Rubensin auto

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
MaranelloRed sanoi:
Hyvin päästelty Spam. Kerrassaan erinomaisesti.:thumbup:
jep samoilla linjoilla minäkin... korkeintaan rubensin autossa on joskus kokeiltu uusia osia kun Michaelin autossa on ns. pelattu varman päälle (mm. 2000 kun mm taisto oli kuumimmillaan).
Mutta tarkotuksella siellä varmastikaan ei huonompia osia ole...

Oman käsityksen mukaan Ruubenin alkukauden vaisuus tule siitä että RB ei vaan ole päässyt ajamaan tarpeeksi testiä 04 autolla, muistaakseni Rubens itsekin puhui siihen suuntaan että milloin on sade pilannut testit tjsp...
Kyl itse uskon et Barrichello nostaa suoritustasoaan kauden aikana, harmi vaan et MM taistoon tuolla ei juurikaan ole merkitystä...

Edit: sen verta mitä tulee vuosiin 96-97, niin uskon että Irvineä kyllä sorsittiin auton suhteen, luultavasti talli keskittyi vain ja ainoastaan Schumin autoon täysillä, miehet ajoivat kuin eri planeetalta kierroksia... sitten kun tallin suorituskyky alkoi olemaan lähellä kärkeä/kärjessä niin alettiin panostamaan enemmän myös kakkoskuskiin jotta pärjättäisiin myös tallien MM puolella (hyvänä osoituksena varsinkin 99 tallien MM, ja se että myös Salo pärjäsi kohtuu hyvin autoon kylmiltään hypätessään)
mut vaikea sanoa, tuo nyt vain on mun vaatimaton mielipide...
 
Viimeksi muokattu:

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Rubens ajoi Espanjassa paremmin kuin Michael, kun otetaan huomioon Rubensin bensamäärä, joka oli melkoinen. Michaelin olisi pitänyt pystyä vetämään suurempi keula, mutta...

...tästä päästäänkin taas 1A ja 1B kuskipolitiikkaan. Schumilla ei ollut mitään syytä vetää kaulaa, koska sehän tiedetään yleisesti, että Rubens saa voittaa Michaelin vasta sitten, kun mestaruus on varmistettu Michaelille. :thumbdown
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Rubenshan menetti pelin kun Schumi pääsi toisen stoppinsa jälkeen Rubensin eteen. Ero ei ollut tuhottoman suuri, mutta aivan riittävä. Ilmeisesti Rubensin ajat eivät noihin aikoihin dramaattisesti laskeneet koska täällä ei ole asiasta huomautettu. Itselläni ei ollut live-timing päällä niin en osaa sanoa.. Tippuivatko Rubensin ajat tuon jälkeen sitten?

Ilman noita tietoja on kovin paha mennä väittämään mitään "tietävänsä" asioista :) Ja Schumihan himmaili jo tuossa vaiheessa hiukan, ilmeisesti juuri tätä eroa kontrolloiden.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Missä vaiheessa Rubens ja Button muuten ajoivat nopeimmat kierroksensa? Buttonin nopein oli tosi lähellä Maikkelin nopeinta. Maikkeli ajoi nopeimpansa ensimmäisellä ehjällä kierroksella ekan varikkokäyntinsä jälkeen, eli varmaankin raskaammalla autolla kuin moni muu.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
FO110K sanoi:
jep samoilla linjoilla minäkin... korkeintaan rubensin autossa on joskus kokeiltu uusia osia kun Michaelin autossa on ns. pelattu varman päälle (mm. 2000 kun mm taisto oli kuumimmillaan).
Mutta tarkotuksella siellä varmastikaan ei huonompia osia ole...

Oman käsityksen mukaan Ruubenin alkukauden vaisuus tule siitä että RB ei vaan ole päässyt ajamaan tarpeeksi testiä 04 autolla, muistaakseni Rubens itsekin puhui siihen suuntaan että milloin on sade pilannut testit tjsp...
Kyl itse uskon et Barrichello nostaa suoritustasoaan kauden aikana, harmi vaan et MM taistoon tuolla ei juurikaan ole merkitystä...

Edit: sen verta mitä tulee vuosiin 96-97, niin uskon että Irvineä kyllä sorsittiin auton suhteen, luultavasti talli keskittyi vain ja ainoastaan Schumin autoon täysillä, miehet ajoivat kuin eri planeetalta kierroksia... sitten kun tallin suorituskyky alkoi olemaan lähellä kärkeä/kärjessä niin alettiin panostamaan enemmän myös kakkoskuskiin jotta pärjättäisiin myös tallien MM puolella (hyvänä osoituksena varsinkin 99 tallien MM, ja se että myös Salo pärjäsi kohtuu hyvin autoon kylmiltään hypätessään)
mut vaikea sanoa, tuo nyt vain on mun vaatimaton mielipide...

Joo kyllä Sumin alkuferrarivuosina talli panosti Sumiin täysillä. Tallihan silloin käytännössä rakennettiin uudestaan juuri Maikkelin ympärille. Ferrarijohto ilmeisesti piti Sumia niin hyvänä, että ajatteli mahdollisuuden menestykseen olevan tällä tavalla paras. Ja kyllähän sitä menestystä rupesi aika nopeasti tulemaan, jo toisena vuonna meinas kuskimestaruus tulla. Yllättäen mestaruus tulikin vasta kolme vuotta tätä myöhemmin, kun muuan MH pääsikin yllättämään Ferrarin kahtena vuonna.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Spam sanoi:
Missä vaiheessa Rubens ja Button muuten ajoivat nopeimmat kierroksensa? Buttonin nopein oli tosi lähellä Maikkelin nopeinta. Maikkeli ajoi nopeimpansa ensimmäisellä ehjällä kierroksella ekan varikkokäyntinsä jälkeen, eli varmaankin raskaammalla autolla kuin moni muu.
F1live.com tietää kertoa tämmöistä infoa kierrosajoista:

Spanish GP : fastest laps in the race
1 M. SCHUMACHER (Ferrari) - 1'17.450 - lap 12
2 J. Button (BAR-Honda) - 1'17.495 - lap 46
3 F. Alonso (Renault) - 1'17.556 - lap 27
4 T. Sato (BAR-Honda) - 1'17.678 - lap 47
5 R. Barrichello (Ferrari) - 1'17.887 - lap 16
6 J. Trulli (Renault) - 1'18.178 - lap 12
7 JP. Montoya (Williams-BMW) - 1'18.262 - lap 28
8 R. Schumacher (Williams-BMW) - 1'18.548 - lap 27
9 M. Webber (Jaguar) - 1'18.617 - lap 11
10 F. Massa (Sauber-Petronas) - 1'18.819- lap 43
11 K. Raikkonen (McLaren-Mercedes) - 1'18.842 - lap 48
12 N. Heidfeld (Jordan-Ford) - 1'18.971 - lap 25
13 G. Fisichella (Sauber-Petronas) - 1'19.062 - lap 37
14 C. Da Matta (Toyota) - 1'19.112 - lap 29
15 C. Klien (Jaguar) - 1'19.142 - lap 18
16 D. Coulthard (McLaren-Mercedes) - 1'19.175 - lap 38
17 O. Panis (Toyota) - 1'19.199 - lap 10
18 G. Pantano (Jordan-Ford) - 1'19.896 - lap 27
19 G. Bruni (Minardi-Cosworth) - 1'22.323 - lap 3
20 Z. Baumgartner (Minardi-Cosworth) - 1'23.390 - lap 8
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Karpow sanoi:
Rubens ajoi Espanjassa paremmin kuin Michael, kun otetaan huomioon Rubensin bensamäärä, joka oli melkoinen. Michaelin olisi pitänyt pystyä vetämään suurempi keula, mutta...

...tästä päästäänkin taas 1A ja 1B kuskipolitiikkaan. Schumilla ei ollut mitään syytä vetää kaulaa, koska sehän tiedetään yleisesti, että Rubens saa voittaa Michaelin vasta sitten, kun mestaruus on varmistettu Michaelille. :thumbdown
Barrichello on viime kisoissa ilmeisen tietoisesti yrittänyt hakea hieman erilaisia kisataktiikoita kuin Schumacher. Vähempien pysähdyksien taktiikka ei vaan ole nykyään enää yhtä kilpailukykyinen, koska se heijastuu jo aika-ajotulokseen typerän kisabensasäännön takia. Ei voidakaan sanoa, että Rubens nousi toiseksi taktiikkansa ansioista, vaan että viides lähtöruutu aiheutui hänen taktiikastaan. Kyllä Rubens olisi ollut vähintään toinen (ja myös toisessa lähtöruudussa) kolmenkin stopin taktiikalla. Perusvauhti oli kuitenkin Schumacher poislukien muita parempaa.

Schumi taas ei halunne ottaa riskejä ajamalla erilaisella taktiikalla kuin muut kärkikuskit. Saattaa myös olla, että hän ei halua ajaa kilpaa muita vastaan, ja haluaa siksi eturiviin ajamalla melko kevyellä autolla. Vauhti kyllä riittää sitten ajamaan muilta karkuun.

Vaikea sanoa, että kumpi taktiikka oli kisassa nopeampi. Ehkä se olisi ainakin tyhjällä radalla ollut kahden stopin taktiikka, mutta mahdollinen muiden taakse juuttuminen pitää ottaa huomioon, ja kokonaisuushan ratkaisee.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Globet

Vuonna 2002 Rubensilla oli allaan michaelille ja hänelle itselleen sopiva ferrari. Lahja voittoja käytettiin, mutta miten hemmetissä voi silti olla Schumilla 2 kertaa enemmän pojoja kuin Rubensilla. Siis Barrichello itse sanoi että auto on hänelle hyvä, mutta kauden loputtua (lahjavoitot lie suht tasan) schumilla pisteitä 144 ja Rubensilla 77 (?)..
Eli kyllä mahtaa olla miehissä vika.

Selvähän on että kyse ei ole pelkästään ratin kääntämisestä, sillä mielestäni Schumi on kova luu nimenomaan tallin ja auton kanssa työskentelyssä.
Kyllä se on kylmä totuus että Schumacher on kaikkien aikojen paras F1 kuljettaja.
___________________________________

Oho, tuli uus thread, tän vois poistaa jos joku voi, itte en tiiä mistä se hoietaan..
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
niinno, mielipide tuokin, itse arvostan enempi niitä jotka teki tulosta 80-luvun turbokoneilla joila ajaminen oli hieman vaikeampaa kuin näillä nykyisillä.... + siihen bensansäästämiset yms jotka vaikeutti ajamista, ni siinä se, mun mielestä Schumacherei ole paras, yksi parhaista, mutta ei paras....
 

MaxiV

Well-known member
Liittynyt
17.5.2000
Viestit
1330
Sijainti
Bemskin ratavarikko
Valde sanoi:

Tarkoittaako tämä sitä, että voimme sanoa auton suunnittelun suosineen Schumin ajotyyliä oli auto sitten aliohjaava, neutraali tai yliohjaava?
-----------------------------
Sitä yritän sanoa, että koska Schumin mielipiteet otetaan kaikilla osa-alueilla "vakavammin" kuin kakkoskuskin, auton kehitystyö ajautuu vääjäämättä siihen suuntaan että se sopii paremmin Schumille kuin tallitoverille - oli auto sitten ali- yli- tai ei-ollenkaan-ohjaava ;)... Joskus auto sopii hyvin myös tallitoverin tyyliin - joskus ei. Pitkässä juoksussa useammin ei.

Valde sanoi:


Spam heitti todella hyviä näkökohtia. Niitä on syytä miettiä kaikkien, jotka haluavat typistää Schumin suoritukset kokonaan ajotaidon ulkopuolelle.
------------------------------
No ei kai nyt kukaan täysijärkinen voikaan kuvitella että jokin talli antaisi tarkoituksella toiselle kuskille huonoja ja hajoavia osia. :yuck:

Mutta yksinkertaistettuna ajatus: kun tehtaalta tulee kymmenen kappeletta osia X, on näissä väkisinkin hiuksenhienoja eroja. Ja väitän osista sen karvan verran "paremman" osan menevän keskivertoa useammin Schumin autoon ja "seuraavaksi parhaan" osan tallitoverille.

Ja tuskin täällä nyt on kukaan "typistänyt Schumin suorituksia kokonaan ajotaidon ulkopuolelle". Yksi kaikkien aikojen taitavimmista kuskeista hän on taatusti, joskin v-maisia temppuja uransa aikana viljellyt ja siksi monien (ml. allekirjoittaneen) arvostuksen menettänyt. :jaska: Se ei tarkoita sitä, että kiistäisin Schumin taidot.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
MaxiV sanoi:
Ja tuskin täällä nyt on kukaan "typistänyt Schumin suorituksia kokonaan ajotaidon ulkopuolelle". Yksi kaikkien aikojen taitavimmista kuskeista hän on taatusti, joskin v-maisia temppuja uransa aikana viljellyt ja siksi monien (ml. allekirjoittaneen) arvostuksen menettänyt. :jaska: Se ei tarkoita sitä, että kiistäisin Schumin taidot.
hyvin sanottu, tuohon on helppo yhtyä
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Ei nyt mitään temppujuttuja tai tämä karkaa kohta Senna-Schumi -väännöksi taas.. :(
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
MaxiV sanoi:
Mutta yksinkertaistettuna ajatus: kun tehtaalta tulee kymmenen kappeletta osia X, on näissä väkisinkin hiuksenhienoja eroja. Ja väitän osista sen karvan verran "paremman" osan menevän keskivertoa useammin Schumin autoon ja "seuraavaksi parhaan" osan tallitoverille.
Ja sitten se että Suumahherilla on käytössään Ferrarin parhaat ja etevimmät mekaanikot ja suurin huomio tiimin puolelta. Barrichello saa sitten sen mitä siitä jää yli.
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Re: Globet

Oberfeldwebel sanoi:
Vuonna 2002 Rubensilla oli allaan michaelille ja hänelle itselleen sopiva ferrari. Lahja voittoja käytettiin, mutta miten hemmetissä voi silti olla Schumilla 2 kertaa enemmän pojoja kuin Rubensilla. Siis Barrichello itse sanoi että auto on hänelle hyvä, mutta kauden loputtua (lahjavoitot lie suht tasan) schumilla pisteitä 144 ja Rubensilla 77 (?)..
Eli kyllä mahtaa olla miehissä vika.
Rubens Barrichello BRA Ferrari B 39 moottori Malesia '02
Rubens Barrichello BRA Ferrari B 16 hydrauliikka Brasilia '02
Rubens Barrichello BRA Ferrari B 0 vaihteet Espanja '02
Rubens Barrichello BRA Ferrari B 0 sytytys Ranska '02
Eli kyllähän nämäkin vaikuttaa, Rubenshan olisi todennäköisesti voittanut mestaruuden mikäli Schumi olisi kärsinyt vastaavat teknisestä viasta aiheutuneet keskeytykset. Mutta toki Schumi silti on eritason ratinvääntäjä kuin Rubens, joskin piste-ero ei silti kerro kaikkea.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
MaxiV sanoi:
Sitä yritän sanoa, että koska Schumin mielipiteet otetaan kaikilla osa-alueilla "vakavammin" kuin kakkoskuskin, auton kehitystyö ajautuu vääjäämättä siihen suuntaan että se sopii paremmin Schumille kuin tallitoverille - oli auto sitten ali- yli- tai ei-ollenkaan-ohjaava ;)... Joskus auto sopii hyvin myös tallitoverin tyyliin - joskus ei. Pitkässä juoksussa useammin ei.
Mutta eikö kuljettajien mieltymykset juuri ilmaista ali-/yliohjavuuden asteikolla? Käsittääkseni ajatuksesi johtaisi siihen, että, kun auto yliohjaa, niin voidaan sanoa: "Se yliohjaa Schumille sopivalla tavalla, mutta väärin tallikaverille; tallikaverille sopii paremmin toisenlainen yliohjaus". Yleensä se vaan taitaa olla niin, että jos joku kuski valittaa auton olevan ajotyylilleen ei-optimaalinen, vaikka kaikki kolme käyttäytymisen astetta on käyty läpi, niin tällaista kuljettajaa pidettäisiin melkoisena selittelijänä. Yhtäkaikki, eiköhän monesti Ferrarin auto - ollessaan kaikkea vikuroivan orhen ja hienoisesti aliohjaavan väliltä - ole sopinut tallikaverille ihan yhtä erinomaisesti kuin Schumille.

MaxiV sanoi:
Ja tuskin täällä nyt on kukaan "typistänyt Schumin suorituksia kokonaan ajotaidon ulkopuolelle".
Et ole ilmeisesti sattunut lukemaan nimimerkki Calvinin tekstejä? :p :D Muutamia muitakin näyttää olevan, joiden mielestä Schumi on keskihyvä kuski, jonka parasta kautta ehkä juuri ja juuri voidaan vertailla Räikkösen viime vuoteen. :nope:
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Luin MaxiV:n kirjoituksen uudelleen ja eipäse meidän mielipide eromme kovin suuri loppujen lopuksi taida olla. Siihen, onko Schumi kaikkien aikojen paras, on varmasti mahdoton antaa vastausta. Nähdäkseni Schumia voidaan pitää sellaisena vähintään yhtä perustellusti kuin jotain toista.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Valde sanoi:
Et ole ilmeisesti sattunut lukemaan nimimerkki Calvinin tekstejä? :p :D Muutamia muitakin näyttää olevan, joiden mielestä Schumi on keskihyvä kuski, jonka parasta kautta ehkä juuri ja juuri voidaan vertailla Räikkösen viime vuoteen. :nope:
Näille hyvää vastapainoa tuovat Schumifanit joiden mukaan Kimin viime kausi ei ollut mitään erikoista verrattuna Schumacherin aiempiin ihmesuorituksiin ja McLarenin autokin oli todella hyvä. :rolleyes: :nope:
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Observer sanoi:
Näille hyvää vastapainoa tuovat Schumifanit joiden mukaan Kimin viime kausi ei ollut mitään erikoista verrattuna Schumacherin aiempiin ihmesuorituksiin ja McLarenin autokin oli todella hyvä. :rolleyes: :nope:
(1) En ole Schumin fani. (2) En ole sanonut, että Mclarenin auto oli todella hyvä; se oli kautta kokonaisuutena katsoen sarjan kolmanneksi paras, hieman perässä Wlliamsia ja Ferraria. Lue sana "hieman": joskus enemmän W:tä ja F.ää perässä, joskus ei ollenkaan.

Kuinka hyvä Kimin kausi sitten oli? Tarkkaa vastausta on mahdoton antaa, mutta lukuisat aika-ajojen mokat mielestäni tiputtavat Kimin useimpien Schumin kausien ja Mikan 98-99 tason alapuolelle.
 
Ylös