Tallien voimasuhteet kauden alussa

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Janne A. sanoi:
Williams on ollut kyllä alkukauden positiivinen yllättäjä. Toivotaan että luotettavuus löytyy, ja vauhti pysyisi samana. Rellu on ollut jopa oletettua nopeempi, mutta johtuneepi siitä, että emme ole nähneet Kimiltä vielä yhtään ehjää viikonloppua. Tietty ei se Kimin ehjä vkl välttämättä rellun ylivoimaa tuhoa?
Ei, kylla williamsilla pitaa loytya viela lisaa nopeutta ja luotettavuutta muuten pyyhkii pari kilpailijaa ohi kauden edetessa. Kimi sen verran sotkee rellun pakkaa etta saattaa voiton vieda nenan edesta mutta on rellu tallina ehdottomasti kovin juuri nyt.
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Niin mitenkahan tama siipikohu vaikuttaa tallien suorituskykyyn? Meinaan tassa tapauksessa hyotyjia ovat renault, williams, toyota ja honda jos siiven muokkaus
vie suorituskykya. Vaikkakin vain kymmenyksen tai kaksi kierroksella. :confused:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Dodii... Nyt alko sit Briatoren mieli muuttuun:
"I like very much the idea of Giancarlo winning the Championship, he deserves it. For me he is completely on par with Fernando." (planet-f1.com)

Mahtaakohan vaikuttaa alonson tuloksiin?
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Matxi sanoi:
Tosin miten määritellään kovin suuri? Ainakin Malesiassa se ero oli ehkä 0,3 - 0,5 sekuntia / kierros. Se on jo suuri. Toki kurottavissa kauden mittaan "helpostikkin".
Ellen nyt väärin muista niin toisella 15 min aika-ajostintillä ero ykkösen ja viidennentoista välillä oli jotain 1,2 sekunnin luokkaa? Ja siinä porukassa siis kaikkien muiden tallien autot paitsi Toro Rosso, Midland ja Super Aguri..
Niin siinä mielessä joku talli saattaa helposti nousta tai tipahtaa muutaman kisan jälkeen ihan eri asemaan kuin nyt.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Toistaiseksi kilpailukykyisyyden puolesta:

1. Renault
2. McLaren, Ferrari, Honda, Williams
6. Red Bull, Sauber
8. Toyota, Toro Rosso
5. Midland
6. Super Aguri

Kauden lopussa aprikoin tilanteen olevan:

1. Renault, McLaren
3. Ferrari, Honda
5. Williams
7. Red Bull, Toyota, Sauber
9. Toro Rosso
10. Midland, Super Aguri
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Jacques sanoi:
Ellen nyt väärin muista niin toisella 15 min aika-ajostintillä ero ykkösen ja viidennentoista välillä oli jotain 1,2 sekunnin luokkaa? Ja siinä porukassa siis kaikkien muiden tallien autot paitsi Toro Rosso, Midland ja Super Aguri..
Niin siinä mielessä joku talli saattaa helposti nousta tai tipahtaa muutaman kisan jälkeen ihan eri asemaan kuin nyt.
Joo, kyllä tää on tasaisin kausi pitkään aikaan. Kärjessä ainakin neljä tai viisi tallia puolen sekunnin sisällä. Ja seitsemän tallia sekunnin sisällä!

Osasyyn tasaisuuteen luulen olevan siinä, että todelliset kärkitallit, etenkin Renault ei vedä vielä kovin riskirajoilla moottorin suhteen, kun taas BMWt ja muut riskeeraa enemmän ja moottoreita on jo paukkunu ja vaihtunu.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
butterfly sanoi:
Ei, kylla williamsilla pitaa loytya viela lisaa nopeutta ja luotettavuutta muuten pyyhkii pari kilpailijaa ohi kauden edetessa. Kimi sen verran sotkee rellun pakkaa etta saattaa voiton vieda nenan edesta mutta on rellu tallina ehdottomasti kovin juuri nyt.
Toisessa kisassa Williamsiin nyt iski talvitesteissä pelotellut luotettavuuspeikko. Uskon kyllä että Williams onnistuu parantamaan luotettavuuttaan kauden edetessä ilman nopeusuhrauksia, mutta kyllä se kehitys taitaa silti muilla mennä nopeammin ja Williams tippuu kelkasta. Varma pisteauto kumminkin jos maaliin ajaa :thumbup:
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Kauden avaava kaukomaiden kiertue on nyt takana (Bahrain, Malesia ja Australia). Päivitellääs taas tallien voimasuhteita saatujen näyttöjen mukaisesti ennen paluuta eurooppaan.


Selvänä ykkösenä kärjessä Renault. Nopeus ja ajettavuus muita edellä. Muut voivat ehkä parhaiten haastaa Rellut yhdellä kierroksella aika-ajoissa. Pieniä teknisiä ongelmia vaikuttaisi vielä kuitenkin olevan kalustossa näin alkukaudesta. Kaikki merkit viittaavat siihen, että kärkitalli ajelee vielä hieman säästellen.

McLaren vaikuttaa kokonaisuutena toisiksi vahvimmalta tallilta kalustonsa puolesta. Auto on hyvä ajettava ja moottori on toistaiseksi kestänyt hyvin. Nopeutta tuntuisi löytyvän kaikilla bensiini määrillä tasaisesti. Toistaiseksi aika-ajoissa ratkaisevassa osiossa kilpailukyky ei ehkä ole ollut aivan parasta mahdollista. Kuitenkin "askeleen" Rellun perässä.

Honda vaikuttaa yhdellä kierroksella ainakin nopealta. Toisaalta tärkeämpi osuus eli kisapituus ei ole toistaiseksi vaikuttanut ollenkaan mestaruustaisteluun riittävän vahvalta. Vaikuttaisi että Hondan päävastustajaksi jää Ferrari.

Ferrari on ollut suorituskyvyltään erittäin ailahteleva. Juuri tasaisuus olisi pitkässä juoksussa todella tärkeä ominaisuus ja siksi Ferrarille jääkin yllättäjän rooli tulevissa kilpailuissa. Ongelmia näyttäisi olevan joka osa-alueilla, mutta välillä vauhtia myös näyttäisi löytyvän riittävästi haastamaan kaikki muut paitsi ehkä Renaultit. Toisinaan taas ei keritä edes pisteille.

Williams jää mielestäni askeleen tuosta nelikosta. Nopeus vaikuttaa parhaimmillaan todella hyvältä, mutta tuntuu siltä, että se on saavutettu kiristämällä kalustusta vähän liikaa irti. Pitkässä juoksussa muutamilla "unelma" suorituksilla ei tässä lajissa pärjätä.

Muut tallit sitten näiden takana. Haastavat myös edellä olevia, joiden luotettavuus ja epätasaiset suoritukset avaavat kyllä ainakin mahdollisuuden taistella valmistajien mestaruuden viidennestä sijasta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jälleen sijoituspisteet aika-ajosta, kisasta ja nopeimmista kierroksista. Nico, Jarno ja Felipe jäivät ilman kierroaikaa, joten laskin kaikille sijoituspisteiksi 21, joka on kolmen viimeisen sijan keskiarvo.

Australian kisan pisteet:

18 Renault
30 McLaren
47 BMW Sauber
48 Honda
70 Toyota
84 Red Bull
84 Toro Rosso
91 Williams
93 Ferrari
94 MF1
103 Super Aguri

Kokonaispisteet kolmen kisan jälkeen:

88 Renault
137 Honda
144 McLaren
159 Ferrari
194 BMW Sauber
203 Williams
222 Toyota
232 Red Bull
252 Toro Rosso
312 MF1
337 Super Aguri

Suurin häviäjä oli Ferrari.

-Edit- Kun tuota kokonaistilannetta katselee kolmen kisan jälkeen, niin aika lailla sellaiselta se näyttää, kuin juuri ennen kauden alkua ounasteltiinkin. BMW Sauber ehkä on odotettua korkeammalla.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
WebSlave sanoi:
Jälleen sijoituspisteet aika-ajosta, kisasta ja nopeimmista kierroksista. Nico, Jarno ja Felipe jäivät ilman kierroaikaa, joten laskin kaikille sijoituspisteiksi 21, joka on kolmen viimeisen sijan keskiarvo.
Mulle ei ihan nyt aukee nämä sijoituspisteet... Eli miten lasket ne?
Jos yhtään oon käryllä niin mitä vähemmän sen parempi. vai?
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Punainen sanoi:
Ferrari on ollut suorituskyvyltään erittäin ailahteleva. Juuri tasaisuus olisi pitkässä juoksussa todella tärkeä ominaisuus ja siksi Ferrarille jääkin yllättäjän rooli tulevissa kilpailuissa. Ongelmia näyttäisi olevan joka osa-alueilla, mutta välillä vauhtia myös näyttäisi löytyvän riittävästi haastamaan kaikki muut paitsi ehkä Renaultit. Toisinaan taas ei keritä edes pisteille.
Enpä nyt noinkaan sanoisi. Vain Bahrainissa Ferrarin nopeus oli hyvää luokkaa. Sen jälkeen käyrä on vain ollut laskeva. Ei siinä mitään "erittäin ailahtelevaa" ole ollut.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Matxi sanoi:
Enpä nyt noinkaan sanoisi. Vain Bahrainissa Ferrarin nopeus oli hyvää luokkaa. Sen jälkeen käyrä on vain ollut laskeva. Ei siinä mitään "erittäin ailahtelevaa" ole ollut.
Schumacher ehätti kyllä Australiassa olemaan radan nopein kuski siinä välissä kun turva-auto ei pyörinyt radalla ja saivat renkaat lämpimiksi. Oikealla rengasvalinnalla olisivat saattaneet päästäkin johonkin, nythän kumi oli eri kuin muilla Bridgestone-tiimeillä, kun antoivat lauantaiaamun sateen yllättää.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Matxi sanoi:
Enpä nyt noinkaan sanoisi. Vain Bahrainissa Ferrarin nopeus oli hyvää luokkaa. Sen jälkeen käyrä on vain ollut laskeva. Ei siinä mitään "erittäin ailahtelevaa" ole ollut.
Vaikuttaa kyllä siltä että tästä kaudesta voi tulla Ferrarin kannalta viime vuoden toisinto. Taisi tosta bahrainin hyvästä tuloksestakin suurin ansio langeta siellä kauden alla ajetuille testeille.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ghost_Glove sanoi:
Mulle ei ihan nyt aukee nämä sijoituspisteet... Eli miten lasket ne?
Jos yhtään oon käryllä niin mitä vähemmän sen parempi. vai?
Ensimmäinen sija = 1p. Toinen sija = 2p. Viimeinen, eli 22. sija = 22p. Vähempi on siis parempi.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Vilperi sanoi:
Vaikuttaa kyllä siltä että tästä kaudesta voi tulla Ferrarin kannalta viime vuoden toisinto. Taisi tosta bahrainin hyvästä tuloksestakin suurin ansio langeta siellä kauden alla ajetuille testeille.
Eipäs nuolaista ennen kuin tipahtaa...
Imolan voitosta tappelevat sumi ja räkä...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
WebSlave sanoi:
Ensimmäinen sija = 1p. Toinen sija = 2p. Viimeinen, eli 22. sija = 22p. Vähempi on siis parempi.
Joo noin arvelinkin ja samalla tavalla homma menee varmaan kisa ja aika-ajosijoitusten kanssa. Mutta mites tuo nopeinkierros vaikuttaa??

Ja miten voi saada yli sata pistettä kisasta? Ku jos tallin autot jäävät viimeseksi aika-ajossa ja kisassa niin eikö se tee 21+21+22+22=86....??

WebSlave sanoi:
Jälleen sijoituspisteet aika-ajosta, kisasta ja nopeimmista kierroksista. Nico, Jarno ja Felipe jäivät ilman kierroaikaa, joten laskin kaikille sijoituspisteiksi 21, joka on kolmen viimeisen sijan keskiarvo.

AA!!! Siis tuossa tarkoitat kisan kierrosaikaa etkä aika-ajoja? Elikä siis lasket sijoituspisteisiin myös nopeimmankierrosajan sijoituksen??
Jolloin siis maksimi pisteet olisivatkin: 21+21+21+22+22+22=129..

Sainko tämän nyt oikein? :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Ghost_Glove sanoi:
Eipäs nuolaista ennen kuin tipahtaa...
Imolan voitosta tappelevat sumi ja räkä...
Katotaan katotaan. Pahitteeksi en tota laittaisi, vielä kun järjestys olisi Kimi 1. ja Schumi 2.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ghost_Glove sanoi:
WebSlave sanoi:
Jälleen sijoituspisteet aika-ajosta, kisasta ja nopeimmista kierroksista. Nico, Jarno ja Felipe jäivät ilman kierroaikaa, joten laskin kaikille sijoituspisteiksi 21, joka on kolmen viimeisen sijan keskiarvo.
AA!!! Siis tuossa tarkoitat kisan kierrosaikaa etkä aika-ajoja? Elikä siis lasket sijoituspisteisiin myös nopeimmankierrosajan sijoituksen??
Jolloin siis maksimi pisteet olisivatkin: 21+21+21+22+22+22=129..

Sainko tämän nyt oikein? :rolleyes:
Jep. Kyllähän minä sen tuossa lainaamassasikin sanon:
"Jälleen sijoituspisteet aika-ajosta, kisasta ja nopeimmista kierroksista."
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Yleensähän se on mennyt niin, että kauden alussa kärkitallit ovat tehneet kaudenalusjännitteiden takia virheitä ja kärsineet luotettavuusongelmia ja keskikastin tallit ovat päässeet napsimaan onnekkaita pistetitä. Kuitenkin pitkässä juoksussa parhaat tallit erottuvat joukosta ja loppukaudesta alkaa keskikastin talleille onni kääntämään selkää niin, että lopussa onnitoleranssi on lopulta 0. Trendihän on ihan tyypillinen lajissa kuin lajissa.

Williamsista sen verran, että tallin tilanne on tällä hetkellä melkein identtinen verrattuna vuoteen 2001. Tuolloin kauden kolmesta ensimmäisestä kisasta tuotoksena oli vain Ralfin 2 pistettä Malesiasta, eikä nopeuskaan ollut kummoinen. Kukaan ei vielä tuossa vaiheessa uskonut, että Williams jopa haastoi loppukaudesta itse Mclarenin tallipisteissä ja otti jopa 4 voittoa kaudella.
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
mn97 sanoi:
Williamsista sen verran, että tallin tilanne on tällä hetkellä melkein identtinen verrattuna vuoteen 2001. Tuolloin kauden kolmesta ensimmäisestä kisasta tuotoksena oli vain Ralfin 2 pistettä Malesiasta, eikä nopeuskaan ollut kummoinen. Kukaan ei vielä tuossa vaiheessa uskonut, että Williams jopa haastoi loppukaudesta itse Mclarenin tallipisteissä ja otti jopa 4 voittoa kaudella.
Toivottavasti. Mutta honda ja toyota on sen tiella ennenkuin williams pystyy haastamaan edes makin. Williams on kylla ollut nopea mutta aivan pirun epaluotettava. Luulen etta williamssin nopeus suhteessa kilpailijoihin ehka hyytyy kauden vanhetessa. Toitsu parantaa viela ja paljon.
 
Ylös