Scuderia Ferrari kaudella 2011

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13788
Tänään tuli kisa nro 2 (4stä ajetusta) kun Ferrari (tai no, toinen kuski kumminkin) pystyy kärjen vauhtiin. Ei tuollaisella mestaruudesta aja, kun RB lähtee aina kärjestä ja menee kärkivauhtia paljon likempänä 100% kisoista, mutta jokunen yksittäinen voitto mahdollista kenties napata :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Ferrarin kisa vauhti on ihan hyvää niinkuin aiemminkin monet ovat kertoneet, mutta luulisin kuitenkin että ei aika-ajoihin tällä kaudella Ferrari kovinkaan ihme parannuksia kenties pysty tekemään vaan lähinnä taistelu mielessä ne pitää podium sijat pitää ansaita ellei sitten ole muutamia hyviä aika-ajoja.
Mutta aika-ajollahan ei ole mitään väliä ? Tai niin se lonso vasta kertoili meille. Vauhtia Ferrarilla on ollut kisoissa koko kaudella, mutta kuskien tai jonku muun takia sitä ei ole vaan hyödynnetty jokaisessa kisassa täysin.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Mutta aika-ajollahan ei ole mitään väliä ? Tai niin se lonso vasta kertoili meille. Vauhtia Ferrarilla on ollut kisoissa koko kaudella, mutta kuskien tai jonku muun takia sitä ei ole vaan hyödynnetty jokaisessa kisassa täysin.
Sitähän minä juuri olen koko kauden ajan sanonut että Ferrarin kisa vauhti on kyllä kisoissa hyvä ollut, niinkuin varmaan olet huomannut kirjoituksistani. No lähes jokainen on sanonut ettei Aika-ajoilla oli niin väliä, mutta ainahan sitäkin puolta on hyvä parantaa niin Ferrarin kuin muidenkin tiimien.
 

Ronzo

Sir
Liittynyt
3.8.2007
Viestit
247
Ongelmat tulevat aika-ajoissa kun saavutaan katuradoille kuten Monaco ja Valencia missä mennään suurin osa kisasta kuin köyhän talon porsaat. Joten niihin mennessä olisi syytä löytää lääkkeet myös siihen.
 

paska jätkä

ja muutenkin hieno mies
Liittynyt
17.9.2009
Viestit
597
Kauden ensimmäinen palli on tosiasia, samalla kun Ferrarin kisavauhti on parantunut entisestään!

Alonso ja Massa himoitsevat lisää palleja, mutta nähtäväksi jää jatkuuko munattomuus aika-ajoissa.
 

keke-82

Well-known member
Liittynyt
31.3.2009
Viestit
188
Sijainti
Espoo
Mutta aika-ajollahan ei ole mitään väliä ? Tai niin se lonso vasta kertoili meille. Vauhtia Ferrarilla on ollut kisoissa koko kaudella, mutta kuskien tai jonku muun takia sitä ei ole vaan hyödynnetty jokaisessa kisassa täysin.
Joo joo, yhtä pönttöä tarttua pönttöilyihin, mutta kun Alonso ei noin sanonut...ainakaan mun englannin käännöstaitojen mukaan "qualifications are not so very important"
 
Viimeksi muokattu:

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Tänään tuli kisa nro 2 (4stä ajetusta) kun Ferrari (tai no, toinen kuski kumminkin) pystyy kärjen vauhtiin. Ei tuollaisella mestaruudesta aja, kun RB lähtee aina kärjestä ja menee kärkivauhtia paljon likempänä 100% kisoista, mutta jokunen yksittäinen voitto mahdollista kenties napata :rolleyes:
Niin siis autolla kyllä ehtii kärjen vauhtiin, taistelemaan minkä hyvänsä kilpailun voitosta ja samoin mestaruudesta, mutta kuten itsekin sanoit, eivät kuskit ole tarvittavaan vauhtiin ehtineet kuin 50% ajasta toistaiseksi. Liikaa virheitä ja muita säätämisiä.

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2011/05/1325972/turkin-gpn-lehdistokatsaus-alonso-haastoi-red-bullin-avaruusolennot

- Tavoitteena oli päästä palkintopallille Red Bullin "avaruusolentojen" kanssa. Se toteutui. Fernando Alonson kolmas sija oli helpotus Ferrarille, koska ensimmäistä kertaa tällä kaudella talli pääsi (melkein) parhaiden vauhtiin. Tulos oli lähes voiton arvoinen, koska se merkitsee käännekohtaa. Maranellossa ollaan vakuuttuneita siitä, että ongelmien syyt on vihdoinkin selvitetty ja tie niiden ratkaisemiseen on avattu.

Red Bullin hankkiman pistejohdon tavoittaminen ei kuitenkaan ole helppo urakka.

- Seuraava ongelma on tehdä samanlainen nousu kuin kaudella 2010. Tällä kertaa siitä tulee vaikeampaa, koska Vettel on lopettanut virheiden tekemisen, La Stampa kirjoitti.
:D Halutaan tehdä samanlainen nousu kuin 2010, eli jäädään jälleen ilman mestaruutta. Miksei haluta tehdä samanlaista nousua kuin 2007? :confused: Joo joo, eihän ne pysty siihen, mutta voisi sitä edes haluta. :tongue:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13788
Niin siis autolla kyllä ehtii kärjen vauhtiin, taistelemaan minkä hyvänsä kilpailun voitosta ja samoin mestaruudesta, mutta kuten itsekin sanoit, eivät kuskit ole tarvittavaan vauhtiin ehtineet kuin 50% ajasta toistaiseksi. Liikaa virheitä ja muita säätämisiä.
Yleinen mielipide ykkösiä seuraavassa maailmassa lienee oikeammassa, kuin yhden Alonsoa inhoavan fanin: FA on aika mulukku mutta kovaa se ajaa auton tasoon nähden.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Yleinen mielipide ykkösiä seuraavassa maailmassa lienee oikeammassa, kuin yhden Alonsoa inhoavan fanin: FA on aika mulukku mutta kovaa se ajaa auton tasoon nähden.
Mitä yleiseen mielipiteeseen tulee niin hämmästelin kyllä vähän sitä kritiikittömyyttä, jolla Alonson viime kauden suorituksiin suhtauduttiin (muualla kuin täällä siis). Nopeudesta nyt ei hirveästi sanomista jäänyt, mutta virheitä tuli ihan liikaa ja niihin Fernando myös mestaruuden hävisi.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24302
Sijainti
lappeen Ranta
Yleinen mielipide ykkösiä seuraavassa maailmassa lienee oikeammassa, kuin yhden Alonsoa inhoavan fanin: FA on aika mulukku mutta kovaa se ajaa auton tasoon nähden.
Auton taso on siis se, mitä alkukaudesta on nähty ja nyt Alonso teki omissa kyvyissään jonkinlaisen hyppäyksen. Tai löysi ne autonkehitystaitonsa, tosin auto on kuitenkin edelleen samalla tasolla ja Alonso vaan paransi ajamistaan. Vielä pitäisi motivoida varikkoporukat tekemään varikkopysäykset mieluummin jonnekin 3-5 sekunnin haarukkaan kuin 5-10 sekunnin. Vai miten tää nyt oikein menee.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13788
Auton taso on siis se, mitä alkukaudesta on nähty ja nyt Alonso teki omissa kyvyissään jonkinlaisen hyppäyksen. Tai löysi ne autonkehitystaitonsa, tosin auto on kuitenkin edelleen samalla tasolla ja Alonso vaan paransi ajamistaan. Vielä pitäisi motivoida varikkoporukat tekemään varikkopysäykset mieluummin jonnekin 3-5 sekunnin haarukkaan kuin 5-10 sekunnin. Vai miten tää nyt oikein menee.
Löysit pointin. Red Bull taitaa olla selkeästi paras MM-kauteen :thumbup:
Tekee Alonsolle ihan hyvää kun ei ole tarpeeksi hyvää autoa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Löysit pointin. Red Bull taitaa olla selkeästi paras MM-kauteen :thumbup:
Tekee Alonsolle ihan hyvää kun ei ole tarpeeksi hyvää autoa.
Red Bullin ja Vettelin ylivoima tuntuu olevan lähinnä aika-ajoissa. Kyl tuo Ferrari riittävän vahva on taistelemiseen, mut ongelma on tietenkin siinä että Red Bullien perässä on muitakin, ja pitäisi mielellään päästä niiden kerkeen ja siitä pinkaista kiilaa Red Bullien väliin. Joskus onnistuu muttei aina. Asetelma on sellainen että Alonso tarvii parhaan auton voittaakseen.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24302
Sijainti
lappeen Ranta
Red Bull taitaa olla selkeästi paras MM-kauteen :thumbup:
Nyt kun vielä näyttää siltä, että ne seuraavana tulevat autot ovat milloin mistäkin tallista, niin se vaan lisää Red Bullin ylivoimaa. Näkee sitten miten jatkossa hommat etenee, tiedä vaikka lankeaisivat "Tää kausi hoidetaan vasemmalla kädelläkin kotiin." -harhaan ja sitten kun käy ilmi, ettei ihan ehkä hoidetakaan, on mahdollisesti myöhäistä tehdä mitään. Tokko kuitenkaan.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13788
Kyllä Massan keskimääräinen vauhti vrt Alonsoon kanssa auton tasosta 2010-11 kertoo. Red Bullilla molemmat menee paljon vahvemmin kärjessä.
Toki ymmärrän että Alonson ajotaitoja on vaikea myöntää, kun se on ruikutellut ja skandaaleissa uinut.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Toki ymmärrän että Alonson ajotaitoja on vaikea myöntää, kun se on ruikutellut ja skandaaleissa uinut.
Omasta mielestäni Alonso on varmaankin ns. race craft -kriteerillä ruudukon paras, mutta hukkaa välillä fokuksensa kun homma ei kulje.

Ihan raa'assa nopeudessa en ole koskaan nähnyt Alonson ihan ykköskategoriassa, mutta marginaalit ovat pienet ja "nopeus" on vain yksi paremmuuden osatekijöistä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ihan raa'assa nopeudessa en ole koskaan nähnyt Alonson ihan ykköskategoriassa, mutta marginaalit ovat pienet ja "nopeus" on vain yksi paremmuuden osatekijöistä.
Tuo "raaka nopeus" on muutenkin jokseenkin mahdoton arvioida, kun kyse on ajotyylin ja auton sopimisesta toisilleen ja luotosta autoon. Kellään ei käytännössä koskaan ole ihanteellista autoa käytössään, vaan aina jossain kohdassa on toivomisen varaa. Ja se sitten vaikuttaa eri kuskeihin eri tavoin (ja hämärtää sitä "raakaa nopeutta").

Jos esimerkiksi verrataan Red Bulleja ja Ferrareja, niin ensinmainittu lienee aerodynaamisesti (tai kokonaisuutena) tällä hetkellä sarjan paras auto, joka tietysti lisää kuskien luottoa autoon ja imartelee näiden ajotaitoja. Ferrari voi olla parhaimmillaan yhtä nopea kisassa, mutta ei yhtä helppo ajettava.

Lisäksi tietysti tällä hetkellä kyky ajaa kuluneilla renkailla ja painavalla autolla korostuvat kisoissa. Aika-ajoissa vastaavasti erityisesti renkaiden saaminen optimilämpötilaan, mikä taas on enemmän auton ominaisuus. Erot noissa ovat ovat selvästi suuremmat kuin "raa'assa nopeudessa", jonka perusteella valtaosa kuskeista kiertäisi radan muutaman kymmenyksen sisään (eli yksi jarrutusvirhe tiputtaisi kärjestä lähes hännille).
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Niinkuin huomaa nykyään ei ole niin helppo saada insinöörejä toisesta tiimistä toiseen niinkuin aikoinaan ja näin ollen Tombazisin työ määrä vain kasvaa Ferrarilla. Esimerkiksi Sam Michael jota on joissain huhuissa keretty jo viedä Ferrarille, niin hän pääsisi aloittamaan työt uuden tiimin väreissä vasta maaliskuussa 2012 ja näin ollen hän ei kerkeisi olla mukana vuoden 2012 auton suunnitteluvaiheissa. Vaikka miehiä houkuteltaisiinkin eri tiimeihin, niin kyseiset tiimi eivät saata silti miestä päästää tai mies ei itse halua lähteä.

Edes Ferrarille ei apua insinöörimarkkinoilta

Turun Sanomat 11.5 2011 21:56:28

Kaksi suurinta formula 1 -tallia Ferrari ja McLaren ovat käynnistäneet uusien teknikkojen värväysohjelman. Mutkana matkassa vain on, että nykyajan insinöörimarkkinoilta ei löydy huippumiehiä lyhyellä hankinta-ajalla.

Ferrarilla on myönnetty, että innovatiivinen luovuus on puuttunut nykyiseltä suunnitteluryhmältä. Kun Adrian Newey ei ole saatavilla ja vasta uraansa aloittelevat nuoret suunnittelijat ovat saaneet valmiiksi vasta yhden kilpailukykyisen auton, varmaa sijoitusta insinöörimarkkinoilta ei tahdo löytyä.

Toinen rajoittava tekijä on pitkä karenssiaika, jonka tiimit vaativat sopimusteitse, jos insinööri olisi vaihtamassa leiriä.

Auto Sprint -lehti paljasti, että Ferrarilla päästrategiksi siirtynyt Pat Fry kyllä tietäisi potentiaalisia vahvistuksia Maranellon suunnittelupuolelle entisen työnantajansa McLarenin leiristä, mutta brittitiimi pitää omistaan kiinni ja sopimukseen tarttuessaankin nämä olisivat vapaat aloittamaan työt uudessa tallissa vasta joskus ensi vuonna.

Tombazikselle
lisää vastuuta


Kun huippuvahvistuksia tai edes nuoria suurlupauksia ei ole saatavilla, Ferrarilla tässä vaiheessa tyydytään nykyisten insinöörien sijoitteluun uusiin tehtäviin.

Pääsuunnittelija Nick Tombazis saa aerodynamiikan ohella vastuulleen myös tuulitunnelityöt ja huhuissa on puhuttu jopa Rory Byrnen houkuttelemisyrityksistä takaisin eläkkeeltä Aasian aurinkorannoilta.

Tombazis on kokenut insinööri, joka kuitenkin tunnetaan enemmän siitä, miten hyvin hän osaa ottaa virikkeet jonkun toisen ensin käyttämistä ideoista kuin luoda ihan omaa. Tombazis ei kuulu huippuinsinöörien tämän hetken arvostuspörssissä kärkikvartettiin.

Ferrarille suurin apu alkukauden yskimiseen löytyi Toyotan tuulitunnelista. Maranellon oma antoi vääriä tuloksia pakokaasujen kanssa tehdyissä kokeissa, mutta Kölnissä saavutettiin sitten taso, jonka pohjalta ensi viikolla Espanjan GP-kisassa debytoivat uusi päivitys rakennettiin.

Ferrarille on luvassa tärkeä suoratesti Vairanossa uuden päivityksen testaamiseksi. Davide Rigonin piti ajaa se, mutta mies loukkaantui Turkin GP2-viikonloppuna. Jules Bianchi ajoi huhtikuun lopussa jo yhden suoratestin ja luultavasti kutsutaan taas töihin.
Tuo Byrnen paluu huhu oli vähän aikaa sitten esillä ja kerrottiin että saattaisi auttaa tiimiä 2012-13 ainaskin.
 
Viimeksi muokattu:

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Hih, Ferrari joutuu vuokraamaan tuulitunnelin Toyotalta, kun omansa on tehty päin honkia. Ja tehtaalla väkeä siirretään hommista toiseen, kokki lienee seuraavaksi autoa väsäämässä, ja Domenicali pääsee tekemään jengille spagetti bologneset. Varikkomuurilla häärää lehdistösihteeri.

Hyvältä kuulostaa, jatkakaa samaan malliin. Jos ei näillä eväillä mestaruus napsahda, niin ei sitten millään.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tuulitunnelin vuokrauksen takana ei ole oman tunnelin huonous. Tiimien välisessä kuluja rajoittavassa sopimuksessa on rajoitus tuulitunnelitesteille, ja koko tämän ajan Ferrari käyttää omassa tunnelissaan. Kuten aina, tallit ovat etsineet porsaanreikiä ja varsin moni on saanut idean, että tuulitunnelityötä voi lisäksi teettää alihankintana, jota säädellään sopimuksessa erikseen. Ferrari ei ole ainoa talli, joka on käyttänyt Toyotan tunnelia tähän tarkoitukseen.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Tuulitunnelin vuokrauksen takana ei ole oman tunnelin huonous. Tiimien välisessä kuluja rajoittavassa sopimuksessa on rajoitus tuulitunnelitesteille, ja koko tämän ajan Ferrari käyttää omassa tunnelissaan. Kuten aina, tallit ovat etsineet porsaanreikiä ja varsin moni on saanut idean, että tuulitunnelityötä voi lisäksi teettää alihankintana, jota säädellään sopimuksessa erikseen. Ferrari ei ole ainoa talli, joka on käyttänyt Toyotan tunnelia tähän tarkoitukseen.
Tämä on just sitä mistä jo muutama vuosi sitten sanoin kun rajoituksista keskusteltiin. Kaikki tämmöiset rajoitukset on aivan turhia, koska aina löytyy joku perseenreikä mitä voi hyödyntää. No, lajissa lajin tapaan, joten antaa palaa vaan. Köyhät kyykkyyn.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös