Misa1 sanoi:
Mitä tulee Schumiin ja Ruubeniin, niin oli tuo nyt viime kisassakin aika omituista et Ruben ajaa kahdella stopilla ja Schumi kolmella! Mikä sen pointtina oli, mitä järkee siinä oli?
Ja JJ:n mielestä se oli hieno veto Ferrarilta! Haloo, mitä hienoo siinä on että toinen antaa tasoitusta jo aika ajaan niin paljon ettei kisassa pysty sitten haastamaan!?
Itse olen kyllä sikäli samaa mieltä JJ:n kanssa, että taktiikka antoi Rubensille jopa mahdollisuudet taistella voitosta, keskimmäinen stintti vain oli liian hidas. Itse kun tuota pähkäilin niin kyse voi hyvin olla siitä, että Bridgestonejen on huomattu perjantaina kestävän hyvin pitempiäkin rupeamia, tätä tukisi myös Sauberin valitsema ja hyvin onnistunut taktiikka. Koska Schumi oli jo valmiiksi askeleen edellä muita, ei muista poikkeavaan taktiikkaan ollut tarvetta siirtyä ja ottaa siinä pientä riskiä. Rubens taas on ollut välillä vaikeuksissa Michelin-tallien kanssa, joten taktiikkaanvaihtoon oli perusteet. Lisäksi autojen ollessa eri taktiikoilla talli on todennäköisesti edelleen mukana vaikka jotain erikoista (pipomies?) kisan aikana tapahtuisikin.
--
Rubensin hitaudessa Schumiin nähden väittäisin etupäässä olevan kyse siitä, minkä oldezkin jo esille toi, eli kaksikon varsin radikaalisti toisistaan poikkeavista ajotyyleistä.
Rubens jarruttaa edelleen oikealla jalalla, ainoana nykykuskeista muuten. Lisäksi hänen ajotyylinsä on Schumiin verrattuna "vanhanaikainen", eli brassi jarruttaa mutkaan ajoissa ja pyrkii ajamaan sen puhtaasti läpi mahdollisimman suurella nopeudella. Lisäksi Barrichello kuuluu haluavan autoltaan varsin hyvää balanssia, varsinkin takapään ollessa levoton on Rubens usein hukassa. Tämä sitten näkyy oldezinkin esiin tuomina tallikaverista poikkeavina säätö- ja osavalintoina, viimeksi Bahrainissa Barrichello valitsi Carbon Industriesin jarrulevyt tallin normaalisti käyttämien Brembojen sijaan.
Schumin ajotyyli on sikäli erilainen, että mutkaan jarrutetaan varsin myöhään, käännös pyritään suorittamaan nopeasti ja kiihdytys ulos aikaisessa vaiheessa. Lisäksi vasemman jalan jarruttajana Michael kykenee sitomaan autoa jarrutuksissa, eikä levoton auto siten muodosta niin suurta ongelmaa. Schumacherin ajotyyli on jo "keskiverrosta" F1-kuskistakin sikäli poikkeava, että järjestään kaikki tallitoverit ja Schumin '95 autoa jälkikäteen testänneet Berger ja Alesikin ovat todenneet Schumin auton olevan todella paljon omista mieltymyksistään poikkeava. Rubens on oikealla jarruttavana todennäköisesti vielä kauempana Schumin näkemyksistä.
Kun autoa sitten lähdetään kehittämään on suurin painoarvo tietenkin Schumin puheilla, eikä tietty levottomuus haittaa vaan saattaa tehdä autosta Michaelin käsissä jopa nopeamman. Kun tehdään valintoja, mihin suuntaan autoa lähdetään kehittämään, voidaan kehityksessä lähteä varsin paljonkin Rubensin toiveista eriävään suuntaan. Asiaa ei ainakaan auta se, että varsinkin alkukaudesta kun suurimmat päätökset tehdään, on Ferrarin kakkoskuskilla ollut aina selkeästi vähemmän testiaikaa kuin Schumilla. Tosin mielestäni tällaisessa tilanteessa toisen kuskin mieltymyksiin perustaminen on aivan perusteltua.