Enpä usko että kovin moni haluaa olla erilainen nuori kannustamalla jotain tiettyä F1-tallia tai kuskia. Varmaan löytyy 1001 muuta keinoa, jolla saa vähän enemmän respektiä. Lähinnä moisen radan kiertämisen seuraaminen ja siitä vaahtoaminen täällä on naurettavaa, enkä koe itse olevani naurettavuuden yläpuolella, vaikka lähtökohdat italialaistallien kannattamiseen ovat jossain aivan muualla kuin erilaisuuden hakemisessa. Tähän sopis hyvin legendaarinen lausahdus "hanki ittelles elämä".OoPee:
Noh, onhan toki hyvä, että löytyy edes jotain psyykettä parantavaa johon takertua sen jälkeen kun Kolumbian poika tulee ja vie Kerpenin suurta miestä kuin litran mittaa näissä tulevissa viimeisissä kisoissa. Kauheempi olis tietysti jos suomalainen voittais, sitä kun ei voi kannustaa, koska "mä hei haluun erottuu massasta, hei huomatkaa mut, hei! moon erilainen nuari! haloo? juhuuu.... ?" doubtful
Michelinin uudet renkaat vanhoja nopeammat
Schlegelmilch
Formula 1 -uutiset
Schumacher: 'Ei suurta muutosta'
Michelinin uudet renkaat vanhoja nopeammat
Monzan 3. testipäivä - Schumi kärkeen
Monzan 2. testipäivä - McLarenit kärjessä UUSILLA Michelineillä
Tulvia Indianapolisissa
Vihje tuli Ferrarilta - Michelin uudistaa renkaat
Keskusteluforum
Puuttuva herrasmiesmäisyys
[Mikkis] [4 vastausta]
McLaren MP4-17D
[oldez] [46 vastausta]
rengassodan uusi vaihe
[jps] [463 vastausta]
Näytä kaikki
Rengasvalmistaja Michelin aikoo säilyttää etumatkan Bridgestoneen, vaikka se joutuu muuttamaan renkaidensa rakennetta Italian GP:tä varten. Michelin on reagoinut nopeasti muistutukseen renkaiden leveyttä koskevan säännön noudattamisesta, ja uusia, sääntöjenmukaisia renkaita on testattu kovalla kiireellä Monzan testeissä tällä viikolla.
McLaren, Williams ja Renault sekä Michelinin muut asiakastallit ovat ajaneet yhteensä tuhansia kierroksia kolmen testipäivän aikana.
Renaultin tekninen johtaja Mike Gascoyne kehui Michelinin nopeutta sekä uusien renkaiden suorituskykyä.
"Rengastestimme sujuivat erittäin hyvin ja kiitos siitä kuuluu Michelinille, joka on reagoinut uskomattoman nopeasti ja tehokkaasti", Mike sanoi.
"Käytimme uudenmuotoista rengasta, ja itse asiassa huomasimme pienen parannuksen suorituskyvyssä verrattuna edelliseen renkaaseen."
Tämä on kyllä mielestäni varsin selkeä homma. Renkaat mitataan uusina ja sillä selvä. Kisan aikana tapahtuvasta kulumisesta tai muista muutoksista ei puhuta mitään.c) Each front dry-weather tyre, when new, must incorporate 4 grooves which are:
- arranged symmetrically about the centre of the tyre tread;
- at least 14mm wide at the contact surface and which taper uniformly to a minimum of 10mm at the lower surface;
- at least 2.5mm deep across the whole lower surface;
- 50mm (+/- 1.0mm) between centres.
FURTHERMORE, the tread width of the front tyres must not exceed 270mm.
d) Each rear dry-weather tyre, when new, must incorporate 4 grooves which are:
- arranged symmetrically about the centre of the tyre tread;
- at least 14mm wide at the contact surface and which taper uniformly to a minimum of 10mm at the lower surface;
- at least 2.5mm deep across the whole lower surface;
- 50mm (+/- 1.0mm) between centres.
The measurements referred to in c) and d) above will be taken when the tyre is fitted to a wheel and inflated to 1.4 bar.
Edelleen, ainoa kohta, jossa puhutaan selvästi mittauksesta on tuo d-kohdan jälkeinen lisähuomautus ja sille kohdalle löytyy kaksi tulkintaa, jotka molemmat ovat ihan yhtä oikein. Jos siinä lukisi että "The measurements referred to in c) and d) above will be taken immediately, when(/after) the tyre is fitted to a wheel and inflated to 1.4 bar." tai "The measurements referred to in c) and d) above will be taken after the race when the tyre is still fitted to a wheel and inflated to 1.4 bar." niin sillä olisi selvä aika määriteltynä.Ylen Sankia Priha:
Tämä on kyllä mielestäni varsin selkeä homma. Renkaat mitataan uusina ja sillä selvä. Kisan aikana tapahtuvasta kulumisesta tai muista muutoksista ei puhuta mitään.c) Each front dry-weather tyre, when new, must incorporate 4 grooves which are:
- arranged symmetrically about the centre of the tyre tread;
- at least 14mm wide at the contact surface and which taper uniformly to a minimum of 10mm at the lower surface;
- at least 2.5mm deep across the whole lower surface;
- 50mm (+/- 1.0mm) between centres.
FURTHERMORE, the tread width of the front tyres must not exceed 270mm.
d) Each rear dry-weather tyre, when new, must incorporate 4 grooves which are:
- arranged symmetrically about the centre of the tyre tread;
- at least 14mm wide at the contact surface and which taper uniformly to a minimum of 10mm at the lower surface;
- at least 2.5mm deep across the whole lower surface;
- 50mm (+/- 1.0mm) between centres.
The measurements referred to in c) and d) above will be taken when the tyre is fitted to a wheel and inflated to 1.4 bar.
Tuota urien määrää ja syvyyttä koskevaa kohtaa on "rikottu" kisan aikana jatkuvasti. Vähän väliä näkyy pitstopilla miten on renkaat kuluneet lähes slickseiksi.
Furthermore kuuluu kohtaan C) (artikla 77) ja artikla 77:n kohdassa C todetaan "when new" -> MITEN SE EI VOI LIITTYÄ SIIHEN?!?!?Juhis:
Sehän tässä asiassa hauskaa onkin, että tuon C -kohdan mukaan urien pitää olla tietyn mittaisia uutena (tässä tapauksessa "WHEN NEW" -vaikuttaa), mutta kisassa ne saavat kulua vaikka näkymättömiin, koska säännössä on selkeästi määritelty milloin pitää urat olla tallella, eli uutena.
Renkaan leveys taas ei saa kasvaa yli 270 mm käytettynäkään, koska "When new" ei vaikuta Furthermore -lauseeseen, ei ainakaan FIA:n tulkinnan mukaan. Edelleenkin, FIA ei muuttanut sääntöjään vaan mittausajankohtaa.
Mun mielestä michelinin pitäs haastaa koko Ferrari käräjille eikä vaan pelkästään Brawnia... Sehän esiintyi ferrarin edustajana tossa kyseisessä haastattelussa... Voisivat pistää vaikka muutaman kymmenen miljoonan korvaus vaateet päälle. Saatas ainakii ferrari hiljaseksi... wink Typerää musta maalaamista ferrarin puolelta.JariF1:
Michelin haastaa Brawnin?
Michelin hits back at Brawn and Ferrari
4-09-2003
Michelin has sent the following letter to Italian nespaper Gazzetta dello Sport in response to the article it published on Wednesday.
For the Attention of the Editor, Gazzetta dello Sport
Following the publication of an article implicating Michelin in your September 3, 2003 edition, the Management of Michelin would like to bring to your attention the following points:
1. Since the San Marino F1 Grand Prix, 2001, the FIA has always authorised all our front tyres whose "tread width must not exceed 270mm". This measurement has been taken by the FIA on new tyres, as stated in the FIA Sporting Regulations article 77)C.
2. The day after the Hungarian Grand Prix 2003, the FIA unilaterally changed the interpretation of its regulation by stating that the front tyre tread width must now be measured before and after use. Michelin is ready to try to conform to this new interpretation of the regulation, but continues to feel that it is necessary to have more time. The time-scale given, the next Monza Grand Prix, being much too short.
3. By making Ross Brawn's mistaken declaration the title of your article, you are misleading your readers and it is not for Ross Brawn to decide the legality of Michelin's tyres. We therefore request that you rectify this information, remembering that Ross Brawn's grievances are highly prejudicial to Michelin.
4. Michelin is saddened to see the great house of Ferrari involved in such false accusations. Michelin would like to remind you that it won its first F1 Grand Prix in 1978 in Rio and its first world title in 1979, both with the Ferrari team, a team for which Michelin has always had the greatest respect.
5. Michelin of course reserves the right to take legal action following the slanderous remarks of the Ferrari team-member.
Clermont-Ferrand
Nimenomaan... näin on tehty. Mutta se tosiasia, että tuossa säännössä ei myöskään KIELLETÄ mittauksen tekemistä vanhasta renkaasta antaa FIAlle mahdollisuuden takentaa ja jopa muuttaa tulkintaansa, sillä hehän eivät ole sitä alkuperäistä tulkintaa koskaan sanoneet. Se että mittaus on tehty uudesta renkaasta on ollut varmaan käytännöllisyyden kannalta, koska urat täytyy mitata silloin. Ja myös sen takia, että FIA ei tosiaankaan ole osannut ajatella, että joku voisi tehdä levenevät renkaat.FO110K:
Tätä tukee myöskin artiklan 77 lopussa oleva teksti "measurements will be taken when the tyre is fitted to the wheel" eli urat tarkistetaan uudesta renkaasta, kulutuspinnan leveys tarkistetaan uudesta renkaasta... ei kai ne nyt kahteen kertaa käy mittaamassa sitä kumia? urat uudesta klumista ja leveys vanhasta?!?! EI! näin ei ole FIA tehnyt, vaan mitannut kaikki kerralla renkaan ollessa uusi. Näin on tehty kohta 2,5v....
artikla 77 kohdan c) päämääritys:Juhis:
Kannattaa lukea noita aikaisesmpia viestejä, joissa on selvitetty monta kertaa miksi FIAn mielestä "When new" ei koske Furthermore -lausetta, ennenkuin alkaa huutelemaan mistään rautalanka jutuista.
nimen omaan, pointti olikin se että on turha huutaa renkaiden olleen laittomia jo unkarissa, sillä toi sääntö ei niitä laittomiksi tee ennen kuin nyt sen jälkeen kun FIA ilmoitti muuttavansa suhtautumistaan sääntöön.Cage
Nimenomaan... näin on tehty. Mutta se tosiasia, että tuossa säännössä ei myöskään KIELLETÄ mittauksen tekemistä vanhasta renkaasta antaa FIAlle mahdollisuuden takentaa ja jopa muuttaa tulkintaansa, sillä hehän eivät ole sitä alkuperäistä tulkintaa koskaan sanoneet. Se että mittaus on tehty uudesta renkaasta on ollut varmaan käytännöllisyyden kannalta, koska urat täytyy mitata silloin. Ja myös sen takia, että FIA ei tosiaankaan ole osannut ajatella, että joku voisi tehdä levenevät renkaat.[/QB]
itse asiassa kun sanotaan "...when the tyre is fitted to a wheel and inflated to 1.4 bar." -> ".... kun rengas asennetaan vanteelle ja täytetään 1.4bariin."Ja siitä sanamuodosta tuossa 77 artiklan loppukohdassa sen verran, että todennäköisesti sanamuoto todellakin kuuluisi olla "the tyre has to be fitted on the wheel", mutta kun se on nykyisenkaltainen niin sillä ihan oikeasti on kaksi mahdollista merkitystä. Tapahtuvaa asiaahan se ei voi tarkoittaa, koska sen täytyy olla täytetty 1.4 barin paineeseen. Mutta, se VOI tarkoittaa heti täytön jälkeen tai sitten koska tahansa asennuksen jälkeen, kunhan paine on oikea. Periaatteessa olisi jopa mahdollista laittaa vanteelta poisrevitty rengas takaisn, täyttää se ja mitata. Tässä voitaisiin tosin vedota vaikka mihin seikkoihin, kuinka menestyksellisesti niin sitä en tiedä. Kieli on sitten niin hauska asia, kun sitä voi vääntää haluamaansa muotoon, jos toinen ei anna tarpeeksi määritteitä.[/QB]
Mites muuten, kun tuo eturenkaan pinnan leveys on kyllä määritelty, mutta takarenkaiden kohdalla ei ole mitään mainintaa moisesta... .FO110K:
Eli, tuo artikla 77:n kohta C määrittelee eturenkaan urat renkaan ollessa uusi, ja siihen on myös lisätty pykälä että tällöin renkaan kulutuspinta ei saa ylittää 270mm rajaa.
-> kohta C käsittelee eturenkaan urien + kulutuspinnan leveyden mitoitusta kokoinaisuudessaan, ja tekstin alussa tarkennetaan "when new".
tuossa kohdassa siis puhutaan ylimmän otsikon mukaisesti renkaan spekseistä kun ne ovat uusia... mun mielestä tuo on aivan selvää pässinlihaa jo tuon tekstin perusteella.