rengassodan uusi vaihe

  • Viestiketjun aloittaja jps
  • Aloituspäivämäärä

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Maranelloman:
MikGo:
Toi on älyttömän naurettavaa toi Ferrarin toiminta! Ensin sanotaan että oltiin reiluja kun kerrottiin kaksi viikkoa ennen Monzan alkua Fialle micheliinin rengaista että jää "misukoille" aikaa testata "uudistettuja" renkaita. Mut nyt kun Ferrari huomasi että McLaren menee testeissä lujaa (myös!) "uudistetuilla" rengailla niin eiköhän meinata protestoida jo käydyistä kisoista Fialle (Fiarrari)! Raukkamasita toimintaa kun ei radalla osata niin täytyy ruveta käymään radan ulkopuolista peliä! NAURETTAVAA FERRARI! BUAHAAHAA!
Miten McLarenin vauhdin voisi olettaa hidastuvan kapeammilla renkailla, kun ei se koskaan edes parantunut siirryttäessä leveämpään tyyppiin?

Ja aika paljon Misukallakin oli varaa nopeuttaa uuden rengastyypin suunnittelua/valmistusta, muutamasta viikosta muutamaan päivään. Hämmästyttävää...
Mene ja tiedä onko renault ja jaguar testannut niitä kapempia renkaita unkarin gp:n perjantain lisäharjoitus sessiossa????
 

Maranelloman

Well-known member
Liittynyt
3.9.2000
Viestit
332
Täällä on hillitön Ferrarin vastainen lynkkausmieliala päällä, vaikka 99% kirjoittajista kannattaa Kimiä/McLarenia, jonka suorituskykyyn koko rengasjupakka ei vaikuta sitä eikä tätä. Ferrari kaivoi esiin epäkohdan, jonka mikä tahansa muukin talli olisi kaivanut vastaavassa tilanteessa. Ja ratkaisut seuraamuksista tekee FIA, ei Ferrari.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Maranelloman
Miten McLarenin vauhdin voisi olettaa hidastuvan kapeammilla renkailla, kun ei se koskaan edes parantunut siirryttäessä leveämpään tyyppiin?
[/QB]
tuon väittämän allekirjoitan minäkin... Williams oli se jonka suorituskyky parani roimasti myös renkaiden ansiosta, tosin oli siellä tekn. uudistuksilalkin sanansa...
Itse uskon mäcin kisakyvyn olevan samalla tasolla kuin aiemminkin kapeilla kumeilla...
(aika tasoissa fertsun kans)

riippuu tosin siitä että onko se monzan uus kumi täysin uus, vaiko palaavatko siihen keväällä kytettyyn vanhaan...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Maranelloman:
Ja aika paljon Misukallakin oli varaa nopeuttaa uuden rengastyypin suunnittelua/valmistusta, muutamasta viikosta muutamaan päivään. Hämmästyttävää...
Tosin Dupasquier sanoi että Michelin on tehnyt viime keskiviikosta asti 24 tuntia päivässä töitä, joten turha puhua mistään muutamasta päivästä. Aiemmin Dupasquier sanoi että uudet renkaat saadaan vasta kahden viikon kuluttua, mutta nyt kun tehdään töitä ympäri vuorokauden sai michelin uudet renkaat ulos jo viikossa..

Tosiaan.. onhan se hämmästyttävää.. wink
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
FO110K:
Maranelloman
Miten McLarenin vauhdin voisi olettaa hidastuvan kapeammilla renkailla, kun ei se koskaan edes parantunut siirryttäessä leveämpään tyyppiin?
tuon väittämän allekirjoitan minäkin... Williams oli se jonka suorituskyky parani roimasti myös renkaiden ansiosta, tosin oli siellä tekn. uudistuksilalkin sanansa...
Itse uskon mäcin kisakyvyn olevan samalla tasolla kuin aiemminkin kapeilla kumeilla...
(aika tasoissa fertsun kans)

riippuu tosin siitä että onko se monzan uus kumi täysin uus, vaiko palaavatko siihen keväällä kytettyyn vanhaan...[/QB]
Seos on varmasti sama (tai parempi) kuin leveissä renkaissa, mutta renkaan rakenne on erilainen. Onko se sitten sama kuin aiemmin vai erilainen niin se nähdään myöhemmin.
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Säännöissä sanotaan milloin rengas mitataan ja Michelinkin on mitattu täten. Säännöissä ei sanota, että renkaan täytyy pitää mittansa vaan nimenomaan sanotaan miloin sen täytyy täyttää annetut ehdot. Miksi siis hälistään menneitä koska mitään sääntöjenvastaista ei ole ollut.

Fia muuttaa mittaustapaansa ja suhtautumistaan omiin sääntöihin. Hirveällä kiireellä. Mosley Maranellossa neuvotellen. Ja nyt muutettaviä sääntöjä taannehtivastikin tulkiten. Siis sääntöjä muutetaan ja ne ulotetaan taannehtivaksi. Kun eivät nyt Sennalta veisi voittoja.
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
ml:
Tosi kilpailija osaa taistella tilanteen vaatimalla tavalla. Tallin tuki on myös tärkeää, kun kuski ei ole iskuetäisyydellä kärkitaistelussa.

Tää kyllä osu kuvineen napakymppiin!!! Siitä kyllä muistuu mieleen miten rehellinen kilpailija mihkaali on/oli!!!?
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Maranelloman:
Täällä on hillitön Ferrarin vastainen lynkkausmieliala päällä, vaikka 99% kirjoittajista kannattaa Kimiä/McLarenia, jonka suorituskykyyn koko rengasjupakka ei vaikuta sitä eikä tätä. Ferrari kaivoi esiin epäkohdan, jonka mikä tahansa muukin talli olisi kaivanut vastaavassa tilanteessa. Ja ratkaisut seuraamuksista tekee FIA, ei Ferrari.
Kysymys ei olekaan siitä kuka hyötyy ja kuka kärsii vaan periaatteesta ja siitä, että tämäkin sotku oltaisiin aivan hyvin voitu välttää mutta kun FIA on FIA pitää mennä vaikeimman kautta. Lisäksi nythän panokset ovat kasvaneet, kun Ferrari puhuu jo aikaisempien kilpailujen tuloksista protestoinnista.

Tätä kautta Ferrari nousee väistämättä toiseksi vastapuoleksi Micheliniä vastaan. Korostetusti vielä väittämällä kaikkien Michelin tallien noin ylipäänsä tietoisesti rikkoneen sääntöjä ja menettäneet "oikeutensa" mestaruuteen. Brawn esittää Ferrarin olevan oikeuden ja totuuden puolustaja, joka on ottanut asiakseen varmistaa etteivät petkuttajat voita mestaruutta - kaikin käytettävissä olevin keinoin.

Voisin esimerkiksi olla ihan tyytyväinen Jordanin tai Minardin pisteistä, jotka ne seuraavissa kilpailuissa saisivat Michelin rintaman hajoamisen vuoksi. Tosiasia kuitenkin on, että Michelinin renkaat ovat kaikkille Michelin talleille selvästi paremmat, kuin mitä Bridgestone antaa omille merkityksettömiksi katsomille asiakkailleen.

Ferrarin filosofialla ei voitaisi ollakaan minkään muun kuin Bridgestonen asiakas, joka on valmis keskittämään kaiken yhden tallin testaustyön varaan. Jos muut Bridgestone tallit olisivat voineet asiaan vaikuttaa olisi Bridgestonella ollut Michelinin tasoa vastaava rengas jo reilusti ennen kauden puolta väliä. Mitään koko kautta mustaavaa farssia ei olisi edes olemassa.

Hankalapa tässä asetelmassa on mitenkään asettua mihinkään keskiviivalle. Hankala on arvostaa yhden tallin ympärille keskittyvää rengasvalmistajaa ja täysin mahdotonta on olla huomaamatta että suurin älämölön pitäjä viivan toisella puolella on Ferrari. Hankala on myöskään luottaa Mosleyn ja Bernien toimintaan. Mikäli nämä kaksi herraa - toimisivat/olisivat toimineet - ehdottoman tasapuolisesti, ei Ferrariin kohdistuisi puoliksikaan niin suurta antipatiaa, kuin nyt.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
FO110K:

"Each front dry-weather tyre, when new, must incorporate 4 grooves which are:"

"FURTHERMORE, the tread width of the front tyres must not exceed 270mm."

"The measurements referred to in c) and d) above will be taken when the tyre is fitted to a wheel and inflated to 1.4 bar."

Eli suomeksi samat:
"jokaisen etu kuivankelin renkaassa täytyy olla (uutena) 4 uraa"

"Lisäksi, eturenkaiden kulutuspinta ei saa ylittää 270mm leveyttä"

"Mitat joihin viitataan c) ja d) osassa mitataan kun rengas asennetaan vanteelle ja täytetään 1.4bar:iin"

miten tuon voi ymmärtää väärin ettei sitä oteta uudesta kumista?!?!

uon ylläolevan asian takia FIA:n oli pakko tehdä sääntömuutos joka mahdollistaa mittauksen kisan jälkeen....
Sanottaoon heti alkuun, etten en ole mikään englanninkielen rohvessori, mutta mielestäni jotenkin kieltä ja etenkin sen kielioppisääntöjä ymmärrän. Tuo "The measurements referred to in c) and d) above will be taken when the tyre is fitted to a wheel and inflated to 1.4 bar." on kuitenkin suomennettavissa kahdella tavalla, käsittääkseni. Eli joko "bla bla kun rengas on asennettuna vanteelle ja paineistettuna 1.4 bariin" jolloin ajasta ei puhuta mitään, eli tuo olisi vain tarkennus sille, millaisissa olosuhteissa mittaukset tulee tehdä. Tai vaihtoehtoisesti "bla bla kun rengas asennetaan vanteelle ja paineistetaan 1.4 bariin" jolloin tuo kohta määrittelee myös ajankohdan.

Ja kuten sanottua kaikki hyöty yritetään saada irti, joten tuon kaksoismerkityksen on joku Misukalla huomannut (sillä eihän tuo merkitys muutu "ranskannettaessakaan" :D ). Kun vielä FIA ei ole missään määritellyt, mitä se oikeastaan tarkoittaa tuolla pykälällään niin aivan normaalia toimintaa tuo on ollut. Sääntöjen hengen vastaista kyllä, mutta huipulla on pakko etsiä ne porsaanreiät.

Nyt kun Michelin on kerran saanut uudet renkaat kehiin niin FIA voi täsmentää, mitä se on säännöllä tarkoittanut ja vaikka antaa Michelinille varoituksen, kun eivät kysyneet FIAlta heti. Mutta kauden aiempiin pisteisiin ei voida kajota ilman sääntö_muutoksia_, joten pelataan homma loppuun tiukkana ja mielenkiintoisena... varsinkin kun 4everkin olisi siihen tyytyväinen.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
on se on totta että sen voi lukea eri tavalla, mutta jos siinä puhuttaisiin siitä hetkestä kun ollaan kisan jälkimainingeissa, niin tuskin tarvittaisiin sanoja "fitted to a wheel" sillä autossahan ne kiinni on ja paineistettu kun ne menee FIA:n tekniseen tarkastukseen...

siks toisekseen kun siinä lukee "when tyre is fitted to a wheel niin yleensä se tarkoittaa asennusvaihetta... jos taas puhuttaisiin yleisesti mittus puolesta niin lauseen voisi kuvitellaolevan muodossa "the tyre must be fitted to a wheel and been inflated to 1.4bar" -> renkaan täytyy olla asennettuna vanteelle ja täytetty blabla

edit: ja perustan oman mielipiteeni lauseen alkuun: "the measurements will be taken when the tyre is fitted...."
-> mittaukset tehdään kun rengas on asennettu blabla... mun mielestä siinä puhutaan ajankohdasta, eikö vain?
Ja niiku aiemmin oon todennu, ei niitä renkaita kokoajan hyppyytellä vanteelle ja pois siellä, kyl ne kerran vaan nakataan vanteelle ja sit otetaan pois vasta kun se kumi on finito... (puhdistavatkin ne kumit tasapainotuskoneessa, jolloinka ne ovat vanteella...

<small>[ 04-09-2003, 23:24: Message edited by: FO110K ]</small>
 

Maranelloman

Well-known member
Liittynyt
3.9.2000
Viestit
332
AMS82:
Maranelloman:
Täällä on hillitön Ferrarin vastainen lynkkausmieliala päällä, vaikka 99% kirjoittajista kannattaa Kimiä/McLarenia, jonka suorituskykyyn koko rengasjupakka ei vaikuta sitä eikä tätä. Ferrari kaivoi esiin epäkohdan, jonka mikä tahansa muukin talli olisi kaivanut vastaavassa tilanteessa. Ja ratkaisut seuraamuksista tekee FIA, ei Ferrari.
Kysymys ei olekaan siitä kuka hyötyy ja kuka kärsii vaan periaatteesta ja siitä, että tämäkin sotku oltaisiin aivan hyvin voitu välttää mutta kun FIA on FIA pitää mennä vaikeimman kautta. Lisäksi nythän panokset ovat kasvaneet, kun Ferrari puhuu jo aikaisempien kilpailujen tuloksista protestoinnista.

Tätä kautta Ferrari nousee väistämättä toiseksi vastapuoleksi Micheliniä vastaan. Korostetusti vielä väittämällä kaikkien Michelin tallien noin ylipäänsä tietoisesti rikkoneen sääntöjä ja menettäneet "oikeutensa" mestaruuteen. Brawn esittää Ferrarin olevan oikeuden ja totuuden puolustaja, joka on ottanut asiakseen varmistaa etteivät petkuttajat voita mestaruutta - kaikin käytettävissä olevin keinoin.

Voisin esimerkiksi olla ihan tyytyväinen Jordanin tai Minardin pisteistä, jotka ne seuraavissa kilpailuissa saisivat Michelin rintaman hajoamisen vuoksi. Tosiasia kuitenkin on, että Michelinin renkaat ovat kaikkille Michelin talleille selvästi paremmat, kuin mitä Bridgestone antaa omille merkityksettömiksi katsomille asiakkailleen.

Ferrarin filosofialla ei voitaisi ollakaan minkään muun kuin Bridgestonen asiakas, joka on valmis keskittämään kaiken yhden tallin testaustyön varaan. Jos muut Bridgestone tallit olisivat voineet asiaan vaikuttaa olisi Bridgestonella ollut Michelinin tasoa vastaava rengas jo reilusti ennen kauden puolta väliä. Mitään koko kautta mustaavaa farssia ei olisi edes olemassa.

Hankalapa tässä asetelmassa on mitenkään asettua mihinkään keskiviivalle. Hankala on arvostaa yhden tallin ympärille keskittyvää rengasvalmistajaa ja täysin mahdotonta on olla huomaamatta että suurin älämölön pitäjä viivan toisella puolella on Ferrari. Hankala on myöskään luottaa Mosleyn ja Bernien toimintaan. Mikäli nämä kaksi herraa - toimisivat/olisivat toimineet - ehdottoman tasapuolisesti, ei Ferrariin kohdistuisi puoliksikaan niin suurta antipatiaa, kuin nyt.
Olen täysin samaa mieltä siitä, että Ferrari on tehnyt virheen sanellessaan yksin BS:n rengaskehityksen suunnan.

Ja toisaalta en myöskään allekirjoita Ferrarin uhkailuja jo ajettujen kisojen tulosten mitätöinnistä. Ne tulee jättää rauhaan ja keskittyä tähän päivään. Siitä toki olen Ferrarin ja Brawnin kanssa täysin samaa mieltä, että nyt kun merkittävä epäkohta on huomattu, siihen tulee välittömästi puuttua.

Suuresti ihmettelen myöskin sitä, että esim. joku VM:ssä kirjoittava Piola ei ole noteerannut kyseistä seikkaa. Kaveri konttaa varikolla milloin minkäkin auton alla ja piirtelee kuvia diffuusoreista sun muista. Sitten hän ei kuitenkaan huomaa yksityiskohtaa, joka periaatteessa näkyy kilometrin päähän. Varsinkin, kun mm. Williamsin vauhdin salaisuutta on lähes joka paikassa ihmetelty.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Maranelloman:
Olen täysin samaa mieltä siitä, että Ferrari on tehnyt virheen sanellessaan yksin BSn rengaskehityksen suunnan.[/QB]
Juu, samaa mieltä...

Ja toisaalta en myöskään allekirjoita Ferrarin uhkailuja jo ajettujen kisojen tulosten mitätöinnistä. Ne tulee jättää rauhaan ja keskittyä tähän päivään. Siitä toki olen Ferrarin ja Brawnin kanssa täysin samaa mieltä, että nyt kun merkittävä epäkohta on huomattu, siihen tulee välittömästi puuttua.[/QB]
no näinhän on tehty, FIA on ilmoittanut tarkastavansa renkaat nyt myös kisan jälkeen. (saas nähä millasia tuloksia saavat niistä kumimöykyistä :D )

Suuresti ihmettelen myöskin sitä, että esim. joku VM:ssä kirjoittava Piola ei ole noteerannut kyseistä seikkaa. Kaveri konttaa varikolla milloin minkäkin auton alla ja piirtelee kuvia diffuusoreista sun muista. Sitten hän ei kuitenkaan huomaa yksityiskohtaa, joka periaatteessa näkyy kilometrin päähän. Varsinkin, kun mm. Williamsin vauhdin salaisuutta on lähes joka paikassa ihmetelty.[/QB]
en samaa mieltä... jos rengas on kisan alussa 270mm kosketuspinnaltaan leveä, a kisan jälkeen 289mm niin saa olla aika harjaantunut silmä joka sen huomaa... Toisaalta Piola on guru, mutta harvemminpa tuollaisia muutoksia renkaissa on että muuttuisivat kisan aikana... (en siis usko sen edes miettineen moista mahdollisuutta wink )
tekniset muutokset on tietty GP:n helppo tarkistaa kuvista ja jopa omista piirroksistaan nopsaan että onko erilainen vai ei...
 

Maranelloman

Well-known member
Liittynyt
3.9.2000
Viestit
332
En oikeastaan tarkoittanutkaan Piolan tapauksessa suoraan näitä lisääntyneitä millejä vaan ideaa, johon Misukan renkaan rakenne pohjaa.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Tuskin mikään rengas täyttää noita speksejä kilpailun jälkeen. Tällä tarkoitan urien mittoja. Miksi sitten leveyden pitäisi?
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Jos misukan leveyteen vaikuttavat kuidut ovat venyneet ja sallineet renkaan leviämisen, on oikein, että se estetään. Se olisi selvästi sääntöjä vastaan.

Jos leviäminen on aiheutunut kulumisesta, ei siinä ole ollut mitään väärää.
 

JariF1

Well-known member
Liittynyt
11.12.2002
Viestit
183
Sijainti
Tukholma
Michelin haastaa Brawnin?
Michelin hits back at Brawn and Ferrari
4-09-2003


Michelin has sent the following letter to Italian nespaper Gazzetta dello Sport in response to the article it published on Wednesday.
For the Attention of the Editor, Gazzetta dello Sport

Following the publication of an article implicating Michelin in your September 3, 2003 edition, the Management of Michelin would like to bring to your attention the following points:

1. Since the San Marino F1 Grand Prix, 2001, the FIA has always authorised all our front tyres whose "tread width must not exceed 270mm". This measurement has been taken by the FIA on new tyres, as stated in the FIA Sporting Regulations article 77)C.

2. The day after the Hungarian Grand Prix 2003, the FIA unilaterally changed the interpretation of its regulation by stating that the front tyre tread width must now be measured before and after use. Michelin is ready to try to conform to this new interpretation of the regulation, but continues to feel that it is necessary to have more time. The time-scale given, the next Monza Grand Prix, being much too short.

3. By making Ross Brawn's mistaken declaration the title of your article, you are misleading your readers and it is not for Ross Brawn to decide the legality of Michelin's tyres. We therefore request that you rectify this information, remembering that Ross Brawn's grievances are highly prejudicial to Michelin.

4. Michelin is saddened to see the great house of Ferrari involved in such false accusations. Michelin would like to remind you that it won its first F1 Grand Prix in 1978 in Rio and its first world title in 1979, both with the Ferrari team, a team for which Michelin has always had the greatest respect.

5. Michelin of course reserves the right to take legal action following the slanderous remarks of the Ferrari team-member.

Clermont-Ferrand
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
FO110K:
on se on totta että sen voi lukea eri tavalla, mutta jos siinä puhuttaisiin siitä hetkestä kun ollaan kisan jälkimainingeissa, niin tuskin tarvittaisiin sanoja "fitted to a wheel" sillä autossahan ne kiinni on ja paineistettu kun ne menee FIA:n tekniseen tarkastukseen...

siks toisekseen kun siinä lukee "when tyre is fitted to a wheel niin yleensä se tarkoittaa asennusvaihetta... jos taas puhuttaisiin yleisesti mittus puolesta niin lauseen voisi kuvitellaolevan muodossa "the tyre must be fitted to a wheel and been inflated to 1.4bar" -> renkaan täytyy olla asennettuna vanteelle ja täytetty blabla

edit: ja perustan oman mielipiteeni lauseen alkuun: "the measurements will be taken when the tyre is fitted...."
-> mittaukset tehdään kun rengas on asennettu blabla... mun mielestä siinä puhutaan ajankohdasta, eikö vain?
Ja niiku aiemmin oon todennu, ei niitä renkaita kokoajan hyppyytellä vanteelle ja pois siellä, kyl ne kerran vaan nakataan vanteelle ja sit otetaan pois vasta kun se kumi on finito... (puhdistavatkin ne kumit tasapainotuskoneessa, jolloinka ne ovat vanteella...
Joo, noin mäkin sen aluksi tulkitsin, mutta ajattelin vain huomauttaa, että tuo kohta ei (sekään...) anna yksiselitteistä määräystä mittauksen ajankohdasta, vaikka joku niin väittikin. Eli FIAn ei tarvitse muuttaa sääntöä... sanovat vaan että "Me tarkoitettiin että renkaan vaan pitää olla vanteella ja em. paineella"... ja kisan jälkeenhän se rengas on vielä vanteella, jos ei sitten tee kuten mm. Kimillä Kanadassa eli ota ritolat :D

Tässä saattaa olla yksi syy, miksi FIA tekee säännöistään tuommoisia tulkinnanvaraisia; ei tarvitse muuttaa sääntöä, jos tulee tiukka paikka. Kerrotaan vain mitä sillä alunperin on tarkoitettu.

HYVÄ FIA!!! :mad: yuck
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4642
Sijainti
Kokkola
Itsellänikin muuten tuli mieleen että mistä lähtien kuvista voi päätellä että renkaat ovat sen ja sen verran liika leveitä. Kuvistahan sitä on mahdotonta arvioida! Ferraria vaan siis hermostuttaa kun ei hallitakaan enää kisoja niin suvereenisti kuin viime vuonna...... Se on heti väärin jos ei voiteta vähintään kymmentä kisaa vuodessa. Ferrarihan esimerkiksi toi Argentiinaan 1998 melkein 3 senttiä leveämmät eturenkaat, MIKSEI NIISTÄ SITTEN MITÄÄN PUHUTTU. Vastaus: Huomaa MIKÄ talli ne renkaat autoihinsa sai.

<small>[ 05-09-2003, 08:46: Message edited by: Teemu Puumala ]</small>
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Ei kuvista voi mitään mittoja päätellä, ellei ole todella hyvä vertailukohde. Eli periaatteessa sulla pitäis olla mittanauha renkaan päällä CSI tyyliin. Ja tuo "mittanauha" taasen pitäisi olla erittäin tarkasti tarkastettu -kalibroitu.

Nuo Ferrarin aikoinaan radoille tuomat renkaat varmaan on kuitenkin olleet reippaasti sääntöjen rajoissa. Renkaat kuitenkin ovat erittäin pahat (pahimmat, mitä formuloihin tulee) aerodynamiikan sotkijat, eikä nopeille radoille haluta turhan leveitä renkaita kun taasen hitailla radoille ei oo niin haittaa + pitoetu. Aikoinaan John Barnard vaati Benettonilla ollessaan Pirelliä toimittamaan "huomattavasti" kapeammat eturenkaat, jotta saisivat etua Goodyear-talleihin suorilla.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Argentiinahan oli erittäin hidas rata jossa käytettiin täyttä -ja vähän ylikin- siipilastia.
 
Ylös