Schumacherin laiton ohitus

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Spam sanoi:
Ööö siis mielestäsi kumpi on edellä ja kummassa?
Ekan viivan kohdalla Barri on selvästi edellä, toisen viivan kohdasta en tiedä. Takasiiven perusteella Barri on siinäkin selvästi edellä. Kuvakulma hämää.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Nyt kun tähän aiheeseen oma topikki avattiin, niin onhan se todettava ettei tuollaisia neronleimauksia? ole paljoa aiemmin näkynyt.

Eihän se ole pakko ajaa toisen perässä lentävässä lähdössä kauniisti kuin pienen talon porsaat, vaan saahan sitä heti koittaa ohittaa. Tosin tässä tapauksessa täpärälle meni, mutta kaikki lasketaan.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Spam sanoi:
Ööö siis mielestäsi kumpi on edellä ja kummassa?
Ihan sama kumpi on edellä, Sumi on tullut vierelle vaikka pitäis ajaa perässä tossa vaiheessa.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Spam sanoi:
Ööö siis mielestäsi kumpi on edellä ja kummassa?
No perkele. Oli se Schumi lipsahtanut jostakin syystä rubensin paikalle.

Eli lauseen piti kuulua näin:
Tarkalla on, mutta kyllä se Rubens on toisenkin viivan kohdalla hieman edellä. Verratkaa vaikka takasiipiä, renkaita ja muita kiintopisteitä. Vaikka ottaa perspektiivin huomioon, on se Rubens hieman edellä.

Editonpas sen tuohon alkuperäiseen viestiin, niin ei tartte muiden olla hämillään tuon takia.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
J.Heldenview sanoi:
Ihan sama kumpi on edellä, Sumi on tullut vierelle vaikka pitäis ajaa perässä tossa vaiheessa.
Onko tuo kirjoittamaton sääntö vai ihan mustaa valkoisella jossain?
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Spam sanoi:
Semmonenki kyssäri tuli vielä mieleen, että onko se transponderi (vai mitä ne noissa käyttää) jossain FIA:n määräämässä paikassa autoa, vai voiko se olla toisella vaikkapa auton takaosassa ja toisella keulassa?

Ilmeisesti tällaisessakin tapauksessa tilanne kisassa olisi se, minkä kello näyttää eikä se, että mikä on auton fyysinen paikka, jos siis kerran sen systeemin saisi laittaa autossa mihin kohtaan haluaa.
Mä oon miettinyt kanssa samaa. Tietty kohta on aika vaikea määrät autojen täysin erillaisten rakenteiden takia, joten mä määrittelisin transponderin paikan sillein, että se täytyy olla vähintään esim. metrin päässä auton keulasta. Tällöin tiimit saisivat itse päättää transponderin paikan, kunhan vain se ei olisi metriä lähempänä auton keulaa. Jos haluavat laittaa vaikka takasiipeen, niin laittakoon.

Itseasiassa F1-tasolla homma voisi toimia ihan määräämällä transponderin paikan, F1-tiimeillä kun on rahaa poltettavana niin sen transponderin paikka voidaan ottaa huomioon suunniteltaessa autoa. Mutta ainakin pienemmissä luokissa tuo yllä oleva systeemi toimisi ja olisi aika järkevän tuntuinen ratkaisu.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Juhis sanoi:
No perkele. Oli se Schumi lipsahtanut jostakin syystä rubensin paikalle.

Eli lauseen piti kuulua näin:
Tarkalla on, mutta kyllä se Rubens on toisenkin viivan kohdalla hieman edellä. Verratkaa vaikka takasiipiä, renkaita ja muita kiintopisteitä. Vaikka ottaa perspektiivin huomioon, on se Rubens hieman edellä.

Editonpas sen tuohon alkuperäiseen viestiin, niin ei tartte muiden olla hämillään tuon takia.
:D

Itseasiassa, Schumin auto näyttää pidemmältä tuossa toisen viivan kuvassa! Etusiivut ovat suht'koht tasoissa. :p Ainut kuvakulma, joka olisi tarpeeksi selvä näin tarkassa hommassa, olisi helikopterikuva suoraan autojen yläpuolelta.
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Petri Piira sanoi:
Nyt kun tähän aiheeseen oma topikki avattiin, niin onhan se todettava ettei tuollaisia neronleimauksia? ole paljoa aiemmin näkynyt.

Eihän se ole pakko ajaa toisen perässä lentävässä lähdössä kauniisti kuin pienen talon porsaat, vaan saahan sitä heti koittaa ohittaa. Tosin tässä tapauksessa täpärälle meni, mutta kaikki lasketaan.
Ruubensin ei olisi paljon jarrua tarvinnut painaa niin SS olisi kohissut ohi niin että soi. Suurella Saatanalla kävi todella suuri munkki.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Joo, Rubens töppäsi kun ei huomannut, että siinä olisi ollut paitsioansan paikka. Se olisi ollut aika paha jippo Schumille. No, ei ne kumminkaan olisi uskaltaneet rankaista Schumia, vaikka se olisikin ohittanut keltaisen lipun alueella, jota tuo turva-auton perässä ajelu on siihen lähtöviivalle asti.
 

skf

Well-known member
Liittynyt
14.11.2000
Viestit
164
Sijainti
Oulu
Karpow sanoi:
:D

Itseasiassa, Schumin auto näyttää pidemmältä tuossa toisen viivan kuvassa!
Hah. Se siitä kaluston tasavertaisuudesta. Schumin auto on p i t e m p i .
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
McMike sanoi:
Mitähän laitonta tuossa ohituksessa nyt sitten sääntöjen mukaan on? Itsellä jäi suuri osa kisaa katsomatta mutta lopputulos ei ollut yllätys!!!
Turva-auto oli poistunut tuolla kierroksella -> ei saa ohittaa ennen maaliviivaa...
Ett silleen!!!!!!!!
 

JL73

Well-known member
Liittynyt
2.4.2004
Viestit
66
jaska sanoi:
Turva-auto oli poistunut tuolla kierroksella -> ei saa ohittaa ennen maaliviivaa...
Mites noi uusintalähdön säännöt kokonaisuudessaan menee?

Nascarissa homma on selvä, tietty nopeus siihen saakka, kun vihreä heiluu ja sitten hanaa. Eilisen perusteella F1:ssaä ei taida muuta sääntöä ollakkaan, kuin tuo Jaskan mainitsema? Todella villin näköistä touhua...jarrut lukkoon ja siten hanaa, katsotaan kuka pysyy perässä...
 
Viimeksi muokattu:

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Tietääkseni mikään sääntö ei kiellä nousemasta edelläajavan rinnalle jo ennen maaliviivaa. Onhan näitä nähty ennenkin, vaikkapa Brasiliassa viime vuonna. Ja eipä ole mitään rangaistuksia tullut.

JOS Schumi oli edellä tuossa viivalla, niin toki siitä pitäisi rangaistus antaa. Mutta epäilenpä etteivät uskalla antaa vaikka näin olisi ollutkin. :dunno:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Tästä turva-autosäännöstähän on yksi hyvä esimerkki Australian 99 kisa. Siellähän Häkkinen johti turva-auton takana, mutta kärsi massiivisista vaihdelaatikko-ongelmista. Takaa tullut Irvine ajoi aivan rinnalle ja painoi kaasun pohjaan vasta kun maaliviiva oli ylitetty. Eli kyllä Ferrarilla osataan tuo taktikointi tämänkin asian tiimoilta. Itsekkin kyllä ihmettelin tuota ohitusta aluksi. Mutta jos ajanotto on näyttänyt Barrichellolle sadasosan eron, niin ei kai siinä hommassa ollut sitten mitään väärää. Komean näköistähän se oli, kun ne veti siinä pääsuoralla rinnakain.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Ero on ilmoitettu virallisesti 0,013 sekunniksi Barrichellon eduksi. Autot ovat kuitenkin niin lähellä toisiaan viivan kohdalla että noilla nopeuksilla tuon välimatkan pitäisi olla toista metriä. :rolleyes:

Jos nopeus on vaikkapa 300km/h (ja tuossa kohdassa se oli molemmilla ainakin senverran) niin 0,013 sekunnissa auto kulkee 1.083 metriä. :doubtful:
 

Jaki

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
180
Ferrari ajaa omilla säännöillä kisassa, tai ainakin tulkinnan varaa on heillä..

oftopic, mutta näistä sadas- ja tuhannesosien aika-eroista, on tullut jopa ajateltua, että ajanotossa ollaan Ferrarille suosiollisia. Näitä eroja ei ihmissilmällä näe tai pysty mittaamaan tv-kuvasta. Esim aika-ajossa on helppo vähentää kymmenys tai pari jonkun ajasta.

Tuosta ohituksesta on kuvista paha sanoa mitään, kun ei tiedä missä kohtaa on ajanottopiste. Ajanotto ei välttämättä ole synkassa tv:n ajan/kuvan kanssa. (eroa todennäkoisesti on, mutta se on häviävän pieni.=
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Transponderi näissä autoissa sijaitsee monokokin etupäässä, siinä "seinämässä" joka näkyy, kun etusiipi otetaan irti.

Puhuttu tilanne oli kieltämättä jännä, mutta kisan tuomariston pahimpiin kämmeihin tämä ei kyllä kuulu. Siinä tohinassa saattaa jotain jäädä pimentoonkin, jännää vain että aina MS vetää nämä säännöt limitille. Tosin tuo tilanne saattoi olla melkoisen ratkaiseva koko kisan kannalta.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Observer sanoi:
Ero on ilmoitettu virallisesti 0,013 sekunniksi Barrichellon eduksi. Autot ovat kuitenkin niin lähellä toisiaan viivan kohdalla että noilla nopeuksilla tuon välimatkan pitäisi olla toista metriä. :rolleyes:

Jos nopeus on vaikkapa 300km/h (ja tuossa kohdassa se oli molemmilla ainakin senverran) niin 0,013 sekunnissa auto kulkee 1.083 metriä. :doubtful:


Onhan tuossa sitä eroa metrikaupalla. Mahtunee Ferrarille säädettyjen toleranssisääntöjen sisälle. :D
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
JOC sanoi:
Siinä tohinassa saattaa jotain jäädä pimentoonkin, jännää vain että aina MS vetää nämä säännöt limitille. Tosin tuo tilanne saattoi olla melkoisen ratkaiseva koko kisan kannalta.
Ave !!

Schumacherilla kävi tolkuton mäihä, tommosen tempun kutsuminen taidoksi vastaa karkeasti 7 oikein lotossa pelanneen kutsumista taitavaksi lottoajaksi...

Atlaksella Bira väitti että TV grafiikat lasketaan kympin tarkkuudella jolloin Schumacherille ja Barichellolle arbitroitui sama-aika.

Nolo tilanne FIAlle ja ajanotolle joka tapaksessa. Miljoonat tarkkaavaiset näkivät töllöstä kuinka Schumcaher, ajanoton perusteella lähti kierrokselle 6 johtoasemasta ja olisi siis ohittanut turva-auton takana. Jälkeenpäin selittely haiskahtaa Pravadalle vaikka totta olisikin. Yksi naula lisää FIAn uskottavuuden arkkuun.

- Oho -
 
Viimeksi muokattu:
Ylös