Ruoka- ja maatalouskeskustelua!?

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
tyhmä eläin:
Musta se on jotenkin huvittavaa että monet skandinaavit ajattelee että ulkomailla jenggi syö jotain hirveetä potaskaa.
Heheheee... :D

Naulan kantaan wink

Miksköhän Suomea pidätään gastronomian takamaana, kun täällä on kaikki parhaat sapuskat? :rolleyes:
 

Vesku

Maatalousneuvos
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
5795
Jones:
Miksköhän Suomea pidätään gastronomian takamaana, kun täällä on kaikki parhaat sapuskat? :rolleyes:
Taitaa ruokakulttuuriin perinteet olla vastaus... Ranskassa ymmärrettiin "herkkujen" päälle jo ennen vallankumousta. Siellä nautittiinn "viiniä ja kaurista", kun täällä järsittiin vielä naurista! :D

Nykyään alkaa olla Suomen( ja Lapin!) ruokakultuurin arvostus nousussa. Kansainvälisissä kilpailuissa kokit pärjäävät hienosti ja Lapin eksotiikka ulottuu myös ruokapöytään asti (ainakin kovasti maksaville lentoturisteille)!

Ja lainaus:

Sanotaan, että Pohjoisessa-Euroopassa ihmiset syövät elääkseen kun taas Välimeren alueella ihmiset elävät syödäkseen. Sanonnassa saattaa piillä totuuden siemen sillä espanjalaiset viettävät yhdessä ruokaillen ja keskustellen jopa useita tunteja kerrallaan. Usein myös nämä keskustelut käsittelevät ruokaa. Ennen kaikkea espanjalainen ruoka on satojen vuosien perinteiden jalostamaa ja hyvää.

http://www.mulliganbirdie.com/Alicante/Gastronomia

<small>[ 29-08-2003, 09:54: Message edited by: Vesku ]</small>
 

Juskanen

Naisilleninen
Liittynyt
3.8.2003
Viestit
6598
Sijainti
lähiö
Jones:
Miksköhän Suomea pidätään gastronomian takamaana, kun täällä on kaikki parhaat sapuskat? :rolleyes:
Ei sillä että varsinaisesti olisin eri mieltä, mutta muistetaan nyt kuitenkin ero raaka-aineiden ja valmistetun ruoan välillä.

Eipä sillä, jokaisessa maassahan ollaan sitä mieltä, että kotimainen on parasta :)

<small>[ 29-08-2003, 09:53: Message edited by: Juskanen ]</small>
 

elle

-------
Liittynyt
28.4.2002
Viestit
5538
Vajavainen käsitykseni tuosta tuotantopuolesta on antanut mun ymmärtää, että nälänhätä ei uhkaisi suomalaisia, vaikka siirryttäisiinkin täydelliseen luomutuotantoon.

Harvemmin ainakin mun silmiini osuvissa tutkimuksissa on kuitenkaan esitelty skenaariota täydelliseen luomutuotantoon siirtymisen osalta. Yhden kuitenkin muistan -> Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus teki jokunen aika sitten MMM:n tilauksesta varsin kattavan tutkimuksen luomutuotannon kehittämisvaihtoehdoista (valitettavasti mulla ei ole tallessa linkkiä, joista näkyisi otteita ko. tutkimuksesta). Tutkimus kuitenkin käsitteli luomutuotanto-asteita 10%, 25% ja 100% luokissa. Jos (ja siis jos) oikein muistan tutkimuksesta selvisi, se että kaikkien peltojen ollessa säännöllisessä viljelyssä, tuotteita syntyisi yhtä paljon kuin tavanomaisessa tuotannossa (jolloin kaikki viljelyala ei ole käytössä). Joitakin tuotteita syntyisi enemmän, joitakin vähemmän, ainoastaan kanamunien tuotanto romahtaisi. Olipa tuossa tutkimuksessa laskeskeltu tarvittavien tukienkin osuuksia, mutta niitä en valitettavasti muista -> mitään dramaattista niissä ei kuitenkaan muistaakseni ollut.

Mitä maailmanlaajuiseen nälänhätään tulee niin mä en näe tätä minään pätevänä argumenttina luomutuotanto-kriittisyydelle. Eipä tämän ongelman ratkaisua näytä löytyvän bulkkituotannostakaan.

Ja muutenkaan mä en pidä luomutuotannon ja tavanomaisen tuotannon vastakkainasettelusta. Nämä ovat vaihtoehtoja, jotka tällä hetkellä tuottavat toisiaan tukevia sovellutuksia kehittämismielessä.

Puuh, riittää luomupaasaus tällä erää ..

-elle-
 

elle

-------
Liittynyt
28.4.2002
Viestit
5538
Marsin Muinais Mies:
Elle taisi jossain topicissa kysellä, että eikö viljelijöillä ole selkärankaa ?
Kuulostipa jyrkältä irrotettuna alkuperäisestä asiayhteydestä..

Tarkennetaan vielä, että kysymykseni muistaakseni oli alun perin ihmettelyä siitä reaktiosta, jonka uudistukset saivat aikaan -> niiden kun epäiltiin johtavan tukien lisääntyviin väärinkäytöksiin. Sitä en ole koskaan kyseenalaistanut etteikö viljelijän työ kovaa olisi ..
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Ei Suomessa kannata syödä luomua, koska täällä ei kasvateta epäpuhtaita elintarvikkeita.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mä taas elän ainaski 150-vuotiaaksi! eek!

Nimittäin mä syön omput ja päärynät ja persikat kuorineen ja SÄILÖNTÄAINEINEEN. Siksi mä näin nuoren näköinen olenkin. wink

Banaanit, appelsiinit ja mandariinit sentään kuorin. Vastentahtoisesti. doubtful
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
On aika hälyyttävää, että täällä ajetellaan kansallismielisen kuluttamisen olevan järkevä asia. Jos katsoo Suomen kansantaloutta, niin se perustuu valtaosin vientiin. Eli ulkomailla ostetaan suomessa tehtyjä tuotteita, eikä kotimaisen kilpailijan heikompia tuotteita. Kääntäen tällaisen ajatusmallin suosiminen haittaa jokaista Suomalaista pitkällä aikavälillä.

Koska Suomi on todella pieni kansantalous, niin täällä ei voi todellakaan laskea juuri mitään kotimaisen kulutuksen varaan.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
elle:
Vajavainen käsitykseni tuosta tuotantopuolesta on antanut mun ymmärtää, että nälänhätä ei uhkaisi suomalaisia, vaikka siirryttäisiinkin täydelliseen luomutuotantoon.
....

Mitä maailmanlaajuiseen nälänhätään tulee niin mä en näe tätä minään pätevänä argumenttina luomutuotanto-kriittisyydelle. Eipä tämän ongelman ratkaisua näytä löytyvän bulkkituotannostakaan.
-elle-
Muistelemasi luvut ovat tn. varsin oikeita. Itse en ole ko. juttua lukenut. Olen keskustellut viljelijöiden kanssa, joilla osa tuotannosta on luomua. Viljapuolella satotasossa ei juurikaan ole eroa. Näin on, kun on luonnonsontaa käytettävissä ja viljelykierto onnistuu. Vastaavasti nauta lypsää/lihoo yhtä pätevästi, söipä se sitten luomu- tai "teho"- rehua. Suomessa satotaso on joka tapauksessa Keski-Eurooppalaista alempi, joten mahdollinen sadonmenetys on joka tapauksessa pienempi.

Luomuviljelyyn liittyy herkästi mielikuva puuhastelusta, jossa hurahtanut risuparta huhkii riihipaita yllänsä viikate kourissaan. Todellisuudessa pelataan tehokkailla koneilla ja teknologialla kuten "teho"puolellakin.

Maailman nälkäongelma ei ratkea keinolannotteilla tahi torjunta-aineilla. Yritetty on, heikoin tuloksin. Köyhät viljelijät eivät niitä pysty ostamaan. He ovat suorastaan pakotettuja luomuun, mitä en näe pahana asiana. Sen sijaan viljelymenetelmiä, siemenen laatua jne. olisi mahdollista kehittää.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Eikös pmv tällä hetkellä kaikki talousanalyytikotkin puhu kotimaisen kysynnän puolesta!

Suomen vienti ei tällä hetkellä vedä, koska kansainvälinen talous on kriisissä.

Sitten tuohon väitteeseen, josta eräät hahmot puhuvat. Eli miksi maailmalla ei sitten arvosteta suomalaista keittiötä. Johtuisiko siitä, että euroopassa on loppujen lopuksi oma ruokakulttuurinsa eikä Suomen skandinaavinen ruokakulttuuri sovi heille. Ruokakulttuuri ja alkutuotanto on kuitenkin aivan eri asia. Tässä ei kai väitelty siitä, onko esim. ranskalaiset ruoat parempia kuin suomalaiset.

Nyt puhuttiin elintarvikkeista!

Lyhyesti!

Ulkomaiset: Enemmän myrkkyjä! Säilöntäaineita! Suurempi tautivaara

Kotimaiset: Tiedetään mitä on käytetty. Vähemmän jäämiä, koska säilöntään ei käytetä myrkkyjä niin paljon. Kaiken lisäksi raha jää kotimaahan!
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
patriot:

Kotimaiset: Tiedetään mitä on käytetty. Vähemmän jäämiä, koska säilöntään ei käytetä myrkkyjä niin paljon. Kaiken lisäksi raha jää kotimaahan!
Kuten tää kanala! Ei ne asiat Suomessakaan niin ruususesti ole kuin sinä väität!
Ett silleen!!!!!!1
 

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Liittynyt
5.4.2001
Viestit
27734
Sijainti
PDX, OR
patriot:

A) Eli miksi maailmalla ei sitten arvosteta suomalaista keittiötä. Johtuisiko siitä, että euroopassa on loppujen lopuksi oma ruokakulttuurinsa...

B) Ulkomaiset: Enemmän myrkkyjä! Säilöntäaineita! Suurempi tautivaara

Kotimaiset: Tiedetään mitä on käytetty. Vähemmän jäämiä, koska säilöntään ei käytetä myrkkyjä niin paljon. Kaiken lisäksi raha jää kotimaahan!
A) No juu, en ole tavannut vielä ketään, joka olisi sen kummemmin tykännyt suomalaisesta ruuasta. Yleisimmät kommentit ovat: mautonta (yleensä kaikki) tai liian erikoista (sillit ja poro) Suklaa menee. Jopa hollantilaisesta "salmiakista" pidetään enemmän kun suomalaisesta.

B) Tämä on argumentti jota käytetään joka maassa. Kotimainen on aina parasta. Maasta riippumatta wink
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No niin. Eihän se kotimainen kysyntä nouse, jos tuotteet/palvelut eivät ole sijoittamisen arvoisia. Eihän ihmisiä voi vaatia ostamaan paskaa palvelua/tuotetta, vaan kyllä jokaisella on oikeus miettiä mihin mahdolliset rahavaransa sijoittaa. Itse kyllä olen vakuuttunut, että suomalaisilla tuotteilla on ihan hyvät mahdollisuudet menestyä missä tahansa päin maailmaa. Jos ei menesty, niin sitten pitäisi miettiä uusiksi koko homma, eikä vaatia ihmisiä olemaan "isänmaallisia".

Sinänsä kotimaisilla tuottajilla on vähän vaikea tilanne tuon lisä/torjunta-ainekuolleisuuden kanssa. Se tilasto puhuu osaltaan luomutuotantoa vastaan, mutta toisaalta se puhuu myös tavanomaista kotimaista elintarviketuotantoa vastaan. Toivottavaa olisi, että verovaroin ei tuettaisi kovin paljoa luomutuotantoa, jonka hyödyt ovat kyseenalaiset. Tietenkin bisneksenä se taitaa olla hyvä. Mulle on aivan sama, jos ihmiset haluaa maksaa ylimääräistä hintaa mielikuvista.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Nopeahuoli:
patriot:

A) Eli miksi maailmalla ei sitten arvosteta suomalaista keittiötä. Johtuisiko siitä, että euroopassa on loppujen lopuksi oma ruokakulttuurinsa...

B) Ulkomaiset: Enemmän myrkkyjä! Säilöntäaineita! Suurempi tautivaara

Kotimaiset: Tiedetään mitä on käytetty. Vähemmän jäämiä, koska säilöntään ei käytetä myrkkyjä niin paljon. Kaiken lisäksi raha jää kotimaahan!
A) No juu, en ole tavannut vielä ketään, joka olisi sen kummemmin tykännyt suomalaisesta ruuasta. Yleisimmät kommentit ovat: mautonta (yleensä kaikki) tai liian erikoista (sillit ja poro) Suklaa menee. Jopa hollantilaisesta "salmiakista" pidetään enemmän kun suomalaisesta.

B) Tämä on argumentti jota käytetään joka maassa. Kotimainen on aina parasta. Maasta riippumatta wink
Sehän ei ole alkutuotannon vika jos ruokaa ei osata tehdä oikein! wink Itse arvostan kyllä suomalaiset pöperöt korkeammalle kuin ranskalaisen keittiön Gourmee ateriat! Mutta mähän oon tälläänen juntti! :)

Tilastoilla on todistettu, että Suomeen ulkomailta tuotavassa ruoassa on enemmän noita "myrkky" jäämiä! :)
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
pmv:
On aika hälyyttävää, että täällä ajetellaan kansallismielisen kuluttamisen olevan järkevä asia. Jos katsoo Suomen kansantaloutta, niin se perustuu valtaosin vientiin. Eli ulkomailla ostetaan suomessa tehtyjä tuotteita, eikä kotimaisen kilpailijan heikompia tuotteita. Kääntäen tällaisen ajatusmallin suosiminen haittaa jokaista Suomalaista pitkällä aikavälillä.

Koska Suomi on todella pieni kansantalous, niin täällä ei voi todellakaan laskea juuri mitään kotimaisen kulutuksen varaan.
En ole kansantaloustieteiden ekspertti. Minulle ei ole oikein kirkastunut, miten talous ylipäänsä syntyy ja toimii. Siis, kun alussa on ollut joukko luolamiehiä ja lopputulema on esim. Pohjoismainen hyvinvointivaltio. Silti väittäisin, että kansallismielinen kuluttaminen on tiettyyn rajaan asti erittäinkin rationaalista.

Rahavirtaa syntyy, kun tehdastelija tekee tuotteen ja onnistuu sen myymään. Raha siirtyy ostajalta tehdastelijalle. Kun tehdastelijoita on useampi, syntyy kilpailutilanne. Tässä kohtaa markkinavoimat muuttuvat näkyviksi: ostaja voi päättää, kenen tehdastelijan tuotteen hän ostaa vai eikö osta mitään. Ruokakaupassa tuo markkinataloutta ohjaava näkymätön näkyvä käsi on perheenäidin punakyntinen koura, joka hamuaa kärryyn joko kotimaisen tai sitten hollantilaisen sipulinipun.

Emäntä osti nippunsa ollen päätöksensä perustelu joko rationaalinen tai sitten typerä. Hän käytti kuitenkin markkinavoimaa pienen sirun. Sipulirahat kilahtivat sen viljelijän kirstuun, jonka markkinavoimat parhaaksi havaitsivat. Sotiko tämä markkinatalousajattelua vastaan?

Periaatteessa tuotanto ohjautuu sinne, missä se on suhteellisesti tehokkainta. Ruokapuolella tilanne on kuitenkin erittäin pahasti häiritty: tuotanto on vahvasti säänneltyä ja tukiaistettua. Mutta esim. autojenvalmistuksessa homma pelaa kutakuinkin talousteorioiden mukaan.

Vaikka Suomi on pieni kansantalous, kotimaisen kysynnän merkitys on silti erittäin suuri. Kansainvälinen lama pysyi pitkään poissa juuri kotimarkkinan vedon vuoksi. Nyt lama iski sitten tännekin. Mutta, jos Suomen vientiä ei olisi, kansantaloutemme olisi huomattavasti pienempi. Silloin ei myöskään olisi mahdollista ostaa ulkomailta kulutustavaraa tahi tuotantopanoksia nykyisiä määriä. Ei syntyisi verotuloja nykyistä määrää eikä siten nykyisen kaltaista hyvinvointia.

Ei voida ajatella niinkään, että jos nyt ostan saksalaista leipää, niin he vastavuoroisesti hyvää hyvyyttään ostavat Nokia- kännykän. He ostavat sen, mikä hyvältä tuntuu. Meidän tehtävämme on pitää se hyvältä tuntuvana.
 

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Liittynyt
5.4.2001
Viestit
27734
Sijainti
PDX, OR
patriot:
Itse arvostan kyllä suomalaiset pöperöt korkeammalle kuin ranskalaisen keittiön Gourmee ateriat! Mutta mähän oon tälläänen juntti! :)
Niinpä, samalla tavalla belgialainen arvostaa omansa, ranskalaien omansa ja jenkki omansa. Siinä ei oo mitään pahaa.

Itse kyllä täytyy sanoa, että jonninmoisena globetrotterina en arvosta minkäänmaan ruokaa ylitse muiden vaan pidän hyvästä ruuasta yli rajojen. Jos kuitenkin jonkin maan ruoat ja juomat pitää nostaa yköseksi, se on ehdottomasti Ranska. Ja silloin ei puhuta edes gourmet-ruuasta vaan ihan tavallisesta ruuasta. Ja kaikkihan nyt tietää, et juomapuoli kavereilla on kans kunnossa wink
 
Ylös