Rubensin auto

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Ei täällä kukaan kenenkään kimpussa ole :nope:
On hyvä taito pystyä hylätä toikit, jotka omasta mielestä ovat järjettömiä. Antaa niiden keskustella siellä, jotka kokevat sen asiaksi, ja ne jotka vittuuntuvat, pysyvät poissa. Simple. :ahem:
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Mutta ehkä siellä Rubensin autossa kuitenkin oli jotain Schumin asentamia hidasteitakin. Ihan vaan ettei se missään nimessä ja aivan varmasti olisi Schumin kärryä nopeammin kulkenut..

Hassua muuten, että taisi tässäkin topikissa olla mainintaa siitä kuinka joku Coulthardin kisainsinööri yletessään alkoi kehittää Mäkkäriä enemmän skotin ajotyyliin sopivaksi. Tuolloinhan Mika "romahti".

Jotta tällä DC:n inssillä olisi ollut tarvetta moista tehdä, on auton täytynyt olla erittäin sopimaton DC:lle ennen tätä kehitystyötä.. Ei kuulosta siltä että Mäkkäri sittenkään niin kovin reilusti autonsa rakentaisi, vaiko? :D

Itse olen toki tätä ajatustapaa (auton rakentamisesta ennakolta kuskille sopivaksi) jo vastustanut, mutta esitänkin tämän asian mietittäväksi niille jotka kokevat Ferrarin tekevän aina pahojaan.

Oli miten oli, pitkään ei taidettu Mäkkäriä DC:n mieleiseksi kehittää, ja se on jo aika selkeä merkki siitä että Mäkkärikin kuskejansa priorisoi :)
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Mistähän tuokin Mika ajoi usein DC:n säädöillä juttu on peräisin? Täysin tuulesta temmattu tarina!

Mitä tulee Schumiin ja Ruubeniin, niin oli tuo nyt viime kisassakin aika omituista et Ruben ajaa kahdella stopilla ja Schumi kolmella! Mikä sen pointtina oli, mitä järkee siinä oli?

Ja JJ:n mielestä se oli hieno veto Ferrarilta! Haloo, mitä hienoo siinä on että toinen antaa tasoitusta jo aika ajaan niin paljon ettei kisassa pysty sitten haastamaan!?
 

MaxiV

Well-known member
Liittynyt
17.5.2000
Viestit
1330
Sijainti
Bemskin ratavarikko
Ferrari pyrkii voittamaan tallimestaruuden ja kuljettajien mestaruuden. Eli rakentamaan kaksi mahdollisimman hyvää autoa. Kahdesta autosta toinen kuitenkin on aina karvan verran parempi. Schumi on luonut itselleen aseman, jossa hän saa sen karvan verran paremman auton - joka lisäksi on rakennettu enemmän hänen ajotyyliinsä sopivaksi. Niinpä MS on aina hiukan etulyöntiasemassa tallitoveriinsa nähden ja kuljettajista se joka todennäköisemmin on korkeammalla tulosliuskoissa. Ainakin jos vielä otetaan huomioon hänen paremmuutensa tallitoveriin nähden.

Sen lisäksi että Ferrari on rakennettu Miihkalin ajotyyliin sopivaksi ( sitä eivät kai edes punaisin silmin katsojat kiistä ), täytyy muistaa myös että Rubens on päässyt ajamaan huomattavasti vähemmän testejä uudella Ferrarilla kuin Miihkali - nekin vähät testit on useimmiten kelit pilanneet ja niinpä oikeiden säätöjen löytäminen on entistä hankalampaa.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Misalle:

Ehkäpä JJ oletti, että Rubens pikemminkin hyötyi kyseisestä taktiikasta kuin kärsi. Fisichella tuli hyvin kahdella pysähdyksellä, joten se ei ollut yhtään huono strategia.

Maxi:

Mielestäni oletus autojen Schumia varten rakentamisesta ei ole kovin hyvä argumentti seuraavista syistä:

1) Autoa suunniteltaessa pyritään maksimoimaan nopeus ja lienee pitkälti sattumankauppaa minkälaisia erityisominaisuuksia sille sattuu. Välillä autoista tulee voimakkaasti yliohjaavia, välillä aliaohjaavia. Tietysti auton hienosäädössä ja jatkokehitystyössä voidaan yrittää korjata näitä ominaisuuksia. Joka tapauksessa talli ei voi ajatella: "Tällä kertaa emme tee erinomaista autoa samalla tavalla käyttäytyväksi kuin vuonna 2002, jolloin se sopi täydellisesti Rubensin ajotyylille".

2) Schumi on varmasti joutunut ajamaan vuosikymmenien varrella hyvin erilaisilla autoilla ja on ollut aina suunnilleen yhtä ylivoimainen suhteessa tallikaveriinsa. Viime vuosien Ferrarit ovat olleet neutraaleja ja/tai hieman aliohjaavia. Ferrarin ensivuosina taas Schumi teki hirveää jälkeä voimakkaasti yliohjaavalla autolla.

3) Eriasteisten sadekelien muuttuviin olosuhteisiin ei voida suunnitella spesifisti Schumille sopivaa autoa ja näissä oloissa Schumi on pikemminkin ottanut lisää eroa tallikavereihinsa (oli sitten kyseessä slickseillä ajo tai pieni tai iso sadekeli siihen varatuilla kumeilla).
 
Viimeksi muokattu:

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2509
Miksei tällaista keskustelua ole koskaan käyty Kimin ja Davidin välillä, kovin suuri ero kun noillakin tuntuu olevan autojensa nopeudessa. (älkää nyt tähän vetäkö että David oli Kimiä edellä viimekisassa). Kimi ilmeisesti on vaan niin paljon Davidia parempi kuski? Schumi taas ei millään voi olla Rubenia nopeampi rehellisin keinoin? Ei mitenkään olisi mahdollista?
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Selittäkääpäs te objektiiviset Ferrari-fanit, miksi luotettavuusongelmia sattuu vain Rubensille? Schumi on keskeyttänyt viimeksi Saksassa '01 tekniikan pettämiseen (mikä on toki huikea saavutus Ferrarin puolelta). Kävinpä F1-Ruudun sivuilta hakemassa tilastoja Rubensin keskeytyksistä ja onhan noita keskeytyksiä Rubensille tullut, joskaan ei hänenkään auto epäluotettavana voi pitää.

Rubens Barrichello BRA Ferrari B 71 moottori Yhdysvallat '01
Rubens Barrichello BRA Ferrari B 39 moottori Malesia '02
Rubens Barrichello BRA Ferrari B 16 hydrauliikka Brasilia '02
Rubens Barrichello BRA Ferrari B 0 vaihteet Espanja '02
Rubens Barrichello BRA Ferrari B 0 sytytys Ranska '02
Rubens Barrichello BRA Ferrari B 46 polttoaineen syöttö Brasilia '03
Rubens Barrichello BRA Ferrari B 19 ripustukset Unkari '03

Viimeinen keskeytys tosin taisi johtua siitä kun Rubens ylitti kanttarin hieman liian rajust. Schumi on kyllä tunnetusti onnekas, mutta voiko tämä Rubensin epäonni olla täysin pelkkää sattumaa? Varsinkin kun Irvinenkin auto oli paljon epäluotettavampi kuin Schumin vuosina '96-'99.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
No selitäppä sinä Mäkki Mies miksi Räikkösellä on ollut enemän murheita tänävuonna kuin cuutiolla.

Viimevuonna esim. unkarissa rubens rikkoi itse autonsa.
 

MaxiV

Well-known member
Liittynyt
17.5.2000
Viestit
1330
Sijainti
Bemskin ratavarikko
Valde:

1-2. "Autoa suunniteltaessa pyritään maksimoimaan nopeus ja lienee pitkälti sattumankauppaa minkälaisia erityisominaisuuksia sille sattuu."

Kyllä ne autot mallinnetaan ja käyttäytyminen simuloidaan niin uskomattoman tarkasti, ettei sieltä yllätyksiä käytöksen suhteen juuri tule. Ja ne yllätykset mitkä tulee, pyritään korjaamaan sitten oikeassa autossa jatkuvalla kehitystyöllä.

Miihkalilla on ollut selkeä tallin sisäinen ykköskuskin asema jo Benettonin ajoista ja aivan varmasti autoja kehitetään enemmän hänen kuin tallitoverien toivomaan suuntaan.

Yliohjaava /aliohjaava auto on liian suppea käsite, kokonaisuutena ajatellen Ferrari ( aiemmin Benetton ) on kehittänyt autoaan sen paremman kuljettajan toiveiden mukaan, jotta mahdollisuus henkilökohtaiseen mestaruuteen tulisi maksimoitua. Samallahan siinä karttuu tallinkin pistetili. Schumi on ilmeisen hyvä auton kehittäjänä ( kuvailemaan auton käytöstä /ilmaisemaan toiveita, puutteita, tarpeita jne. ) ja jos auto saadaan kulkemaan hänen käsissään, niin ei se kovin huonosti kulje toisenlaisen ajotyylin omaavissa rukkasissakaan.

3. MS:n sadekelin taitoja ei käy kiistäminen.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Misa1 sanoi:
Mitä tulee Schumiin ja Ruubeniin, niin oli tuo nyt viime kisassakin aika omituista et Ruben ajaa kahdella stopilla ja Schumi kolmella! Mikä sen pointtina oli, mitä järkee siinä oli?

Ja JJ:n mielestä se oli hieno veto Ferrarilta! Haloo, mitä hienoo siinä on että toinen antaa tasoitusta jo aika ajaan niin paljon ettei kisassa pysty sitten haastamaan!?
Itse olen kyllä sikäli samaa mieltä JJ:n kanssa, että taktiikka antoi Rubensille jopa mahdollisuudet taistella voitosta, keskimmäinen stintti vain oli liian hidas. Itse kun tuota pähkäilin niin kyse voi hyvin olla siitä, että Bridgestonejen on huomattu perjantaina kestävän hyvin pitempiäkin rupeamia, tätä tukisi myös Sauberin valitsema ja hyvin onnistunut taktiikka. Koska Schumi oli jo valmiiksi askeleen edellä muita, ei muista poikkeavaan taktiikkaan ollut tarvetta siirtyä ja ottaa siinä pientä riskiä. Rubens taas on ollut välillä vaikeuksissa Michelin-tallien kanssa, joten taktiikkaanvaihtoon oli perusteet. Lisäksi autojen ollessa eri taktiikoilla talli on todennäköisesti edelleen mukana vaikka jotain erikoista (pipomies?) kisan aikana tapahtuisikin.

--

Rubensin hitaudessa Schumiin nähden väittäisin etupäässä olevan kyse siitä, minkä oldezkin jo esille toi, eli kaksikon varsin radikaalisti toisistaan poikkeavista ajotyyleistä.

Rubens jarruttaa edelleen oikealla jalalla, ainoana nykykuskeista muuten. Lisäksi hänen ajotyylinsä on Schumiin verrattuna "vanhanaikainen", eli brassi jarruttaa mutkaan ajoissa ja pyrkii ajamaan sen puhtaasti läpi mahdollisimman suurella nopeudella. Lisäksi Barrichello kuuluu haluavan autoltaan varsin hyvää balanssia, varsinkin takapään ollessa levoton on Rubens usein hukassa. Tämä sitten näkyy oldezinkin esiin tuomina tallikaverista poikkeavina säätö- ja osavalintoina, viimeksi Bahrainissa Barrichello valitsi Carbon Industriesin jarrulevyt tallin normaalisti käyttämien Brembojen sijaan.

Schumin ajotyyli on sikäli erilainen, että mutkaan jarrutetaan varsin myöhään, käännös pyritään suorittamaan nopeasti ja kiihdytys ulos aikaisessa vaiheessa. Lisäksi vasemman jalan jarruttajana Michael kykenee sitomaan autoa jarrutuksissa, eikä levoton auto siten muodosta niin suurta ongelmaa. Schumacherin ajotyyli on jo "keskiverrosta" F1-kuskistakin sikäli poikkeava, että järjestään kaikki tallitoverit ja Schumin '95 autoa jälkikäteen testänneet Berger ja Alesikin ovat todenneet Schumin auton olevan todella paljon omista mieltymyksistään poikkeava. Rubens on oikealla jarruttavana todennäköisesti vielä kauempana Schumin näkemyksistä.

Kun autoa sitten lähdetään kehittämään on suurin painoarvo tietenkin Schumin puheilla, eikä tietty levottomuus haittaa vaan saattaa tehdä autosta Michaelin käsissä jopa nopeamman. Kun tehdään valintoja, mihin suuntaan autoa lähdetään kehittämään, voidaan kehityksessä lähteä varsin paljonkin Rubensin toiveista eriävään suuntaan. Asiaa ei ainakaan auta se, että varsinkin alkukaudesta kun suurimmat päätökset tehdään, on Ferrarin kakkoskuskilla ollut aina selkeästi vähemmän testiaikaa kuin Schumilla. Tosin mielestäni tällaisessa tilanteessa toisen kuskin mieltymyksiin perustaminen on aivan perusteltua.
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
MaranelloRed sanoi:
No selitäppä sinä Mäkki Mies miksi Räikkösellä on ollut enemän murheita tänävuonna kuin cuutiolla.

Viimevuonna esim. unkarissa rubens rikkoi itse autonsa.
Helpompi uskoa huonoon mäihään, koska Cuutiolla oli viime vuonna enemmän teknisiä murheita. Schumilla taasen on aina ollut tallikaveria luotettavampi auto. Häkkisen aikoihinkin autojen luotettavuus tallikaverien kesken oli sattumanvaraisempaa, toki Häkkisen mestaruusvuosina tai ainakin '98 Häkän kärry oli Davidin vastaavaa luotettavampi.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Mä en usko siihen, että Ruubenin autoon laitettaisiin epäluotettavempia osia kuin Maikkelin. Miksi laitettaisiin. Tämähän tarkoittaisi sitä, että pitäisi kehittää kahdenlaiset osat. Vaikka Ruubenin autoon laitettaisiin sellaiset osat, jotka Maikkelilla oli käytössä jo vuotta aiemmin, kestäisivät nekin, eihän Maikkelilla ole auto hajonnut kohta kolmeen vuoteen. Mitä talli saavuttaisi sillä, että toisen auto hajoilee? Sitäkö, että tallikaveri ei voita Maikkelia? Noh jos tuo tallikaveri on yhtä hyvä kuin Maikkeli, paljon halvempi kuin Maikkeli, niin mitä Ferrari tekee Maikkelilla? Miks se on ykköskuski, jos tallissa on yhtä hyvä, mutta halvempi kuski? Jos Maikkeli on joskus jonkun tällasen ykköskuskisopparin saanut, niin miksi hän on sen alkujaan saanut? Siksikö ku hän vaati hemmetisti rahaa, vaikka ei muita parempi olekaan?
 

Mera

Tutkija
Liittynyt
15.10.2003
Viestit
589
Sijainti
Finland
Spam sanoi:
Mä en usko siihen, että Ruubenin autoon laitettaisiin epäluotettavempia osia kuin Maikkelin. Miksi laitettaisiin. Tämähän tarkoittaisi sitä, että pitäisi kehittää kahdenlaiset osat. Vaikka Ruubenin autoon laitettaisiin sellaiset osat, jotka Maikkelilla oli käytössä jo vuotta aiemmin, kestäisivät nekin, eihän Maikkelilla ole auto hajonnut kohta kolmeen vuoteen. Mitä talli saavuttaisi sillä, että toisen auto hajoilee? Sitäkö, että tallikaveri ei voita Maikkelia? Noh jos tuo tallikaveri on yhtä hyvä kuin Maikkeli, paljon halvempi kuin Maikkeli, niin mitä Ferrari tekee Maikkelilla? Miks se on ykköskuski, jos tallissa on yhtä hyvä, mutta halvempi kuski? Jos Maikkeli on joskus jonkun tällasen ykköskuskisopparin saanut, niin miksi hän on sen alkujaan saanut? Siksikö ku hän vaati hemmetisti rahaa, vaikka ei muita parempi olekaan?
Siinäpä purtavaa monelle taholle.:wink: ;)
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Bobakki sanoi:
Rubensin hitaudessa Schumiin nähden väittäisin etupäässä olevan kyse siitä, minkä oldezkin jo esille toi, eli kaksikon varsin radikaalisti toisistaan poikkeavista ajotyyleistä.

Rubens jarruttaa edelleen oikealla jalalla, ainoana nykykuskeista muuten. Lisäksi hänen ajotyylinsä on Schumiin verrattuna "vanhanaikainen", eli brassi jarruttaa mutkaan ajoissa ja pyrkii ajamaan sen puhtaasti läpi mahdollisimman suurella nopeudella. Lisäksi Barrichello kuuluu haluavan autoltaan varsin hyvää balanssia, varsinkin takapään ollessa levoton on Rubens usein hukassa. Tämä sitten näkyy oldezinkin esiin tuomina tallikaverista poikkeavina säätö- ja osavalintoina, viimeksi Bahrainissa Barrichello valitsi Carbon Industriesin jarrulevyt tallin normaalisti käyttämien Brembojen sijaan.

Schumin ajotyyli on sikäli erilainen, että mutkaan jarrutetaan varsin myöhään, käännös pyritään suorittamaan nopeasti ja kiihdytys ulos aikaisessa vaiheessa. Lisäksi vasemman jalan jarruttajana Michael kykenee sitomaan autoa jarrutuksissa, eikä levoton auto siten muodosta niin suurta ongelmaa. Schumacherin ajotyyli on jo "keskiverrosta" F1-kuskistakin sikäli poikkeava, että järjestään kaikki tallitoverit ja Schumin '95 autoa jälkikäteen testänneet Berger ja Alesikin ovat todenneet Schumin auton olevan todella paljon omista mieltymyksistään poikkeava. Rubens on oikealla jarruttavana todennäköisesti vielä kauempana Schumin näkemyksistä.

Kun autoa sitten lähdetään kehittämään on suurin painoarvo tietenkin Schumin puheilla, eikä tietty levottomuus haittaa vaan saattaa tehdä autosta Michaelin käsissä jopa nopeamman. Kun tehdään valintoja, mihin suuntaan autoa lähdetään kehittämään, voidaan kehityksessä lähteä varsin paljonkin Rubensin toiveista eriävään suuntaan. Asiaa ei ainakaan auta se, että varsinkin alkukaudesta kun suurimmat päätökset tehdään, on Ferrarin kakkoskuskilla ollut aina selkeästi vähemmän testiaikaa kuin Schumilla. Tosin mielestäni tällaisessa tilanteessa toisen kuskin mieltymyksiin perustaminen on aivan perusteltua.
Tänä vuonnahan Ferrarin moottorielektroniikkaan tuli uutena lisänä toi yli/aliohjauksen "automaattinen" korjaus. Tekniikka puolella siitä on ollut juttuakin. Ferraria ei käsittääkseni kovin helposti enään saa sivuluisuun, ja jos saakin niin tietokone pyrkii jakamaan tehoa renkaille, sekä säätämään renkaiden kulmia niin, että eteminen ei liian paljoa hidastu korjausliikkeen aikana. En tiedä onko siihen samaan kytketty elektroninen jarrukin jokaiselle renkaalle. (periaatteessa kaikki noi on kiellettyjä. mutta niinhän Rellun starttijärjestelmänkin tulisi olla..) Kun kattoo Ferraria radalla, ei voi kuin ihmetellä kuinka vaivattomasti mutkat menevät. Ja verrattuna muihin autoihin pääsevät he huomattavasti kovemmalla vauhdilla mutkista ulos.

Rubens ei ole suostunut vieläkään vaihtamaan ajotyyliään oikeanjalan jarrutuksesta, ja näin ollen häviää normaalia enemmän tallikaverilleen.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
MaxiV sanoi:
Valde: 1-2. "Autoa suunniteltaessa pyritään maksimoimaan nopeus ja lienee pitkälti sattumankauppaa minkälaisia erityisominaisuuksia sille sattuu."

Kyllä ne autot mallinnetaan ja käyttäytyminen simuloidaan niin uskomattoman tarkasti, ettei sieltä yllätyksiä käytöksen suhteen juuri tule. Ja ne yllätykset mitkä tulee, pyritään korjaamaan sitten oikeassa autossa jatkuvalla kehitystyöllä.
Empiirinen todellisuus vain näyttää toisenlaiselta: autoissa on usein aliohjaus-/yliohjausongelmia (nukyään kai enemmän mennään akselilla aliohjaus vs. neutraali). Ferrarin 2002 vuoden auto sopi Rubensin ajotyylille ja joidenkin mukaan kaikki toiset eivät niinkään hyvin. Ilmeisesti ero 2002 vuoden auton ja muiden autojen välillä oli sattumaa tai pitkälti satunnastekijöistä riippuvaista. Pelkästään se, että joku Ferrari on joskus Rubensin ajotyyliin sopinut, todistaa, ettei Schumin ja Rubensin eroa voi kovinkaan merkittävästi redusoida auton Schumia varten haettuihin ominaisuuksiin.

MaxiV sanoi:
Yliohjaava /aliohjaava auto on liian suppea käsite
Tarkoittaako tämä sitä, että voimme sanoa auton suunnittelun suosineen Schumin ajotyyliä oli auto sitten aliohjaava, neutraali tai yliohjaava?
-----------------------------

Spam heitti todella hyviä näkökohtia. Niitä on syytä miettiä kaikkien, jotka haluavat typistää Schumin suoritukset kokonaan ajotaidon ulkopuolelle.
------------------------------

Bobakki:

Kiitos selvityksestäsi. Kuljettajien ajotyylien tarkka hahmottaminen ja etenkin niistä johdetut nopeusarvot ovat aika vaativia tehtäviä. Voi olla, että olet paljonkin oikeassa. Kuitenkin syiden ja seurausten kimppu on niin monimutkainen, että varovaisuus taitaa olla paikallaan. Voisiko kirjoituksesi tiivistää seuraavasti: Schumin ajotyyli on nopea ja Rubensin ei-niin-nopea?
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Pete:

Viime vuoden keskeytyksistä myös polttoaineen loppuminen Brasiliassa taisi olla tosiasia; ei niinkään joku tekninen vika. Eli viime vuonna Rubens ei keskeyttänyt tekniseen vikaan kertaakaan.

Kun katsotaan edellisiä vuosia, niin kai sen voi sanoa, että Schumin uskomattoman pieni keskeytysprosentti johtuu siitä, että Schumin kanssa hommat tehdään jossain suhteessa hiuksenhienosti tarkemmin tai sitten Schumin kilpailuttamisessa strategia on ottaa kaikki varman päälle ja Rubensin kanssa riskinotto on ollut tavallisempaa, kun mahdollisuudet hyviin suorituksiin ovat vaatineet enemmän kierroksia koneesta tms.; siinä missä Schumilta on kärjessä ruuvattu kierroksia alemmas.

Luotettavuus ja nopeus ei ole välttämättä aina yksi yhteen. Nopeuden osalta eroa ei ainakaan ole paljoa. Ks. edellisistä teksteistä Irvinen suorituksista -99 tehdyt johtopäätökset.
 

Leeds

Well-known member
Liittynyt
26.9.2001
Viestit
671
Sijainti
Espoo
Valde sanoi:
Noista Ferrarin A ja B autoista on käyty aiemmin laajaa keskustelua ja olen kysynyt eikö vuonna -99, jolloin Schumi loukkaantui, olisi pitänyt Irvinen suorituksissa näkyä hyvin merkittävä parannus, kun hänestä tuli Ferrarin keulakuva ja hänen alleen olisi istutettu paras Ferrari? Eddien suoritukset pysyivät kuitenkin varsin samanlaisina ja loppukaudesta, kun Schumi tuli Eddien apukuskiksi, ero oli ihan entisenlainen ja Ferrarin huippunopeus löytyi kuin tyhjästä. Ero siis mitä ilmeisimmin oli miehissä. Uskottavaa vaihtoehtoista selitystä asialle ei ole tullut.
"Vaihtoehtoinen" selitys:

luuletteko te tosisiaan, että Eddielle annettiin yhtä hyvä bilikka kuin mitä Skumilla oli ollut?

Ei, ei ja ei.

Olisihan se ollut perin kummallista jos kakkoskuskin nopeus olisi noussut lähelle Skumia (ei sentään samalle tasolle, sillä sen verran oli poijilla taitoeroakin) tämän päästyä ykköseksi...

Ja pudonnut taas alemmas ykkösen palattua...

Miettikäähän sitä!

Eihän ne tyhmiä ole Ferrarilla, päinvastoin.

Ja pirun ovelia!

:)
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Valde sanoi:
Pete:

Viime vuoden keskeytyksistä myös polttoaineen loppuminen Brasiliassa taisi olla tosiasia; ei niinkään joku tekninen vika. Eli viime vuonna Rubens ei keskeyttänyt tekniseen vikaan kertaakaan.

Kun katsotaan edellisiä vuosia, niin kai sen voi sanoa, että Schumin uskomattoman pieni keskeytysprosentti johtuu siitä, että Schumin kanssa hommat tehdään jossain suhteessa hiuksenhienosti tarkemmin tai sitten Schumin kilpailuttamisessa strategia on ottaa kaikki varman päälle ja Rubensin kanssa riskinotto on ollut tavallisempaa, kun mahdollisuudet hyviin suorituksiin ovat vaatineet enemmän kierroksia koneesta tms.; siinä missä Schumilta on kärjessä ruuvattu kierroksia alemmas.
Joo, lienet oikeassa siitä seikasta, että Rubensin kanssa pelataan isommalla riskillä. Joskin 2002 kaudella tuota riskinottoa ei oikein ymmärrä, kun Ferrarit meni kilpailussa usein pitkästi toista sekuntia per kierros muita kärryjä nopeammin. Jokatapauksessa Ferrarilla homma lähtee siitä, että Michaelille pyritään pelaamaan voitto ja Rubensille mahdollisimman hyvä sija. Onhan se suurelle yleisölle sääli, ettei Rubensista ole pitkässä juoksussa Schumille vastusta, mutta niin kauan kun Rubensin panoksella pystytään ajamaan Ferrarille tallienvälinen mestaruus, ei Ferkulla ole tarvetta nopeampaan kakkoskuljettajaan.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Leeds sanoi:
"Vaihtoehtoinen" selitys:

luuletteko te tosisiaan, että Eddielle annettiin yhtä hyvä bilikka kuin mitä Skumilla oli ollut?

Ei, ei ja ei.

Olisihan se ollut perin kummallista jos kakkoskuskin nopeus olisi noussut lähelle Skumia (ei sentään samalle tasolle, sillä sen verran oli poijilla taitoeroakin) tämän päästyä ykköseksi...

Ja pudonnut taas alemmas ykkösen palattua...

Miettikäähän sitä!

Eihän ne tyhmiä ole Ferrarilla, päinvastoin.

Ja pirun ovelia!

:)
Mikäli oikein ymmärsin, niin tämä oli vitsi. :rolleyes: Ihan oikeasti, täällä on välillä sellaista juttua, mitä voisi luulla vitsiksi, mutta mikä on tarkoitettu täydeksi todeksi.
 
Ylös