Tässä pitää tehdä pieni tilannepäivitys tallipaikoista ja vaihtoehdoista... Tässä siis tämän kauden kuljettajat (tällä hetkellä)...
Ferrari:
Fernando Alonso
Felipe Massa
McLaren:
Lewis Hamilton
Jenson Button
Red Bull:
Sebastian Vettel
Mark Webber
Williams:
Rubens Barrichello
Nico Hülkenberg
Force India:
Vittantonio Liuzzi
Adrian Sutil
Edellä mainitut ovat melkein 100 % varmat kuskivalinnat ensi kauden alkuun... Testikuljettajista ainoa varma on Fisichella Ferrarille ,mutta FI:n toisen kuskin paikka voi vielä aueta mahdollisesti Fisicolle mikäli hän vielä haluaa uraansa jatkaa mutta jatketaan listaa...
Renault:
Robert Kubica
? (toinen paikka on vielä auki Romain Grosjeanille, Heikki Kovalaiselle, Pastor Maldonadolle, Nick Heidfeldille, Lucas di Grassille ja ainakin Kamui Kobayashille+muulle mahdolliselle yllätysnimelle kuten vaikkapa Adam Carrolille)
Toro Rosso:
Sébastien Buemi
Jaime Alguersuari (melkein 100 % varma valinta ,mutta myös Christian Klien-Takuma Sato akselilla ollaan kiinnostuneita tarjouksesta...)
Mercedes:
Nico Rosberg
? (neuvottelut toisesta paikasta ovat kesken Kovalaisen, Heidfeldin ja melkein katkenneet Kimin osalta)
Nämä tiimit ovat vuorostaan niitä jotka ovat nyt kuumimmassa neuvotteluriihessä ja jotka mitä luultavammin mahdollisesti Mersun onnistuessa jatkamaan Brawnin linjaa niin tulevat muodostamaan keskikastin ensi kauden kilpailussa...
Uudet tiimit:
Campos-Meta:
Bruno Senna
Pedro de la Rosa (perusteluina Campoksen itsensä halut saada kokenut ja vieläpä espanjalainen kuljettaja samaan tiimiin... Ongelmia neuvotteluissa ei Espanjan TVE:n lähteiden mukaan ole paitsi sponsorirahat ja de la Rosan palkka ovat vielä kannatinkiviä orressa jotka voivat estää miehen paluun ,mutta vaikka se olisikin ongelma niin luultavasti de la Rosa tekee Pierluigi Martinit vm 93 jolloin Martini oli tyytymätön asemaansa ,mutta lopulta toi rahaa tiimiin ja kaikki tulee olemaan toivottavasti hyvin)
Lotus:
Jarno Trulli (perusteluina yksinkertaisesti kokenut ja hyvä kuljettaja aloittelevaan tiimiin ja mitä luultavammin on kuljettaja salaisen sopimuksen paperissa...)
? (Jaques Villeneuve) (Kanadalainen entinen mestari ja sen paluu tekisi hyvää mainosta ja miehellä ei ole hävittävää joten mikä ettei ainakin mikäli on Malesian lehtiin uskominen...)
(Heikki Kovalainen) (Voi olla hyvä paikka ja viimeinen menettelevä oljenkorsi jos menetetään Renault tai Sauberin paikka)
(Takuma Sato) (Japanin miehellä olisi hyvä mahdollisuus comebackiin ja myös hyvien otteiden jatkoon ja sponssirahat olisi kiva saada...)
(Kamui Kobayashi) (Kuluneen kauden loppu nosti Kamuin paperit uuteen nousuun ja uudessa tiimissä alku tekisi hyvää Japanin miehelle...)
Lotuksella on myös Ferrarin ohella ainoat jotenkin varteenotettavat testikuljettajaehdokkaat eli Malesian omat pojat Fairuz Fauzy ja Alex Yoong toimivat Malaysia Starin mukaan varmoina testikuskeina sillä Lotuksen pomot luultavammin haluavat ns. Parempia ajajia kuskeiksi... Mutta on mahdollista että mikäli kukaan ylempänä olevista ehdokkaista ei pääse ajamaan niin sitten jommallakummalla eli luultavammin Fauzylla on paikka kisamiehenä ensi kaudella.
Manor:
Timo Glock (2+1-1-vuotinen sopimus joista viimeinen vuosi tulee vain mikäli auto menestyy hyvin niin takasi Saksan Timolle paikan ensi kaudeksi...)
? (toista kuljettajaa ei tiedetä ,mutta 75 % varma veikkaus on nuori britti Sam Bird joka on tällä hetkellä GP2 Aasian sarjassa ja oletettavasti ajaa myös Euroopan kauden sarjassa... Mutta juuri nuori ikä ja lisäksi GP2-sopimus mitä luultavammin estää tämän lahjakkaan ,mutta epäonnisen brittikuljettajan esiintymisen jo ensi kaudella F1:ssä... Muutoin mitä luultavammin tulee olemaan toisesta paikasta vääntöä herrojen Grosjean-Piquet-di Grassi ja Kovalaisen välillä)
USF1:
? (José Maria López) (8 miljoonan taalan sopimus ja 80 %:tin etukäteismaksu sponsorirahasta tuo mitä luultavammin nämä Argentiinan pojat takaisin F1-areenoille ja tätä oletetaan pitävän varmana tietona.)
? (Täydellinen mysteeri josta on vain puhtaita arvailuja kaikkialla ,mutta jos jotain esimerkkejä tälle tunkupaikalle on niin Villeneuve, Antinucci, Bortolotti, Wurz, Schekter, Rahal, Carroll ja mahdollisesti mikäli de la Rosa tai Klien tai Maldonado tai ylipäänsä kukaan tämmöinen lankulla oleva kuski on hukassa niin tämä voi olla viimeinen pelastusköysi...)
Uudet tiimit mitä ymmärrettävämmin tulevat vetämään letkan hännillä ja saapi nähdä mikä on viimeisenä...
Tässä jutussa en ottanut huomioon Renaultin vetäytymisuhkaa, mahdollista Serbitiimiä enkä myöskään Sauberin kuskivalintoja koska niistä kerrotaan myöhemmin lisää...
Markkinoilta ikävä kyllä näyttää puuttuvan muuan Kimi... mutta toivotaan parasta... Sauberhan on tavallaan ollut kun tuli vuosi 97 mieleen niin ainakin Fontanaa käskettiin tuottamaan Villeneuvelle tarkoituksellista harmia Schumin eduksi eli kyllä tavallaan Sauber on ollut Ferrarin eräänlainen kakkostiimi ja Alguersuari on vahvistanut itse sopimuksen mutta odotan itse virallista vahvistusta...
Tässä kaikki tällä erää...