Tänne kaikki merkityksettömät ilmoitukset

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
Kehitysviive on käsittääkseni yleistermi kaikkeen lapsen kehityksessä ilmenevään hitauteen. Välttämättä kyse ei ole kehitysvammasta tai -vammaisuudesta. Kehitysvammassa taas on aina kyse kehitysviiveestä.
Jeps.. Itselläni oli 5-6 vuotiaana kehitysviive nimeltä kasvuhäiriö. Olen käsittänyt, että ainakin osittain sen takia olen 5-10cm lyhyempi kuin molemmat veljeni.

Yläasteikäisenä minulle tarjottiin vielä jotain kasvuhormonihoitoakin, kun nähtiin etten tule kasvamaan niin pitkäksi kuin 'pitäisi'. En kuitenkaan päättänyt ottaa sitä, vaikka vanhempanikin antoivat sille hyväksyntänsä. Tähän nyt en osaa sanoa muuta kuin vinkki kaikille yläasteikäisille: Uskokaa vanhempianne! :D

Edit: Siis silloin yläasteella vielä näytti, että jään vielä tumpimmaksi kuin nyt oon.

Viimeksi muokattu:

Troy

Well-known member
Sijainti
Very Good.
En kuitenkaan päättänyt ottaa sitä, vaikka vanhempanikin antoivat sille hyväksyntänsä.Tähän nyt en osaa sanoa muuta kuin vinkki kaikille yläasteikäisille: Uskokaa vanhempianne! :D
Kyllä. Kannattaa uskoa vanhempiaan. Lapsena vaikeisiin allergioihin ruiskuteltiin siedätyshoitoa rokotuksina usean vuoden ajan ja viikottaiset piikitykset terveyskeskuksessa eivät olleet herkkua. Monen vuoden ajan tökittiin neuloilla lasta.

Kaikki allergiat katosivat sitten tätä myötä pitkällä aikavälillä. Ei minkäänlaisia ongelmia. Kärsivällisyyttä ei kersalta voi odottaa, siedätyshoito ei ollut kivaa, eli vanhempien positiivinen painostus on todella tärkeää.

Melinda

Sponsored by Sam
Sijainti
Melko kaukana
Neuvolassa epäilivät kuusivuotiaan Melindan olleen jotenkin kehityshäiriöinen, kun ei tunnistanut lentokoneen ja kissanpennun kuvia taululta. Onneksi Melindan äiti tajusi ehdottaa, että ehkäpä kakara on kuitenkin vain likinäköinen.

Ilman silmälaseja/piilolinssejä olisinkin sitten vahvasti näkövammainen. Yksi syy lisää olla ottamatta sitä aikakonematkaa menneisyyteen.

PeePee

Team 107
Sijainti
Kiertoradalla
Päätin sitten puhdistaa työpöytäni kaatamalla siihen vesilasin. Onneksi meni huti kahdesta kännykästä ja läppäristä. Paperit kastui, mutta ei onneksi mitään mitä ei monitoimilaitteesta saisi uudestaan ulos.

Voipahan taas aloittaa puhtaalta pöydältä. :)

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Sijainti
Konnektikuti
Mun käsittäkseni ei ole. Esimerkiksi jos lapsella on syntyessään vain yksi jalka tai kolme kättä on kyse kehitysvammasta, muttei kehitysviiveestä.
Kehitysvammaisten tukiliitto ry:

Mitä on kehitysvamma?

Kehitysvamma on vamma ymmärtämis- ja käsityskyvyn alueella.
Eli jos esim. jalan puuttumiseen ei liity yllämainittua, ei kyse ole kehitysvammasta vaan jostain muusta.

Iso8

Viisuhullu
Sijainti
Tampere
Riippuu onko vielä beta-testausvaiheessa.
Sama Suomeksi?
Nojaa, kehitysviiveellä ymmärrän jotain, joka ajan myötä korjaantuu "normaaliksi", ts. kestää vain hieman kauemmin kuin muilla. Tällöin en näkisi tätä varsinaisesti vammana. Jos tuo taas ei koskaan korjaannu, niin mun mielestä kyse on vammasta eikä viiveestä, jolloin henkilö voidaan luokitella (siis jos nyt ihan välttämättä on tarvetta edes lähteä luokittelemaan) kehitysvammaiseksi ts. vammaiseksi.

Mutta kai tuolle on olemassa joku virallinenkin määritelmä.
Ei kai. Minun diagnoosissani lukee laaja-alainen kehitysviive Jahas kiitos tuosta. :eek:
Kehitysviive on käsittääkseni yleistermi kaikkeen lapsen kehityksessä ilmenevään hitauteen. Välttämättä kyse ei ole kehitysvammasta tai -vammaisuudesta. Kehitysvammassa taas on aina kyse kehitysviiveestä.
Selvä.
Mielestäni kukaan ei ole sen enempää vammainen, kuin kehitysvammainenkaan.
Sinulla on loistava asenne. :thumbup: Harva ajattelee noin, arvostan.

Tänää tuli todistus yleiopetuksen aineista:

Matematiikka: 8
Äidinkieli: 7 (är pakko saada 8)
Biologia: 7
Uskonto: 7
Historia: 6 (är pakko saada 7)

Albert Oil

Hippi ja juntti
Sijainti
Korviesi välissä
Työalueen joulupukki on vieraillut työpisteellä viime päivinä.

Leikkuulautaa, porosnackia, glögiä, salaattiottimia, valkoviiniä, konjakkisalamia, punaviiniä, lohta, porosäilykkeitä, olutta, konjakkia, Timo Sarpanevan teräsvatia, Trivial Pursuitia eikä liioin tervamuikkuja tahi kylmäsavuporoa tarvitse kirjoittaa ostoslistalle loppuvuonna.
Jos noita muutenkaan sinne maidon ja ruisleivän jatkoksi tulisi kirjoitettua.
TÄH?? MISSÄ sä oot töissä??

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
:eek!:
Joo, voitais samantien lopettaa vammaiskuljetukset ja -kuntoutukset ja kaikki muutkin vammaisille kohdistetut erityispalvelut, koska kyseisiä palveluita tarvitsevia henkilöitä ei itseasiassa ole olemassakaan :rolleyes:
Näin o. Mutki luokitellaan jonkin asteiseksi näkövammaiseksi ja sen puitteissa sai kaikennäkösiä silmälasi yms. alennuksia sekä muita näkövammaisille suunnattuja tuki- ja koulutusjuttuja.

Mutta kerran vammaisia, edes kehitys-sellaisia, ei ole, niin vittuuks tässä!

Mut tietysti jos NÄKÖVAMMAISIA sen sijaan on, niin... :idea:

Vittuuks HAUKUTTE SAATANA! Modet HUOM!

Iso8

Viisuhullu
Sijainti
Tampere
Mun kehitysviive on se ainakin ymmärtääkseni, että mä änkytän ja välillä mun puheesta ei saa tolkkua, vaikka miten yritän. Mutta viime vuonna ku luin puhetta kirkossa 600 oppilaalle pystyin pitämään puheeni kunnossa. Ja kai mulla kans oppimisen kanssa on/oli jotain ongelmaa. Enhän mä ilman syytä erityisopetuksessa olisi. Mutta vuodesta 2002 olen mennyt eteenpäin hurjasti ku pystyn opiskelemaan yleisopetuksessa joissain aineissa.