Scuderia Ferrari kaudella 2011

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
On se ku ei saa mielipidettään kertoa joka on vielä oikea tällä hetkellä ni kumma :D Ilman että joku repii housunsa ;) Alonso on vaan tällä kaudella ollut aika lapanen. Pahoittelen todella kovasti jos joku tämän kaverin fani pahoitti mielensä siitä kun kerroin kuinka hän kärsii motivaation ongelmista ja on hidas ihan muutenkii :( Elämä jatkuu !
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Felipe Massa ajoi perjantaina Ferrarin F1-autoa mainoskuvauksia varten Fioranon radalla.

Testaaminen on kiellettyä kauden aikana. Fioranosta saatujen kuvien perusteella Ferrarin epäillään hyödyntäneen sääntöjen mainoskuvauksia varten sallimaa ajopäivää uutuusosiensa testaamiseen. Asiasta uutisoineen Omnicorse.it-nettisivuston mukaan Ferrarilta on luvassa ensi viikonlopun Turkin GP:hen uusi etusiipi, uudistettu takajousitus sekä paranneltu diffuusori pakokaasujen hyödyntämiseen.

Ferrari-auton perä oli mainoskuvauksissa aiempaa korkeammalla, mikä viittaisi siihen, että talli olisi muuttanut autonsa kulmaa Red Bullin tyyliseksi, jotta etusiipi saadaan tuottamaan enemmän downforcea.
Vetelät housuissa...

Mitähän sanktioita tästä seuraa jos vauhti paranee Turkin kisassa? Aika törkeätä mielestäni.
Toivotaan että uudistukset menee ihan v***ksi ja Lotuskin on nopeampi.

Alonsolla alahuuli väpättää?
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Mtv3:n mukaan on olemassa epäilys, että Ferrari käytti mainoskuvauspäivää uutuusosien testaamiseen -mikä on kiellettyä. Oli miten oli, onkohan jossain kuvia autosta, jossa on maikkarin mukaan korkeampi (muka Red Bull-tyylinen, hehe) perä?
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Vetelät housuissa...

Mitähän sanktioita tästä seuraa jos vauhti paranee Turkin kisassa? Aika törkeätä mielestäni.
Toivotaan että uudistukset menee ihan v***ksi ja Lotuskin on nopeampi.

Alonsolla alahuuli väpättää?
Luultavasti siinä käy nii ettei auto ole yhtään nopeampi kuin tähän mennessä on ollut. Auton vauhtihan on ollut ihan ok mielestäni. Mut toi kopioiminen ku ei ole se oikea tyyli... Ehkä ne vielä joksus hokasee ettei se ole paras tapa nopeutta parantaa et kopioi eri autojen parhaat osat omaan autoonsa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mikähän logiikka on taustalla siinä, että Ferraria yhtäältä syytetään RBR:n kopioinnista, toisaalta haukutaan siitä, että takajousitusta ei ole tajuttu kopioida RBR:ltä?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mut toi kopioiminen ku ei ole se oikea tyyli... Ehkä ne vielä joksus hokasee ettei se ole paras tapa nopeutta parantaa et kopioi eri autojen parhaat osat omaan autoonsa.
Lyhyellä tähtäimellä useimmiten on. Mitään radikaaleja uusia omia ideoita kun ei pysty autoon tuosta vain lisäämään, kun ne pitäisi ensin keksiä ja kehittää. Sen sijaan toisten ideat on nopeampi kopioida. Kummasti tupladiffun ja F-putken kopiointi ainakin auttoi talleja menneinä kausina ja nyt kilvan kopioidaan Red Bullin pakoputkisysteemiä. Kopioinnilla pienennetään niiden etua, jotka jonkin uuden keksinnön ovat ottaneet käyttöön. Ellei kopioida, annetaan siltä osin turhaan tasoitusta.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Luultavasti siinä käy nii ettei auto ole yhtään nopeampi kuin tähän mennessä on ollut. Auton vauhtihan on ollut ihan ok mielestäni. Mut toi kopioiminen ku ei ole se oikea tyyli... Ehkä ne vielä joksus hokasee ettei se ole paras tapa nopeutta parantaa et kopioi eri autojen parhaat osat omaan autoonsa.
Kyllähän se on paljon helpompi tapa parantaa suorituskykä kokeilemalla muiden kehittämiä ratkaisuja, kuin yrittää keksiä aivan uusia. Itse asiassa olis hölmöä olla kokeilematta sellaisia juttuja mitkä muut ovat toimiviksi havainneet. Vaikka osat ja ideat pääpiirteissään näyttävät kopioiduilta, ne joudutaan silti suunnittelemaan uudelleen omaan autoon sopivaksi. 1-yhteen kopiot tuskin vauhtia hirveästi parantaisivat. Mut tottahan se on että jos ihan kärkeen haluaa niin sinne harvemmin pääsee ilman uusia ideoita ja innovaatiota.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
ja joskus kannattas koittaa kehittää ihan sitä omaa autoa mikä on luotu. Eikä heti ekan kisan jälkeen kopioitas kaikkia mahdollisia härveleitä :p Käytettäs eka se oman auton potenttiaali ja sit lisäiltäs sieltä täältä vähä herkkui. Mut mulle kelpaa Ferrarin tapa hyvin :)
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mtv3:n mukaan on olemassa epäilys, että Ferrari käytti mainoskuvauspäivää uutuusosien testaamiseen -mikä on kiellettyä. Oli miten oli, onkohan jossain kuvia autosta, jossa on maikkarin mukaan korkeampi (muka Red Bull-tyylinen, hehe) perä?
Siis eikös tuo tarkoittanut sitä, että Ferrari aikoo korottaa takapään maavaraa uudella jousituksella? Näitä kuvia katsellessa näyttäis, että Red Bullissa perä on pikkasen ylempänä, zoomaukset ja muut huomioiden.

http://www.motorsport.com/#/f1/photo/main-gallery/?s=2&i=249&id=1103573
http://www.motorsport.com/#/f1/photo/main-gallery/?s=2&i=247&id=1103575

Lotus ja Renaultti näyttää olevan takaa matalalla myös:
http://www.motorsport.com/#/f1/photo/main-gallery/?s=2&i=243&id=1103579
http://www.motorsport.com/#/f1/photo/main-gallery/?s=2&i=244&id=1103578
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
ja joskus kannattas koittaa kehittää ihan sitä omaa autoa mikä on luotu. Eikä heti ekan kisan jälkeen kopioitas kaikkia mahdollisia härveleitä :p Käytettäs eka se oman auton potenttiaali ja sit lisäiltäs sieltä täältä vähä herkkui. Mut mulle kelpaa Ferrarin tapa hyvin :)
Todellisuudessa tehdään molempia, ei nämä tietenkään ole toisensa poissulkevia kehityslinjoja. Autoja kehitetään koko ajan (siihen asti kun siirretään kaikki resurssit seuraavan vuoden malliin), kopiointi vain on nopeammin tuloksia tuottava keino. Missään tapauksessa niitä muiden hyviä ideoita ei kannata jättää kopioimatta jos ne nopeuttavat autoa.
 
Viimeksi muokattu:

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
vaikuittaa vaa kovasti et ferrari luovuttaa aina omien ideoidensa suhteen hetkessä. Aina ollaan muuttamassa kehitys suuntaa täydellisesti parin kisan jälkeen.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
vaikuittaa vaa kovasti et ferrari luovuttaa aina omien ideoidensa suhteen hetkessä. Aina ollaan muuttamassa kehitys suuntaa täydellisesti parin kisan jälkeen.
Toi ei tosiaankaan auta mitään, että parin kisan jälkeen isopomo joka on ihan pihalla asioista alkaa vaahtoomaan että tarvitaan täyskäännös, ja samalla heitetään hukkaan jo tehty työ joka olis mahdollisesti tuonut pikkuhiljaa parannusta normaalin kehitystyön tuloksena. Ferrari on ennenkin pystynyt parantamaan suorituksiaan ilman äkkikäännöksiä, ei siinä olis tarvinnu kuin Alonsoa vähän ravistella niskasta niin se olis voinu tulla jo sillä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
vaikuittaa vaa kovasti et ferrari luovuttaa aina omien ideoidensa suhteen hetkessä. Aina ollaan muuttamassa kehitys suuntaa täydellisesti parin kisan jälkeen.
Jos sinusta "vaikuttaa" siltä, että jokin F1-talli ei toimi mielestäsi järkevällä tavalla vaan sinulla olisi parempi ehdotus miten tallin pitäisi toimia, niin syytä tälle kannattaa todennäköisimmin hakea siitä "vaikutelmasta" eikä tallin toiminnasta. On todennäköisempää, että vaikutelmasi on väärä kuin se että talli ymmärtää asioidensa hoitoa huonommin kuin tavallinen F1-fani.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Jos sinusta "vaikuttaa" siltä, että jokin F1-talli ei toimi mielestäsi järkevällä tavalla vaan sinulla olisi parempi ehdotus miten tallin pitäisi toimia, niin syytä tälle kannattaa todennäköisimmin hakea siitä "vaikutelmasta" eikä tallin toiminnasta. On todennäköisempää, että vaikutelmasi on väärä kuin se että talli ymmärtää asioidensa hoitoa huonommin kuin tavallinen F1-fani.
Minä ainakin olin välittömästi sitä mieltä, kuten monet muutkin täällä, että ei ollut kovin järkevää pistää alle sadekelin renkaita kuivalle radalle, ja sitten kohta perään kuivan kelin renkaita kun viimein alkoi satamaan, mutta minähän olenkin vain tavallinen F1-fani enkä Ferrarin varikkomuurilla jossa nämä asiat ymmärretään paremmin.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Minä ainakin olin välittömästi sitä mieltä, kuten monet muutkin täällä, että ei ollut kovin järkevää pistää alle sadekelin renkaita kuivalle radalle, ja sitten kohta perään kuivan kelin renkaita kun viimein alkoi satamaan, mutta minähän olenkin vain tavallinen F1-fani enkä Ferrarin varikkomuurilla jossa nämä asiat ymmärretään paremmin.
Tiimillä oli siinäkin kyllä enempi arviopohjalle materiaalia (sade-ennuste), sekä toki siinä otettiin riskiä. Sattui menemään pieleen mutta se on jälkiviisautta. Muutoin auton kehitystyön tekemiset ovat vähän eri juttu, kuin pikainen riskipäätös kesken kisan.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Tiimillä oli siinäkin kyllä enempi arviopohjalle materiaalia (sade-ennuste), sekä toki siinä otettiin riskiä. Sattui menemään pieleen mutta se on jälkiviisautta. Muutoin auton kehitystyön tekemiset ovat vähän eri juttu, kuin pikainen riskipäätös kesken kisan.
Rata oli rutikuiva kun Kimin alle lykättiin sadekelin kumit, ja vielä pitkään sen jälkeen. Enpä ole moista venäläisen ruletin pelaamista ennen F1-tiimin osalta nähnyt. Ja sitten kun sataa, lykätään alle kuivan kelin renkaat! Voi tosiaan "jälkiviisaasti" todeta että kuivan kelin renkaat ei toimikaan aivan maksimaalisesti kun rata lainehtii.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Rata oli rutikuiva kun Kimin alle lykättiin sadekelin kumit, ja vielä pitkään sen jälkeen. Enpä ole moista venäläisen ruletin pelaamista ennen F1-tiimin osalta nähnyt. Ja sitten kun sataa, lykätään alle kuivan kelin renkaat! Voi tosiaan "jälkiviisaasti" todeta että kuivan kelin renkaat ei toimikaan aivan maksimaalisesti kun rata lainehtii.
"The information we had at the time was that the storm was due to hit in a very short time, when in fact it took a few more minutes for the rain to come."

Tommosta sanoivat, ja itsekin silloin vain töllöstä jännitin, alkaako sade kuinka pian. Kyllä tosiaan uskon että F1-tiimillä jotain ajatusta on tekemisissään :ahem:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Se, että talleilla on käytössään parempi data, enemmän kokemusta ja ammattitaitoa ei tietenkään tee niistä erehtymättömiä. Tuossa Malesian tapauksessa sää ei käyttäytynyt kuten datasta pääteltiin ("vika" voi olla niin datassa, säässä kuin päättelyssäkin) ja varmaankin myös otettiin tietoisesti iso riski parempien sijojen saavuttamiseksi (ja vielä toinen tilanteen pelastamiseksi). "Tehdään kuin muut" olisi tuonut korkeintaan jämäpisteitä joten ehkä riski oli ottamisen arvoinen. Aina se ei onnistu, ammattilaisiltakaan.

Edelleen pidän todennäköisempänä (lue: itsestäänselvänä), että tallit ovat omista toimistaan paremmin kartalla kuin televisionkatsojat. Katsojia on kuitenkin miljoonia, joten toki joskus joku osuu jossain paremmin kohdilleen, mutta pääsääntöisesti ammattilaiset osaavat hommansa amatöörejä ja faneja paremmin. Mutta kuten Oscar Wilde totesi, en ole tarpeeksi nuori tietääkseni kaiken.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
En tiedä, onko Ferrari Alonson aikakaudella jäänyt kangertelemaan sääntöihin ja kopioimiseen, vai puutuuko suunnittelupuolelta innovatiivisuus valla, ettei uskalleta lähteä koittelemaan sääntöjen rajoja, ja uusia radikaaleja ratkaisuja, kuten Brawn GP edellisvuonna tupladiffuusorilla ja Red Bull viimevuonna pakokaasujen ohjaamisella diffuusoriin.
Miksi Ferrari ei uskalla ottaa riskejä suunnitelussa?
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Huomaa että on kolmen viikon tauko kisojen välillä.
Miten niin muka? :confused:

En tiedä, onko Ferrari Alonson aikakaudella jäänyt kangertelemaan sääntöihin ja kopioimiseen, vai puutuuko suunnittelupuolelta innovatiivisuus valla, ettei uskalleta lähteä koittelemaan sääntöjen rajoja, ja uusia radikaaleja ratkaisuja, kuten Brawn GP edellisvuonna tupladiffuusorilla ja Red Bull viimevuonna pakokaasujen ohjaamisella diffuusoriin.
Miksi Ferrari ei uskalla ottaa riskejä suunnitelussa?
Eiköhän ongelma ole johtajuuspula eikä kuljettajat osaa motivoida tallia. Kuulostaa järkevältä, vai mitä?
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös