Suomen radat

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
YVA tarkoittaa sitä, että ennen kuin ympäristölupaa päästään hakemaan, ottaa sen 1-3 vuotta.

Hieman ihmettelen, ettei muka ole pohjavesialueella. Itsellä kun on pääsy kyseisiin karttoihin ja mun mielestä tuo osuu kyllä kohdilleen. Monessa muussa ympäristöluvan vaativassa toiminnassa 500 m on nykyään raja vähän kaikkeen. Mitenkäs se menikään 45 dB pihapiirissä ilta- ja yöaikaan ja 55 dB päiväaikaan?
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
http://m.taloussanomat.fi/?page=showSingleNews&newsID=20139385
Suomen F1-rata – tänne sen piti tulla

07.07.2013 06:02/Taloussanomat

Ulkomaankauppaministeri Alexander Stubb sanoi huhtikuussa, että Suomessa voitaisiin joskus ajaa formula 1 -osakilpailu.

– Onhan se tietysti aika villi ajatus. Tulee mieleen, että yhtä villi kuin olympialaisten hakeminen Suomeen, mutta mielestäni mikään tässä maailmassa ei saa olla mahdotonta, Stubb sanoi MTV3:lle.

Ministeri myönsi kuitenkin, että formuloiden kuninkuusluokan mitat täyttävän radan rakentaminen Suomeen vaatisi valtavasti rahaa. Esimerkiksi Helsinkiin tai muihin kaupunkeihin ei saisi nopeasti pystyyn sopivaa katurataa, Stubb sanoi.

Ajetaanko kadulla
vai jäällä?


Verkon keskustelupalstoilla vilisee hyviä ehdotuksia ratapulman ratkaisemiseksi.

– Katurata ei vaadi muuta kuin uudet asvaltit ja katsomot. Nehän olisi äkkiä laitettu. Hyvinhän se Monacossakin sujuu, kirjoittaa Tilitantti.

– Katetaan se ja laitetaan valot. Lämmitys vielä ja voisi ajaakin vaikka talvella, ehdottaa Raiggu.

– Tai sitten pyydetään Pirelliltä nastarenkaita ja ajetaan jäällä, sanoo SamuelMaki.

Urheilumarkkinointiin erikoistuneen Infront Finlandin varatoimitusjohtaja Tero Kumpulainen toppuuttelee ideointia. Hän sanoo, että F1-autot eivät enää mahdu katuradalle. Monacon osakilpailu on perinteikäs poikkeus.

– Kisaradan vaatimukset kaistaleveyksien ja turva-alueiden puolesta ovat sitä luokkaa, että kustannukset nousevat helposti kymmeniin ja satoihin miljooniin euroihin. Investoinnin takaisinmaksu kilpailujen tuottojen avulla on erittäin haastavaa, sanoo Kumpulainen.

Sörnäinen, Espoo tai
Länsisatama kiikarissa


Sörnäisten DTM-ajojen avulla yritettiin tuoda kansainvälistä rata-autoilua Suomeen vuosina 1995–1997. Kisojen yhteydessä myös Ferrarin F1-auto kävi esittäytymässä katuradalla. Tero Kumpulainen kertoo, että Sörnäisten ajojen jälkeisinä vuosina F1-rataa suunniteltiin kolmeen eri paikkaan pääkaupunkiseudulle.

– Yksi ajatus oli rakentaa rata uudelleen Sörnäisiin. Espoossa ehdolla oli Olarinluoman teollisuusalue, jossa ei asunut paljon ihmisiä. Myös Länsisataman silloin vielä asuntorakentamaton alue olisi sopinut katuradaksi, kertoo Kumpulainen.

Raha liikkuu
vilkkaasti


Yksi formulaviikonloppu houkuttaa Infront Finlandin toimitusjohtajan Mikko Vannin mukaan paikalle noin 100 000 katsojaa. Pääsylipputuloja kertyisi silloin 10 miljoonaa euroa.

Vannin ja Kumpulaisen arvion mukaan sponsorituotot olisivat Suomessa 5–6 miljoonaa euroa ja yritysten palvelumyynnistä kertyisi kolmisen miljoonaa. Koko tapahtuman liikevaihto voisi olla 15–19 miljoonaa euroa.

Haaga-Helia ammattikorkeakoulun yliopettaja Kari Puronaho sanoo, että oheispalvelut ovat merkittävä tulonlähde ja vetonaula.

– Vierumäen Sport Business Schoolissa tekemämme tutkimuksen mukaan esimerkiksi Jyväskylän MM-rallin yleisön päämotiivi on tapahtuman tunnelma ja vain 10–15 prosenttia tulee paikalle varsinaisen urheilun vuoksi, toteaa Puronaho.

Puronahon mukaan MM-rallin vaikutuksia Jyväskylän alueelle mitataan uudelleen tänä vuonna. Niitä on arvioitu suuriksi. Aiempina vuosina esimerkiksi paikalliset asukkaat ovat vuokranneet asuntojaan ralliväelle.

Rallin ympäristövaikutukset ovat olleet edellisissä arvioinneissa luultua vähäisemmät.

– Eniten häiriötä tuottavat helikopterit, jotka lennättävät yleisöä seuraamaan rallia ilmasta. Tiet ovat rallin jälkeen olleet jopa paremmassa kunnossa kuin ennen kisaa ja myös siivous toimii mallikelpoisesti.

Iittiin suunnitteilla
moottoriurheilukeskus


Formuloita odotellessa uusi Kymi Ring -yhtiö on päättänyt rakentaa Pohjois-Euroopan johtavan moottoriurheilukeskuksen Kymenlaaksoon. Iittiin, noin 15 kilometrin päähän Kouvolasta on suunnitteilla EM- ja MM-kilpailuehdot täyttävä moottorirata ja toimintakeskus. Niiden on tarkoitus valmistua vuosina 2016–2018.

Keskus tarjoaisi moottoriurheilua, ajokoulutusta, kulttuuritapahtumia sekä majoitusta ja elämyspalveluita. Moottorirata toteutetaan kansainvälisen autoliiton FIA:n kestävän kehityksen standardien mukaisesti. Alueelle suunnitellaan myös tuulivoimapuistoa.

Kymi Ringin osakkaina ovat maanomistajayhtiö Ahlstrom, Iitin kunta, AKK Sports ja Suomen Moottoriliitto. Yhtiön hallituksen puheenjohtaja on vuorineuvos Kari O. Sohlberg. Opetusministeriö on varannut hankkeelle 1,5 miljoonaa euroa tukea.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Valtiovallan tahollakin on herätty haaveilemaan F1-radasta ja kisasta Suomessa, kun Alexander "Stubido" Stubb loihi lausumaan viime huhtikuussa, että Suomessa voitaisiin kenties joskus ajaa formula-kilpailu. Taloussanomat: Suomen F1-rata – tänne sen piti tulla Jutussa asiaan kantaa ottaa myös dollarinkuvat silmissään urheilumarkkinointiyritys Infront Finlandin tj. Mikkko Vanni, jonka johtama yritys on tietääkseni keskittynyt lähinnä rikastuttamaan ulkomaisia sijoittajia mm. Jääkiekon MM-kisoilla. Kyseisen puljun hallituksessahan istuu eräs Hjallis Harkimo, joka juuri äskettäin myi Hartwall-Areenan venäläis-omistukseen.. Suomen Kuvalehti: Näin englantilainen pääomasijoittaja tekee rahaa Suomen MM-kisoilla kuten "hyvä veljensä" Kal€, joka näköjään on huhuissa pistämässä Suomen urheiluinfrastruktuuria eli Vierumäen urheiluopistoa samoille tahoille lihoiksi. http://www.urheilulehti.fi/jaakiekko/jaakiekkopommit-jatkuvat-myos-toinen-kruununjalokivi-menossa-venalaisille Kyllä kokoomuslaiset hoitaa...

Sinänsä F1-osakilpailu Suomessa ei ole hassumpi ajatus ollenkaan. Olen asiaa itsekin miettinyt ja minulla olisiin varteenotettava ehdokas katuradaksi Suomen F1-osakilpailua ajatellen. Helsinki EastCenter Speedway Eli rata-alueena käytettäisiin Helsingin Itäkeskuksen ja Herttoniemen välistä aluetta radan ollessa n. 9km. pituinen. Rata pääosaltaan rakentuisi itäväylän toisen puolen kaistoihin ja toista kaistaa voitaisiin käyttää kulkureittinä kaupungista kisa-alueelle. Alue olisi melkoisen helppo sulkea niin pohjoisesta Uusi Porvoon- / itä-väylä, lännestä Kehä1, idästä Vuosaaren väylä & kaakosta Roihuvuoren/ Herttoniemen ja luoteesta Viikin suunnalta johtavilta pääteiltä. Ne asukaat tai autoilijat joilla olisi tarve autoilla lähialueen (esim. Vuosaari tai pohjoisen suunnasta Uutta Porvoonväylää / itäväylää pitkin tulijat) asukkaista tarve mennä keskustaan kilpailujen aikana, voisivat kiertotienä käyttää reittiä Mellunmäki-Kontula-Kehä1-Lahdenväylä kiertäen alueen.

Sijainniltaan ja yhteyksiltään loistava. Helsinki-Vantaan lentokenttä ja sen alueen hotellit n. 20km, Helsingin keskustan hotellit, päärautatieasema etc. 10km. Metroasemat radan eteläosassa (Herttoniemi), keskiosassa (Siilitie) & pohjoispäässä rata-alueen sisällä! (Itäkeskus), jossa myös kauppakeskus. Mahdollisia paikoituksia omilla autoilla tuleville esim. pääradan varressa olevat Hartwall Areena & Messukeskuksen parkki, joihin yhteensä lähemmäs 10000 autoa. Pohjoisen suuntaan voisi autoilla tuleville parkki/asuntoauto/vaunu-alueen tehdä kehä3:n varteen Hakunilan pelloille, jossa oli vastaavanlainen alue mm. Jukolan suunnistus-viestissä muutama vuosi sitten. Tuo alue on oikeastaan melko lyhyen kävelymatkan (tai nonstop kuljetukset) päässä Mellunmäen metroasemasta, jolla pääsisi helposti rata-alueelle.

Summasummarum: lentäen, junalla & paikallisliikenteellä helpot yhteydet radalle, niin maailmalta, suomesta kuin lähistöltä. Ratahan olisi tyypiltään melkoisen nopea ja vaatisikin autoilta huippunopeuksiltaan paljon.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Jutussa asiaan kantaa ottaa myös dollarinkuvat silmissään urheilumarkkinointiyritys Infront Finlandin tj. Mikkko Vanni, jonka johtama yritys on tietääkseni keskittynyt lähinnä rikastuttamaan ulkomaisia sijoittajia mm. Jääkiekon MM-kisoilla.
Ilmeisesti oli liian kiire saada mahtumaan viestiin mahdollisimman monta poliittista mielipidettä, kun mielestäni Infrontin teejiiden kannanotot tuntuivat vähän realistisilta eli siis käytännössä pessimistisiltä.

Kiinnostaisi muuten, että olikohan nuo laskelmaluvut ihan oikeasti laskettuja vai vain jotain arvioita/heittoja puhelinhaastattelussa tms.

Vannin ja Kumpulaisen arvion mukaan sponsorituotot olisivat Suomessa 5–6 miljoonaa euroa ja yritysten palvelumyynnistä kertyisi kolmisen miljoonaa. Koko tapahtuman liikevaihto voisi olla 15–19 miljoonaa euroa.
Jutun keskusteluforum kommentit oli kaivettu pari vuotta vanhasta MuroBBS:n ketjusta. :D
 
Viimeksi muokattu:

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Ilmeisesti oli liian kiire saada mahtumaan viestiin mahdollisimman monta poliittista mielipidettä, kun mielestäni Infrontin teejiiden kannanotot tuntuivat vähän realistisilta eli siis käytännössä pessimistisiltä.

Kiinnostaisi muuten, että olikohan nuo laskelmaluvut ihan oikeasti laskettuja vai vain jotain arvioita/heittoja puhelinhaastattelussa tms.
Eipä nyt mitenkään kiire.. Melko absurdia sinänsä, että tuo sisäpiiri, joka on myymässä Suomen urheilupyhättöjä venäläisille hieroo jo samalla karvaisia käsiään yhteen ja unelmoi tekevänsä rahaa F1-osakilpailulla..



Jutun keskusteluforum kommentit oli kaivettu pari vuotta vanhasta MuroBBS:n ketjusta. :D
Niin itsekin ajattelin, että joko ne ovat täältä tahi jostain muusta foorumista..Paljon vaatii ammattitaitoa nykyään toimittajilta kun roikkuvat päivät pitkät näissä eri urheilulajien foorumeissa ja lainaavat surutta juttuja aiheisiinsa näistä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sinänsä F1-osakilpailu Suomessa ei ole hassumpi ajatus ollenkaan. Olen asiaa itsekin miettinyt ja minulla olisiin varteenotettava ehdokas katuradaksi Suomen F1-osakilpailua ajatellen. Helsinki EastCenter Speedway Eli rata-alueena käytettäisiin Helsingin Itäkeskuksen ja Herttoniemen välistä aluetta radan ollessa n. 9km. pituinen.
Noin pitkä rata ei menisi FIA:ssa läpi (suositus on alle 7 km), eikä varsinkaan 3 kilometrin suora.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Noin pitkä rata ei menisi FIA:ssa läpi (suositus on alle 7 km), eikä varsinkaan 3 kilometrin suora.
Odotinkin jo, että joku tarttuu tähän. Rata on puolitettavissa, kun se vietäisiin jo Siilitien metroaseman kohdalla olevasta liittymästä takaisin itäväylälle,eli koko Roihupellon/ Herttoniemen teollisuusalueen ala-lenkin voisi jättää pois. "Hanat auki" ajaminen itäväylällä puolittuisi..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eipä nyt mitenkään kiire.. Melko absurdia sinänsä, että tuo sisäpiiri, joka on myymässä Suomen urheilupyhättöjä venäläisille hieroo jo samalla karvaisia käsiään yhteen ja unelmoi tekevänsä rahaa F1-osakilpailulla..
F1-kilpailulla ei tehdä rahaa. Tai välillisesti ehkä kunta ja valtio voivat tehdä, järjestäjät eivät tee.

Suomalaiset ovat muuten ostaneet venäläistä yritystoimintaa paljon enemmän kuin venäläiset suomalaista. Aika kaksinaismoralistista valittaa investoinneista tänne, jos hyväksyy investoinnit sinne.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Tuota etsiessäni törmäsin myös "Botnia Ringin" rakentamisen aloittamisesta kertovaan juttuun lehdessä VM 8/88. Rataprofiili näyttää sielläkin olleen alunperin toisenlainen. Kuvaan senkin jossain vaiheessa, ellei joku ehdi skannereineen ensin.
Ei oo kuulunut vieläkään tätä juttua...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei oo kuulunut vieläkään tätä juttua...
Päässyt unohtumaan. Sen verran asia kuitenkin taannoin eteni, että olin ottanut kyseisen numeron pois vuosikertakotelosta, joten nyt se sitten on vähän hakusessa. Mutta eiköhän se löydy.

-Edit- Laitan sitten samalla jutun myös Kaanaan ratahankkeesta.
 
Viimeksi muokattu:

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
F1-kilpailulla ei tehdä rahaa. Tai välillisesti ehkä kunta ja valtio voivat tehdä, järjestäjät eivät tee.
Niin, eiköhän formulassakin homma mene niin, että lähinnä pyramidin kärki, eli kaupallisten- & tv-oikeuksien haltija eli Bernie Ecclestonen hallinoimat yritykset tienaavat sarjalla, jonka brändin pörssiarvoksi on listautumisten yhteydessä arvioitu yli $10 miljardia. Tietenkin jos joku suomalaistaho sattuisi saamaan jonkun hyvän yksittäisen diilin esim. Suomen osakilpailun yhteyteen jonkun tietyn tuotepaketin myynnistä osakilpailuun liittyen, niin miksi ei hommalla voisi myös rikastua pienemmässä mittakaavassa. Perustaso, eli itse kilpailujen järjestäjätahot ovat kyllä kuten mainitset, monella radalla taloudellisissa vaikeuksissa lähinnä maksujen vuoksi, jotka edellämainittu taho heille määrää kilpailujen järjestämisoikeuksien saamiseksi.

Suomalaiset ovat muuten ostaneet venäläistä yritystoimintaa paljon enemmän kuin venäläiset suomalaista. Aika kaksinaismoralistista valittaa investoinneista tänne, jos hyväksyy investoinnit sinne.
Ei pidä paikkaansa. Yksittäisiä kauppoja ja lähinnä omien tytäryhtiöiden perustamisia on toki ollut, kuten esim. ruokatalo Atria on laajentanut parilla yritysostolla venäjälle, mutta mitään merkittäviä tai mihinkään merkittävään teollisuuden alaan liittyviä yritysostoja suomalaisilla ei ole venäjältä viime vuosina ollut puhumattakaan, että suomalaiset olisivat ostaneet venäläisiä urheilujoukkueita tai infrastruktuuria, kuten stadioneita yms. Toisin kuin taas veli-venäläinen on kovaa vauhtia laajentamassa otettaan suomalaiseen urheilubisnekseen.
arvopaperi.fi: Suomalaisfirmat - Yritysostot Venäjällä tulevat kalliiksi

"Suomalaisten pörssiyhtiöiden on vaikea löytää Venäjältä sopivia yritysostokohteita. Ja jos sopiva kohde löytyy, hinta tuppaa nousemaan liian korkeaksi. Tämä ilmenee Arvopaperin laajasta Venäjä-kyselystä."
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei pidä paikkaansa.
Kuulin väitteen YLE:ltä vähän ennen kuin kirjoitin sen. Ja löytyy myös YLE:n webbisivuilta:
YLE sanoi:
Venäläisten sijoituksista Suomeen ei ole olemassa kattavaa tilastoa. Arvioiden mukaan venäläissijoitusten arvo liikkuu sadoista miljoonista euroista miljardiin euroon. Suomesta Venäjälle suunnattujen investointien arvo puolestaan on jo 12 miljardin euron paikkeilla.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Onko tupakan mainonta ollut ennen ehdoton edellytys F1-kisan järjestämiselle? Suomessa on ollut tupakan mainontakielto v. 1978 saakka. Silloin tuskin on haaveiltu täällä F1-kisasta, mutta jos olisi suunniteltu, olisiko pelkkä tupakan mainontakielto estänyt sen? :doubtful:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onko tupakan mainonta ollut ennen ehdoton edellytys F1-kisan järjestämiselle? Suomessa on ollut tupakan mainontakielto v. 1978 saakka. Silloin tuskin on haaveiltu täällä F1-kisasta, mutta jos olisi suunniteltu, olisiko pelkkä tupakan mainontakielto estänyt sen? :doubtful:
Eihän se mikään edellytys ole ollut, tupakkafirmat vain näkivät F1:n sopivaksi lajiksi promotoida tuotettaan, se kun oli "seksikäs" ja "miehekäs".

Länsi-Saksakin kielsi tupakkasponsoroinnin moottoriurheilussa vuodesta 1976, mutta eipä se GP:n järjestämistä mitenkään estänyt. Autoistahan savukemerkit poistuivat vasta 2000-luvulla. Toki eri maiden mainontakiellot olivat erilaisia. En muista kielsikö Suomen mainontakielto mainontaa heti urheilutapahtumissa, vai nähtiinkö moottoriurheilussa (esim. Jyskälässä tai vaikkapa Imatranajoissa) tupakkasponsoreita kiellon jälkeenkin.
 
Viimeksi muokattu:

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Eihän se mikään edellytys ole ollut, tupakkafirmat vain näkivät F1:n sopivaksi lajiksi promotoida tuotettaan, se kun oli "seksikäs" ja "miehekäs".

Länsi-Saksakin kielsi tupakkasponsoroinnin moottoriurheilussa vuodesta 1976, mutta eipä se GP:n järjestämistä mitenkään estänyt. Autoistahan savukemerkit poistuivat vasta 2000-luvulla. Toki eri maiden mainontakiellot olivat erilaisia. En muista kielsikö Suomen mainontakielto mainontaa heti urheilutapahtumissa, vai nähtiinkö moottoriurheilussa (esim. Jyskälässä tai vaikkapa Imatranajoissa) tupakkasponsoreita kiellon jälkeenkin.
Mulla vaan tuli mieleen, kun muistaakseni Itävallan GP pudottamista perusteltiin tupakanmainontakiellolla.

F1-forumilla 2003 ollut uutinen.

Bernie Ecclestone on paljastanut itävaltalaiselle sanomalehdelle, että Itävallan GP ajetaan viimeisen kerran tänä vuonna, vaikka sopimus jatkui vuoteen 2006.

"Meillä oli sopimus Spielbergin kanssa vuoteen 2006, mutta sopimuksen purkamisen ehto on toteutunut. Itävallan terveysministeri on syyllinen, koska hän suostui aikaisempaan savukemainonnan kieltoon", Ecclestone sanoi suoraan Krönen Zeitung -lehdessä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mulla vaan tuli mieleen, kun muistaakseni Itävallan GP pudottamista perusteltiin tupakanmainontakiellolla.

F1-forumilla 2003 ollut uutinen.
Niin no, realiteetti oli, että lähes kaikilla talleilla oli tupakkasponsori ja jos mainonnan totaalikielto tulee, autot eivät saa niine sponsoreineen kilpailla. Että sikäli se toki käytännössä oli "edellytys". Tai ehkä Itävalta ei sallinut tupakkamerkkiä edes tallinimessä, jolloin pelkkä auton kylkien putsaaminen ei olisi riittänyt. 2003 Neljän tallin nimessä oli tupakkamerkki.
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Suomen ensimmäinen drifting-rata valmistumassa Honkajoen Pesämäkeen. Avajaiset jo ensi vuoden toukokuussa.

 
Ylös