CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15039
Brasilian Grand Prix 1981 ajettiin tänään tasan 40 vuotta sitten 29.3.1981 Rio de Janeirossa Jacarepaguan radalla.
Kilpailun voitti tallimääräyskohun päätteeksi Carlos Reutemann, Alan Jones oli toinen kiehuvana raivosta saamatta tallimääräyksellistä voittoa ja tulematta edes kisan jälkeisille palkinnoille ja Riccardo Patrese täydensi Arrowsin hienoa alkukautta olemalla kolmas.
Paljon muutakin tapahtui kuten esimerkiksi Marc Surerin huippuluokan Ensign-ajo pisteille ja Keke Rosbergin karmeaksi muuttuvan kauden paras virallinen suoritus nähtiin juuri Brasiliassa.
Tässäpä muistoja kisasta varsin pitkästi:
- Tämän kisan piti alkujaan olla Emerson 'Emmo' Fittipaldin uran lopullinen viimeinen jäähyväisajo ihan kisassa Fittipaldi-tallin kolmannessa autossa, mutta kisa-aattoon mennessä 'Emmo' suostui ajamaan enää vain näytösluonteisesti kotiyleisölle terveisiä muutoin ennen kisan starttia ja päätöshän oli nolo kun auto hyytyi ennen kisan alkua radan varteen ja jo muutenkin nöyryytetyn 'Emmon' ura sai enemmän tai vähemmän päätepisteensä tai ainakin melkein ennen vuoden 1984 Spirit-tallin testejä!
- Kevin Coganin karsiutuminen Long Beachissa nähtiin niin pahaksi asiaksi Tyrrelillä, että Coganin ei tarvinnut jatkossa vaivautua tallin puheille ja tilalle otettiin parin kisan maksurahojen turvin Rio de Janeiroon ja Buenos Airesiin Ricardo Zunino
- Ensignilla piti ajaa Ricardo Londono-Bridge Kolumbian vakioautosarjoista ja myös yhden kisan Formula Aurora-sarjan ajoista tuttuna kaverina jonka ajot päättyivät kilpailuviikonlopun Tutustumisharjoitukseen Rosbergin kanssa sattuneeseen kolariin ja minkä myötä superlisenssi evättiin ja minkä myötä jatketusti vähäksi aikaa lomautettu Marc Surer pääsi takaisin ajamaan talliin kun maksukuskin rahoja ei voitu enää ottaa vastaan sellaisenaan
- Jean-Pierre Jabouille pääsi tulemaan paikan päälle ja aikoi ajaakin Ligierillä Riossa, mutta kivut olivat niin pahoja vieläkin Montrealin 1980 onnettomuuden jäljiltä!
- Siten Jean-Pierre Jarier oli valmiina koko ajan Ligier-tallissa ajamaan ja lopulta myös ajoi kun Jabouille vapaaehtoisesti päätti kipeiden yritysten jälkeen luovuttaa karsiutuen
- McLarenilla ennen Rioa oli tarkoitus ajaa Suurtesti Doningtonissa, mutta se kirjaimellisesti vesittyi koko viikon jatkuneisiin sateisiin
- Kun MP4:ää ei voinut kunnolla testata tai kehittää niin se kohun saattelemana jätettiin Englantiin odottelemaan parempia testipäiviä
- John Watson ajaessaan 8 vaivaista kierrosta hiilikuiturunkoisella autolla koko sadeviikon aikana Doningtonissa tuntui olevan nopeampi kuin mitä M29:llä helmoin heiluvina, kiinteinä tai ilman niitä oli ollut ollutkaan!
- Nelson Piquet sai Virallisten Harjoitusten paalupaikan kotikisaansa, mutta joutui ongelmiin edelleen keskellä automallinsa teknistä kohua sen laittomuuden suhteen
- Riccardo Patrese ajoi jälleen hyvän Virallisen Harjoituksen olemalla neljäs ja hänen oletettiin yllättävän sunnuntain kilpailussa
- Suomen Keke Rosbergin tilanne ei ollut hyvä ja yritteliäs ajo tuotti 12:sta ruudun kisaan sunnuntaille kun taas Chico Serra kotikisaansa ajavana oli melko viime metreillä edes kisassa mukana kolmanneksi viimeisessä ruudussa
- Ligierin Jabouillen ongelmana kipujen lisäksi oli se, että kipeiden jalkojen polkimia painavan voimanpuutteen lisäksi aina saadessaan poljettua autoa riittävästi Jabouille ei kivuiltaan yleensä kyennyt vaihtamaan jalkojaan muille polkimille riittävän nopeasti!
- Jarier lopulta ajoi lyhyellä varoitusajalla toiseksi viimeiseen ruutuun kisaviikonloppuna kun taakse jäi vain Ricardo Zunino viimeiseen ruutuun
- Watson oli 15:sta ruudussa ja Andrea de Cesaris oli useiden viikonlopun ulosajojensa päätteeksi pienenä ihmeenä ruudussa 20 kisaa ajatellen
- Karsiutuneet kuljettajat olivat luovutuksella karsiutuneen Jabouillen jälkeen muilla tavoin Jan Lammers Jabouillen edellä ja muutoin Jabouillen takana karsiutuivat Beppe Gabbiani, Miguel Angel Guerra, Eliseo Salazar ja aivan kokonaan ilman aikaa mitenkään viikonloppuna jäänyt Derek Daly
- Kisan Lämmittelyajon eli nk. Warm-Upin aikaan sunnuntaina sää Riossa oli muuttunut harvinaisen harmaaksi ja onnettomaksi jonka aikaan puhkesi sitten kaatosade minkä johdosta Nigel Mansell ajoi kolarin kärsien autoonsa ohjausvaurion jota ei sellaisenaan aivan oikein koskaan täysin saatu kuntoon ennen kisan lähtöä
- Vain hyvin harva kuski lähti kuivan kelin renkailla märän kelin kisaan ja yksi näistä oli Bernie Ecclestonen raivoihinsa saanut paalupaikkamies Piquet
- 'Emmo' Fittipaldi ajoi tosiaan kotiyleisölle terveisiä ja auton hyytymistä kieltämättä oli masentavan näköistä seurata
- Lähdössä sattui ja tapahtui kun Rene Arnoux pyörähti sateessa osuen seinään ja keskeyttäen, Gilles Villeneuve osui Alain Prostiin kolaroiden, Mario Andretti osui Villeneuveen ja samaan kolarisumppuun osui vielä 11:sta ruudusta lähtenyt Hector Rebaque osuen kunnolla päin Andrettia, Eddie Cheever ja vaivoin kisaan neljänneksi viimeiseen ruutuun selvinnyt Siegfried Stohr ajoivat ulos radalta menettäen aikaa väistääkseen kolarisumppua ja lopuksi keskellä sadesumua Chico Serran auto kärsi kolariosumia sieltä sun täältä puhuen moneltakin eri autolta!
- Vain ihme esti ottamasta uusintastarttia kisaan ja se tarkoitti, että Serra, Andretti ja Arnoux olivat keskeyttäneet heti alkuun
- Piquet oli kuivan kelin renkaillaan hetken aikaa vielä viidentenä lähdön jälkeen, mutta ennen ensimmäisen kierroksen päätöstä Piquet ajeli toiseksi viimeisen ja viimeisen sijan taistelua kun meno oli nöyryyttävää kuin oli!
- Taaempana Andrea de Cesaris ajoi kunnolla ulos radalta moottorinkin alkaessa pätkiä menettäen aikaa kun taas Marc Surer ajoi 200 metriä radan ulkopuolelta rallityylistä hyppyä hyväksi käyttäen takaisin radalle peräti ysipaikalle eli puolet edellä ajaneista oli ohitettu avauskierroksella kun lähtöruutu oli ollut 18:sta kisaan!
- Suomen Keke Rosbergille tässä kisassa oltiin vuonna 1981 ainoan kerran virallisesti ottaen käytännön pistetaistossa tai paremmassa kiinni kun kuudentena oltiin lähdön jälkeen ja parempaankin oli mahdollisuuksia
- Williams-kaksikko Carlos Reutemann-Alan Jones johtivat nopeassa tahdissa Riccardo Patresen kytätessä koko ajan loittonevaa kärkipaikkaa tai varmistellessa kolmostilaa
- Bruno Giacomellin autoon tuli sytytysvaurio ja siten päivä oli Alfa Romeon kuljettajalla täysin pilalla lukemattomine korjauskäynteineen ennen ruutulippua
- McLarenin de Cesariksella moottori pätki koko ajan ja lopulta sammui kierroksella 9 päättäen italialaisen kilpailun yllättävän varhain
- Kierroksella 19 tai Brasilian Globo TV:n kuvaseurannan mahdollisen virheen takia kierroksella 20 Didier Pironi nopeassa tahdissa laski Reutemannin edelleen kierroksella ohitettavana jolloin siten Prost ja sen jälkeen Pironi olivat poissa kisasta keskeyttäneinä keskinäiseen kolariin
- Stohr keskeytti suurin piirtein kierroksen 20 paikkeilla kolariin
- Rebaquen päivä päättyi kierroksella erilliseen ulosajoon kierroksella 22
- Kierroksella 25 keskeytti itse asiassa päivän viimeisenä varsinaisena keskeyttäjänä itse Villeneuve kun turbo hajosi
- Watsonin vauhti olisi riittänyt nelostilaan, mutta myös viitostilaan ja ehkä myös palkintosijaan kun kierroksella 35 Watson oli jo ajanut nopeammin kuin mitä kärki ajoi vain sitten pyörähtääkseen kauas pistetilalta pitkästä aikaa oman virheenkin takia ja tämän jälkeen Watson taisteli enää vain jäännöspisteestä jos siitäkään
- Surer ja Elio de Angelis ajoivat huippuluokan ohitusnäytöksen minkä päätteeksi Surer pääsi nelostilaan kiinni
- Ennen kierrosta 58 Reutemann johti 7 sekunnilla Jonesia ja Williamsilla oli aika käyttää tallimääräystä ja aluksi siitä ei huolehdittu, että Reutemann ei halunnut noudattaa määräystä
- Aivan viimeistä oletettua kierrosta vasten hämmentynyt ruutulippumies päätti heiluttaa kierrosta aikaisemmin sitä ruutulippua
- Ruutulipun liehuessa kuuluisan kierrosta liian aikaisin kierroksella 62 kierroksen 63 sijaan kilpailun voitti Carlos Reutemann, Alan Jones oli toinen, Riccardo Patrese oli kolmas, Marc Surer oli uskomattomasti neljäs, Elio de Angelis oli viides, aivan viime hetkellä Jean-Pierre Jarieria käskettiin tiimiradiossa tallimääräyksellä luovuttamaan pistetilansa autovaurionsa kanssa kamppailleelle Jacques Laffitelle joten siten Laffite oli kuudes ja toiseksi viimeisestä ruudusta kisaan lähtenyt Jarier oli katkerasti pisteetön seiskapaikan mies
- John Watson oli kahdeksas, Keke Rosberg oli yhdeksäs lopulta erittäin huonoa vuotta vasten sen tulevana parhaimpana sijoituksena päivänä jolloin edes jäännöspistettä ei lopulta tullut, Patrick Tambay oli kolareistaan rauhoittuneena kymmenes, Nigel Mansell oli 11:sta ja Nelson Piquet oli 12:sta ja tavallaan toiseksi viimeinen maaliin tullut hyväksytty kuski yhä itsepäisyyttään kuivan kelin renkaillaan
- Ricardo Zuninon mahdollinen hyvä pisteajo jäännöspisteestä tai paremmasta päättyi auton monta kierrosta korjausta vaatineeseen tekniseen vaurioon sijale 13 ja tavallaan viimeisenä hyväksyttynä kuljettajana kun sijalle 14 tai 15 ei lopullisen toiseksi viimeisenä tai viimeisenä kuljettajana lopputuloksiin hyväksytty Eddie Cheeveriä ja Bruno Giacomellia heidän autojensa korjausten takia
- Kilpailusta ei tullut kaukokisana muistaakseni lainkaan Urheiluruudun lähetystä eikä YLE:n pitänyt näyttää kisaa mitenkään ennen kuin lopulta se sitten näkyi yllätyslähetyksenä TV2:ssa keskellä yötä koosteena selostajana Urpo 'Upi' Vihervaara
- Sitä taustaa vasten HTV:n Grand Prix-ohjelmassa kisa kyllä näkyi normaalina koosteena
- Tämä kisa olikin aikanaan yksi harvoja kisoja allekirjoittaneelta joita en sinällään tosiaan nähnyt vanhoista YLE:n ajan Keken ajoista puhuen yhdessä varmaankin Zandvoortin 1980 ja Hockenheimin 1981 kanssa joista saattoi olla YLE:n lähetys, mutta en valitettavasti mene sitä kuitenkaan vannomaan kun tuolloin ei vain kerta kaikkiaan jaksanut odotella muun muassa testikuvan kanssa kisalähetyksen alkua
Kilpailun voitti tallimääräyskohun päätteeksi Carlos Reutemann, Alan Jones oli toinen kiehuvana raivosta saamatta tallimääräyksellistä voittoa ja tulematta edes kisan jälkeisille palkinnoille ja Riccardo Patrese täydensi Arrowsin hienoa alkukautta olemalla kolmas.
Paljon muutakin tapahtui kuten esimerkiksi Marc Surerin huippuluokan Ensign-ajo pisteille ja Keke Rosbergin karmeaksi muuttuvan kauden paras virallinen suoritus nähtiin juuri Brasiliassa.
Tässäpä muistoja kisasta varsin pitkästi:
- Tämän kisan piti alkujaan olla Emerson 'Emmo' Fittipaldin uran lopullinen viimeinen jäähyväisajo ihan kisassa Fittipaldi-tallin kolmannessa autossa, mutta kisa-aattoon mennessä 'Emmo' suostui ajamaan enää vain näytösluonteisesti kotiyleisölle terveisiä muutoin ennen kisan starttia ja päätöshän oli nolo kun auto hyytyi ennen kisan alkua radan varteen ja jo muutenkin nöyryytetyn 'Emmon' ura sai enemmän tai vähemmän päätepisteensä tai ainakin melkein ennen vuoden 1984 Spirit-tallin testejä!
- Kevin Coganin karsiutuminen Long Beachissa nähtiin niin pahaksi asiaksi Tyrrelillä, että Coganin ei tarvinnut jatkossa vaivautua tallin puheille ja tilalle otettiin parin kisan maksurahojen turvin Rio de Janeiroon ja Buenos Airesiin Ricardo Zunino
- Ensignilla piti ajaa Ricardo Londono-Bridge Kolumbian vakioautosarjoista ja myös yhden kisan Formula Aurora-sarjan ajoista tuttuna kaverina jonka ajot päättyivät kilpailuviikonlopun Tutustumisharjoitukseen Rosbergin kanssa sattuneeseen kolariin ja minkä myötä superlisenssi evättiin ja minkä myötä jatketusti vähäksi aikaa lomautettu Marc Surer pääsi takaisin ajamaan talliin kun maksukuskin rahoja ei voitu enää ottaa vastaan sellaisenaan
- Jean-Pierre Jabouille pääsi tulemaan paikan päälle ja aikoi ajaakin Ligierillä Riossa, mutta kivut olivat niin pahoja vieläkin Montrealin 1980 onnettomuuden jäljiltä!
- Siten Jean-Pierre Jarier oli valmiina koko ajan Ligier-tallissa ajamaan ja lopulta myös ajoi kun Jabouille vapaaehtoisesti päätti kipeiden yritysten jälkeen luovuttaa karsiutuen
- McLarenilla ennen Rioa oli tarkoitus ajaa Suurtesti Doningtonissa, mutta se kirjaimellisesti vesittyi koko viikon jatkuneisiin sateisiin
- Kun MP4:ää ei voinut kunnolla testata tai kehittää niin se kohun saattelemana jätettiin Englantiin odottelemaan parempia testipäiviä
- John Watson ajaessaan 8 vaivaista kierrosta hiilikuiturunkoisella autolla koko sadeviikon aikana Doningtonissa tuntui olevan nopeampi kuin mitä M29:llä helmoin heiluvina, kiinteinä tai ilman niitä oli ollut ollutkaan!
- Nelson Piquet sai Virallisten Harjoitusten paalupaikan kotikisaansa, mutta joutui ongelmiin edelleen keskellä automallinsa teknistä kohua sen laittomuuden suhteen
- Riccardo Patrese ajoi jälleen hyvän Virallisen Harjoituksen olemalla neljäs ja hänen oletettiin yllättävän sunnuntain kilpailussa
- Suomen Keke Rosbergin tilanne ei ollut hyvä ja yritteliäs ajo tuotti 12:sta ruudun kisaan sunnuntaille kun taas Chico Serra kotikisaansa ajavana oli melko viime metreillä edes kisassa mukana kolmanneksi viimeisessä ruudussa
- Ligierin Jabouillen ongelmana kipujen lisäksi oli se, että kipeiden jalkojen polkimia painavan voimanpuutteen lisäksi aina saadessaan poljettua autoa riittävästi Jabouille ei kivuiltaan yleensä kyennyt vaihtamaan jalkojaan muille polkimille riittävän nopeasti!
- Jarier lopulta ajoi lyhyellä varoitusajalla toiseksi viimeiseen ruutuun kisaviikonloppuna kun taakse jäi vain Ricardo Zunino viimeiseen ruutuun
- Watson oli 15:sta ruudussa ja Andrea de Cesaris oli useiden viikonlopun ulosajojensa päätteeksi pienenä ihmeenä ruudussa 20 kisaa ajatellen
- Karsiutuneet kuljettajat olivat luovutuksella karsiutuneen Jabouillen jälkeen muilla tavoin Jan Lammers Jabouillen edellä ja muutoin Jabouillen takana karsiutuivat Beppe Gabbiani, Miguel Angel Guerra, Eliseo Salazar ja aivan kokonaan ilman aikaa mitenkään viikonloppuna jäänyt Derek Daly
- Kisan Lämmittelyajon eli nk. Warm-Upin aikaan sunnuntaina sää Riossa oli muuttunut harvinaisen harmaaksi ja onnettomaksi jonka aikaan puhkesi sitten kaatosade minkä johdosta Nigel Mansell ajoi kolarin kärsien autoonsa ohjausvaurion jota ei sellaisenaan aivan oikein koskaan täysin saatu kuntoon ennen kisan lähtöä
- Vain hyvin harva kuski lähti kuivan kelin renkailla märän kelin kisaan ja yksi näistä oli Bernie Ecclestonen raivoihinsa saanut paalupaikkamies Piquet
- 'Emmo' Fittipaldi ajoi tosiaan kotiyleisölle terveisiä ja auton hyytymistä kieltämättä oli masentavan näköistä seurata
- Lähdössä sattui ja tapahtui kun Rene Arnoux pyörähti sateessa osuen seinään ja keskeyttäen, Gilles Villeneuve osui Alain Prostiin kolaroiden, Mario Andretti osui Villeneuveen ja samaan kolarisumppuun osui vielä 11:sta ruudusta lähtenyt Hector Rebaque osuen kunnolla päin Andrettia, Eddie Cheever ja vaivoin kisaan neljänneksi viimeiseen ruutuun selvinnyt Siegfried Stohr ajoivat ulos radalta menettäen aikaa väistääkseen kolarisumppua ja lopuksi keskellä sadesumua Chico Serran auto kärsi kolariosumia sieltä sun täältä puhuen moneltakin eri autolta!
- Vain ihme esti ottamasta uusintastarttia kisaan ja se tarkoitti, että Serra, Andretti ja Arnoux olivat keskeyttäneet heti alkuun
- Piquet oli kuivan kelin renkaillaan hetken aikaa vielä viidentenä lähdön jälkeen, mutta ennen ensimmäisen kierroksen päätöstä Piquet ajeli toiseksi viimeisen ja viimeisen sijan taistelua kun meno oli nöyryyttävää kuin oli!
- Taaempana Andrea de Cesaris ajoi kunnolla ulos radalta moottorinkin alkaessa pätkiä menettäen aikaa kun taas Marc Surer ajoi 200 metriä radan ulkopuolelta rallityylistä hyppyä hyväksi käyttäen takaisin radalle peräti ysipaikalle eli puolet edellä ajaneista oli ohitettu avauskierroksella kun lähtöruutu oli ollut 18:sta kisaan!
- Suomen Keke Rosbergille tässä kisassa oltiin vuonna 1981 ainoan kerran virallisesti ottaen käytännön pistetaistossa tai paremmassa kiinni kun kuudentena oltiin lähdön jälkeen ja parempaankin oli mahdollisuuksia
- Williams-kaksikko Carlos Reutemann-Alan Jones johtivat nopeassa tahdissa Riccardo Patresen kytätessä koko ajan loittonevaa kärkipaikkaa tai varmistellessa kolmostilaa
- Bruno Giacomellin autoon tuli sytytysvaurio ja siten päivä oli Alfa Romeon kuljettajalla täysin pilalla lukemattomine korjauskäynteineen ennen ruutulippua
- McLarenin de Cesariksella moottori pätki koko ajan ja lopulta sammui kierroksella 9 päättäen italialaisen kilpailun yllättävän varhain
- Kierroksella 19 tai Brasilian Globo TV:n kuvaseurannan mahdollisen virheen takia kierroksella 20 Didier Pironi nopeassa tahdissa laski Reutemannin edelleen kierroksella ohitettavana jolloin siten Prost ja sen jälkeen Pironi olivat poissa kisasta keskeyttäneinä keskinäiseen kolariin
- Stohr keskeytti suurin piirtein kierroksen 20 paikkeilla kolariin
- Rebaquen päivä päättyi kierroksella erilliseen ulosajoon kierroksella 22
- Kierroksella 25 keskeytti itse asiassa päivän viimeisenä varsinaisena keskeyttäjänä itse Villeneuve kun turbo hajosi
- Watsonin vauhti olisi riittänyt nelostilaan, mutta myös viitostilaan ja ehkä myös palkintosijaan kun kierroksella 35 Watson oli jo ajanut nopeammin kuin mitä kärki ajoi vain sitten pyörähtääkseen kauas pistetilalta pitkästä aikaa oman virheenkin takia ja tämän jälkeen Watson taisteli enää vain jäännöspisteestä jos siitäkään
- Surer ja Elio de Angelis ajoivat huippuluokan ohitusnäytöksen minkä päätteeksi Surer pääsi nelostilaan kiinni
- Ennen kierrosta 58 Reutemann johti 7 sekunnilla Jonesia ja Williamsilla oli aika käyttää tallimääräystä ja aluksi siitä ei huolehdittu, että Reutemann ei halunnut noudattaa määräystä
- Aivan viimeistä oletettua kierrosta vasten hämmentynyt ruutulippumies päätti heiluttaa kierrosta aikaisemmin sitä ruutulippua
- Ruutulipun liehuessa kuuluisan kierrosta liian aikaisin kierroksella 62 kierroksen 63 sijaan kilpailun voitti Carlos Reutemann, Alan Jones oli toinen, Riccardo Patrese oli kolmas, Marc Surer oli uskomattomasti neljäs, Elio de Angelis oli viides, aivan viime hetkellä Jean-Pierre Jarieria käskettiin tiimiradiossa tallimääräyksellä luovuttamaan pistetilansa autovaurionsa kanssa kamppailleelle Jacques Laffitelle joten siten Laffite oli kuudes ja toiseksi viimeisestä ruudusta kisaan lähtenyt Jarier oli katkerasti pisteetön seiskapaikan mies
- John Watson oli kahdeksas, Keke Rosberg oli yhdeksäs lopulta erittäin huonoa vuotta vasten sen tulevana parhaimpana sijoituksena päivänä jolloin edes jäännöspistettä ei lopulta tullut, Patrick Tambay oli kolareistaan rauhoittuneena kymmenes, Nigel Mansell oli 11:sta ja Nelson Piquet oli 12:sta ja tavallaan toiseksi viimeinen maaliin tullut hyväksytty kuski yhä itsepäisyyttään kuivan kelin renkaillaan
- Ricardo Zuninon mahdollinen hyvä pisteajo jäännöspisteestä tai paremmasta päättyi auton monta kierrosta korjausta vaatineeseen tekniseen vaurioon sijale 13 ja tavallaan viimeisenä hyväksyttynä kuljettajana kun sijalle 14 tai 15 ei lopullisen toiseksi viimeisenä tai viimeisenä kuljettajana lopputuloksiin hyväksytty Eddie Cheeveriä ja Bruno Giacomellia heidän autojensa korjausten takia
- Kilpailusta ei tullut kaukokisana muistaakseni lainkaan Urheiluruudun lähetystä eikä YLE:n pitänyt näyttää kisaa mitenkään ennen kuin lopulta se sitten näkyi yllätyslähetyksenä TV2:ssa keskellä yötä koosteena selostajana Urpo 'Upi' Vihervaara
- Sitä taustaa vasten HTV:n Grand Prix-ohjelmassa kisa kyllä näkyi normaalina koosteena
- Tämä kisa olikin aikanaan yksi harvoja kisoja allekirjoittaneelta joita en sinällään tosiaan nähnyt vanhoista YLE:n ajan Keken ajoista puhuen yhdessä varmaankin Zandvoortin 1980 ja Hockenheimin 1981 kanssa joista saattoi olla YLE:n lähetys, mutta en valitettavasti mene sitä kuitenkaan vannomaan kun tuolloin ei vain kerta kaikkiaan jaksanut odotella muun muassa testikuvan kanssa kisalähetyksen alkua