Scuderia Ferrari kaudella 2011

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Kun katsoo noita kierrosaikoja Malesian kisasta, niin Kimi menetti 20 sekuntia kierroksella ajaessaan saderenkailla kuivalla radalla. Eli käytännössä hukkasi varikkopysähdyksen verran jo yhdellä kierroksella. Jo pelkästään tuo osoitti sen, kuinka hölmö päätös saderenkaiden laitto siinä tilanteessa oli.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Siis eikös tuo tarkoittanut sitä, että Ferrari aikoo korottaa takapään maavaraa uudella jousituksella? Näitä kuvia katsellessa näyttäis, että Red Bullissa perä on pikkasen ylempänä, zoomaukset ja muut huomioiden.

http://www.motorsport.com/#/f1/photo/main-gallery/?s=2&i=249&id=1103573
http://www.motorsport.com/#/f1/photo/main-gallery/?s=2&i=247&id=1103575

Lotus ja Renaultti näyttää olevan takaa matalalla myös:
http://www.motorsport.com/#/f1/photo/main-gallery/?s=2&i=243&id=1103579
http://www.motorsport.com/#/f1/photo/main-gallery/?s=2&i=244&id=1103578
No milläs muulla sitä takapään maavaraa kohotettais jos ei jousituksella? Auton pohja on kuitenkin tasanen ja jäykkä. :)

Hyvät vertailu kuvat kyllä. Vaikka etäisyydet onkin joka kuvassa aina vähän erilaiset, niin kyllä noista on nähtävissä selvästi, että RB:n persusta on ylempänä ja etusiiven keskikohta alempana kuin muilla...

Jos Ferrari on nyt tauon aikana kopioinu autoonsa korkeemman perän, matalan keulan ja taipuisan etusiiven, niin vahva epäilys, että ei tuu toimiin. Ainakaan vielä Turkissa. Eihän niillä voi olla mitään käryäkään, että mikä vaikuttaa mihinkäkin... :)
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
No milläs muulla sitä takapään maavaraa kohotettais jos ei jousituksella? Auton pohja on kuitenkin tasanen ja jäykkä. :)
Ajattelin formulastaran ajatelleen auton muotoja suhteessa referenssitasoon (siinä mielessä RB:n korkea perä olisi puuheinää), eikä referenssitason kulmasta suhteessa maahan.
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1411
Sijainti
Home
Miksi Ferrari ei uskalla ottaa riskejä suunnitelussa?
Tombazis myöntää että kritiikki tulee ihan aiheesta ja ovat olleet takavuosiin verrattuna liian hienovaraisia. Tombazin mukaan taipuva etusiipi kuuluu Ferrarin kehitysohjelmaan ja tunnustavat että joku on tehnyt heitä paremman auton jne.

Ferrarin suunnittelija myöntää asennevirheen

Turun Sanomat 4.5 2011 19:01:39

Williamsilla tekninen osasto menetti uskottavuutensa F1-kauden ensimmäisen kaukokiertueen jälkeen. Ferrarilla sen sijaan tekninen johtaja Aldo Costa ja pääsuunnittelija Nikolas Tombazis saavat vielä yrittää kurssin kääntämistä.

Tombazis oli luomassa Kimi Räikköselle kuljettajien mestaruuden 2007 ja Ferrarille valmistajien tittelit 2007-08 tuoneet autot. Sittemmin hän ei ole ryhmineen keksinytkään mitään, mikä olisi säväyttänyt muita suunnittelijoita kopioimaan Ferrarin ideoita.

Turkin Grand Prix -aattona Tombazis tunnustaa Italian valtalehti Corriere della Serassa Maranellon aivoriihen sortuneen aivan liian konservatiiviseen ajatteluun kehitysprojekteissaan.

– Meihin kohdistunut kritiikki on täysin aiheellista – valitettavasti. Takavuosiin verrattuna olemme olleet liian hienovaraisia. Olemme olleet vähemmän aggressiivisia, emmekä ole uskaltaneet ottaa riskejä kehitystyössä, Tombazis vakuuttaa.

– Alkukauden kylmän suihkun jälkeen olemme pistäneet uuden vaihteen päälle ja keskittyneet kehitystyössä sataprosenttisesti avainalueisiin.

Maranellon tuulitunneli on osoittautunut alimittaiseksi ja erityisesti pakoputkistopuolella on saatu vääristäviä tuloksia.

– Tuulitunnelitulokset ovat olleet vain osa ongelmaa. Vaikka se olisi toiminut täydellisesti, emme olisi voittaneet kisoja, Tombazis korostaa.

– Olemme miettineet, mikä kaikki on mennyt harhaan ja osaksi ymmärtäneet. Ihannetilanteessa tietysti tuulitunneliakin pitäisi suurentaa, mutta eivät ne seinät siinä vaikuta, että alamme tavoittaa kärkeä.

Ns. taipuva etusiipi kuuluu Ferrarin kehitysohjelmaan. Tombazis myöntää avoimesti, että sitä kopioidaan Red Bullilta.

– Pitää olla nöyrä ja tunnustaa, että joku on tehnyt paremman auton. FIA olisi voinut tiukentaa siipikokeita, mutta kun niin ei tapahtunut, meidänkin on hypättävä siihen junaan, missä Red Bull on veturina.

Tombazis ei allekirjoita väitettä, että Ferrarin kausi olisi jo menetetty.

– Meillä on kieltämättä paljon paineita. Meidän täytyy voittaa. Ymmärrän pettyksen. Meidän tavoitteemme oli olla heti kilpailukykyinen ja nyt olemme kuitenkin takaa-ajajina. Tätä ei voi hyväksyä. F1:ssä on kuitenkin nähty ennenkin, miten nopeasti voi tulla paljon parannusta.

– Meillä on ohjelmassa uudistuksia joka kilpailuun. Turkissa meillä on uusi etusiipi, uusi takaosa ja uudet jarrujen ilmanottoaukot.

– Jos pitäisi lyödä vetoa mestarista, olisi idiootti, jos löisi Red Bullia vastaan, mutta toisaalta olisi myös sinisilmäistä kuvitella, ettei kukaan pysty heitä uhkaamaan. Siihen joukkoon kuulumme vielä mekin, Tombazis tuumii.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Eiköhän ongelma ole johtajuuspula eikä kuljettajat osaa motivoida tallia. Kuulostaa järkevältä, vai mitä?
Ehkä kuljettajat eivät osaa antaa riittävästi palautetta auton toiminnasta, eli kommunikaatio-ongelmat (paljon sanoja, muttei lainkaan sisältöä tällä kertaa). Ehkä vielä lisänä heikko motivaatio, aidon kiinnostuksen puute.

;)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tombazis myöntää että kritiikki tulee ihan aiheesta ja ovat olleet takavuosiin verrattuna liian hienovaraisia.
"Takavuodet" löytynevät 90-luvulta ja kauempaa. Johan Ferrari koko Schumacherin voittoputken ajan toi pelkkiä kehitysversioita edelliskauden autoista. Hyvällä menestyksellä vieläpä.
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1411
Sijainti
Home
"Takavuodet" löytynevät 90-luvulta ja kauempaa. Johan Ferrari koko Schumacherin voittoputken ajan toi pelkkiä kehitysversioita edelliskauden autoista. Hyvällä menestyksellä vieläpä.
Itse lähinnä tarkoitin niitä Cesare Fiorio aikoja, tosiaan Schumin aikana nuita kehitysversioita nähtiin useampiakin.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
No milläs muulla sitä takapään maavaraa kohotettais jos ei jousituksella? Auton pohja on kuitenkin tasanen ja jäykkä. :)
Sekin on jännä juttu, että enää nykyään näitä juttuja ei niin vaan kokeilla harjoituksissa heittämällä rajusti erilaisia säätöjä kehiin. Autot melkolailla on sitä mitä ne on ja jos säätöjä halutaan muuttaa, ni ne melkein pitää vähintäänkin viedä suunnittelupöydän ja tuulitunnelin kautta, jotta suorituskyky paranisi ja muutokset toimisivat.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
http://www.yallaf1.com/2011/05/04/ferrari-lament-big-role-of-aero-in-f1/

Sama itku jatkuu, tällä kertaa Dominecalin vuodattamana. Heti kun homma ei toimi, niin aletaan kritisoimaan sääntöjä. Sekä Dome että Montezemolo ovat peräänkuuluttaneet mekaanisen puolen merkityksen lisäämistä, höpisten mm. moottoripuolen tärkeydestä. Samaan hengenvetoon Monte kuitenkin ehti jo kritisoida uusia moottorisääntöjä, vaikka Ferrari on itse ollut mukana tätä konseptia kehittämässä.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
http://www.yallaf1.com/2011/05/04/ferrari-lament-big-role-of-aero-in-f1/

Sama itku jatkuu, tällä kertaa Dominecalin vuodattamana. Heti kun homma ei toimi, niin aletaan kritisoimaan sääntöjä. Sekä Dome että Montezemolo ovat peräänkuuluttaneet mekaanisen puolen merkityksen lisäämistä, höpisten mm. moottoripuolen tärkeydestä. Samaan hengenvetoon Monte kuitenkin ehti jo kritisoida uusia moottorisääntöjä, vaikka Ferrari on itse ollut mukana tätä konseptia kehittämässä.
Syytetään muita huijaamisesta, syytetään sääntöjä... Huonoja häviäjiä...
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Itse lähinnä tarkoitin niitä Cesare Fiorio aikoja, tosiaan Schumin aikana nuita kehitysversioita nähtiin useampiakin.
Onhan näiden parin viimeisen vuoden menestys suunnilleen Fiorion vuosien tasolla.

Ei Ferrari ole viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikajänteellä ollut mikään kestomenestyjä, jos menestyksenä ei pidetä palkintosijojen tuntumassa ajamista, vaikka tämä helposti unohtuukin. Todtin aikakausi hämärtää käsityksiä.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Ehkä kuljettajat eivät osaa antaa riittävästi palautetta auton toiminnasta, eli kommunikaatio-ongelmat (paljon sanoja, muttei lainkaan sisältöä tällä kertaa). Ehkä vielä lisänä heikko motivaatio, aidon kiinnostuksen puute.
Tätä samaa ihmettelen minä. Alonso tuotiin suurella kohulla talliin tuomaan johtajuutta, haastamaan insinöörit parempiin tuloksiin auton kehittämisessä, jopa johtamaan kehitystyötä ja ties mitä. Näin se ainakin kommunikoitiin. Ei tästä voi vetää muuta johtopäätöstä kuin että Alonso on epäonnistunut. Ei normaaleissa yrityksissäkään johdolla selittelyt auto jos duunarit tekee huonoa työtä ja tulos on huono. Johto saa kenkää, toki voi siinä prosessissa muutama duunarikin saada kenkää. Tähän pätee sama analogia tai ainakin pitäisi.

Vai onko se sittenkin niin että Alonson palkkaamisen perusteet olivat jossain muualla. Olisiko sittenkin niin että auton kehittää joku muu ja kuljettaja "vain" ajaa sitä autoa. Tämä selittäisi paljon. Toisaalta aiempien kausien tulosten valossa tästäkään näkökulmasta ei vaihtoo olisi ollut syytä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Vai onko se sittenkin niin että Alonson palkkaamisen perusteet olivat jossain muualla. Olisiko sittenkin niin että auton kehittää joku muu ja kuljettaja "vain" ajaa sitä autoa. Tämä selittäisi paljon. Toisaalta aiempien kausien tulosten valossa tästäkään näkökulmasta ei vaihtoo olisi ollut syytä.
Näin se on, syy on jossain muussa kuin kehitystaidoissa. Markkina-arvo tms?

Ferrari kaiketi pyrkii myös olemaan perhe, ja siihen Kimi ei kaiketi taipunut. Joku small talkki saattaa Lonsolta irrota paremmin, mutta tuloksiin sillä tuskin on paskaakaan väliä.

Ja huono menestys on kaiketi kiinni paskasta tuulitunnelista ja Tombazizista.. (kukaha on eka joka suuttuu?)
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Näin se on, syy on jossain muussa kuin kehitystaidoissa. Markkina-arvo tms?

Ferrari kaiketi pyrkii myös olemaan perhe, ja siihen Kimi ei kaiketi taipunut. Joku small talkki saattaa Lonsolta irrota paremmin, mutta tuloksiin sillä tuskin on paskaakaan väliä.

Ja huono menestys on kaiketi kiinni paskasta tuulitunnelista ja Tombazizista.. (kukaha on eka joka suuttuu?)
Perhe on pahin. Eiköhän tuohon epäonnistumisen syiden listaan voi lisätä munattoman johtamisen, joka lienee suurin syy. Ei osata tehdä oikeita päätöksiä oikeaan aikaan. Tai edes hyväksyä sitä, että tehty päätös olisi väärä ja muuttaa suuntaan. Johtamiskulttuurin selkäranka on jämäkkä kuin al denteksi keitetty spaghetti.
 

Ronzo

Sir
Liittynyt
3.8.2007
Viestit
247
Ferrari teki pahan virheen kun myöntyi kauden aikaisten testien rajoittamiseen. Heidän simulaatio, CFD ja tuulitunneliratkaisut kun tuntuvat olevan kertaluokkaa kehnommalla tolalla kuin Mäkin ja Härkien. Helppoa se oli kun oli valmistettu osat niin pistettiin Miihkali kiertämään rataa pari sataa kierrosta että saatiin todettua että kyllä se kierrosaikaa parantaa. Nyt kun pitäisi osua kerralla oikeaan, ei ollakaan niin hyviä. Lisäksi Todt/Brawn akseli oli kertaluokkaa vahvempi kuni nykyiset lapaset.

Enkä edes puutu kuskipolitiikkaan joka on ollut :yuck:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ferrari teki pahan virheen kun myöntyi kauden aikaisten testien rajoittamiseen. Heidän simulaatio, CFD ja tuulitunneliratkaisut kun tuntuvat olevan kertaluokkaa kehnommalla tolalla kuin Mäkin ja Härkien. Helppoa se oli kun oli valmistettu osat niin pistettiin Miihkali kiertämään rataa pari sataa kierrosta että saatiin todettua että kyllä se kierrosaikaa parantaa. Nyt kun pitäisi osua kerralla oikeaan, ei ollakaan niin hyviä. Lisäksi Todt/Brawn akseli oli kertaluokkaa vahvempi kuni nykyiset lapaset.

Enkä edes puutu kuskipolitiikkaan joka on ollut :yuck:
Ferrarin ongelma on joko johdon kyvyttömyys tai osaamisen puute. Veikkaan ensimmäistä. Toimintamalli oli ennen se että kokeiltiin sataa eri juttua ja katsottiin mikä toimii ja hiottiin sitä. Eli mentiin hirveällä työmäärällä eteenpäin sen sijaan että käytettäisiin päätä (tyhmä paljon töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä). Nyt kun työmäärää on rajoitettu niin korostuu miten se työmäärä käytetään. Enää ei pärjää sillä että panostaa enemmän rahaa ja aikaa kuin muut vaan pitää oikeasti saada se työvoima hyödylliseen käyttöön. Ferrari ei vaan tässä onnistu. Minun puolesta voitaisiin kyllä sallia kolme testiä kauden aikana. Siis kaikki talli yhtä aikaa samalla radalla aina neljän, viiden kisan välein. Veikkaisin että se voisi jopa laskea kustannuksia.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
Minun puolesta voitaisiin kyllä sallia kolme testiä kauden aikana. Siis kaikki talli yhtä aikaa samalla radalla aina neljän, viiden kisan välein. Veikkaisin että se voisi jopa laskea kustannuksia.
Juuri näin. Siten että testit ajetaan GP:n jälkeen ma-ti 4 kisan välein ja vain testi/varakuljettajin voimin jotta he saavat kilometrejä alle. Samalla testi/varakuljettajan osaaminen ja palaute nousee arvoo arvaamattomaan ja nuoret lahjakkuudet pääset kasvamaan saappaisiin. Kustannukset pysyvät kurissa kun ei tarvita erikseen testi/kisamiehistöä ja tarpeeton rahtaaminen jää pois.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
James Allen kertoo että Ferrarin tavoite on saada voittaja auto Montrealin kisaan, sillä käänne ei tapahdu menestykseen yhdessä yössä. Ennen Montrealia mahdollisuus voisi olla Monacon GP:ssä, mutta Domenicali ei tee mitään ennustuksia Monacon suhteen sillä siellä voi tapahtua ihan mitä tahansa.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Ferrarin kisa vauhti on ihan hyvää niinkuin aiemminkin monet ovat kertoneet, mutta luulisin kuitenkin että ei aika-ajoihin tällä kaudella Ferrari kovinkaan ihme parannuksia kenties pysty tekemään vaan lähinnä taistelu mielessä ne pitää podium sijat pitää ansaita ellei sitten ole muutamia hyviä aika-ajoja.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Ferrarin kisavauhti on aivan huipputasoa. Oli jo aiemmin ja nyt Turkin aerodynamiikkapainotteinen rata vain vahvistaa tätä käsitystä. Olemme myös nähneet ettei aika-ajoilla ole suurta merkitystä tänä vuonna. Autolla kyllä tasan tarkkaan voidaan ajaa voitoista ja mestaruudesta, kyse on vain siitä pystyvätkö talli tai kuljettajat siihen.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös