Scuderia Ferrari 2016: #5 Vettel ja #7 Räikkönen

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

keissu

Well-known member
Liittynyt
20.4.2013
Viestit
174
Kimille sopii uskoakseni erittäin hyvin tuo ultrapehmeärengas ja vielä kun etupää on rakennettu Kimille sopivaksi, niin en näe mitään estettä, etteikö pärjäisi myös aika-ajoissa.
Vettel historian parhaimpia aika-ajajia. Kimi pystyy toki muutamissa aika-ajoissa haastamaan, mutta tuskin sen useammin. Ensi vuonna voi olla täysin toisin kun tulee leveämmät eturenkaat taas. Juuri sen takia olis hienoa nähdä Kimi gridillä ens vuonna vielä. 2005 Kimi oli yks ylivoimasimpia aika-ajajia paikoitellen. Renkaat oli suuri tekijä siinä.
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Kimille sopii uskoakseni erittäin hyvin tuo ultrapehmeärengas ja vielä kun etupää on rakennettu Kimille sopivaksi, niin en näe mitään estettä, etteikö pärjäisi myös aika-ajoissa.
Tuutpa näkemään, ero on 0.3s - 0.5s luokkaa tallikavereiden kesken aika-ajossa. Tuo taas tietää sen että annetaan monta sijaa tasoitusta ja ajellaan kisassa sitten hitaampien persiissä. Tuttua kaavaa menneiltä vuosilta siis.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Ilmeisimmin alkuasetelmat ovat ainakin tekniikan toimivuuden suhteen samat kuin vuosi sitten: Kimillä ongelmat.
Äkkiä katsottuna kuljettajien nopeuserokin on suunnilleen ennallaan: Vettel jälleen nopeampi. Tosin Kimin ultra soft -kierros taisi mennä jonkun toisen kuljettajan takia pieleen.
Kuljettajan kommentit: kaipa Kimi viime vuonnakin sanoi, että parempi kuin edelliskauden auto? Äkkiä oletettuna samantapainen parannus luvassa tulosten osalta kuin kaudelta 2014 kaudelle 2015. Eli pari podiumia lisää ja tasaista 4-6. sijaa.

Ei nyt kovin valoiselta vaikuta ekojen testien jälkeen. Onneksi kyseessä kuitenkin ensimmäiset testit. Toivottavasti seuraavissa kulkee paremmin kaikin puolin.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ilmeisimmin alkuasetelmat ovat ainakin tekniikan toimivuuden suhteen samat kuin vuosi sitten: Kimillä ongelmat.
Äkkiä katsottuna kuljettajien nopeuserokin on suunnilleen ennallaan: Vettel jälleen nopeampi. Tosin Kimin ultra soft -kierros taisi mennä jonkun toisen kuljettajan takia pieleen.
Kuljettajan kommentit: kaipa Kimi viime vuonnakin sanoi, että parempi kuin edelliskauden auto? Äkkiä oletettuna samantapainen parannus luvassa tulosten osalta kuin kaudelta 2014 kaudelle 2015. Eli pari podiumia lisää ja tasaista 4-6. sijaa.
Aikoja ei missään nimessä kannate katsoa, kyseessä vain yksi kierros, auto ei säädöissä ja pehmeimmät rengasseokset ovat täysin vääriä Catalunyan radalle toimiakseen. Lisäksi kun ajettu eri päivinä, niin vertailut voidaan unohtaa. Hamiltonin ja Rosbergin parhaassa kierrosajassa oli myös iso ero Rosbergin eduksi, ei silläkään merkitystä.

Ei nyt kovin valoiselta vaikuta ekojen testien jälkeen. Onneksi kyseessä kuitenkin ensimmäiset testit. Toivottavasti seuraavissa kulkee paremmin kaikin puolin.
Minusta taas näyttää valoisalta ensimmäisten testien jälkeen. Kuljettajien viestit olleet positiivisia, auto istunut hyvin käteen vaikka ei olla vielä edes etsitty säätöjä. Ongelmat olivat ihan odotettavissa sen jälkeen kun Ferrain on tehnyt pääosin uuden auton. Mersun auto taas on evovoluutio kahdesta edellisestä, niin tottakai sen luotettavuus on paljon parempi.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ferrarissa takasiiven tukipilari menee pakopuken läpi perän törmäysrakenteeseen, kuten usemmalla muullakin tiimillä. Mutta näyttäisi, että pakoputki jakaantuisi kahdeksi eri putkeksi heti tukipilarin jälkeen. Myös hukkaportin putket näyttäisivät erkaantuvean sivummalle pakotukien mukaisesti. Haasilla on myös samanlainen ratkaisu.

Pitää odottaa kuvia ilman katteita, että selviää onko asia todella näin. Pakoputken jako yhdestä kahdeksi ja taas yhdeksi tuntuisi kyllä oudolle ratkaisulle. Ferrari on saattanut keksiä jotain uutta :dunno:

 
Viimeksi muokattu:

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Ferrarissa takasiiven tukipilari menee pakopuken läpi perän törmäysrakenteeseen, kuten usemmalla muullakin tiimillä. Mutta näyttäisi, että pakoputki jakaantuisi kahdeksi eri putkeksi heti tukipilarin jälkeen. Myös hukkaportin putket näyttäisivät erkaantuvean sivummalle pakotukien mukaisesti. Haasilla on myös samanlainen ratkaisu.

Pitää odottaa kuvia ilman katteita, että selviää onko asia todella näin. Pakoputken jako yhdestä kahdeksi ja taas yhdeksi tuntuisi kyllä oudolle ratkaisulle. Ferrari on saattanut keksiä jotain uutta :dunno:
En usko, että jakaantuu, on vain paksumpi tuolta kohtaa tuon pilarin vuoksi? Pysyy putken poikkipinta-ala samana huolimatta pienestä "tukkeesta"

Edit: mut tosiaan näyttäis, että jakaantuminen/paksuuntuminen on ennen pilaria, että voipi ollakkin kaksi putkea.
 
Viimeksi muokattu:

Juan

Member
Liittynyt
10.2.2012
Viestit
17
Jospa tuon tukipilarin kautta ohjataan kuumaa ilmaa takasiivelle tai diffööseriin. Ei kyllä mitään hajua, mitä hyötyä tuosta olisi.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Jospa tuon tukipilarin kautta ohjataan kuumaa ilmaa takasiivelle tai diffööseriin. Ei kyllä mitään hajua, mitä hyötyä tuosta olisi.
Miten mä muistan joku uutisen että tänävuonna sais olla kaks turboo viimevuoden yhden sijaan joten pakoputket yhdistyisivät vasta tuossa.
Mutta en kyllä mee sanomaan varmaki, niin ainaki muistelen lukeneeni.
Tai sitten näin unta.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Jotenki tuntuu et Ferrari rakennetaan enempi Vettelin maun mukaan..not sure!
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Ferrarissa takasiiven tukipilari menee pakopuken läpi perän törmäysrakenteeseen, kuten usemmalla muullakin tiimillä. Mutta näyttäisi, että pakoputki jakaantuisi kahdeksi eri putkeksi heti tukipilarin jälkeen. Myös hukkaportin putket näyttäisivät erkaantuvean sivummalle pakotukien mukaisesti. Haasilla on myös samanlainen ratkaisu.

Pitää odottaa kuvia ilman katteita, että selviää onko asia todella näin. Pakoputken jako yhdestä kahdeksi ja taas yhdeksi tuntuisi kyllä oudolle ratkaisulle. Ferrari on saattanut keksiä jotain uutta :dunno:
Hitto soikoon johan on hieno esitys. Pakoputken päässä on kuristus ja sen jälkeen siinä on niin kuin "suutin" eli siis jotain virtausta tuolla kiihdytetään. Joko pakovirtausta (Enemmän kierroksia turboon ja H-kerssiin) tai sitten pakokaasuilla kiihdytetään ilman virtausta joka tule noista sivu katteista.
Noin kun ei näe systeemiä suoraan päältä ei tiedä tarkemmin.
Joka tapauksessa nyt nähdään taas jotain uutta. Joka todennäköisesti kielletään parin viikon sisään.
 

Tööt

Well-known member
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
196
Toro rossolta kopioitua
http://www.motorsport.com/f1/news/tech-analysis-the-big-trends-of-f1-2016-675335/
Rear wing mounting pylon

While Toro Rosso has followed several design paths forged by others this season, it is one of the squad's designs that is now being proliferated up and down the grid.


As shown above, during 2015 the team used a rear wing mounting pylon that intersected with the exhaust, using, as is so common, a grey area within the regulations.

In doing so, it was able to trim a little weight, as it was no longer using a heavier inverted Y-Lon. The switch also has some aerodynamic payoffs, too. Firstly, this removed the circular Y-Lon from the equation, giving airflow exiting the engine cover one less obstacle to deal with.

Secondly, the mere fact that the exhaust has the pylon running through it means the exhaust plume is affected.

Although the engine manufacturers have gone to great lengths to design their turbo exhaust exit in such a way that is beneficial for performance, the plume generated is still likely to be more erratic than is desirable.

It can, therefore, be inferred that the pylon will act as a flow stabiliser, straightening the plume, perhaps not only improving things aerodynamically but indirectly improving turbo performance.

Even though it's using the 2015 Ferrari powerunit, Toro Rosso has retained its intersecting rear wing mounting pylon, whilst Ferrari [above], Haas [below] and McLaren have all copied the solution too.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Tästä kuvasta näkyy, että tuo pakoputken läpimenevä takasiiven tukipilari on varsin paksu. Varmaan IsoAhvenen mainitsema poikkipinta-ala on syynä pakoputken 'levennyksiin'. Varmaan tolla on tarkoitus kiihdyttää pakokaasujen virtausta. Tuli sellainenkin mieleen, kun Ferrari ei ole käyttänyt testeissä monkey seattia. Että olisikohan Ferrari löytänyt porsaanreiän säännöistä ja pystyisi hyödyntämään pakokaasuja monkey seatissa, eikä sitä haluttu paljastaa :idea: Tuo pilari jatkuu paksuna aika ylös ja siinä näyttäisi ehkä olevan jokin tukittu reikä?


Myös Sauberilla on samanlainen pakoputki ja tämän kuvan mukaan näyttäisi, että pakoputken läpi menee myös DRS:n hydrauliputket.




edit:
Spekuloidaanpas vielä. Pelkkä tappi monkeyseatin paikalla, miksi pakoputkessa on kiinnitysrivat jollekkin? En ole aiemmin nähnyt, että monkey seat olisi kiinnitetty kahdesta paikka tuolla tavalla kuin se Ferrariin näyttäisi tulevan. Vaikuttaa täysin uudenlaiselle ratkaisulle, mitä Ferrari ei ole halunnut paljastaa testeissä?

Vasemmassa kuvassa alempi nuoli osoittaa tukittuun reikään, mistä yllä kerroin.
 
Viimeksi muokattu:

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Onpas mielenkiintoisen näköinen kuvasarja. Kiitos tästä! :thumbup:

Olisi kyllä kova juttu jos Ferrari olisi ottanut mersun kiinni! Sormet ja varpaat ristissä toivotaan ja odotellaan kautta!
 

Camo

Banned
Liittynyt
9.3.2016
Viestit
47
Pikkuhiljaa alkaa kutisemaan, että Ferrari ja nimenomaan Kimi tulevat tällä kaudella hämmentämään monia. Kaikki varmasti muistaa mitä jälkeä Kimi pystyi tekemään Lotuksella kun renkaat olivat kaudella merkittävässä osassa. Sitä samaa tai vähintäänkin sitä suuntaa on luvassa tänäkin vuonna, koska renkaat ovat jälleen melko merkittävässä osassa ja tämän päivän kuljettajista Kimi jos joku saa siitä etua.

Ja uusittu AA voi olla myös Kimille eduksi, koska hän ei tunnetusti ole ollut aivan parhaillaan aika-ajoissa ja jos oikein olen ymmärtänyt, niin tällä uudella systeemillä ainakin osittain pyritään kompensoimaan heidän etua, jotka ovat aina olleet suvereeneja aika-ajoissa.

Myös lähipäivien uutisista on rivien välistä saanut sellasta kutinaa, että jotain hyvää tapahtuu... :thumbup:

EDIT: Myös etupää on nyt Kimille räätälöity
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Tässä taitaa olla ainoa päivitys, mitä Ferrarin aeroon on tullut testeistä, hampaat yhdessä elementissä. :dunno:
edit: Hampaat on ilmeisesti olleetkin jo testeissä jossain vaiheessa. Jäänyt itseltäni aiemmin huomaamatta.



Ei pakoputkessakaan näytä lopulta mitään erikoista olevan. Siiven tuki vain menee sen läpi. Nuolen osoittamassa taitaa olla välijäähdytin.
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5721
Myös etupää on nyt Kimille räätälöity
Me kyllä tiedämme jo aiemmilta vuosilta, ettei Kimille yksi patentti riitä, vaan niitä tarvitaan aina uusia uusille radoille mennessä. Sitä paitsi uusi etupää on myös Vettelille räätälöity, kun kaverit kuulemma ovat suhteellisen lähekkäin ajotyylissä... mutta Vettelille kelpasi se vanhakin.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Me kyllä tiedämme jo aiemmilta vuosilta, ettei Kimille yksi patentti riitä, vaan niitä tarvitaan aina uusia uusille radoille mennessä. Sitä paitsi uusi etupää on myös Vettelille räätälöity, kun kaverit kuulemma ovat suhteellisen lähekkäin ajotyylissä... mutta Vettelille kelpasi se vanhakin.
Viimekauden auto sopi paremmin Vettelin ajotyyliin. Tämän kauden auto sopii hyvin Kimin hanskaan. Niinpä veikkaukseni on, että tämä kausi mennään suhteellisen tasaisissa merkeissä kimin ja Vettelin välillä. Uskoisin myös uusitun rengaspaletin sopivan Kimille kuin hanska käteen, niin kuin testeissä nähtiin.

Perjantaina saamme esimakua kuljettajien ja autojen kilpailukyvystä. Sunnuntaina voikin sitten mielensä pahoittaneet heittää kirveitä kaivoon :wink:
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ei näyttäisi olevan vieläkään monkey seattia. Vähän ihmetyttää, jos Ferrari kokee sen hyödyttömäksi. Taitaa olla kova luotto Ferrarilla, kun voidaan 'kesken eräisellä' autolla kisata. Toki Ferrari voi käyttää FIAn katsastuksessa kaksi eri versiota autosta. Kuvissa toisenlaista versioita ei kuitenkaan ole näkynyt.

 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Tästä näkyy hyvin kuinka tilava on Ferrarissa vaihdelaatikon alapuoli.

 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Viimekauden auto sopi paremmin Vettelin ajotyyliin. Tämän kauden auto sopii hyvin Kimin hanskaan. Niinpä veikkaukseni on, että tämä kausi mennään suhteellisen tasaisissa merkeissä kimin ja Vettelin välillä. Uskoisin myös uusitun rengaspaletin sopivan Kimille kuin hanska käteen, niin kuin testeissä nähtiin.
Viime kauden autonkin sanottiin sopivan Kimin hanskaan ja mies itsekin taisi testejen jälkeen hehkua tyytyväisyyttä. Kimi oli myös kaksikosta ainoa, joka ennen kautta sen kehitykseen pääsi vaikuttamaan millään tavalla. Sitten, kun lopulta Vettel menikin kovempaa, niin auto ei yhtäkkiä enää Kimille sopinutkaan?

Testeissä kulki tietty hyvin, mutta itsellä vaan jotenkin paha pelko, että se on taas lopulta Kimi, jolla menee useampi kisa totutellessa uusiin renkaisiin, uuteen aika-ajosysteemiin tms. ja Vettel menee menojaan.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös