Se alko nyt

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Observer sanoi:
Puskeehan se auto kun moottorissa ei ole tarpeeksi tehoa ja sen takia joudutaan säätämään siivet liian pienelle ettei kisassa muut puhalla suorilla molemmilta puolilta ohi. Tehon puutehan oli McLarenin ongelma myös kaudella 2002 vaikka runko olikin sinällään ihan ok.
Miten helvetissä tuo Mersu ei saa aikaiseksi tehokasta moottoria? Ihmettelen suuresti!Kaiken huippu, että nämä tehottomat myllyt ovat olleet helvetin epäluotettavia. Toivottavasti nyt sitten edes kestäisivät!
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Myllis sanoi:
En tieda miten Davidin aika-ajo kierroksen vaihteen vaihtamiset meni, mutta Kimin vertailu muihin huippukuskeihin osoitti etta Kimi vaihtoi vaihdetta keskimaaraisesti kierroslukualueella 17'700 - 17'900. Muutaman kerran, yleensa vasta isoilla vaihteilla, kierrokset nousivat 18'200 muttei sen yli.

Vertailussa mm. Button kierratti jatkuvasti luokkaa 18'600 - 18'800.

Onko niin etta a) Kimi mokasi vaihtaen liian aikaisin, b) mersun koneen kestavyytta epaillen Kimi saasti konetta, vaiko c) mesen koneesta ei vain loydy tarpeeksi potkua... :(

Kaikki huonoja vaihtoehtoja kuitenkin. :nope:
Ihan ensivaikutelmalta näytti, että Kimi vaihtoi liian hätäisesti; olin huomaavinani, että heittoa vaihdon hetkellä oli enemmän kuin muilla. Toisaalta näytti myös siltä, että McLarenin vaihtovälit olivat muita lyhyempiä.

Mersun moottorin tehottomuus muihin verrattuna kyllä ihmetytti, kierroksethan eivät tosiaan nousseet juurikaan yli 18000. Eri asia tietenkin on kuinka luotettava tuo kierroslukumittaus on.
 

Kiertokanki

Well-known member
Liittynyt
23.4.2002
Viestit
579
Sijainti
Männän alapuolella
Keke Rosberg sano että McLarenin uus auton on hänen kuulemansa mukaan järkyttävän vaikea säätää, ja auton moottorin ja rungon yhteensopivuudessa on onkelmia. Aliohjaakin niin pirusti. No, oli vikaa tai ei, niin hidas se on ainakin.

Huomisesta kisasta en löydä kyllä hirveen paljon optimismin merkkejä, että "kimi nousee hyvällä taktiikalla kolmen sakkiin". Eipä taida nousta, jollei muilta leviä vehkeet. Ja niinkun aikasemmin olen sanonu. Ross Brawnhan sanoi että Williams saattaa olla heitä lähellä yhdellä kierroksella, mutta kisamitassa eron pitäisi olla reilumpi. Sen näkee huomenna.

ps. edelleen olen sitä mieltä tosta moottorijupakasta, että Mercedes ei ole tehny hyviä moottoreita sitten 80-luvun nokivasaroiden. Ainakin jos bemariin vertaa. Mclarenin touhu tuntuu menneen jotenkin hifistelyks, liian hienoa ja liian paljon ja liian nopeesti. Lopputuloksena "rytsölät". Nopee auto jota kukaan ei voi ajaa :thumbup:
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Ilmeisesti Sauber ei sitten ole kopio ferrarista, sillä ainakin vauhtinsa puolesta se on täysin eri auto... Massa 2.6 ja Fisichella 3.4 kärjestä!! Hyvä näin, sillä parempaa ei heille enää toivoisikaan.

Toisaalta ei ole kyllä mitään muistikuvaa saubereitten ajosta, joten ehkä hitauteen oli jotain muitakin syitä kun auton kehnous... ??
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Fisillä homma kaatu yliyrittämiseen, eka mutka meni jo pahasti pitkäksi.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Kiertokanki sanoi:
ps. edelleen olen sitä mieltä tosta moottorijupakasta, että Mercedes ei ole tehny hyviä moottoreita sitten 80-luvun nokivasaroiden. Ainakin jos bemariin vertaa. Mclarenin touhu tuntuu menneen jotenkin hifistelyks, liian hienoa ja liian paljon ja liian nopeesti. Lopputuloksena "rytsölät". Nopee auto jota kukaan ei voi ajaa :thumbup:
No kauden 1998 myllyt oli sarjan tehokkaimmat! 1999 ero pieneni ja ongelmia oli mutta tehoa oli vielä, samoin vuonna 2000. 2001 alkoi sitten alamäki josta ei ole vieläkään täysin toivuttu!:frown:

Mikä on ihme, vaikka BMW:n moottoriosaajia on siirtynyt Mersun F1-projektiin!:mad_old:
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
pitäisiköhän perustaa "Australian GP 2004" topikki? on juutua niin monessa toikissa, että ei ihan pysy kaikessa mukana. no joka tapauksessa lähtöä ajattelin.. pystyykö Montoya/Button haastamaan eturivin Ferrarit? Entä mitä tekee Alonso Renaultilla? Ralf, Kimi ja David peräkkäin..

:thumbup: Button sais yllättää.
 
Viimeksi muokattu:

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Oiskohan Montyllä kolmen stopin suunnitelmat Ralfin kahta vastaan. Ero ajoissa vois passata. Ei kai niiden kierroksista mitään suurempia ongelmia näkynyt.

Mäkki ehkä kahdella stopilla. Toivottavasti taas jotain yllättävää, kuten epäsymmetrinen kakkonen, jossa eka stintti reippaasti muita pitempi. Coulthardin aikaa on lopun vikuroinnin takia tietenkin paha arvioida.

Itse uskoisin ferrarin kolmoseen tahi ainakin epäsymmetriseen kakkoseen. Luulis Ross Brawnin terästäytyneen ja tajunneen että parikautta sitten menestys taattiin eturivin lähtöruuduilla.

Epäilen ettei mihinkään kärkipään autoon sovi tankkia jolla normaalilla kuivalla kelillä ajettais kisa vain yhdellä stopilla. Tulis liikaa vaihtoehtoja ja näille pitäis löytyä tukea mm. sopivista rengasseoksista. Kakkoset ja kolmoset suosiossa tällä kaudella.

Ajan säästö varikko alueen rajoituksen muuttamisen jälkeen pitäis pystyä laskemaan suhteellisen tarkasti eikä sen pitäis tuottaa tiimeillä mitään yllätyksiä. Voiskos olla kohdillaan joku noin sekuntti varikko alueen 100 metriä kohti. Jos Melbournessa yhdellä stopilla säästyisi noin 4 sekunttia edellis kauteen verrattuna niin varmimpana taktiikkana olisi mielestäni edelleen kakkonen. Kyseenalaistan siis julkisuudessa esitetyt arviot siitä, että tuo nyt voimaan tullut varikkoalueen nopeus rajoituksen nouseminen tekisi kolmen varikkopysähdyksen taktiikan erityisen tehokkaaksi. Mutta kohtahan tuo nähdään...
 

Coolman

Well-known member
Liittynyt
28.7.2001
Viestit
121
Sijainti
Southern Sweden
patriot sanoi:
Miten helvetissä tuo Mersu ei saa aikaiseksi tehokasta moottoria? Ihmettelen suuresti!Kaiken huippu, että nämä tehottomat myllyt ovat olleet helvetin epäluotettavia. Toivottavasti nyt sitten edes kestäisivät!
Taitaa olla se Neweyn aerodynamiikka joka vaikeutaa Mersua.
Tehdä tehokasta kestävää konetta ultrakevyenä kompakti-
koossa ei taída olla helppo tehtävä.

Kyllä taitaa tämä Newey olla suurin syyllinen oudoin
kynänvedoin tähän. Kyllä mersu varmaan rakentaisi oikean pippurimyllyn kun vaan olisi tilaa mihin sen laittaa.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Coolman sanoi:
Taitaa olla se Neweyn aerodynamiikka joka vaikeutaa Mersua.
Tehdä tehokasta kestävää konetta ultrakevyenä kompakti-
koossa ei taída olla helppo tehtävä.

Kyllä taitaa tämä Newey olla suurin syyllinen oudoin
kynänvedoin tähän. Kyllä mersu varmaan rakentaisi oikean pippurimyllyn kun vaan olisi tilaa mihin sen laittaa.
Toisaalta on sanottu myös, että McLarenista koitetaan (riskillä) tehdä mahdollisimman kevyttä ja kompaktia jotta Mercedes-moottorien tehonpuute saataisiin kompensoitua.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
patriot sanoi:
No kauden 1998 myllyt oli sarjan tehokkaimmat! 1999 ero pieneni ja ongelmia oli mutta tehoa oli vielä, samoin vuonna 2000. 2001 alkoi sitten alamäki josta ei ole vieläkään täysin toivuttu!:frown:

Mikä on ihme, vaikka BMW:n moottoriosaajia on siirtynyt Mersun F1-projektiin!:mad_old:
Eikö nuo moottorit tehty Ilmor-nimisessä tytäryhtiössä :p?
Ja eikö tuon yhtiön nimi ole nyt Mercedes-Ilmor
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Myllis sanoi:
En tieda miten Davidin aika-ajo kierroksen vaihteen vaihtamiset meni, mutta Kimin vertailu muihin huippukuskeihin osoitti etta Kimi vaihtoi vaihdetta keskimaaraisesti kierroslukualueella 17'700 - 17'900. Muutaman kerran, yleensa vasta isoilla vaihteilla, kierrokset nousivat 18'200 muttei sen yli.

Vertailussa mm. Button kierratti jatkuvasti luokkaa 18'600 - 18'800.

Onko niin etta a) Kimi mokasi vaihtaen liian aikaisin, b) mersun koneen kestavyytta epaillen Kimi saasti konetta, vaiko c) mesen koneesta ei vain loydy tarpeeksi potkua... :(

Kaikki huonoja vaihtoehtoja kuitenkin. :nope:
Mielenkiintoinen havainto. Jos todellakin on niin että Mersu ei aika-ajossa vetänyt tehoja ulos riskipaukuilla niin kilpaillussa hätä ei ehkä ole niin suuri että Jaguaarille pitäisi nöyrtyä :ahem:

Se on varsin selvää että suurin osa tiimeistä ottin ensimmäistä kertaa toisissa aika-ajoissa moottorista irti kunnon paukut, ja riskeerais moottorin elinikää jonkin verran näin.

Mutta kyllä on Mersulle noloa jos silti kone savuaa huomenna kun luotettavuuteen panostavat :jaska:
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
patriot sanoi:
No kauden 1998 myllyt oli sarjan tehokkaimmat! 1999 ero pieneni ja ongelmia oli mutta tehoa oli vielä, samoin vuonna 2000. 2001 alkoi sitten alamäki josta ei ole vieläkään täysin toivuttu!:frown:

Mikä on ihme, vaikka BMW:n moottoriosaajia on siirtynyt Mersun F1-projektiin!:mad_old:
Eivät taida olla tuulesta temmattuja ne raportit, ettei Illienin ja Wernerin kemiat taida oikein pelata. Se ex.BMW pomohan oli haukkunut Mercedeksen uuden motin aivan lyttyyn heti, kun oli siirtynyt sinne hommiin. Eikä syyttä! :mad_old:
 
Ylös