Se alko nyt

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
No ei Ferraria mistään laittomuudesta epäillä. Heikki Kulta kuunteli keskusteluita Fosters-baarin vessa jonossa:

"F1-sähkeet 5.3.
Luotettavien italialaislähteiden mukaan Ferrarin tallipäällikkö Jean Todt olisi ehtinyt lipsauttaa lähipiirilleen Maranellon insinööriportaan kehittäneen jonkin sääntöpykäliä noudattavan uuden jipon, joka toimii erinomaisesti ja on tuonut autolle lisävauhtia vaarantamatta moottorin pitkäikäisyyttä.
Ilmeisesti kehitelmä liittyy auton elektroniikkaan ja kuuluu siten saksalaisinsinööri Dieter Gunderin aivoriihen tuotoksiin.
Michael Schumacher sanoi olevansa ylpeä työkaveriensa mahtavasta aikaansaannoksesta kaiken kaikkiaankin F2004 -auton kehitystyössä.
- Joka kerta, kun insinöörimme ovat luoneet loistavan auton, seuraava on ollut vielä fantastisempi, mestari ylisti.
Melbourne/Heikki Kulta"

Eli Ferrarissa on jokin sääntöpykäliä noudattava elektroninen "jippo". Aika tarkkaa teknistä tietoa.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
miika sanoi:
Eli Ferrarissa on jokin sääntöpykäliä noudattava elektroninen "jippo". Aika tarkkaa teknistä tietoa.
McLarenillakin on ollut sääntöpykäliä noudattava "jippo" jarrupolkimessaan.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Hurmurisija sanoi:
Miten sitten selität sen, että Laarenin ja muiden aikaerot olivat ensimmäisellä yrityksellä suht pienet, mutta toisella paljon suuremmat. Mielestäni auto myös puski painavammalla kuormalla paljon selkeämmin kuin kevyellä.
McLarenin kuskit kenties ajoivat suhteessa kovempaa kuin monissa muissa tiimeissä. Ainakin maikkarin tekstarin mukaan Barichello sanoi ajaneensa 80-90% maksimista ensimmäisen vedon. Autosportin nettiversiossa tais olla juttua tässä kuukaus pari sitten että McLarenilla auto ei just toimi lyhyillä vedoilla kun ei saada tarpeeksi lämpöä renkaisiin mutta pidemmillä matkoilla kilpailukyky olisi parempi.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Hurmurisija sanoi:
Ei ollut kuulemma Klienin oma moka vaan tekninen vika.
Tarpeeks kun tuo rahaa tiimille niin mikään ei ole oma moka. Aika nolo kämmi lämmittelykierroksella.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Mietiskelin tuota mäkin touhua Kimin ajoa katsellessani... siis toista yritystä. Onko tosiaan niin, että eivät pöntöt osaa tehdä semmoista autoa, joka toimisi kevyenä JA raskaana. Ferrari oli sunnilleen yhtä nopea kuin muutkin kevyenä, mutta lisää kuormaa ja vauhti PARANI... Nykyiset aika-ajot huomioonottaen kannattaisi ennemmin tehdä auto, joka toimii raskaana, koska se ratkaiseva aika-ajo tosiaan ajetaan kisakuormalla... Onko ne oikeasti noin onnettomia? :jaska: Eihän se nyt tietenkään sormia napsauttamalla onnistu tuon tekeminen, mutta noinkohan ne ovat silti edes ottaneet huomioon tuota asiaa...
Ovat ovat, mutta saa sitä epäillä :ahem:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
miika sanoi:
noudattava elektroninen "jippo". Aika tarkkaa teknistä tietoa.
näyttää elektroniselta nelipyörä ohjaukselta, eli elektroniikka huolehtii erikseen kiihdyttävien ja jarruttavien voimien jaosta eri pyörille.

Aika rajusti on erot revähtäny tänä vuonna, Minardi on hitaampi kuin ikinä, Tojo tipahti kelkasta, ja Ferrari ottaa uutta niskalenkkiä ....

Taitaa käydä niin että Ferrari on selkeä ykkönen ja muut käyvät tiukan taistonseuraavista sijoista, joten kunaan ei pääse pisteissä lähellekään Ferraria :mad_old: :mad_old: :mad_old: :mad_old: :mad_old: :mad_old:
 

Myllis

Lounke-Pelle
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
17459
Sijainti
Lounke
En tieda miten Davidin aika-ajo kierroksen vaihteen vaihtamiset meni, mutta Kimin vertailu muihin huippukuskeihin osoitti etta Kimi vaihtoi vaihdetta keskimaaraisesti kierroslukualueella 17'700 - 17'900. Muutaman kerran, yleensa vasta isoilla vaihteilla, kierrokset nousivat 18'200 muttei sen yli.

Vertailussa mm. Button kierratti jatkuvasti luokkaa 18'600 - 18'800.

Onko niin etta a) Kimi mokasi vaihtaen liian aikaisin, b) mersun koneen kestavyytta epaillen Kimi saasti konetta, vaiko c) mesen koneesta ei vain loydy tarpeeksi potkua... :(

Kaikki huonoja vaihtoehtoja kuitenkin. :nope:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo, mielenkiintoinen huomio tuo, että McLarenilla ei kierroksia käytetty niin paljon kuin muilla kärkitiimeillä. Tämä tarkoittaa aivan yksiselitteisesti ja kiistatta sitä, ettei tehoa ole käytössä niin paljon kuin enemmän kiertävissä koneissa. Onko tuossa sitten kyse siitä, että kone ei vaan kierrä enempää vai siitä että kierrosten käyttöä on rajattu luotettavuussyistä.

Ei kuitenkaan ole aivan harvinaista, että auton käytösongelmat korjaantuvat sillä että tehoa tulee lisää. Kun suorilla voidaan ottaa kiinni aikaa, niin mutkiin ei tarvi ajaa ylikovaa. Toisaalta myös siipiä voidaan lisätä suoranopeutta suuremmin menettemättä.

Tämä nyt kyllä viittaisi siihen, että McLarenin ongelmat ovat pääpiirteissään moottorissa ja ne ovat korjattavia ongelmia. Autoon liittyvät balanssi ja aerodynamiikka ongelmat ovat perinteisesti työläämpiä ratkaistavaksi.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Jos Mclareneilla ei ole eri taktiikkaa kuin kärjellä, niin auto on tosi susi. Keke Rosberg sanoi Iltalehden kolumnissa jonkun asiantuntevan tahon sanoneen, että jos ensimmäinen kisa käytäisiin Barcelonan radalla, niin Mclarenilla olisi työn ja tuskan takana päästä viidentoista parhaan joukkoon aika-ajoissa.

Ralfin ja Montyn ero viittaa selvästi hyvin poikkeaviin taktiikoihin. Mielenkiintoista nähdä myös onko Ralfin kanssa samalla taktiikalla liikkeellä Renaultit. Jos eivät, vauhti oli pieni pettymys. Epäilen, ettei Renaultin potentiaalista nähty vielä kaikkea.

Räikkösen viimeinen sektori oli todella hidas. Näytti siltä, että Kimi ei laskenut kanttarille normaaliin tapaan, koska David oli pöllytellyt mutkassa. Viimeisen mutkan liukkaus näytti vaikuttavan muiden, esim. Schumin viimeisen sektorin ajassa. Muussa tapauksessa Rubens vain tuli tautisen kovaa viimeisen sektorin.
 

the flying finn

Well-known member
Liittynyt
28.7.1999
Viestit
944
Sijainti
The Bay
Tässä nopeuksia. Fisin nopeus taitaa selittyä muita pienemmälle siivellä.
Vaikka näistä ei pysty suoria johtopäätöksiä vetämäänkään ilmeisesti hiukan erilaisista siipisäädöistä johtuen, näyttäisi kyllä siltä että Ferrari, BMW ja Honda omaavat tehoikkammat koneet. Mersusta ei ilmeisesti kaikkea uskallettu repiä kaikkea irti ja tätä tukee saavutetut rpm:t.

Koodi:
1 		11 		G. FISICHELLA 					 			318.7
												
2 		2 		R. BARRICHELLO 					 			317.9
												
3 		1 		M. SCHUMACHER 					 			317.0
												
4 		4 		R. SCHUMACHER 					 			316.7
												
5 		3 		J. MONTOYA 					 			316.2
												
6 		12 		F. MASSA 					 			315.3
												
7 		10 		T. SATO 					 			314.6
												
8 		9 		J. BUTTON 					 			314.5
												
9 		5 		D. COULTHARD 					 			312.8
												
10 		6 		K. RAIKKONEN 					 			311.2
												
11 		14 		M. WEBBER 					 			310.9
												
12 		8 		F. ALONSO 					 			310.7
												
13 		16 		C. DA MATTA 					 			309.8
												
14 		7 		J. TRULLI 					 			309.7
												
15 		21 		Z. BAUMGARTNER 					 			307.7
												
16 		18 		N. HEIDFELD 					 			306.9
												
17 		19 		G. PANTANO 								302.9
												
18 		15 		C. KLIEN 					 			207.5
 

kristian.s

Well-known member
Liittynyt
10.12.2000
Viestit
1548
Sijainti
Helsinki
Pakkohan tässä on huolestua kun mitään varsinaista syytä McLarenin hitaudelle ei tunnu löytyvän. Viime vuonna Räikkönen ajoi sentään ulos, mutta nyt auto "tuntui hyvältä" ja oli uskomattoman hidas.

Sattuisiko joku muistamaan millaisissa olosuhteissa nämä viime vuoden Melbournen aika-ajot ajettiin?

1. 1 Michael Schumacher GER Ferrari B 1.27,173
2. 2 Rubens Barrichello BRA Ferrari B 1.27,418 + 0,245
3. 3 Juan Pablo Montoya COL Williams-BMW M 1.28,101 + 0,928
4. 10 Heinz-Harald Frentzen GER Sauber-Ferrari B 1.28,274 + 1,101
5. 20 Olivier Panis FRA Toyota M 1.28,288 + 1,115

Kierrosajat ainakin ovat hitaita verrattuna tämän aamun aika-ajoon, joten tuolloin on ilmeisesti ollut ainakin osittain märkää? Ajattelin vain, että tuossahan Montoyan ero Schumiin on sekunnin luokkaa. Siinä mielessä tilanne on tällä hetkellä mitä mainioin ;)
 

Renne

Etuveto
Liittynyt
12.3.2002
Viestit
51
Sijainti
Tsadi
kristian.s sanoi:
Pakkohan tässä on huolestua kun mitään varsinaista syytä McLarenin hitaudelle ei tunnu löytyvän. Viime vuonna Räikkönen ajoi sentään ulos, mutta nyt auto "tuntui hyvältä" ja oli uskomattoman hidas.
Iltalehti:

Räikkönen valitteli harjoitusten jälkeen, että hänen ajokkinsa puskee. Meno aika-ajossa näytti siltä, että hän joutui tekemään rutkasti töitä pitääkseen oikeat ajolinjat. Räikkönen ei kuitenkaan löytänyt autosta selitystä muihin nähden vaisuun vauhtiin.

– Ei auto huonolta tuntunut. Se oli vain liian hidas. Mielestäni en tehnyt toisella nopealla kierroksellani sen suurempia virheitä. Se ei se myöskään ollut aivan sataprosenttisen hyvä. Vähän masentava tulos, mutta nopeampaakaan en päässyt, Räikkönen kertaili.

– Jos olisin saanut ajaa toisen kierrokseni uudestaan, niin ehkä sekunnin kymmenyksen tai pari olisin voinut parantaa kierrosaikaani, en enempää. Ehkä suurin huoli on siinä, että auto ei tuntunut huonolta, muttei silti mennyt tarpeeksi kovaa, Räikkönen aprikoi.
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Haluan nähdä huomisen kisan ennen kuin Mclarenin leimataan ensimmäisen kisan epäonnistujaksi.

Kimin lausahdus auton hyvästä käyttäytymisestä viittaa aika paljon raskaaseen polttoainelastiin. Vika on tuskin silloin moottorissa, se on samaa luokkaa kuin muillakin, eikä välttämättä säädöissäkään, jos auto oli kuitenkin kohtuullisen hyvä ajaa. Vaihtoehdoksi ei oikein jää muuta kuin yksinkertaisesti painava auto-> hidas auto, ja syy siihen voi olla hyvinkin erikoinen taktiikka huomisessa kisassa....
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Tilannehan on melkein täsmälleen sama kuin vuosi sitten :ahem:
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Olipahan surullista katsottavaa tuo Kimin ajo. Auto puski joka mutkassa. Varsinkin siinä yhdessä mutkassa, jonka muut ajoivat kaasu pohjassa. Siinä Kimi joutui nostamaan kaasua selvästi... Ja sitten siinä viimeisessä mutkassa ennen kuin käännytään lähtösuoralle. Ei ole helppo ajettava tämä uusi Mäkki. :nope: No, pitää lohduttautua sillä tiedolla, että todennäköisesti moni Kimin edellä on kevyemmällä kuormalla. Kunhan Kimi ei nyt sitten joutuisi ajamaan liian kauan niiden perässä, jotta kärki ei karkaisi liikaa. Paitsi, että karkaahan se, jos eroa on 1.8 sekunttia per kierros! :frown:

Jos Ferrarit varvaavat McLarenit kierroksella huomenna, niin voidaan kai sanoa suoraan, että MP4-19 on täysi paska. :thumbdown Tämän kauden mestaruudesta on turha sitten enää edes unelmoida, vaikka MP4-19B olisi kuinka nopea... :frown:

Montoyan nousu noin lähelle Ferrareita lämmitti. Tsemppiä Pablolle! :thumbup:
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Karpow sanoi:
Montoyan nousu noin lähelle Ferrareita lämmitti. Tsemppiä Pablolle! :thumbup:
Jos Kimi ei pärjää, niin minäkin toivon Pablon mestaruutta. Toisaalta kimille ei välttämättä ensi kaudella olisi helppo tilanne lähteä kilpailemaan maailmanmestarin rinnalta. Ehkä.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Olisikohan se niin, että jotkut tallit olisivat harkinneet jopa 1 stopin taktiikkaa? :dunno: Tämä sen takia, että kauden avauksissa on ollut tapana tulla hieman romua ja kun tulee romua niin tulee turva-auto, joka puolestaan pelaa peliä vähemmän varikolla käyneiden pussiin. :alppu:
 

Mera

Tutkija
Liittynyt
15.10.2003
Viestit
589
Sijainti
Finland
Aika odotetut aika-ajot. Ferrarihan on aina pärjännyt hienosti tällä radalla. Schumi jo huomautti, että jo Malesiassa saattaa olla vaikeampaa. Buttonilta ja Webberiltä mainio suoritus. Cuutio kun sähelsi viimeisessä mutkassa niin Kimi saattoi hyötyä siitä yhden ruudun verran. Kohti kisaa, laitetaan herätyskello soimaan yöllä!
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Puskeehan se auto kun moottorissa ei ole tarpeeksi tehoa ja sen takia joudutaan säätämään siivet liian pienelle ettei kisassa muut puhalla suorilla molemmilta puolilta ohi. Tehon puutehan oli McLarenin ongelma myös kaudella 2002 vaikka runko olikin sinällään ihan ok.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Joo! Olen kyllä vähän pettynyt, mutta silti toiveikas kisan suhteen.

McLaren ei selvästikkään ole missään huippuiskussa, mutta kisassa tilanne voi jo parantua.

Tuo Buttonin kova aika on mielenkiintoinen. Onko Jensonilla kevyt bensa lasti vai onko BAR-Honda oikeasti noin nopea? Epäilen...

Buttonin veikkaan keskeyttävän tekniikka murheisiin. Voitosta taistelevat Ferrarit ja Montoya. Kimillä on hyvät mahdollisuudet palkintopallille jos taktiikat on hyvät ja kisavauhti vähän parempaa mitä on tähän mennessä nähty.

Schumacher pelkää kuulemma Relluja eniten. Aika-ajojen perusteella en kuitenkaan vielä niin ennustaisi. Katsotaan....
 
Ylös