AMS82:
Maranelloman:
Täällä on hillitön Ferrarin vastainen lynkkausmieliala päällä, vaikka 99% kirjoittajista kannattaa Kimiä/McLarenia, jonka suorituskykyyn koko rengasjupakka ei vaikuta sitä eikä tätä. Ferrari kaivoi esiin epäkohdan, jonka mikä tahansa muukin talli olisi kaivanut vastaavassa tilanteessa. Ja ratkaisut seuraamuksista tekee FIA, ei Ferrari.
Kysymys ei olekaan siitä kuka hyötyy ja kuka kärsii vaan periaatteesta ja siitä, että tämäkin sotku oltaisiin aivan hyvin voitu välttää mutta kun FIA on FIA pitää mennä vaikeimman kautta. Lisäksi nythän panokset ovat kasvaneet, kun Ferrari puhuu jo aikaisempien kilpailujen tuloksista protestoinnista.
Tätä kautta Ferrari nousee väistämättä toiseksi vastapuoleksi Micheliniä vastaan. Korostetusti vielä väittämällä kaikkien Michelin tallien noin ylipäänsä tietoisesti rikkoneen sääntöjä ja menettäneet "oikeutensa" mestaruuteen. Brawn esittää Ferrarin olevan oikeuden ja totuuden puolustaja, joka on ottanut asiakseen varmistaa etteivät petkuttajat voita mestaruutta - kaikin käytettävissä olevin keinoin.
Voisin esimerkiksi olla ihan tyytyväinen Jordanin tai Minardin pisteistä, jotka ne seuraavissa kilpailuissa saisivat Michelin rintaman hajoamisen vuoksi. Tosiasia kuitenkin on, että Michelinin renkaat ovat kaikkille Michelin talleille selvästi paremmat, kuin mitä Bridgestone antaa omille merkityksettömiksi katsomille asiakkailleen.
Ferrarin filosofialla ei voitaisi ollakaan minkään muun kuin Bridgestonen asiakas, joka on valmis keskittämään kaiken yhden tallin testaustyön varaan. Jos muut Bridgestone tallit olisivat voineet asiaan vaikuttaa olisi Bridgestonella ollut Michelinin tasoa vastaava rengas jo reilusti ennen kauden puolta väliä. Mitään koko kautta mustaavaa farssia ei olisi edes olemassa.
Hankalapa tässä asetelmassa on mitenkään asettua mihinkään keskiviivalle. Hankala on arvostaa yhden tallin ympärille keskittyvää rengasvalmistajaa ja täysin mahdotonta on olla huomaamatta että suurin älämölön pitäjä viivan toisella puolella on Ferrari. Hankala on myöskään luottaa Mosleyn ja Bernien toimintaan. Mikäli nämä kaksi herraa - toimisivat/olisivat toimineet - ehdottoman tasapuolisesti, ei Ferrariin kohdistuisi puoliksikaan niin suurta antipatiaa, kuin nyt.