Edes Ferrarille ei apua insinöörimarkkinoilta
Turun Sanomat 11.5 2011 21:56:28
Kaksi suurinta formula 1 -tallia Ferrari ja McLaren ovat käynnistäneet uusien teknikkojen värväysohjelman. Mutkana matkassa vain on, että nykyajan insinöörimarkkinoilta ei löydy huippumiehiä lyhyellä hankinta-ajalla.
Ferrarilla on myönnetty, että innovatiivinen luovuus on puuttunut nykyiseltä suunnitteluryhmältä. Kun Adrian Newey ei ole saatavilla ja vasta uraansa aloittelevat nuoret suunnittelijat ovat saaneet valmiiksi vasta yhden kilpailukykyisen auton, varmaa sijoitusta insinöörimarkkinoilta ei tahdo löytyä.
Toinen rajoittava tekijä on pitkä karenssiaika, jonka tiimit vaativat sopimusteitse, jos insinööri olisi vaihtamassa leiriä.
Auto Sprint -lehti paljasti, että Ferrarilla päästrategiksi siirtynyt Pat Fry kyllä tietäisi potentiaalisia vahvistuksia Maranellon suunnittelupuolelle entisen työnantajansa McLarenin leiristä, mutta brittitiimi pitää omistaan kiinni ja sopimukseen tarttuessaankin nämä olisivat vapaat aloittamaan työt uudessa tallissa vasta joskus ensi vuonna.
Tombazikselle
lisää vastuuta
Kun huippuvahvistuksia tai edes nuoria suurlupauksia ei ole saatavilla, Ferrarilla tässä vaiheessa tyydytään nykyisten insinöörien sijoitteluun uusiin tehtäviin.
Pääsuunnittelija Nick Tombazis saa aerodynamiikan ohella vastuulleen myös tuulitunnelityöt ja huhuissa on puhuttu jopa Rory Byrnen houkuttelemisyrityksistä takaisin eläkkeeltä Aasian aurinkorannoilta.
Tombazis on kokenut insinööri, joka kuitenkin tunnetaan enemmän siitä, miten hyvin hän osaa ottaa virikkeet jonkun toisen ensin käyttämistä ideoista kuin luoda ihan omaa. Tombazis ei kuulu huippuinsinöörien tämän hetken arvostuspörssissä kärkikvartettiin.
Ferrarille suurin apu alkukauden yskimiseen löytyi Toyotan tuulitunnelista. Maranellon oma antoi vääriä tuloksia pakokaasujen kanssa tehdyissä kokeissa, mutta Kölnissä saavutettiin sitten taso, jonka pohjalta ensi viikolla Espanjan GP-kisassa debytoivat uusi päivitys rakennettiin.
Ferrarille on luvassa tärkeä suoratesti Vairanossa uuden päivityksen testaamiseksi. Davide Rigonin piti ajaa se, mutta mies loukkaantui Turkin GP2-viikonloppuna. Jules Bianchi ajoi huhtikuun lopussa jo yhden suoratestin ja luultavasti kutsutaan taas töihin.