelinin nopeutta sekä uusien renkaiden suorituskykyä.

"Rengastestimme sujuivat erittäin hyvin ja kiitos siitä kuuluu Michelinille, joka on reagoinut uskomattoman nopeasti ja tehokkaasti", Mike sanoi.

"Käytimme uudenmuotoista rengasta, ja itse asiassa huomasimme pienen parannuksen suorituskyvyssä verrattuna edelliseen renkaaseen."
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
c) Each front dry-weather tyre, when new, must incorporate 4 grooves which are:
- arranged symmetrically about the centre of the tyre tread;
- at least 14mm wide at the contact surface and which taper uniformly to a minimum of 10mm at the lower surface;
- at least 2.5mm deep across the whole lower surface;
- 50mm (+/- 1.0mm) between centres.
FURTHERMORE, the tread width of the front tyres must not exceed 270mm.
d) Each rear dry-weather tyre, when new, must incorporate 4 grooves which are:
- arranged symmetrically about the centre of the tyre tread;
- at least 14mm wide at the contact surface and which taper uniformly to a minimum of 10mm at the lower surface;
- at least 2.5mm deep across the whole lower surface;
- 50mm (+/- 1.0mm) between centres.
The measurements referred to in c) and d) above will be taken when the tyre is fitted to a wheel and inflated to 1.4 bar.
Tämä on kyllä mielestäni varsin selkeä homma. Renkaat mitataan uusina ja sillä selvä. Kisan aikana tapahtuvasta kulumisesta tai muista muutoksista ei puhuta mitään.
Tuota urien määrää ja syvyyttä koskevaa kohtaa on "rikottu" kisan aikana jatkuvasti. Vähän väliä näkyy pitstopilla miten on renkaat kuluneet lähes slickseiksi.

Toki sääntöjä voisi tarkistaa, mutta takautuvat sanktiot eivät missään tapauksessa tule kysymykseen. Sääntö astuu voimaan silloin kun se vahvistetaan. Jos alettaisiin ahkerasti soveltaa sääntöjä takautuvasti niin käytännössä kaikki maailmanmestaruudet koko F1-historian aikana voitaisiin mitätöidä.. :rolleyes:
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Tuota rengassääntöä voidaan riepotella ihan miten päin vain....se on tulkinnanvarainen.

Olisikohan Ferrari/Fia saanut aikaiseksi Michelinissä ja M-talleissa ryhtiliikkeen ? =viimeinen silaus jonkun M-tallin mestaruuksille. :) Ferrarin ja Brigdestonen voittamisesta on tullut nyt kunnia-asia.

Tämä voi tietenkin kiihdyttää Ferkun haluja takautuviin sanktioihin. (eikä niiden käyttäminen olisi mikään maailmanluokan ihme, jos FIA näin päättäisi - jos kuvilla tosiaan olisi todistusarvoa - voi olla että kuvien todistusarvo mitattaisiin lopulta jossain "alioikeudessa". (=siviilioikeudessa)
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Ferrari ystävällisesti huomauttaa Michelinille, toki virallisesti FIAn kautta, että heillä on liian keveät kumit kunhan ne kuluvat. Ferrari itsekin käyttää kapeampia ja on ollut leveämpiä vastaan vaikka itse Villeneuve on niitä BAR tallissa halunnut.

Voi herranen aika - tuumaa Michelin. Ei me ehditä niitä kaventaan ennen kisaviikonloppua mutta yritetään.

Ja onnistuvat - ja totta tosiaan: kapeampinahan nämä, varsinkin Monzassa ovat nopeampia. Renault kehuu jo uusia renkaita ja McLaren ajaa kaksissa miehin pohjat tutustuessaan kumeihin. Ferrari oli oikeassa, ei leveämmillä olisi kannattanut ajaa.

Brawn ehdottaa, että erehdyksessä käytettyjen leveämpien renkaiden tulokset tulisi muuttaa Michelinien osalta ja Fia tutkii asiaa. Todetaan, että Michelin-tallit olisi todellakin ollut jopa 0,2 sekuntia nopeampia kapeammilla renkailla.

Näin Michelin tallien sijoituksia nostetaan "hovissa" pääsääntöisesti noin yhdellä sijoituksella samalla kun Ferrarin alkukauden sijoitukset mitätöidään. Ferrarilla todettiin silloin olleen toisistaan poikkeavat seokset etu- ja takarenkaissa.

Michelin miehet kättelevät rehtiä Ferraria - joka ystävällisyydessään ja lähimmäisestä huolehtiessaan menetti mahdollisuudet mestaruuksiin. Michael ja Brawn nimitetään hyvän tahdon lähettiläiksi.

<small>[ 05-09-2003, 10:17: Message edited by: mikæl ]</small>
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Ylen Sankia Priha:
c) Each front dry-weather tyre, when new, must incorporate 4 grooves which are:
- arranged symmetrically about the centre of the tyre tread;
- at least 14mm wide at the contact surface and which taper uniformly to a minimum of 10mm at the lower surface;
- at least 2.5mm deep across the whole lower surface;
- 50mm (+/- 1.0mm) between centres.
FURTHERMORE, the tread width of the front tyres must not exceed 270mm.
d) Each rear dry-weather tyre, when new, must incorporate 4 grooves which are:
- arranged symmetrically about the centre of the tyre tread;
- at least 14mm wide at the contact surface and which taper uniformly to a minimum of 10mm at the lower surface;
- at least 2.5mm deep across the whole lower surface;
- 50mm (+/- 1.0mm) between centres.
The measurements referred to in c) and d) above will be taken when the tyre is fitted to a wheel and inflated to 1.4 bar.
Tämä on kyllä mielestäni varsin selkeä homma. Renkaat mitataan uusina ja sillä selvä. Kisan aikana tapahtuvasta kulumisesta tai muista muutoksista ei puhuta mitään.
Tuota urien määrää ja syvyyttä koskevaa kohtaa on "rikottu" kisan aikana jatkuvasti. Vähän väliä näkyy pitstopilla miten on renkaat kuluneet lähes slickseiksi.
Edelleen, ainoa kohta, jossa puhutaan selvästi mittauksesta on tuo d-kohdan jälkeinen lisähuomautus ja sille kohdalle löytyy kaksi tulkintaa, jotka molemmat ovat ihan yhtä oikein. Jos siinä lukisi että "The measurements referred to in c) and d) above will be taken immediately, when(/after) the tyre is fitted to a wheel and inflated to 1.4 bar." tai "The measurements referred to in c) and d) above will be taken after the race when the tyre is still fitted to a wheel and inflated to 1.4 bar." niin sillä olisi selvä aika määriteltynä.

Tuo c-kohdan "when new" ja sen jälkeinen "furthermore" voidaan niin ikään tulkita olevan erillään toisistaan, jolloin sen pinnan leveydelle ei ole määritelty ajankohtaa milloin sen pitää löytyä. Ja nimenomaan se, ettei käytön aikana tapahtuvista muutoksista sanota MITÄÄN mahdollistaa osaltaan nämä kaksi tulkintaa.

Ymmärrän siis hyvin, että molempien leirien kannattajista löytyy "omille" talleilleen sopivan tulkinnan ehdottomia puolustajia, mutta totuus on, että FIA on sössinyt tuon säännön niin epäselväksi kuin vain voi. Ja kuten monet kannattajat kummastakin leiristä ovat myöntäneet niin ykkösissä on aina haettu porsaanreiät säännöistä ja sodittu niiden "henkeä" vastaan. Valitettavaa, mutta totta.

<small>[ 05-09-2003, 10:16: Message edited by: Cage ]</small>
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Sehän tässä asiassa hauskaa onkin, että tuon C -kohdan mukaan urien pitää olla tietyn mittaisia uutena (tässä tapauksessa "WHEN NEW" -vaikuttaa), mutta kisassa ne saavat kulua vaikka näkymättömiin, koska säännössä on selkeästi määritelty milloin pitää urat olla tallella, eli uutena.

Renkaan leveys taas ei saa kasvaa yli 270 mm käytettynäkään, koska "When new" ei vaikuta Furthermore -lauseeseen, ei ainakaan FIA:n tulkinnan mukaan. Edelleenkin, FIA ei muuttanut sääntöjään vaan mittausajankohtaa.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
jos siiinä tarkotettaisiin että renkaan pitää olla vanteella mutta ei mainintaa ajankohdasta, niin silloin se sanamuoto menisi "...the tyre has to be fitted on the wheel..."

Kun puhutaan että "when tyre is fitted..." niin silloin puhutaan jostain tapahtuvasta asiasta... tietty sen voi lukea toisella tavallakin, mutta miksikä sitten FIA on tehnyt nuo mittaukset Imola -01 -> Unkari 03 välisen ajan VAIN ja AINOASTAAN uudesta kumista?
Noin sen pykälän on ymmärtänyt myös Michelin, ja kuten Michelin tuossa kirjeessään toteaa, ei ole Ross Brawnin asia määritellä milloin ja missä Michelinit on laittomat... näinhän siinä on käynyt, RB on vihjannut asiasta FIA:lle joka on alkanut tulkitsemaan omia sääntöjänsä eri tavalla.
Tietty pakko sanoa että nuo säännöt saisivat olla selkeämmät, sillon ei tarvitsisi moisia keskusteluja käydä.

Mutta edelleen painotan, jos tuon säännön tarkoitus ei ole painottaa mittausta uuteen renkaaseen (ajankohtana), niin miksi FIA sitten on sen mittauksen tehnyt yli 2v. jo aina samasta paikasta? Mun mielestä FIA:n käytös tuossa mittaustilanteessa jo antaa selkeyden tuolle säännölle ja sille mitä siinä tarkoitetaan.

JOS ne renkaat olis ollu laittomat JO Unkarissa, niin olisihan protestit tehty heti siitä kisasta, nyt tyydyttiin vain vihjaamaan FIA:lle, ja FIA vain "tarkensi tulkintaansa" ja ilmoitti "tarkkailevansa ko asiaa jatkossa" ...
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Länsimaisen oikeuskäytännön mukaista on, että tulkinnanvaraisissa tilanteissa on asia tuomittava lievemmän kannan mukaan.

Jotta sääntötulkinnoista päästäisiin eroon, pitäisi jokaisessa kohdassa olla huomattavanpitkät selostukset, mitä kaikkea ko. sääntö tarkoittaa ja miten se on tulkittava kussakin tilanteessa.

Nyt Fia'n ottaman kannan mukaan pitäisi lähes jokaisen rengasrikon johtaa hylkäämiseen, koska rataa koskeva renkaan pinta ylittää sallitun.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Juhis:
Sehän tässä asiassa hauskaa onkin, että tuon C -kohdan mukaan urien pitää olla tietyn mittaisia uutena (tässä tapauksessa "WHEN NEW" -vaikuttaa), mutta kisassa ne saavat kulua vaikka näkymättömiin, koska säännössä on selkeästi määritelty milloin pitää urat olla tallella, eli uutena.

Renkaan leveys taas ei saa kasvaa yli 270 mm käytettynäkään, koska "When new" ei vaikuta Furthermore -lauseeseen, ei ainakaan FIA:n tulkinnan mukaan. Edelleenkin, FIA ei muuttanut sääntöjään vaan mittausajankohtaa.
Furthermore kuuluu kohtaan C) (artikla 77) ja artikla 77:n kohdassa C todetaan "when new" -> MITEN SE EI VOI LIITTYÄ SIIHEN?!?!?
siis pitääkö kaikki vääntää rautalangasta?
Koko C) kohtahan käsittelee renkaan urien yms mittoja, kun rengas on UUSI! ja jos siellä on kohdassa C) lisäys, niin sillon se pätee edellä mainittuun.
Tätä tukee myöskin artiklan 77 lopussa oleva teksti "measurements will be taken when the tyre is fitted to the wheel" eli urat tarkistetaan uudesta renkaasta, kulutuspinnan leveys tarkistetaan uudesta renkaasta... ei kai ne nyt kahteen kertaa käy mittaamassa sitä kumia? urat uudesta klumista ja leveys vanhasta?!?! EI! näin ei ole FIA tehnyt, vaan mitannut kaikki kerralla renkaan ollessa uusi. Näin on tehty kohta 2,5v....
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Tuosta renkaiden sileydestä on muistaakseni Michelin joskus ilmoittanut, että käytössä on jonkin sortin "herrasmiessopimus". -Kait kaikki tahot ovat huomanneet, ettei niitä oikein voida mitata.

Tuossa viime viikonloppuna lueskelin VM:iä ajalta 81-86. En muista miltä vuodelta juttu oli, mutta varmaan tuon aikavälin alkupuolelta... Olivat jo tuolloin testanneet urarenkaita tavoitteena saada nopeuksia alas. Tuolloin vain renkaat olivat kuluneet slickseiksi jo muutaman kierroksen jälkeen ja kokeilu oli tuomittu epäonnistuneeksi.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
FO110K

Kannattaa lukea noita aikaisesmpia viestejä, joissa on selvitetty monta kertaa miksi FIAn mielestä "When new" ei koske Furthermore -lausetta, ennenkuin alkaa huutelemaan mistään rautalanka jutuista.

FIA on aikaisemmin mitannut renkaiden leveyden vain ennen kisaa, koska se on helpompaa eikä heille varmaan ole tullut mieleenkään, että joku tekisi renkaat jotka kisan aikana muuttuvat sääntöjenvastaisiksi.

Ja siinä viimeisessä lauseessa ei sanota mitään misään uudesta renkaasta, vaan vain että rengas on mitattava vanteella ja 1,4 barin paineessa, eli ei erillän vanteesta tai vaikka 2,3 barin paineessa.

Zep, itsekkin muistelisin, että nakkivalmistajilla olisi ollut jonkinsortin herrasmiessopimus urien kulumisesta, koska sitäkin kulumista olisi tosivaikea valvoa. Ehkäpä tähänkin jupakkaan olisi mahdollista saada jokin herrasmiessopimus rengasvalmistajien välille ratkaisuksi, sillä ei FIAlla ole todellisia keinoja valvoa tasapuolisesti renkaiden leveyttäkään kisassa ilman sääntö ja täydellisiä mittaustavan muutoksia?
 

McLaren 4ever

Well-known member
Liittynyt
8.8.2003
Viestit
156
JariF1:
Michelin haastaa Brawnin?
Michelin hits back at Brawn and Ferrari
4-09-2003


Michelin has sent the following letter to Italian nespaper Gazzetta dello Sport in response to the article it published on Wednesday.
For the Attention of the Editor, Gazzetta dello Sport

Following the publication of an article implicating Michelin in your September 3, 2003 edition, the Management of Michelin would like to bring to your attention the following points:

1. Since the San Marino F1 Grand Prix, 2001, the FIA has always authorised all our front tyres whose "tread width must not exceed 270mm". This measurement has been taken by the FIA on new tyres, as stated in the FIA Sporting Regulations article 77)C.

2. The day after the Hungarian Grand Prix 2003, the FIA unilaterally changed the interpretation of its regulation by stating that the front tyre tread width must now be measured before and after use. Michelin is ready to try to conform to this new interpretation of the regulation, but continues to feel that it is necessary to have more time. The time-scale given, the next Monza Grand Prix, being much too short.

3. By making Ross Brawn's mistaken declaration the title of your article, you are misleading your readers and it is not for Ross Brawn to decide the legality of Michelin's tyres. We therefore request that you rectify this information, remembering that Ross Brawn's grievances are highly prejudicial to Michelin.

4. Michelin is saddened to see the great house of Ferrari involved in such false accusations. Michelin would like to remind you that it won its first F1 Grand Prix in 1978 in Rio and its first world title in 1979, both with the Ferrari team, a team for which Michelin has always had the greatest respect.

5. Michelin of course reserves the right to take legal action following the slanderous remarks of the Ferrari team-member.

Clermont-Ferrand
Mun mielestä michelinin pitäs haastaa koko Ferrari käräjille eikä vaan pelkästään Brawnia... Sehän esiintyi ferrarin edustajana tossa kyseisessä haastattelussa... Voisivat pistää vaikka muutaman kymmenen miljoonan korvaus vaateet päälle. Saatas ainakii ferrari hiljaseksi... wink Typerää musta maalaamista ferrarin puolelta.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
FO110K:

Tätä tukee myöskin artiklan 77 lopussa oleva teksti "measurements will be taken when the tyre is fitted to the wheel" eli urat tarkistetaan uudesta renkaasta, kulutuspinnan leveys tarkistetaan uudesta renkaasta... ei kai ne nyt kahteen kertaa käy mittaamassa sitä kumia? urat uudesta klumista ja leveys vanhasta?!?! EI! näin ei ole FIA tehnyt, vaan mitannut kaikki kerralla renkaan ollessa uusi. Näin on tehty kohta 2,5v....
Nimenomaan... näin on tehty. Mutta se tosiasia, että tuossa säännössä ei myöskään KIELLETÄ mittauksen tekemistä vanhasta renkaasta antaa FIAlle mahdollisuuden takentaa ja jopa muuttaa tulkintaansa, sillä hehän eivät ole sitä alkuperäistä tulkintaa koskaan sanoneet. Se että mittaus on tehty uudesta renkaasta on ollut varmaan käytännöllisyyden kannalta, koska urat täytyy mitata silloin. Ja myös sen takia, että FIA ei tosiaankaan ole osannut ajatella, että joku voisi tehdä levenevät renkaat.

Tuo c-kohta on kyllä hämärä. Sen voi kääntää mm. seuraavasti; "Jokaisessa kuivankelin eturenkaassa täytyy uutena olla 4 uraa, jotka ovat:
-bla
-bla
-bla
-bla." Tuo piste on aika tärkeä. SE erottaa tuon edelläolevan lauseen seuraavasta lisäkohdasta; "Lisäksi eturenkaiden kontaktipinta ei saa olla yli 270mm". Jälkimmäisessä lauseessa ei sanota mitään ajankohdasta. Näinollen sen VOI tulkita olevaksi erillään edellisen lauseen aikamääreestä, mutta sen VOI myös tulkita kuuluvaksi samaan aikaan.
Jos tuon viimeisen c-kohdan "bla":n jälkeen olisi pilkku ja loppu kuuluisi näin; "and furthermore the tread..." niin ei olisi mitään epäselvyyttä siitä, kuuluuko tuo loppu siihen uuteen renkaaseen vai ei.

Eli edelleenkään FIA ei muuta mitään sääntöä vaan toimintatapaansa, koska tuo sääntö sen mahdollistaa. Jos FIA haluaa tehdä tiukat säännöt, joissa ei ole tulkinnanvaraa niin sen täytyy ilmeisesti palkata vaikkapa 10 lakimiestä miettimään ja hakemaan porsaanreikiä ennen säännön virallistamista.

Ja siitä sanamuodosta tuossa 77 artiklan loppukohdassa sen verran, että todennäköisesti sanamuoto todellakin kuuluisi olla "the tyre has to be fitted on the wheel", mutta kun se on nykyisenkaltainen niin sillä ihan oikeasti on kaksi mahdollista merkitystä. Tapahtuvaa asiaahan se ei voi tarkoittaa, koska sen täytyy olla täytetty 1.4 barin paineeseen. Mutta, se VOI tarkoittaa heti täytön jälkeen tai sitten koska tahansa asennuksen jälkeen, kunhan paine on oikea. Periaatteessa olisi jopa mahdollista laittaa vanteelta poisrevitty rengas takaisn, täyttää se ja mitata. Tässä voitaisiin tosin vedota vaikka mihin seikkoihin, kuinka menestyksellisesti niin sitä en tiedä. Kieli on sitten niin hauska asia, kun sitä voi vääntää haluamaansa muotoon, jos toinen ei anna tarpeeksi määritteitä.

Hohhoh... tulikohan tarpeeksi sekaista tekstiä...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Juhis:

Kannattaa lukea noita aikaisesmpia viestejä, joissa on selvitetty monta kertaa miksi FIAn mielestä "When new" ei koske Furthermore -lausetta, ennenkuin alkaa huutelemaan mistään rautalanka jutuista.
artikla 77 kohdan c) päämääritys:
"c) Each front dry-weather tyre, when new, must incorporate 4 grooves which are:"

suomennos: "Jokaisessa kuivankelin eturenkaassa tulee olla (uutena) 4 uraa jotka ovat:"
(ja sitten tarkennusta ranskalaisilla viivoilla)
"LISÄKSI renkaan kulutuspinnan leveys ei saa ylittää 270mm"

Eli, tuo artikla 77:n kohta C määrittelee eturenkaan urat renkaan ollessa uusi, ja siihen on myös lisätty pykälä että tällöin renkaan kulutuspinta ei saa ylittää 270mm rajaa.
-> kohta C käsittelee eturenkaan urien + kulutuspinnan leveyden mitoitusta kokoinaisuudessaan, ja tekstin alussa tarkennetaan "when new".

tuossa kohdassa siis puhutaan ylimmän otsikon mukaisesti renkaan spekseistä kun ne ovat uusia... mun mielestä tuo on aivan selvää pässinlihaa jo tuon tekstin perusteella.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Cage
Nimenomaan... näin on tehty. Mutta se tosiasia, että tuossa säännössä ei myöskään KIELLETÄ mittauksen tekemistä vanhasta renkaasta antaa FIAlle mahdollisuuden takentaa ja jopa muuttaa tulkintaansa, sillä hehän eivät ole sitä alkuperäistä tulkintaa koskaan sanoneet. Se että mittaus on tehty uudesta renkaasta on ollut varmaan käytännöllisyyden kannalta, koska urat täytyy mitata silloin. Ja myös sen takia, että FIA ei tosiaankaan ole osannut ajatella, että joku voisi tehdä levenevät renkaat.[/QB]
nimen omaan, pointti olikin se että on turha huutaa renkaiden olleen laittomia jo unkarissa, sillä toi sääntö ei niitä laittomiksi tee ennen kuin nyt sen jälkeen kun FIA ilmoitti muuttavansa suhtautumistaan sääntöön.

Ja siitä sanamuodosta tuossa 77 artiklan loppukohdassa sen verran, että todennäköisesti sanamuoto todellakin kuuluisi olla "the tyre has to be fitted on the wheel", mutta kun se on nykyisenkaltainen niin sillä ihan oikeasti on kaksi mahdollista merkitystä. Tapahtuvaa asiaahan se ei voi tarkoittaa, koska sen täytyy olla täytetty 1.4 barin paineeseen. Mutta, se VOI tarkoittaa heti täytön jälkeen tai sitten koska tahansa asennuksen jälkeen, kunhan paine on oikea. Periaatteessa olisi jopa mahdollista laittaa vanteelta poisrevitty rengas takaisn, täyttää se ja mitata. Tässä voitaisiin tosin vedota vaikka mihin seikkoihin, kuinka menestyksellisesti niin sitä en tiedä. Kieli on sitten niin hauska asia, kun sitä voi vääntää haluamaansa muotoon, jos toinen ei anna tarpeeksi määritteitä.[/QB]
itse asiassa kun sanotaan "...when the tyre is fitted to a wheel and inflated to 1.4 bar." -> ".... kun rengas asennetaan vanteelle ja täytetään 1.4bariin."
Harvemmin kisan jälkeen FIA:n delegaatit koskevat rengaspaineisiin... kisassahan tiimit ajaa kuka milläkin paineella... noin minä tuon suomentaisin ainakin.
(eikö forumilaisista kukaan ole eng. kielen ope?) :D
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
FO110K:
Eli, tuo artikla 77:n kohta C määrittelee eturenkaan urat renkaan ollessa uusi, ja siihen on myös lisätty pykälä että tällöin renkaan kulutuspinta ei saa ylittää 270mm rajaa.
-> kohta C käsittelee eturenkaan urien + kulutuspinnan leveyden mitoitusta kokoinaisuudessaan, ja tekstin alussa tarkennetaan "when new".

tuossa kohdassa siis puhutaan ylimmän otsikon mukaisesti renkaan spekseistä kun ne ovat uusia... mun mielestä tuo on aivan selvää pässinlihaa jo tuon tekstin perusteella.
Mites muuten, kun tuo eturenkaan pinnan leveys on kyllä määritelty, mutta takarenkaiden kohdalla ei ole mitään mainintaa moisesta... :D .
Luulenpa, että tässä on käynyt seuraavasti:
FIA teki urarenkaita varten nuo säännöt, joissa määriteltiin montako uraa ja miten ja millaisia niiden tulee olla. Muistaakseni sitten Häkkinen koitti käyttää takarenkaita myös edessä, kun Maclarenin aliohjaavuutta ei saatu korjattua. Tässä vaiheessa FIA alkoi miettiä, että "hei, eihän noita renkaiden leveyksiä ole oikein rajoitettu, eli eturenkaaseen saa kontaktipintaa lähes yhtä paljon kuin slickseissä". Kiireen vilkkaa muutettiin (kauden päätteeksi?) sääntöä, mutta kun tuossa c-kohdassa, jotka määrittelevät eturenkaat, on tuo "when new" kohta niin ei voitu laittaa sitä uutta lisäystä vain listan jatkoksi. Laitettiin uusi lause perään ja muotoiltiin se huonosti, jolloin siihen jäi juuri tuo tulkinnanvara. Yhdellä pienellä sanalla olisi saatu määrättyä, että pinta ei saa koskaan ylittää rajaa: "...must NEVER exceed 270mm." Täksi kaudeksi kai tuli sitten vielä se lisäys niiden urien symmetrisyydestä, mutta sehän sopikin siihen listaan, koska siinä määritellään uuden renkaan urat aika tarkkaan...
 
Ylös