Ferrari 4ever:
Homma on vain minun kantiltani sillälailla, että Misukoiden kommentit vihjailisivat tietoisesta porsaanreiän käyttämisestä, eikä mistään tulkintaerosta. Ensin sanotaan, että on mahdotonta valmistaa renkaita monzaan, mutta yhtäkkiä onkin jo uudet läpyskät Mclarenin alla. Eli sanotaan niin, että kyse oli sääntöjen "hengen" tahallisesta rikkomisesta, eikä sääntöjen tahallisesta rikkomisesta
.
Ei Michelin rikkonut sääntöjen henkeä, Michelin teki vain sen mihin sääntökirja antoi luvan. Tallissa pitänee olla varsinaisia puupäitä jos talli ei käytä keinoja nopeuttaa autoaan.
Ja on täysin tallin oma moka jos se alkaa esim. mittaamaan moottorin kulumaa ennen ja jälkeen kisan (jos ajatellaan että se olisi rajoitettu), kun säännöt sanoisivat että mittaus tulee suorittaa vain ennen kisaa. Se miksi Ferrari ei luultavastikaan halunnut hyötyä uudesta keksinnöstä oli sen merkityksettömyys Ferrarille, muista Bridgestone talleista viis
Voit kyllä höpötellä jälkeenpäin sääntöjen hengen rikkomisesta, mutta sinun täytyy muistaa että kritisoit tätä vallitsevaa tilannetta sääntöjen uudistumisen jälkeen. Mielipiteesi olisi kääntynyt aivan varmasti täydet 360 astetta jos Ferrari olisi ottanut käyttöön samalla filosofialla tehdyt renkaan.
Nyt valitat vain siitä mitä etua Michelin tallit saivat kun säännöt eivät olleet Ferrarille edulliset jo aikaisemmin. Täysin turhaa parkumista
Teknisten innovaatioiden kanssa ei ole kysymys "reilusta hengestä" jos tekniset innovaatiot ovat sääntöjen mukaisia. Näin oli Michelinin renkaiden kanssa, ja ne hyväksyttiinkin tarkastuksissa laillisiksi monta kertaa. Tulosten mitätöintien sijasta Michelin pystyisi vaatimaan Fia:lta korvauksia turhasta kehitystyöstä, kun Fia:n säännöt eivät olleet ilmeisestikään ilmenneen tarkistuksen vuoksi riittävän tarkat.
Kaikessa tässä ihmetyttää Fia:n suhtautuminen. Michelinien ominaisuudet olivat 100% varmasti Fia:lla tiedossa normaaleiden rengastarkastusten vuoksi. Mutta Fia ei tehnyt(??) itse mitään. Nyt kun Ferrari alkoi valittamaan asiasta, sääntöjä muutetaan kesken kauden, vaikka Fia:lla ei ollut tiettävästi aiemmin mitään intressejä näin radikaaliin muutokseen. Miksi ei ollut? Michelin toimi sääntökirjan mukaisesti.
Se mikä laittoi Fia:n nyt toimimaan on Ferrarin valitus. Täysin käsittämätöntä miten yksi talli voi viedä koko sarjaa kuin pässiä narussa. Tälläisellä toiminnalla katoaa Fia:n viimeinenkin arvostus.
On tietysti mahdollista että Fia ei ollut mitannut Michelinejä kisan jälkeen, ja ei siten tiennyt Michelinin ominaisuuksista. Sitä on kuitenkin todella vaikea uskoa, tutkitaanhan renkaista myös urat.
Nyt on syytä jäädä odottelemaan mitä Fia tekee urasäännöille, niitäkin kun voi käyttää "porsaanreikänä" puuttuvien tarkkojen sääntöjen mukaan. Tarkat mittaukset vain kehiin. Mietityttää vain että mikä talli voisi määrätä Fia:n tarkistuttamaan urien vähimmäissyvyyden kesken kauden ja pelottelisi sitten muita huipputalleja aiempien kisojen hylkäyksellä
Ainut syy sille miksei niin tapahdu on tulkintavaran merkityksettömyys kaikille talleille. Niin oli sääntöjen mukaiset Michelinitkin kunnes Ferrari koki mielestään huutavaa vääryttä.
edit: Pitääkin nyt vähän lieventää omaa mielipidettä
Tuskin Ferrarilla on mitään puupäitä töissä, tallissa tehtiin vain säännöistä omanlaisia tulkintoja. Samoin tehtiin Misukallakin.
<small>[ 05-09-2003, 14:35: Message edited by: jkjanne ]</small>