Tietyllä tapaa on kyllä ollut yllätyksiä ja ei niinkään yllätyksiä täynnä tämä aamu. Tosin Red Bull ottaa melkoisen riskin. Olisin kyllä itse antanut Vergnelle paikan Red Bullilta kun antanut yhden kauden ajaneen Venäjän Vettelin tulla ajamaan noilla näytöillä. No pääsi Max Verstappenkin aika pienillä näytöillä joskin ensinäytöksestä oli pakko nostaa hattua kaverille. Vergne ei välttämättä saa paikkaa, mutta ei pidä toistaa Bruno Sennan syndroomaa eli ajaa muitakin näytönpaikkoja suohon silloin kun yhdestä tallista sanottiin ei. Ja voihan Toro Rosso vielä antaa yhden kauden lisää hänelle vaikkakin nuorison ajaminen sisään lajiin tuntuu taas olevan tärkeämpää prosessimuottitallissa nimeltä Toro Rosso.:thumbdown
Tosin tapausta ei voi kyllä muutoin juuri verrata, mutta nöyryyttävää varmasti on ollut näinä päivinä. Ja sitten on kuitenkin ajanut paremmin kaudella nämä muutamat viime kilpailut ja aiemmin kaudelta Monacon ja Montrealin kilpailut. Verrattuna sinällään varmasti Venäjällä katsojaluvut kattoon nostavalta Kvjatiin. Vettelin lähdöstä taas...
Tuli kaverista ihan uusi Schumacher. Opportunisti mikä opportunisti. Ei kyllä varmasti olisi lähtenyt jos olisi taas Ihme-Sormi heilunut kisojen jälkeen jatkuvana voittajana maalissa. Mestaruuksista jotenkin tuntuu siltä, että vain kaksi olisi ansainnut huippuhyvin ja muut kaksi lähinnä jyräämisellä. Ja vielä siitä yhdestäkin hyvästä mestaruudesta jäi jokseenkin hapan kuva kiitos riitautumisen tallikaverin kanssa.
Fernando vuorostaan varmasti pidättää jännitystä loppuun asti kunnon primadonnan tapaan, mutta toisaalta olisi melkoinen tilanne mikäli Kimi joutuisi kaiken jälkeen uudestaan syrjään tallista Alonson sijaan. Ferrari tosin on rakennemuutosten kourissa ja edellisen kaltaista suuren muutoksen jälkeistä nousua ei välttämättä ole odotettavissa. Nuori Luca Cordero kun sai aikanaan paljon apua huomattavasti lajissa pidempään pyörineiltä ja taitavilta jäseniltä kun taas Mattiaccin osalta oppivuosi on ollut melkoinen ja Marchionne taas tuntuu olevan enemmän FIAT-miehiä ainakin toistaiseksi. Mattiaccin osalta tosin sinällään hyvää työtä siinä mielessä, että edellinen visiitti oli lähinnä silloisen talousmanageri Domenicalin alaisuudessa Jean Todtin ajan Ferrarilla ja silloinkin eräänlaisena kiertävänä mainosoppipoikana.
Ihmetyttääkin se jatkuva Maikkarin negatiivisuus Kimin tilannetta kohtaan. Myös parempinakin harvoina aikoina tänä vuonna. Etenkin kun Lotuksen surkeaa tilannetta katsoo niin hyvä, että Kimi pääsi sieltä. Tosin hymyilytti kyllä Vilanderin ja Saaren hehkutukset Lotuksesta loistavana tallina. Ei se niin loistava ollut edes aivan korkeimmillaankaan, mutta silloin autoihin oltiin vielä pystytty panostamaan joskin kauden 2011 jälkipuoliskon täydellisen kahville laittamisen ja kuskeille kuittailun jälkeen.
Kaudella 2013 aivan alkua lukuunottamatta huononeminen oli jo näkyvissä. Olisihan sitä Ferrarin superylivoimaa voinut odottaa, mutta kaikki ongelmat mukaanlaskien liiallinen optimismi olisi ollut aikamoinen virheliike. Toivottavasti näin ei ole myöskin ensi vuonna, mutta pahaa pelkään. Schumacherkaan kun ei saanut menestystään heti hopealautaselta ja ensi kaudellakin vielä on tiettyä arvaamattomuutta pelissä vaikka mitään todella mullistavia sääntöjä ei pitäisi olla lajiin odotettavissa.