Saksaa osaavat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Matxi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mun mielestä Suomessa on samanlainen liikennemerkki. Pysäköinti kielletty.

Niiden pitääkin tehdä kaikki niin monimutkaisesti. Meillä riittää kaksi sanaa kun ne tarvitsevat 10 tuollaista "genkennzeichneten" tapaista sanahirviötä jotta voivat sanoa "pysäköinti kielletty".

Liikaa poikkeuksia tossa kielessä :nope: :thumbdown

Niiden pitääkin tehdä kaikki niin monimutkaisesti. Meillä riittää kaksi sanaa kun ne tarvitsevat 10 tuollaista "genkennzeichneten" tapaista sanahirviötä jotta voivat sanoa "pysäköinti kielletty".

Saksa on kapulakielisyyden oikea kuningaskieli.

Suomen kieli on sikäli luonnollinen ettei tarvii poikkeuksia miettiä. Lukee ja harjoittelee vaan niin sen oppii. Toi on muuten virallisesti suomeksi: "Pysäköinti sallitty vain merkityille paikoille"

Saksalaiset puhuvat Yoda-kieltä. ;)

Yksi turhimmista mieleen jääneistä saksanrenkutuksista on runo nimeltä "Statistik":

Auf den Autobahnen sterben nachts Frösche, Igel und Hasen.
Nicht nur auf den Autobahnen sterben nachts Frösche, Igen und Hasen.
Nicht nur auf den Autobahnen sterben nicht nur nachts Frösche, Igen und Hasen.
Nicht nur auf den Autobahnen sterben nicht nur nachts nicht nur Frösche, Igen und Hasen.

Eiks toi oo suurinpiirtein: "Pysäköi jos pystyt. Itsensäpaljastelu suotavaa."

Siinä on tavan pysäköintikieltomerkki. Ja alla todetaan selkeesti, että puistossa nettituttujen sallitaan olevan läikikkäitä.

Meillä riittää kaksi sanaa kun ne tarvitsevat 10 tuollaista "genkennzeichneten" tapaista sanahirviötä jotta voivat sanoa "pysäköinti kielletty".

Vaan kun kyse ei ole lainkaan samasta asiasta vaan siitä, että periaatteessa tuosta kyltistä eteenpäin on voimassa pysäköintikielto, mutta erikseen merkityille paikoille saa pysäköidä.

Ja mitä sanahirviöihin tulee, niin moon pikkusen sitä mieltä, että eipä taida olla meillä suomalaisilla kauheesti varaa arvostella muita kieliä moisista :o

Vaan kun kyse ei ole lainkaan samasta asiasta vaan siitä, että periaatteessa tuosta kyltistä eteenpäin on voimassa pysäköintikielto, mutta erikseen merkityille paikoille saa pysäköidä.

Ja mitä sanahirviöihin tulee, niin moon pikkusen sitä mieltä, että eipä taida olla meillä suomalaisilla kauheesti varaa arvostella muita kieliä moisista :o

OoPee perkele! Velkam päk!

Tarkoititko kenties kolmivaihekilowattituntimittaria vai kuivamaitokaakaojuomajauhepurkkia?

Suomen kieli on sikäli luonnollinen ettei tarvii poikkeuksia miettiä. Lukee ja harjoittelee vaan niin sen oppii.

Heh, Joo.. Mä vähän veikkaan, että jos meet sanomaan esim. 5 vuotta suomea opetelleelle saksalaiselle tuon, niin se vetäisee sua turpaan. :D

Heh, Joo.. Mä vähän veikkaan, että jos meet sanomaan esim. 5 vuotta suomea opetelleelle saksalaiselle tuon, niin se vetäisee sua turpaan. :D
Sitähän minäkin. Sellaista tankerosuomea nuo ulkosuomalaiset vääntää, että ainakin minun korvaani Häkkisen englanti kuulostaa liki englantilaisen alkuasukkaan puheelta :o

Sitähän minäkin. Sellaista tankerosuomea nuo ulkosuomalaiset vääntää, että ainakin minun korvaani Häkkisen englanti kuulostaa liki englantilaisen alkuasukkaan puheelta :o

Sulle ei taida olla ihan selvää, mitä termi "ulkosuomalainen" tarkoittaa? :rolleyes:

t: nimim. "ulkosuomalainen"