Suurennuslasin alla: Nightwish/Dark Passion Play

• Viestiketjun aloittaja 72
  • Aloituspäivämäärä

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
Hyvinhän se Anette ilmeisesti onnistui

Nightwishin Anette Olzon on löytänyt paikkansa
Julkaistu: 1:08

helsingin sanomat

HEIDI PIIROINEN / HS

Nightwish esiintyi tiistaina Helsingin Jäähallissa.

Nightwish päätti uudenvuoden päivän iltana ensimmäisen uuden laulajansa kanssa tekemänsä Suomen kiertueen.

Helsingin jäähallissa päättyneellä kiertueella yhtye nosti itsensä yleisömäärissä maamme rock-historian kärkiryhmään.

Itse show ei tietenkään ollut yhtä massiivinen kuin edellinen Helsingin esiintyminen. Se oli dvd:llekin kuvattu maailmankiertueen loppuhuipennus Helsingin Areenalla lokakuussa 2005.

Mutta oli tämäkin show silti komea. Valot ja pyrotekniikka olivat paikoitellen ällistyttävän hienoja. Eikä lähes kahden tunnin mittaisessa esityksessä tunnelma notkahtanut kertaakaan.
Juttu kokonaan Hesarin sivuilla.

72

Well-known member
Minultakin tulee kiitosta tänään myöhemmin kera rapon. Jouduin myös kaivamaan nenäliinan esille, itketti valtoimenaan yks juttu. Tuotantoa tuntevat, mun aikaisempia arvioita lukeneet ja eilen paikalla olleet saattavat arvatakin jo.

72

Well-known member
Rapo

Lippuihin oli painettu, että keikka alkaa 20.00. lämppärillä. Onneksi kuitenkin satuin eilen katsomaan netistä, niin eikös ollutkin niin, että Indica aloitti 19.00 ja NW 20.30! Onneksi oltiin paikalla ajoissa, 18.50 that is.

Indica oli vaisu, heti alkuun Jonsu masensi yleisön kertomalla, että heidän kitaristi on kadonnut joululomalla, ja siksi häntä tuurasi joku mies. Myöhemmin Jonsu mollasi kadonnutta kitaristiaan kertomalla, että hän on outo tyyppi muutenkin. Yleisöstä huudettiin, että "lopeta, masennat meidätkin". Biisien jälkeen aplodit olivat vaivautuneen kohteliaat läpytykset, ja Jonsu siihen että kiitti.

NW saapui lavalle kera massiivisen intron. Anettella oli pitkä mekko, eikä keikkakuteet vaihtuneet setin aikana kertaakaan. Suurimmaksi osaksi oli uutta tuotantoa, mutta Taapen biisien kohdalla "Arska" joutui laulamaan sovitetusti korkeat kohdat, jotka Tarja "hit the high note" Turunen vetää todella upeasti.

Keikan kohokohta oli Poet and the Pendulum, jonka Marco ilmoitti alkavaksi sanomalla "nyt tutustutaan herra Holopaisen synkkään mielenmaisemaan...".

Pyrot ja ilotulitteet olivat upeat, samoin valoshow. Akustiikka pelasi hyvin. Anette ei saanut samalla tavalla hysteriaa aikaan kuin Tarja, mutta selvisi mielestäni hyvin. Hänen spiikkinsä olivat humoristisia ja jouduin nauramaan spontaanisti. Hän vaikuttaa lämminhenkiseltä "hyvältä jätkältä", mutta ei saa minua palvomaan itseään, kuten suuri diiva Tarja.

Anetten ääni oli raikas, popahtava ja hieman lapsekaskin livenä, mutta kyllä se korvaa miellytti. Itsehän pidän Tarjan dramaattisesta aarioinnista enemmän, siitä NW:ssa on mielestäni ollut kyse, nyt enemmänkin rivibändistä jossa pojat soittaa rokkia ja tyttö laulaa.

Tuomas on kuitenkin sen verran nerokas, että pidän häntä suurena guruna edelleen.

Täysin varoittamatta soittivat "Higher Than Hope", joka on omistettu Tuomaksen syöpään kuolleelle ystävälle Marcille. Ei hitsi, itketti ihan hulluna sattuneesta syystä. En ollut yhtään valmis tuohon biisiin. :(

Keikka jäi kaikkinensa plussan puolelle. Tämä oli muutes Tero Kinnusen vika keikka ennen "eläkettä". (miksaaja, tuottaja, äänittäjä jne. NW:n hyvä ystävä)

Miellyttävä kokemus jälleen kerran, mutta Tarjaa kaipaan kuitenkin!

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
Hyvä ytimekäs raportti 72:lta! :)
Melkein pystyi tuon perusteella itsekin eläytymään tunnelmaan, mikä siellä on ollut. :thumbup:

Melinda

Sponsored by Sam
Sijainti
Melko kaukana
Mulla oli samaiselle keikalle permantoliput, eli olin pihalla palelemassa jo kolmen tienoilla. Kannatti kuitenkin, päästiin melko eteen ja suoraan Tuomaksen syntsan alle. :p

Indica veti yllättävän hyvän setin, itsevarmasti ja tunteella. Fiilikseen ei ollut kuitenkaan toivoakaan päästä, sillä eturivin teinixgootit olivat päättäneet, että "mehän ei Indicasta tykätä", ja pilasivat jatkuvilla, väsyneillä välikommenteilla keikan kaikilta muiltakin.

Nightwishin keikka olikin sitten silkkaa euforiaa. Olisin ehkä kaivannut vähän enemmän vanhoja biisejä, Anette veti ne vähät mitä oli puhtaasti ja upeasti, ja uusia versioita oli mielenkiintoista kuunnella (itse tykkään paljon matalasta, luonnollisesta naisäänestä). DPP:n biisit olivat tietysti silkkaa taidetta. 72:n mainitsemaa poppia en Aneten äänestä löydä hakemallakaan, vaikkei oopperalaulaja olekaan. Nautin myös "jätkäporukan" keskinäisen kemian katselemisesta täydellä sydämellä. Pidän siitä että Anette ei selvästikään odota erityistä palvontaa sen enempää yleisöltä kuin bändin pojiltakaan. Yleisöltä sitä tulee kyllä ihan riittävästi odottamattakin. ;) Ja bändin pitääkin olla tasa-arvoinen yhteisö.

Kaiken kaikkiaan oli hienoa nähdä, että se mitä jo lätyn perusteella epäilin, pitää täysin paikkaansa. Vaikka "vanha" Nightwish oli loistava ja erityislaatuinen bändi, ei Nightwish-post-Tarja ole tippaakaan huonompi tai vähemmän sykähdyttävä.

72

Well-known member
^Melissa sanoi:
72:n mainitsemaa poppia en Aneten äänestä löydä hakemallakaan, vaikkei oopperalaulaja olekaan.

Popahtava se on kyllä enemmän kuin ooppera- tai heviääni.
Tää tais olla nyt mun 15. NW-keikka, vai joko niitä ois enemmän, mutta eka Anetten laulamana. Onneks Anette korjas minä-muodon äkkiä monikoksi Saharabiisiä esitellessään. Marco vastasi odotetusti värkinesittelypyynnöille. ;)

Melinda

Sponsored by Sam
Sijainti
Melko kaukana
72 sanoi:
Popahtava se on kyllä enemmän kuin ooppera- tai heviääni.
Tää tais olla nyt mun 15. NW-keikka, vai joko niitä ois enemmän, mutta eka Anetten laulamana. Onneks Anette korjas minä-muodon äkkiä monikoksi Saharabiisiä esitellessään. Marco vastasi odotetusti värkinesittelypyynnöille. ;)
Eihän se toki oopperallinen ole, mutta voihan sitä olla klassinen ääni muutenkin kuin olemalla oopperaääni. :) (en ole saanut)
Edit: Eikä Tarjakaan mikään oopperalaulaja ole, kaikella kunnioituksella.

Markolle pointsit kyllä tilanteen tyylikkäästä hoitelusta. :D

Viimeksi muokattu:

72

Well-known member
Olga sanoi:
Juttu kokonaan Hesarin sivuilla.

Jutussa oli virhe, meilasin siitä toimittajalle, että kerkee korjata sen ennen kuin huomisen Hesari menee painoon. Vastasi meiliin, ja ainakin nettiversio on nyt korjattu.

72

Well-known member
Nightwish-laulaja Anette Olzon kertoo uusimmassa Metal Maniacs -lehdessä Dark Passion Play -albumin teosta. Samalla Anette kuvailee, minkälaista on olla nainen metalliyhtyeessä.

- Kaikki tämä kaunis musiikki on ihanaa, mutta toisinaan on oltava tuhma, hän toteaa.

- Olen kiltti tyttö, mutta en tunne, että kaikki laulamani asiat ovat vain miesnäkökulmasta (tulkittavissa). Kaikilla on syntejä ja tuhmia ajatuksia. Lavalla ollessa se puoli on tuotava esille. Kun laulan "She Is My Sin", koitan laulaa sen omasta perspektiivistäni, vaikka se kertookin tytöstä.

Dark Passion Playtä äänittäessä Anette toi mukaan oman panoksensa.

- En ikinä laula laulua juuri niin kuin biisi on kirjoitettu. Se erottaa minut klassisesta laulajasta. En laula nuottien mukaan, vaan improvisoiden ja kuulemani perusteella, joten kyseessä on oma tulkintani kappaleesta.

Olzonin haastattelua referoi blabbermouth.net.

IL

tmoi

No niin
Sijainti
turkus
72 sanoi:
Valitettavasti nota esityksiä ei voi oikeen verrata. Toinen on live esitys ja toinen on levy esitys.

En ole hirveästi kuullut ko. bändiä livenä, mutta täytyy myöntää, että mielestäni Anette laulaa paremmin, ainakin ne, mitä minä olen kuullut. (Ns live esityksinä. Itse en ole vielä nähnyt kun meni toi Caribian keikkakin sivu suun :frown: )
Valitettavasti Tarjan esitykset kuulosti useasti hiukan ohi nuotin kiekutuilta live esityksinä. Voi olla että on ollut silloin joku poskellaan kun olen kuullut, mutta valitettavasti siitä jää sellainen maku, että mitä toi kiekuu ??

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Sijainti
J:vi
Toi "Anetten versio" kuulosti jopa yllättävän hyvältä.
Tarjan laulussa (ei kaikissa biiseissä) monesti on potuttanut se, että sanoista ei meinaa saada selvää. Anetten englannin ääntäminen on parempaa.
Tarja taas pääsee korkeammalle, mutta Anette kompensoi sen voimakkaalla äänellään.
Sleeping Sunin uudessa versiossa Tarja yritti yliartikuloida, joka kuulosti lähinnä ärsyttävältä.
Toivottavasti tulevaisuudessa poppoo väsää myös studioversioita vanhoista Nightwish-hiteistä Anetten laulamana.

72

Well-known member
Tarja laulaa livenä vielä paremmin kuin levyllä, miltei mykistyin Tampereen Sauna Open Airissa eräänä vuonna. Anette ääntää enkkuu paremmin, se on pakko myöntää. Tarjalla on kuitenkin enemmän volyymia ja pääsee äänialoissaan pidemmälle, se on taas niitä juttuja joita itse arvostan.

Tarja kuulostaa uniikilta, Anette menee samaan kastiin monen muun kanssa. Levyllä Anette kuulostaa Pandoralta.

Pääasia on kuitenkin Tuomaksen musiikki.

jupla

Well-known member
Sijainti
Kurjala
72 sanoi:
Tarja laulaa livenä vielä paremmin kuin levyllä, miltei mykistyin Tampereen Sauna Open Airissa eräänä vuonna. Anette ääntää enkkuu paremmin, se on pakko myöntää. Tarjalla on kuitenkin enemmän volyymia ja pääsee äänialoissaan pidemmälle, se on taas niitä juttuja joita itse arvostan.

Tarja kuulostaa uniikilta, Anette menee samaan kastiin monen muun kanssa. Levyllä Anette kuulostaa Pandoralta.

Pääasia on kuitenkin Tuomaksen musiikki.
Peesaan vahvasti! Tarjalla on enemmän volyymia ja pääsee matalammalle ja korkeammalle kuin Anette. Enkä ole havainnut parilla Tarjan aikaisella live-keikalla nuotin vierestä laulamista.

Anette on tämän jälkeen helppo korvata jollakin toisella, jos tarve tulee.

Joensuun keikan jälkeen porukkamme kiisteli näistä samoista asioista aamuneljään (korttia pelaten).

Mutta NW on hyvä pumppu silti :ahem:

Melinda

Sponsored by Sam
Sijainti
Melko kaukana
jupla sanoi:
Joensuun keikan jälkeen porukkamme kiisteli näistä samoista asioista aamuneljään (korttia pelaten).
Jep, tämä riita löytyy nykyään jokaisesta porukasta, keskustelufoorumilta ja muusta mediasta. Itsekin arvostan Anetten keikkalaulamisen ja muun live-esiintymisen Tarjaa korkeammalle. Englannin ääntäminen on luku sinänsä, en ollut TT:n viimeisellä keikalla, mutta ainakin DVD:llä ekojen biisien aikana ääntäminen raastaa suoraansanoen korvia. En tahdo tapella, mutta sanon nyt kuitenkin, että TT pääsee äänialoissaan pidemmälle ylöspäin, Anette alaspäin (ja itse kakkosalttona irvistän aina kun annetaan ymmärtää, että korkeammalle=paremmin). Lisäksi olen ollut festarikeikoilla joilla Tarja laulaa playbackina. Vaikka kuningatarhan se Tarjakin oli, ei siinä mitään.

Pandoralta? :nope:

72

Well-known member
^Melissa sanoi:
Lisäksi olen ollut festarikeikoilla joilla Tarja laulaa playbackina. Vaikka kuningatarhan se Tarjakin oli, ei siinä mitään.
Ulkomailla ilmeisesti. NW on itsekin harmitellut, että on ollut muutama keikka, jotka televisiointia varten festareilla on jouduttu vetämään playbackinä, mutta sama koski muitakin bändejä tiukan aikataulutuksen takia.

Kotimaan festareilla en ole playback-ilmiöön törmännyt NW:n osalta.

72

Well-known member
Tarjan persoonallinen laulutapa jakaa porukkaa kahtia, joko puolesta tai vastaan. Ne ketkä ovat aina olleet vastaan "kiekumista" tuntuvat hyväksyvän ihan kenet tahansa joka laulaa "muuten kuin kiekumalla". Anette olisi helpompi korvata kuin Tarja. Mulle NW:ssa on kyse juurikin Oceanbornin tapaisesta linjasta.

Melinda

Sponsored by Sam
Sijainti
Melko kaukana
72 sanoi:
Ulkomailla ilmeisesti. NW on itsekin harmitellut, että on ollut muutama keikka, jotka televisiointia varten festareilla on jouduttu vetämään playbackinä, mutta sama koski muitakin bändejä tiukan aikataulutuksen takia.

Kotimaan festareilla en ole playback-ilmiöön törmännyt NW:n osalta.
Kun olisinkin päässyt joskus ulkomaille festareille. Ainakin yksi tapaus oli Joensuun Ilosaaressa, vuotta en valitettavasti muista. Ehkä joskus Oceanbornin ilmestymisen kieppeillä?

Kiekumistermi ärsyttää minuakin Tarjasta puhuttaessa. :mad_old: Sitä onneksi kuulee lähinnä ihmisiltä jotka eivät ymmärrä muutenkaan musiikista mitään, ja ne on helppo puhua pussiin. :p En myöskään hyväksy "ketä tahansa joka laulaa muuten kuin kiekumalla". Mutta kun maailmassa on muitakin termejä kuin ooppera ja poppi...

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
^Melissa sanoi:
Kiekumistermi ärsyttää minuakin Tarjasta puhuttaessa. :mad_old: Sitä onneksi kuulee lähinnä ihmisiltä jotka eivät ymmärrä muutenkaan musiikista mitään, ja ne on helppo puhua pussiin. :p
Saa ihan vapaasti ärsyttää, silti mä kutsun sitä tässä nimenomaisessa yhteydessä kieunnaksi. Lisään kuitenkin samaan hengenvetoon, että kyse ei ole niinkään Tarjan käyttämän klassisen laulutyylin tahi hänen lauluäänensä halveksunnasta vaan pikemminkin siitä, että mua ei yksinkertaisesti kiehdo raskaan rockin ja klassisen laulutyylin yhdistelmä, ei ainakaan Nightwishin tapauksessa. Puhdas makuasia siis ja hyväksyn täysin, että monet ovat asiasta toista mieltä. Jos Tarja vetelisi tuolla samalla tyylillä hieman klassisempaa musiikkia, en kutsuisi tuota kiekumiseksi. Eikä tuota termiä muutenkaan pidä ottaa turhan haudanvakavasti ;)