Sanoja, joiden käyttö ärsyttää

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Dominic sanoi:
Moon huomannu, että täällä Varsinais-Suomessa tuo HÄN sana on paljon laajemmin käytössä, kuin esimerkiksi Kainuussa. Siellä kaikista sanotaan SE, oli SE sitten mikä hyvänsä. Alussa olikin outoa, kun kaikki aina hänitteli kaikkia ja ittelle tuli niin epäkohtelias olo SE-sanan käytöstä (kun aloin eron huomata), että puhumpa itsekin nykyään sitten HÄN-persoonassa ainakin ihmisistä. Tosin kyllä se SEkin sieltä välillä lipsahtaa ja toki kun Kajaanissa käy niin murre puskee niin kovaa päälle, että äkkiä HÄN-sanat unholaan jää.

Mutta kaikenkaikkiaan oli outoa huomata tuollainen asia, mitä Kainuussa pidin enämpi kirjakielen juttuna...

Joo, mä muuten muistan silloin kun sä asuit vielä Kajaanisssa ja hämmästelit tätä hän-sanan käyttöä. Nyt oot vissiin jo tottunut siihen?

Ihan yhtälailla Matxi tulee tottumaan länsimurteisiin kuuluvan "ketä"-sanan käyttöön, veikkaanmä. Se kun on ihan normaalia, esim. Turussa käytettyä murretta eikä esim. sanasokeutta tms.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Runar ja Kyllikki sanoi:
Ihan yhtälailla Matxi tulee tottumaan länsimurteisiin kuuluvan "ketä"-sanan käyttöön, veikkaanmä. Se kun on ihan normaalia, esim. Turussa käytettyä murretta eikä esim. sanasokeutta tms.
Tiedän, että se on murretta. Olen mä siihen sillätavalla tottunut mutta harvinaisen ärsyttävän kuuloista se siltikin on. Onneksi ei työympäristössä kukaan käytä.

Itseasiassa puhekielessä se häiritsee hieman vähemmän kuin kirjoitettuna.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Oskari Saaren sanomana:
- aiika
- aiikalailla
- aiikamoinen
 
Ylös