rengassodan uusi vaihe

  • Viestiketjun aloittaja jps
  • Aloituspäivämäärä

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Cage:
Totta muuten. Tuo "each" antaa oman sopivan mausteensa siihen vielä. Mutta se, mitä tässä olen koittanut selvittää on se, että FIAn ei tarvitse muuttaa sääntöjä vaan selvittää oma kantansa ja ilmoittaa, että mittaukset voidaan tehdä koska vain. Tämä rengasvalmistajien ja tallien tulee sitten hyväksyä mukisematta, koska sääntökirjaa ei tarvitse muuttaa. Vanhoihin tuloksiin ei voida puuttua, koska sääntö on niin epäselvä.
kyllä, tuo on munkin kantani aiheeseen... FIA muutti omaa tulkintatapaansa joka puolestaan ei tee edes Unkarin kisassa käytettyjä misukoita laittomiksi, ainoastaan ne renkaat mitä monzassa käytetään.
Sama pätee taas aiempiinkin. Se että FIA taas mokas tuolla tavalla ettei itse moista huomannut vaan että se piti jonkun mennä heille kertomaan on aika perseestä... osottaa kuinka hyviä lainvääntäjiä siellä on... (niinkuin F4ever sanoi, Maxille monoo! :D )

Toisaalta, niinkuin Michelinin laittamassa kirjeessä todetaan, ei ole todellakaan Ross Brawnin asia tulkita onko M:n renkaat lailliset vaiko ei, ne renkaathan eivät laittomia olleet viime kisassa.
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Itseasiassa Ferrari taisi ampua itseään jalkaan kun nosti tällaisen haloon Misukan renkaista. Nyt Misukka oli pakoitettu panostamaan ENTISTÄ enemmän renkaitten kehittämiseen ja suunnittelemiseen. Tuloksean on ENTISTÄ paremman gummit! :) )) Kun taas bridgestonen heput vain taivasteli nämä viikot Misukan porukan kataluutta eikä itse keskittyt totaalisesti omien gummien kehittämiseen!
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ilmari:
berra67

Siinäpä se! Ferrari jos kukaan tasapainoittelee "harmaalla vyöhykkeellä" minkä ehtii. Sen on historia osoittanut selvästi.
Huvittavaa onkin se, että kun Ferrari tasapinottelee, tämä forumi tuomitsee sen jyrkästi. Kun joku muu tasapainottelee, tämä forumi hyväksyy sen.

Outo logiikka?
Mutta kun ferrari tekee sitä kokoajan. Eikä siihen yleensä oteta kantaa missään muualla kuin täällä forumissa. FIA painaa asian villasella ja asiaa sivuutetaan. Mutta jos jokin muu talli erehtyy tekemään samoin eli tasapainoilemaan, niin siitähän syntyy ihan helvetinmoinen haloo mediassa ja FIAssa. Aluksi Ferrari valittaa asiasta ja FIA tietysti toteaa asian laittomaksi, josta syystä talli joutuu poistamaan laittomat osat autosta.

Ferrarin F1-autothan ovat olleet aina sääntöjenmukaisia, kun taas muita talleja FIA joutuu huomauttamaan vähän väliä pienistä sääntörikkomuksista.

Yksi asia muuten kiinnostaa.. Miten helvetissä Ferrari sai tietää että McLarenissa on 3 poljinta, joista yksi jarruttaa sisämutkan puoleista taka rengasta? McLaren katsastutti sen FIAlla, mutta miten muut saivat tietää siitä? Aika syvälle saa päänsä tunkea ohjaamoon taskulampun kanssa, jotta näkee että siellä on kolme poljinta. Mutta miten näkee että se jarruttaa sisämutkan puoleista takarengasta.

<small>[ 05-09-2003, 15:53: Message edited by: oldez ]</small>
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Ferrari sai varmaan tietää sitä max-sedältä kun se kävi tekemässä niitä kuuluisia käyntejä maranellossa :D
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
oldez

Yksi asia muuten kiinnostaa.. Miten helvetissä Ferrari sai tietää että McLarenissa on 3 poljinta, joista yksi jarruttaa sisämutkan puoleista taka rengasta? McLaren katsastutti sen FIAlla, mutta miten muut saivat tietää siitä? Aika syvälle saa päänsä tunkea ohjaamoon taskulampun kanssa, jotta näkee että siellä on kolme poljinta. Mutta miten näkee että se jarruttaa sisämutkan puoleista takarengasta.
Ömms.. no vaikka lukemalla F1-racingia.. siinä oli kuva mäkin polkimista (ja kurvin aikana hehkuvasta sisäpuolen jarrusta) jo 97 mäkistä.. Melbournen98 aikaan myös williams käytti vastavanlaista systeemiä ja mahdollisesti prostillakin oli se käytössä tai kehitteillä...
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Ja kun ferrari ei osannut tehdä sitä niin onhan se ihan selvää silloin että se pitää ottaa muilta pois :mad:
 

entso

Guest
Nonniin kun vilunki valmistaja ja vilunki tallit (mäklären ja williams) on saatu ruotuun, niin tulokset puhukoon puolestaan
:p

1) Michael Schumacher Saksa Ferrari 1.21,291 (79 kierrosta)
2) Juan Pablo Montoya Kolumbia Williams 1.21,361 (45)
3) Kimi Räikkönen Suomi McLaren 1.21,710 (79)
4) Fernando Alonso Espanja Renault 1.21,737 (100)
5) Luca Badoer Italia Ferrari 1.21,810 (73)
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
oldez:
Ilmari:
berra67

Siinäpä se! Ferrari jos kukaan tasapainoittelee "harmaalla vyöhykkeellä" minkä ehtii. Sen on historia osoittanut selvästi.
Huvittavaa onkin se, että kun Ferrari tasapinottelee, tämä forumi tuomitsee sen jyrkästi. Kun joku muu tasapainottelee, tämä forumi hyväksyy sen.

Outo logiikka?
Mutta kun ferrari tekee sitä kokoajan. Eikä siihen yleensä oteta kantaa missään muualla kuin täällä forumissa. FIA
No kerro miten Ferrari tekee sitä juuri nyt? Tai miten se on tehnyt sitä tällä kaudella?

Anna tulla, juurihan sanoit että Ferrari tekee sitä KOKOAJAN.

:D :D :D
 

entso

Guest
Eivät pysty vastamaan kun vilunkimäklären jäi vihdoinkin kiinni :p
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
No tuo "when new " ja "furthermore" selvitettiin jo sivuilla 3-4-5. When new on pilkutettu tuon ensimmäisen lauseen sisään, joka tarkoittaa periaatteessa sitä että se pätee vain ensimmäiseen osioon (kaksoispilkun jälkeen oleva osio). Furthermore on sitten erillään kontekstista. Laitetaan tähän vielä tuo lainaus tuolta aikaisemmasta. No mutta tuota on turha enää vatvoa.

Samalla kannalla vermulan kanssa kyllä tuosta topikin sisältömäärästä. Voisi vähän keventää sitä moderointilinjaa. Tämmöisten 10+ sivuisten toikkien selaaminen on tuskallista touhua (varsinkin kun alussa puhutut asiat ovat jo vanhoja).

Huomaa muuten, että tunteet ovat aika pinnassa kun uhkaillaan R.Brawnia jo syytteellä. "Kunnialoukkaus" michelinejä kohtaan. Nyt pitäisi vielä miettiä, että missä asioissa misukoilla on vielä kunniaa jäljellä wink (ei hernettä nenään silvousplait)

<small>[ 05-09-2003, 17:31: Message edited by: Ferrari 4ever ]</small>
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ferrari 4ever:
No tuo "when new " ja "furthermore" selvitettiin jo sivuilla 3-4-5. When new on pilkutettu tuon ensimmäisen lauseen sisään, joka tarkoittaa periaatteessa sitä, että se pätee vain ensimmäiseen osioon. Furthermore on sitten erillään kontekstista. Laitetaan tähän vielä tuo lainaus tuolta aikaisemmasta.

sama kuin se, että sanoisin (c-paragrafin jälkeen) "sen lisäksi rengas ei saa olla neliskulmainen". Tarkoittaa sitä, että rengas ei saa olla milloinkaan neliskulmainen. Ja nyt FIA haluaa katsoa, että rengas ei ole neliskulmainen kilpailun jälkeenkään.
No mutta tuota on turha enää vatvoa. Samalla kannalla vermulan kanssa kyllä tuosta topikin sisältömäärästä. Voisi vähän keventää sitä moderointilinjaa. Tämmöisten 10+ sivuisten toikkien selaaminen on tuskallista touhua (varsinkin kun alussa puhutut asiat ovat jo vanhoja).

Huomaa muuten, että tunteet ovat aika pinnassa kun uhkaillaan R.Brawnia jo syytteellä. "Kunnialoukkaus" michelinejä kohtaan. Nyt pitäisi vielä miettiä, että missä asioissa misukoilla on vielä kunniaa jäljellä wink (ei hernettä nenään silvousplait)
no kyllähän tuo brawnin lausunto oli aikas korkeelentosta, vähemmästäkin nostettu syytteitä (varsinkin USA:ssa :D )
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ilmari:
oldez:
Ilmari:
berra67

Siinäpä se! Ferrari jos kukaan tasapainoittelee "harmaalla vyöhykkeellä" minkä ehtii. Sen on historia osoittanut selvästi.
Huvittavaa onkin se, että kun Ferrari tasapinottelee, tämä forumi tuomitsee sen jyrkästi. Kun joku muu tasapainottelee, tämä forumi hyväksyy sen.

Outo logiikka?
Mutta kun ferrari tekee sitä kokoajan. Eikä siihen yleensä oteta kantaa missään muualla kuin täällä forumissa. FIA
No kerro miten Ferrari tekee sitä juuri nyt? Tai miten se on tehnyt sitä tällä kaudella?

Anna tulla, juurihan sanoit että Ferrari tekee sitä KOKOAJAN.

:D :D :D
Tasapainoittelustahan oli kyse...

VM 6/2003 Giorgio Piola Barcelonassa:
"... Diffuserin välikanava F2003-GA:ssa jaettu vielä kahtia ja se on nyt hiukan entistä korkeampi. Ovelalla sääntötulkinnalla keksitty porrastus on nyt käytössä kaikissa sivukanavissa ...
Minun mielestä tällaiset "ovelat sääntötulkinnat" ovat juuri sitä tasapainottelua, josta oli kyse. Diffuserit ovat edelleen autossa kiinni joten Ferrari tekee sitä KOKOAJAN..

Muistaakseni viime vuonna Williamsillakin oli hieman "ovelia sääntötulkintoja" diffuserissaan, mutta FIAn huomautuksesta se jouduttiin muuttamaan. Jos joku muistaa paremmin niin kertokoon. Juuri toi kolmen polkimen jarrujärjestelmä oli FIAlla hyväksytty McLarenin "ovela sääntötulkinta", mutta jostain syystä se ei enää ollutkaan sääntöjen mukainen. Saa nähdä kuinka kauan MP4-18:sta ohjaamoaukon kokoa koskeva sääntötulkinta todetaan laittomaksi FIAn toimesta, vaikka se onkin sääntöjen mukainen.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Ferrari 4ever:
.periaatteessa
Niinpä... periaatteessa ja varmasti myös Michelin on sen ymmärtänyt, mutta kun säännössä on periaatteessa tulkinnanvaraa niin sitähän käytetään. Ferrarilla se osataan todella hyvin, joka kyllä meikäläistä kismittää, kun Kimppa ei siellä aja :D
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Uusi Michelin entistä parempi

Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
Monzan testeissä kaikista etukäteislausunnoista huolimatta Michelinin tallit ovat ajaneet jo uudistetuilla eturenkailla, jotka eivät ylitä edes käytettyinä sallittua 270 millin pitopintaa.
- Minun mielestäni nämä uudet eturenkaat ovat jopa paremmat kuin ne, joita käytimme Unkarissa, lohkaisi Hungaroringillä ensimmäisen voittonsa ajanut Renaultin Fernando Alonso torstai-iltana.
Myös Kimi Räikkönen on selvästi mieltynyt uuteen rengaskehitykseen, mutta kaiken kaikkiaankin McLarenin ja Mercedeksen uudistukset saivat suomalaisen suun messingille.
Torstaina Ferrarin Michael Schumacher kiiti Monzan tämän vuoden ennätyskierroksen 1.21,291. Williamsin Juan Pablo Montoya jäi kymmenyksen ja Räikkönen neljä kymmenystä.
Räikköstä rohkaisivat erityisesti pitkillä vedoilla saavutetut kierrosajat.

---

Taisi Ferrari mennä tekemään kantelullaan todellisen karhunpalveluksen itselleen. Kyllä nyt Maranellossa varmasti nieleskeellään tällaisia kommentteja hiki otsalla... :D :D :D
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
entso:
Nonniin kun vilunki valmistaja ja vilunki tallit (mäklären ja williams) on saatu ruotuun, niin tulokset puhukoon puolestaan
:p

1) Michael Schumacher Saksa Ferrari 1.21,291 (79 kierrosta)
2) Juan Pablo Montoya Kolumbia Williams 1.21,361 (45)
3) Kimi Räikkönen Suomi McLaren 1.21,710 (79)
4) Fernando Alonso Espanja Renault 1.21,737 (100)
5) Luca Badoer Italia Ferrari 1.21,810 (73)
Höpö höpö. Ferrarit ajoivat aika-ajo vetoja ja Monty & Kimi kisakuormalla. :D :D :D
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Karpow. Kannattaa muistaa, että Monza on äärimmäisen nopea rata, jossa kapeammat renkaat voivat hyvinkin olla paremmat kuin nuo edelliset läpyskät. Nopeilla suorilla renkaiden aerodynaamiset ominaisuudet tulevat enemmän esiin. Mutta USA:ssa, Suzukassa ja muilla syheröillä tilanne on todennäköisesti aivan toinen.

Ja kyllä BS:llä on ainakin pienoinen etu kun puhutaan kapeista renkaista.

<small>[ 05-09-2003, 19:00: Message edited by: Ferrari 4ever ]</small>
 

Maranelloman

Well-known member
Liittynyt
3.9.2000
Viestit
332
Karpow:
Uusi Michelin entistä parempi

Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
Monzan testeissä kaikista etukäteislausunnoista huolimatta Michelinin tallit ovat ajaneet jo uudistetuilla eturenkailla, jotka eivät ylitä edes käytettyinä sallittua 270 millin pitopintaa.
- Minun mielestäni nämä uudet eturenkaat ovat jopa paremmat kuin ne, joita käytimme Unkarissa, lohkaisi Hungaroringillä ensimmäisen voittonsa ajanut Renaultin Fernando Alonso torstai-iltana.
Myös Kimi Räikkönen on selvästi mieltynyt uuteen rengaskehitykseen, mutta kaiken kaikkiaankin McLarenin ja Mercedeksen uudistukset saivat suomalaisen suun messingille.
Torstaina Ferrarin Michael Schumacher kiiti Monzan tämän vuoden ennätyskierroksen 1.21,291. Williamsin Juan Pablo Montoya jäi kymmenyksen ja Räikkönen neljä kymmenystä.
Räikköstä rohkaisivat erityisesti pitkillä vedoilla saavutetut kierrosajat.

---

Taisi Ferrari mennä tekemään kantelullaan todellisen karhunpalveluksen itselleen. Kyllä nyt Maranellossa varmasti nieleskeellään tällaisia kommentteja hiki otsalla... :D :D :D
Millaista infoa odotit Michelin leirin antavan julkisuuteen tässä tilanteessa? Olemme aivan hukassa, emmekä saa kapeampaa rengasta toimimaan ollenkaan, niinkö? Siis totta kai taktiikkaan kuuluu kehua uudet renkaat pilviin riippumatta siitä, toimivatko ne hyvin vai huonosti.

<small>[ 05-09-2003, 19:27: Message edited by: Maranelloman ]</small>
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Maranelloman:
Karpow:
Uusi Michelin entistä parempi

Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
Monzan testeissä kaikista etukäteislausunnoista huolimatta Michelinin tallit ovat ajaneet jo uudistetuilla eturenkailla, jotka eivät ylitä edes käytettyinä sallittua 270 millin pitopintaa.
- Minun mielestäni nämä uudet eturenkaat ovat jopa paremmat kuin ne, joita käytimme Unkarissa, lohkaisi Hungaroringillä ensimmäisen voittonsa ajanut Renaultin Fernando Alonso torstai-iltana.
Myös Kimi Räikkönen on selvästi mieltynyt uuteen rengaskehitykseen, mutta kaiken kaikkiaankin McLarenin ja Mercedeksen uudistukset saivat suomalaisen suun messingille.
Torstaina Ferrarin Michael Schumacher kiiti Monzan tämän vuoden ennätyskierroksen 1.21,291. Williamsin Juan Pablo Montoya jäi kymmenyksen ja Räikkönen neljä kymmenystä.
Räikköstä rohkaisivat erityisesti pitkillä vedoilla saavutetut kierrosajat.

---

Taisi Ferrari mennä tekemään kantelullaan todellisen karhunpalveluksen itselleen. Kyllä nyt Maranellossa varmasti nieleskeellään tällaisia kommentteja hiki otsalla... :D :D :D
Millaista infoa odotit Michelin leirin antavan julkisuuteen tässä tilanteessa? Olemme aivan hukassa, emmekä saa kapeampaa rengasta toimimaan ollenkaan, niinkö? Siis totta kai taktiikkaan kuuluu kehua uudet renkaat pilviin riippumatta siitä, toimivatko ne hyvin vai huonosti.
Vahinko kun mika salo ei enää aja ykkösissä.. Siltä ois kuullut heti totuuden..

Viikon päästä sitten nähdään että kummalla renkaat toimii paremmin. Joten on aivan turha mesota..
 
Ylös