Jatketaan vielä testi spekulointia, sitähän varten toikki on.
Jarviksen tekstiä alla jaotellen vastailen:
Jarvis sanoi:
Kuten jo mainitsin yhden päivän testiajat eivät vielä kerro paljoa, mutta jos katsoo testiaikoja pitemmältä aikaväliltä (kuukausi) niin sen perusteella pystyy tekemään johtopäätöksiä voimasuhteista.
Esimerkiksi jos tallia A on ollut jatkuvasti eri testiradoilla erilaisissa olosuhteissa läpi päivän nopein ja talli B puolestaan lähes poikkeuksetta hitaampi, niin todennäköisesti sama tulee jatkumaan myös kauden alussa.
Talli B on varmasti jossain välissä järkevänä tallina koittanut ajaa myös mahdollisimman hyvää aikaa lyhyillä stinteillä, mutta ei siltikään ole voittanut talli A:ta, joten on erittäin epätodennäköistä että Melbournessa talli B ajaisikin yhtäkkiä taikasauvan heilauksella ajan jolla paalu irtoaisi.
Jotta yllä oleva vertailu olisi edes jokseenkin pätevä, olisi oletettava vähintään seuraavaa kyseisen testijakson (kuukausi) ajalta. Seuraa vapaa ajatusleikki muuttuvista tekijöistä:
- Tallien A ja B on ajettava samalla radalla samana päivänä samaan kellonaikaan. Ensimmäisenä voisi laske kuukauden aikana ajettavat testipäivät tallien A ja B välillä. Esimerkkinä, jos ajetaan keskimäärin neljä päivää viikossa, tekee se kuukaudessa noin 16 testipäivää. Kuinka monena päivänä näistä tallit A ja B ajavat samalla radalla? Oletetaan että ainakin 12:sta päivänä.
- Näiden päivien aikana radan pinta ja pito muuttuvat eri testipäivien välillä. Täten päivänä 1 ajettu aika ei ole suoraan vertailukelpoinen päivänä 2 ajettuun aikaan. Tästä pitää huolen myös muuttuvat olosuhteet sään osalta. Kello 12 saatta aurinkopaistaa pilvettömältä taivaalta +14C, mutta klo 16 se on jo tummien pilvien peitossa ja korkea/matalapaine lähestyy lämpötilan noustessa tai laskiessa.
- Tallien A ja B tulisi ajattaa autoja esim. samalla bensalastilla ja samanlaisilla renkailla jotka olisivat uusia/käytettyjä/vanhoja. Tällöin autoista saattaisi saada vertailukohtaa, olettaen että se ei ole hyytynyt radan varteen ja että testiohjelmaa pystytään jatkamaan ilman teknisiä ongelmia.
- Kaikkien ylläolevien ehtojen toteuduttua on vielä muistettava jotain. Kuten Renaultin blogissa sanottiin, radat eivät ole samoja, esim. aerodynamiikan vaikutus Valencian radalla on sama kuin Unkarissa ja Monacossa, eli marginaalinen osa kauden aikana ajettavista radoista. Tämä siis vähentää vertailua suorituskyvystä kautta ajatellen ja toisaalta vertailtavia päiviä ja niiden painoarvoa.
-Lisäksi renkaat murenevat alta helpommin kylmällä säällä, jota talvitestien aikana tapahtuu huomattavasti enemmän mitä kauden aikana tullaan kuumissa (lämpimissä) olosuhteissa kokemaan.
-Ennen ensimmäistä kilpailua lähes jokainen auto käy läpi aerodynamiikassa ja ties missä muissa asioissa suuria muutoksia. Kun lopulta ensimmäinen kisa koittaa, ovat olosuhteet kaikille samat. Silloin on aika punnita tiimien ja kuljettajien voimasuhteet kilpailutilanteessa, joka kovin usein moottoriurheilussa, onkin sitten jo aivan toinen juttu kuin viime viikolla testiradalla.
Olen saanut kuvan, että tiimit opettelevat säätämään uutta autoa ja saamaan tietoa sen tavasta käyttäytyä. Luotettavuutta korostetaan joka välissä, paitsi alkavaa kautta ajatellen niin myös testeissä on tärkeää päästä ajamaan paljon kierroksia auton kehittämistä ajatellen.
Jarvis sanoi:
En kuitenkaan väitä että talli B ei voisi olla jo kesällätalli A:ta nopeampi. Kehitys kulkee nopeaa tahtia ja kuukaudessa voimasuhteet voivat olla täysin erilaiset. Kuten totesit McLaren oli 1998 testeissä (sekä Melbournessa) vahva (melkein 2 sekunttia muita nopeampi), mutta mestaruus ratkesi vasta viimeisessä kisassa. Näin saattaa käydä myös tällä kaudella, mutta todennäköisemmin talli A, joka on nyt selkeästi talli B:tä nopeampi, tulee voittamaan mestaruuden.
Niin, moottoriurheilussa sana todennäköisyys (todennäköisemmin) on mielenkiintoinen käsite, se kun voi haihtua savuna ilmaan jo seuraavassa mutkassa. Joskus olen kuullut sanottavan, että "tapahtuman riski on tapahtuman todennäköisyys kertaa koituvan vahingon suuruus" ja jotenkin se sopii tähän kohti toppuuttelemaan ja tuomaan lisää jännittävää odotusta alkavaan kauteen. :thumbup: