AnttiL
Reittinörtti
Tähän piti vielä lisätä että mikä olisi power stage jos Ruuhimäki olisi shakedown?
Heitin twitteriin kyselyä parhaasta shakedownista ja 65% vastasi Ruuhimäen. Olen itse tästä kyllä samaa mieltä.
Tähän piti vielä lisätä että mikä olisi power stage jos Ruuhimäki olisi shakedown?
Heitin twitteriin kyselyä parhaasta shakedownista ja 65% vastasi Ruuhimäen. Olen itse tästä kyllä samaa mieltä.
Humalamäki voisi varmaan toimia shakedownina, etenkin jos saisi alkuun jotain pientä tietä vähän. Tosin en tiedä onko sekään sitten kovin yleisöystävällinen, miten on parkkitilaa siellä etelässä?Kuinkas Humalamäki Shakedownina? Vuonna 98 se olikin ja sijaintihan on käytännössä sama kuin Vesala, mutta olisiko sitten jotain selkeitä miinuspuolia? Rannankylä ei ainakaan yleisölle toimi.
Tämän vuoden reitistä jättäisin mielellään pois Laukaan, Ässämäen, Sahloinen-Moksin ja vähän se Oittilakin alkaa kyllästyttää. Patajoki myös aika syvältä yleisöä ajatellen. Jämsän suunnalle saisi reittiä viedä kahtenakin päivänä, kun sieltä löytyy niin paljon hyviä pätkiä. Päijänteen itäpuoli olisi myös pitkästä aikaa kiva nähdä reitillä. Oittilan lisäksi esim. Hauhanpohja, Vartiamäki. Liikennesumppu tuonne tietysti voi muodostua, kun ei paljon vaihtoehtoisia reittejä ole. Powerina voisi tosiaan olla jo jokin muu kuin Ruuhimäki, mutta taitaa olla tuo maalihyppyri ja podium-alue niin kova juttu, että sitä ei ihan helpolla suostuta muuksi vaihtamaan.
Vuonna 2023 reitti voisi olla esim.
TO Harju tai Laajavuori
PE eka lenkki Petäjävesi-Urria-akselilla ja iltapäivän lenkki Korpilahden ja Jämsän suuntaan.
LA Jämsässä
SU Päijänteen itälenkki, joka sitten päätyisi Ruuhimäkeen, jos on pakko.
Nopea hahmotelma vielä. En tiedä venyykö säännöt ja toimiiko, mutta jotain tämän tyylistä kuitenkin:
EK1 Harju
EK2 Vesala (Shakea pidempi versio)
EK3 Urria
EK4 Vesala 2
EK5 Urria 2
EK6 Laajavuori
EK7 Yijäläntie-Ahvenuskyläntie-Saalahti
EK8 Leustu
EK9 Yijälä2
EK10 Leustu2
EK11 Päijälä (Pirttikulma-versio)
EK12 Ouni (Ouninpohjantie-Konivuori-Hassintie- Kakariston risteys)
EK13 Talviainen
EK14 Vekkula
EK15 Päijälä2
EK16 Ouni2
EK17 Talviainen2
EK18 Vekkula2
EK19 Oittila
EK20 Hauhanpohja
EK21 Ruuhimäki
EK22 Oittila2
EK23 Hauhanpohja2
EK24 Ruuhimäki2
Juuri näin... Ja koska kyseessä on kansainvälinen ralli niin myös englanninkielinen nimi, Jeespäriver on ehdottomasti suositeltava...Juupajoella varttuneena pakko kysyä miksi preferoitte Talviainen-nimeä?
Kyllä tää mun mielestä olis tehtävissä, ei mee Päijälää kauemmaksi. Tohon vielä neljänneksi vaikka Kolonkulma vielä.Juuri näin... Ja koska kyseessä on kansainvälinen ralli niin myös englanninkielinen nimi, Jeespäriver on ehdottomasti suositeltava...
Harmi kun nuo säännöt on niin rajoittavat mutta mielelläni näkisin esim. 2008 käytössä olleen la iltalenkin Kakaristo-Juupajoki-Väärinmaja mutta taitaa mennä niin kauas ettei ole mahdollisuuksia...
Humalamäki ja Mökkiperä (sekä Ässämäki) tosiaan on ihan naapuripätkät, ei ehkä kannata järjestää samana päivänä.Mutta jos Humalamäkeä haaveilee niin ko. vuodelta soveltaen voisi olla mahdollista Vellipohja-Humalamäki-Palsankylä-Mökkiperä lenkki... Mahtuisi kilsojen ja määrän puolesta helposti... Ehkä aiheuttaisi Tarkiaiselle harmaita hiuksia, kun ovat niin lähekkäin että yleisön siirtymistä pätkältä toiselle tapahtuisi varmasti...
Tossa on kyllä pointtia, voisko asiaa nähdä niin että tollaista pätkää yleistöalueineen ajettaisiin perättäin jonkun hankalammin katsojien taholta lähestyttävän kanssa?Oittilaa puoltaa reitillä pätkän sijainti lähellä Jyväskylää. Pätkää voi myös varioida niin, että saadaan hyviä katselupaikkoja.
Ymmärtääkseni myös alueen asukkaat ovat todella innokkaasti pätkää tekemässä.
No Juupajoki-nimeä itsekin yleensä käytän, mutta kartasta osui vaan ekana Talviainen-nimi silmään.Juupajoella varttuneena pakko kysyä miksi preferoitte Talviainen-nimeä?
Optimaalisinta on yhdistää isoa ja pientä tietä niin että katsojille on hyviä väliteitä ja katsomopaikkoja pelloilla. Nuutinenkin sanoi jo 2018 ettei "autosuunnistajien pätkät" ole järkeviä.Tänä vuonna kun yleisöä tuntui taas olevan ruuhkaksi asti, voisi olla hyvä idea panostaa sellaisiin pätkiin, joissa on paljon väliteitä ja muutenkin hyviä, helposti lähestyttäviä katselupaikkoja. Isolle väkimäärälle se on aivan liian vähän, kun virallisia katselualueita oli tyypillisesti 3-5 per pätkä. Keskinopeuksien puolesta reittiä viedään enemmän ja enemmän pienille metsäautoteille, mutta samalla ne ovat aika pusikkoisia ja katselualueita niistä on vaikea löytää.
Thursday | ||||
Shakedown | Ruuhimäki | 5.77 km | ||
SS1 | Harju 1 | 3.48 km | ||
Thursday Total | 3.48 km | |||
Friday | ||||
SS2 | Oittila 1 | 10.84 km | ||
SS3 | Leivonmäki 1 | 18.63 km | ||
SS4 | Oittila 2 | 10.84 km | ||
SS5 | Leivonmäki 2 | 18.63 km | ||
SS6 | Ruuhimäki Sprint | 3.50 km | ||
Leg Total | 62.44 km | |||
SS7 | Moksi 1 | 22.32 km | ||
SS8 | Humalamäki 1 | 9.77 km | ||
SS9 | Moksi 2 | 22.32 km | ||
SS10 | Humalamäki 2 | 9.77 km | ||
SS11 | Harju 2 | 2.01 km | ||
Leg Total | 66.19 km | |||
Friday Total | 128.63 km | |||
Saturday | ||||
SS12 | Ehikki 1 | 16.69 km | ||
SS13 | Päijälä 1 | 25.81 km | ||
SS14 | Juupajoki 1 | 22.10 km | ||
SS15 | Kolonkulma 1 | 11.89 km | ||
Leg Total | 76.49 km | |||
SS16 | Ehikki 2 | 16.69 km | ||
SS17 | Päijälä 2 | 25.81 km | ||
SS18 | Juupajoki 2 | 22.10 km | ||
SS19 | Kolonkulma 2 | 11.89 km | ||
Leg Total | 76.49 km | |||
Saturday Total | 152.98 km | |||
Sunday | ||||
SS20 | Vaheri 1 | 13.39 km | ||
SS21 | Kakaristo 2 | 13.95 km | ||
SS22 | Vaheri 2 | 13.39 km | ||
SS23 | Kakaristo 2 (Power Stage) | 13.95 km | ||
Sunday Total | 54.68 km | |||
Rally Total | 339.77 km |
Tarkiainen! Saa käyttää.Eilen iski inspiraatio, ja yön aikana suunitelma kristallisoitui. Tässä siis oma näkemykseni ensi vuoden Secto-rallista:
Shakedown Ruuhimäessä, samoin kuin 2017 mutta loppuun vielä areena ja megahyppy (ja tietty ei shikaania). Illalla Harju, vaikka 2022 kahden lenkin muodossaan.
Perjantaiaamuna Oittila 2022 muodossa ja uutena pätkänä Leivonmäki, eli kyläkisoista tuttuja teitä Pajumäen maisemissa, lopussa kunnon runkipaikka. Pätkät kahteen kertaan ja pois tullessa ajetaan Ruuhimäki Sprint, eli moottoriradan alueen huoltoteiden kautta megahyppyyn. Viidettä metsäpätkäähän lenkissä ei saa olla, mutta yleisöpätkä kyllä...
Perjantai-iltapäivänä ajetaan ensin Moksi eli Surkee 2016 lähdöstä Parkkola 1992 maaliin. Toisena pätkänä Humalamäki jossa on alussa pientä tietä. Pätkät kahteen kertaan ja illalla vielä Harju lyhyenä.
Lauantai alkaa Ehikillä, joka ajetaan eri suuntaan kuin 2022 ja päättyy nyt siis Sainzin paikkaan. Sen jälkeen Päijälä joka alkaa Pirttikulmasta, kisan pisin pätkä, 25 kilsaa. Sitten Juupajoki idästä länteen (TV-pätkä) ja lenkin lopuksi vielä Kolonkulma eri suuntaan kuin 2010, erilainen osuus Särkikankaan moottoriradalla ja erilainen loppuosa.
Sunnuntaina aamun aluksi Vaheri, lähtö kuten 2010 Himoksessa hieman ennen laivalaiturin risteystä, käännös etelään pidemmälle pikkutielle ja maali samassa paikassa kuin Jämsän äijien rallissa 2020 EK2:lla, eli Tyryntiestä aivan uusi osa käyttöön. Power stagena Kakaristo, lähtö Alhojärven suunnalta ja 2022 Rapsulan reittiä vastaseen, maali Kakariston risteyksen jälkeen pohjoiseen, jossa myös podiumit. Ennen poweria kokoomatauko Himoksessa.
Vaikea sitä on kaikki hienot ideat toteuttaa, Oittilan pikkutietäkään en saanut mahtumaan tohon tai sitten toinen pätkä olis pitänyt olla jokin tosi lyhyt ja kaikki siirtymät olisi ajettu samaa tietä pitkin. Ja Ouni/Konivuori jäi tästä nyt kokonaan pois.
https://www.mapfab.com/map/Aa4b/Secto-Rally-Finland-2023-By-AnttiL
Thursday Shakedown Ruuhimäki 5.77 km SS1 Harju 1 3.48 km Thursday Total 3.48 km Friday SS2 Oittila 1 10.84 km SS3 Leivonmäki 1 18.63 km SS4 Oittila 2 10.84 km SS5 Leivonmäki 2 18.63 km SS6 Ruuhimäki Sprint 3.50 km Leg Total 62.44 km SS7 Moksi 1 22.32 km SS8 Humalamäki 1 9.77 km SS9 Moksi 2 22.32 km SS10 Humalamäki 2 9.77 km SS11 Harju 2 2.01 km Leg Total 66.19 km Friday Total 128.63 km Saturday SS12 Ehikki 1 16.69 km SS13 Päijälä 1 25.81 km SS14 Juupajoki 1 22.10 km SS15 Kolonkulma 1 11.89 km Leg Total 76.49 km SS16 Ehikki 2 16.69 km SS17 Päijälä 2 25.81 km SS18 Juupajoki 2 22.10 km SS19 Kolonkulma 2 11.89 km Leg Total 76.49 km Saturday Total 152.98 km Sunday SS20 Vaheri 1 13.39 km SS21 Kakaristo 2 13.95 km SS22 Vaheri 2 13.39 km SS23 Kakaristo 2 (Power Stage) 13.95 km Sunday Total 54.68 km Rally Total 339.77 km
Muutama vuosi sitten olisi tuntunut oudolta nähdä ralli ilman Mökkiperää ja JukojärveäVaikea olisi nähdä ralli ilman Ässämäkeä ja Laukaata. Tuntuvat olevan "aina" mukana.
Näen katsojien kannalta "pienen" logistisen ongelman tuossa perjantain siirtymisessä Päijänteen itäpuolelta länsipuolelle. Oikeastaan vain 2 mahdollista reittiä, Kärkistensalmen sillan yli ja toinen Jyväskylän kautta. Toki Voi vain kuvitella minkälaiset ruuhkat Korpilahdella ja Kanavuoressa olisi. Heitänpä vain ehdotuksen, jos ne iltapäivän pätkät olisivat myös Päijänteen itäpuolella, esim. Myhinpää-Kutemajärvi (joo tiedän, aika kaukana ovat toisistaan, hatusta heitin nämä).Eilen iski inspiraatio, ja yön aikana suunitelma kristallisoitui. Tässä siis oma näkemykseni ensi vuoden Secto-rallista:
Shakedown Ruuhimäessä, samoin kuin 2017 mutta loppuun vielä areena ja megahyppy (ja tietty ei shikaania). Illalla Harju, vaikka 2022 kahden lenkin muodossaan.
Perjantaiaamuna Oittila 2022 muodossa ja uutena pätkänä Leivonmäki, eli kyläkisoista tuttuja teitä Pajumäen maisemissa, lopussa kunnon runkipaikka. Pätkät kahteen kertaan ja pois tullessa ajetaan Ruuhimäki Sprint, eli moottoriradan alueen huoltoteiden kautta megahyppyyn. Viidettä metsäpätkäähän lenkissä ei saa olla, mutta yleisöpätkä kyllä...
Perjantai-iltapäivänä ajetaan ensin Moksi eli Surkee 2016 lähdöstä Parkkola 1992 maaliin. Toisena pätkänä Humalamäki jossa on alussa pientä tietä. Pätkät kahteen kertaan ja illalla vielä Harju lyhyenä.
Lauantai alkaa Ehikillä, joka ajetaan eri suuntaan kuin 2022 ja päättyy nyt siis Sainzin paikkaan. Sen jälkeen Päijälä joka alkaa Pirttikulmasta, kisan pisin pätkä, 25 kilsaa. Sitten Juupajoki idästä länteen (TV-pätkä) ja lenkin lopuksi vielä Kolonkulma eri suuntaan kuin 2010, erilainen osuus Särkikankaan moottoriradalla ja erilainen loppuosa.
Sunnuntaina aamun aluksi Vaheri, lähtö kuten 2010 Himoksessa hieman ennen laivalaiturin risteystä, käännös etelään pidemmälle pikkutielle ja maali samassa paikassa kuin Jämsän äijien rallissa 2020 EK2:lla, eli Tyryntiestä aivan uusi osa käyttöön. Power stagena Kakaristo, lähtö Alhojärven suunnalta ja 2022 Rapsulan reittiä vastaseen, maali Kakariston risteyksen jälkeen pohjoiseen, jossa myös podiumit. Ennen poweria kokoomatauko Himoksessa.
Vaikea sitä on kaikki hienot ideat toteuttaa, Oittilan pikkutietäkään en saanut mahtumaan tohon tai sitten toinen pätkä olis pitänyt olla jokin tosi lyhyt ja kaikki siirtymät olisi ajettu samaa tietä pitkin. Ja Ouni/Konivuori jäi tästä nyt kokonaan pois.
https://www.mapfab.com/map/Aa4b/Secto-Rally-Finland-2023-By-AnttiL
Thursday Shakedown Ruuhimäki 5.77 km SS1 Harju 1 3.48 km Thursday Total 3.48 km Friday SS2 Oittila 1 10.84 km SS3 Leivonmäki 1 18.63 km SS4 Oittila 2 10.84 km SS5 Leivonmäki 2 18.63 km SS6 Ruuhimäki Sprint 3.50 km Leg Total 62.44 km SS7 Moksi 1 22.32 km SS8 Humalamäki 1 9.77 km SS9 Moksi 2 22.32 km SS10 Humalamäki 2 9.77 km SS11 Harju 2 2.01 km Leg Total 66.19 km Friday Total 128.63 km Saturday SS12 Ehikki 1 16.69 km SS13 Päijälä 1 25.81 km SS14 Juupajoki 1 22.10 km SS15 Kolonkulma 1 11.89 km Leg Total 76.49 km SS16 Ehikki 2 16.69 km SS17 Päijälä 2 25.81 km SS18 Juupajoki 2 22.10 km SS19 Kolonkulma 2 11.89 km Leg Total 76.49 km Saturday Total 152.98 km Sunday SS20 Vaheri 1 13.39 km SS21 Kakaristo 2 13.95 km SS22 Vaheri 2 13.39 km SS23 Kakaristo 2 (Power Stage) 13.95 km Sunday Total 54.68 km Rally Total 339.77 km
Hyvä huomio, vaikka toki Ruuhimäki Sprint voisi vähän hajauttaa ruuhkia.Näen katsojien kannalta "pienen" logistisen ongelman tuossa perjantain siirtymisessä Päijänteen itäpuolelta länsipuolelle. Oikeastaan vain 2 mahdollista reittiä, Kärkistensalmen sillan yli ja toinen Jyväskylän kautta. Toki Voi vain kuvitella minkälaiset ruuhkat Korpilahdella ja Kanavuoressa olisi. Heitänpä vain ehdotuksen, jos ne iltapäivän pätkät olisivat myös Päijänteen itäpuolella, esim. Myhinpää-Kutemajärvi (joo tiedän, aika kaukana ovat toisistaan, hatusta heitin nämä).
Saturday | ||||
SS12 | Juupajoki 1 | 22.10 km | ||
SS13 | Savo - Pyörönmaa 1 | 24.95 km | ||
SS14 | Uskila 1 | 13.74 km | ||
SS15 | Sahalahti 1 | 6.52 km | ||
Remote Service | Hakametsä | Leg Total | 67.31 km | |
SS17 | Savo - Pyörönmaa 2 | 24.95 km | ||
SS18 | Valkeakoski | 2.32 km | ||
SS19 | Uskila 2 | 13.74 km | ||
SS20 | Sahalahti 2 | 6.52 km | ||
SS21 | Juupajoki 2 | 22.10 km | ||
Leg Total | 69.63 km | |||
Saturday Total | 136.94 km |
Ikävää olla ilonpilaaja.....tiimit haluavat, että keskellä päivää huoltoparkissa on ainakin yksi huolto. Tiimien vippien kannalta tämän vuoden Jyväskylässä nähty ja koettu kaksi päivähuoltoa oli tervetullut uudistus. Huollosta oli kiva siirtyä Harjulle, Harjun vipit myivät todella hyvin.Eilen illalla taas rupesin vielä miettimään sitä Tampereen lenkkiä, miten sen voisi toteuttaa, olisiko siirtymät ja aikataulut mahdottomia, onko pätkät kaikki liian nopeita? Kyllähän se onnistuisi ainakin teoriassa!
Aamulla ajetaan Juupajoki idästä länteen. Siitä Savoon, joka on yhdistetty Pyörönmaan pätkään nopeiden metsäautoteiden kautta. Savon ja Pyörönmaan osuudet on kuitenkin niin teknisiä, ettei nopeudet nouse FIAlle liian koviksi. Sitten lyhennettyyn Uskilaan joka ajetaan totuttuun nähden eri suuntaan ja lähtö on pikkutieltä. Sahalahden pätkästä ajetaan vielä pieni osuus mutkaista valtiontietä jonka lopussa lyhyt pikkutien osuus. Tämän jälkeen renkaanvaihto Hakametsän pihalla, ja uudestaan kohti Savoa. Ennen Uskilaa kurvaillaan vielä Valkeakosken yleisöpyöritys hieman vuoden 1994 malliin. Sitten taas Uskila, Sahalahti, ja Länkipohjan kautta uudestaan Juupajoen lähtöön, ja sieltä taas Keuruun kautta Jyväskylään.
Siirtymiä päivän aikana tulee 517 km, kun tämän vuoden oikeassa reitissä niitä tuli lauantaina 476 km, eli ihan hirveää eroa ei tule. Toki 137 pätkäkilsaa on pitkä matka vetää ilman oikeaa huoltoa, mutteipa tänä vuonna tainnut kenellekään tulla sellaista vikaa autoon, mikä olisi huoltoa vaatinut? Huttusella ne viat jatkui huollosta huolimatta ja ne jotka veti pihalle, keskeytti. Jos taas päivää haluaisi keventää niin Savon voisi ajaa ihan vaan normiversiona, jolloin päivän pätkäkilsat jäisi johonkin 100 paikkeille.
https://www.mapfab.com/map/Aa4l/Secto-Rally-Finland-Tampereen-Lenkki
Saturday SS12 Juupajoki 1 22.10 km SS13 Savo - Pyörönmaa 1 24.95 km SS14 Uskila 1 13.74 km SS15 Sahalahti 1 6.52 km Remote Service Hakametsä Leg Total 67.31 km SS17 Savo - Pyörönmaa 2 24.95 km SS18 Valkeakoski 2.32 km SS19 Uskila 2 13.74 km SS20 Sahalahti 2 6.52 km SS21 Juupajoki 2 22.10 km Leg Total 69.63 km Saturday Total 136.94 km