Ferrarin suunnittelija myöntää asennevirheen
Turun Sanomat 4.5 2011 19:01:39
Williamsilla tekninen osasto menetti uskottavuutensa F1-kauden ensimmäisen kaukokiertueen jälkeen. Ferrarilla sen sijaan tekninen johtaja Aldo Costa ja pääsuunnittelija Nikolas Tombazis saavat vielä yrittää kurssin kääntämistä.
Tombazis oli luomassa Kimi Räikköselle kuljettajien mestaruuden 2007 ja Ferrarille valmistajien tittelit 2007-08 tuoneet autot. Sittemmin hän ei ole ryhmineen keksinytkään mitään, mikä olisi säväyttänyt muita suunnittelijoita kopioimaan Ferrarin ideoita.
Turkin Grand Prix -aattona Tombazis tunnustaa Italian valtalehti Corriere della Serassa Maranellon aivoriihen sortuneen aivan liian konservatiiviseen ajatteluun kehitysprojekteissaan.
– Meihin kohdistunut kritiikki on täysin aiheellista – valitettavasti. Takavuosiin verrattuna olemme olleet liian hienovaraisia. Olemme olleet vähemmän aggressiivisia, emmekä ole uskaltaneet ottaa riskejä kehitystyössä, Tombazis vakuuttaa.
– Alkukauden kylmän suihkun jälkeen olemme pistäneet uuden vaihteen päälle ja keskittyneet kehitystyössä sataprosenttisesti avainalueisiin.
Maranellon tuulitunneli on osoittautunut alimittaiseksi ja erityisesti pakoputkistopuolella on saatu vääristäviä tuloksia.
– Tuulitunnelitulokset ovat olleet vain osa ongelmaa. Vaikka se olisi toiminut täydellisesti, emme olisi voittaneet kisoja, Tombazis korostaa.
– Olemme miettineet, mikä kaikki on mennyt harhaan ja osaksi ymmärtäneet. Ihannetilanteessa tietysti tuulitunneliakin pitäisi suurentaa, mutta eivät ne seinät siinä vaikuta, että alamme tavoittaa kärkeä.
Ns. taipuva etusiipi kuuluu Ferrarin kehitysohjelmaan. Tombazis myöntää avoimesti, että sitä kopioidaan Red Bullilta.
– Pitää olla nöyrä ja tunnustaa, että joku on tehnyt paremman auton. FIA olisi voinut tiukentaa siipikokeita, mutta kun niin ei tapahtunut, meidänkin on hypättävä siihen junaan, missä Red Bull on veturina.
Tombazis ei allekirjoita väitettä, että Ferrarin kausi olisi jo menetetty.
– Meillä on kieltämättä paljon paineita. Meidän täytyy voittaa. Ymmärrän pettyksen. Meidän tavoitteemme oli olla heti kilpailukykyinen ja nyt olemme kuitenkin takaa-ajajina. Tätä ei voi hyväksyä. F1:ssä on kuitenkin nähty ennenkin, miten nopeasti voi tulla paljon parannusta.
– Meillä on ohjelmassa uudistuksia joka kilpailuun. Turkissa meillä on uusi etusiipi, uusi takaosa ja uudet jarrujen ilmanottoaukot.
– Jos pitäisi lyödä vetoa mestarista, olisi idiootti, jos löisi Red Bullia vastaan, mutta toisaalta olisi myös sinisilmäistä kuvitella, ettei kukaan pysty heitä uhkaamaan. Siihen joukkoon kuulumme vielä mekin, Tombazis tuumii.