Talvitestit 2006-2007

SuperKimi

Well-known member
Liittynyt
17.1.2006
Viestit
175
1. P. De la Rosa McLaren 1.20,001 108 kierrosta
2. A. Wurz Williams 1.20,036 72
3 R. Kubica BMW 1.20,159 46
4. L. Hamilton Mclaren 1.20,233 111
5. K. Räikkönen Ferrari 1.20,245 86
6. R. Schumacher Toyota 1.20,254 55
7. J. Button Honda 1.20,371 99
8. F. Montagny Toyota 1.20,409 46
9. N. Rosberg Williams 1.20,525 62
10. L. Badoer Ferrari 1.20,666 62
11. S. Vettel BMW 1.20,715 51
12. D. Coulthard Red Bull 1.21,021 48
13. N. Piquet Renault 1.21,264 117
14. R. Zonta Renault 1.21,392 67
15. M. Webber Red Bull 1.21,858 27
16. C. Klien Honda 1.22,083 35

Ajat on mtv3 sivuilta.

Mitä johtopäätöksiä noista ajoista voi tehdä? Ei oikein mitään, paitsi että aika tasaista on. Mutta kuka on testannut mitäkin ja miten niin on aivan eri juttu.

Keskustelut tallien voimasuhteista on aika turhaa, koska kukaan ei tiedä niitä vasta kuin kauden ensimmäisessä aika-ajossa.
 

miksu

Well-known member
Liittynyt
23.2.2005
Viestit
559
Sijainti
Väkivaltakunta
erot on kyllä pieniä! toivottavasti ne myös pysyvät sellaisina myös pienempien tallien osalta, ja saadaan mielenkiintoinen kausi!!
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Jatketaan vielä testi spekulointia, sitähän varten toikki on. :D Jarviksen tekstiä alla jaotellen vastailen:

Jarvis sanoi:
Kuten jo mainitsin yhden päivän testiajat eivät vielä kerro paljoa, mutta jos katsoo testiaikoja pitemmältä aikaväliltä (kuukausi) niin sen perusteella pystyy tekemään johtopäätöksiä voimasuhteista.

Esimerkiksi jos tallia A on ollut jatkuvasti eri testiradoilla erilaisissa olosuhteissa läpi päivän nopein ja talli B puolestaan lähes poikkeuksetta hitaampi, niin todennäköisesti sama tulee jatkumaan myös kauden alussa.

Talli B on varmasti jossain välissä järkevänä tallina koittanut ajaa myös mahdollisimman hyvää aikaa lyhyillä stinteillä, mutta ei siltikään ole voittanut talli A:ta, joten on erittäin epätodennäköistä että Melbournessa talli B ajaisikin yhtäkkiä taikasauvan heilauksella ajan jolla paalu irtoaisi.
Jotta yllä oleva vertailu olisi edes jokseenkin pätevä, olisi oletettava vähintään seuraavaa kyseisen testijakson (kuukausi) ajalta. Seuraa vapaa ajatusleikki muuttuvista tekijöistä:

- Tallien A ja B on ajettava samalla radalla samana päivänä samaan kellonaikaan. Ensimmäisenä voisi laske kuukauden aikana ajettavat testipäivät tallien A ja B välillä. Esimerkkinä, jos ajetaan keskimäärin neljä päivää viikossa, tekee se kuukaudessa noin 16 testipäivää. Kuinka monena päivänä näistä tallit A ja B ajavat samalla radalla? Oletetaan että ainakin 12:sta päivänä.

- Näiden päivien aikana radan pinta ja pito muuttuvat eri testipäivien välillä. Täten päivänä 1 ajettu aika ei ole suoraan vertailukelpoinen päivänä 2 ajettuun aikaan. Tästä pitää huolen myös muuttuvat olosuhteet sään osalta. Kello 12 saatta aurinkopaistaa pilvettömältä taivaalta +14C, mutta klo 16 se on jo tummien pilvien peitossa ja korkea/matalapaine lähestyy lämpötilan noustessa tai laskiessa.

- Tallien A ja B tulisi ajattaa autoja esim. samalla bensalastilla ja samanlaisilla renkailla jotka olisivat uusia/käytettyjä/vanhoja. Tällöin autoista saattaisi saada vertailukohtaa, olettaen että se ei ole hyytynyt radan varteen ja että testiohjelmaa pystytään jatkamaan ilman teknisiä ongelmia.

- Kaikkien ylläolevien ehtojen toteuduttua on vielä muistettava jotain. Kuten Renaultin blogissa sanottiin, radat eivät ole samoja, esim. aerodynamiikan vaikutus Valencian radalla on sama kuin Unkarissa ja Monacossa, eli marginaalinen osa kauden aikana ajettavista radoista. Tämä siis vähentää vertailua suorituskyvystä kautta ajatellen ja toisaalta vertailtavia päiviä ja niiden painoarvoa.

-Lisäksi renkaat murenevat alta helpommin kylmällä säällä, jota talvitestien aikana tapahtuu huomattavasti enemmän mitä kauden aikana tullaan kuumissa (lämpimissä) olosuhteissa kokemaan.

-Ennen ensimmäistä kilpailua lähes jokainen auto käy läpi aerodynamiikassa ja ties missä muissa asioissa suuria muutoksia. Kun lopulta ensimmäinen kisa koittaa, ovat olosuhteet kaikille samat. Silloin on aika punnita tiimien ja kuljettajien voimasuhteet kilpailutilanteessa, joka kovin usein moottoriurheilussa, onkin sitten jo aivan toinen juttu kuin viime viikolla testiradalla.

Olen saanut kuvan, että tiimit opettelevat säätämään uutta autoa ja saamaan tietoa sen tavasta käyttäytyä. Luotettavuutta korostetaan joka välissä, paitsi alkavaa kautta ajatellen niin myös testeissä on tärkeää päästä ajamaan paljon kierroksia auton kehittämistä ajatellen.

Jarvis sanoi:
En kuitenkaan väitä että talli B ei voisi olla jo kesällätalli A:ta nopeampi. Kehitys kulkee nopeaa tahtia ja kuukaudessa voimasuhteet voivat olla täysin erilaiset. Kuten totesit McLaren oli 1998 testeissä (sekä Melbournessa) vahva (melkein 2 sekunttia muita nopeampi), mutta mestaruus ratkesi vasta viimeisessä kisassa. Näin saattaa käydä myös tällä kaudella, mutta todennäköisemmin talli A, joka on nyt selkeästi talli B:tä nopeampi, tulee voittamaan mestaruuden.
Niin, moottoriurheilussa sana todennäköisyys (todennäköisemmin) on mielenkiintoinen käsite, se kun voi haihtua savuna ilmaan jo seuraavassa mutkassa. Joskus olen kuullut sanottavan, että "tapahtuman riski on tapahtuman todennäköisyys kertaa koituvan vahingon suuruus" ja jotenkin se sopii tähän kohti toppuuttelemaan ja tuomaan lisää jännittävää odotusta alkavaan kauteen. :thumbup:
 

cccp

Banned
Liittynyt
15.1.2007
Viestit
373
Mulla on sellainen kutina nivusissa, että Ferrarin testivauhti paranee muihin verrattuna 0,5-1,0 sek kierroksella kun aletaan ajamaan kilpaa. Kun taas Macit uuden pääsponssin näkyvyyden takia painelevat jo nyt lähellä parasta vauhtiaan. Rellun tilanne vaikuttaa tässä vaiheessa myös hyvältä. Auto on hitaan värinen, kummatkin kuskit kakkoskuskeja ja Flavio on vain ikääntyvä playboy. Noista asetelmista on hyvä kahden viime kauden mestarin hyökätä.
 

forti

custom user
Liittynyt
2.10.2006
Viestit
1026
Sijainti
strosmobylschtok
Mr Natural sanoi:
Täällä kun valitsee tuosta Nach Team suchen?-liukuvalikosta jonkun nimen, niin saa ko. tallin testikilometrit vuoden alusta aina 31.12.2007 asti. 30 000 km:n testirajoitus alkoi ymmärtääkseni vuoden alusta. Tämän hetken tilanne on seuraava:

Renault 5162 km
McLaren-Mercedes 4578 km
BMW Sauber F1 Team 4334 km
Ferrari 4180 km
Honda 3951 km
Williams 2963 km
Super Aguri 2466 km
Toyota 1328 km
Red Bull Racing 993 km
Spyker F1 195 km
tuossa taitaa olla virhe toro rosso on testannut 195 km. spykerhän ei ole vielä testejään aloittanut
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Jarvis sanoi:
..johtopäätöksiä voimasuhteista.. ..talli A, joka on nyt selkeästi talli B:tä nopeampi, tulee voittamaan mestaruuden..
:eek:

Voi olla, että punainen talli C tulee ja vie homman. Tais Oranssi auto olla viimevuoden testeissä poikkeuksetta nopein, silti kauden aikana ei tullut yhtään voittoa edes kromiväreissä.
 

Jarvis

Well-known member
Liittynyt
7.5.2005
Viestit
111
Sijainti
Vantaa
cccp sanoi:
Mulla on sellainen kutina nivusissa, että Ferrarin testivauhti paranee muihin verrattuna 0,5-1,0 sek kierroksella kun aletaan ajamaan kilpaa. Kun taas Macit uuden pääsponssin näkyvyyden takia painelevat jo nyt lähellä parasta vauhtiaan. Rellun tilanne vaikuttaa tässä vaiheessa myös hyvältä. Auto on hitaan värinen, kummatkin kuskit kakkoskuskeja ja Flavio on vain ikääntyvä playboy. Noista asetelmista on hyvä kahden viime kauden mestarin hyökätä.
Et olisi voinut kirjoittaa yhtään parempaa esimerkkiä siitä minkä takia lähdin tässä alunperin väittelemään, joten kiitos siitä.:thumbup:

Ferrari ajelee toki muutenvaan läpi testien hissukseen, renaultin tallipäällikön ikä korreloi vahvasti tallin auton suorituskyvyn kanssa ja kun mäcit ovat kerran nopeita niin pakkohan siinä on takana olla päänsponsorin näkyvyyden takia ajatetut ajat.:eek:
 

amino

Rekisteröitynyt käyttäjä
Liittynyt
22.5.2005
Viestit
252
Jarvis sanoi:
Et olisi voinut kirjoittaa yhtään parempaa esimerkkiä siitä minkä takia lähdin tässä alunperin väittelemään, joten kiitos siitä.:thumbup:

Ferrari ajelee toki muutenvaan läpi testien hissukseen, renaultin tallipäällikön ikä korreloi vahvasti tallin auton suorituskyvyn kanssa ja kun mäcit ovat kerran nopeita niin pakkohan siinä on takana olla päänsponsorin näkyvyyden takia ajatetut ajat.:eek:
Ja lopullinen totuus selviää siellä Melbournessa. Alustavaa tietoa saadaan jo ehkä Bahrainin testiviikolla kun autot alkaa olemaan lopullisessa kuosissa ja lämpöäkin alkaa olemaan normaalisti :D :D :D
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Mr Natural sanoi:
Täällä kun valitsee tuosta Nach Team suchen?-liukuvalikosta jonkun nimen, niin saa ko. tallin testikilometrit vuoden alusta aina 31.12.2007 asti. 30 000 km:n testirajoitus alkoi ymmärtääkseni vuoden alusta. Tämän hetken tilanne on seuraava:

Renault 5162 km
McLaren-Mercedes 4578 km
BMW Sauber F1 Team 4334 km
Ferrari 4180 km
Honda 3951 km
Williams 2963 km
Super Aguri 2466 km
Toyota 1328 km
Red Bull Racing 993 km
Spyker F1 195 km

Ei taida pitää paikkaansa nuo kilometrit mutta toki ovat suuntaa antavat. 30000 km rajoitus astui voimaan Valencian viime viikon yhteistestistä, mikä oli virallinen testikauden aloitus. Sitä edeltävät testikilometrit eivät siis kuulu mukaan rajoitukseen.

Tuosta luotettavuus/nopeus jutusta. Ongelma on yleensä se, ettei siitä luotettavasta, joka on hidas, saada nopeaa sillä että säädetään vähän siipeä ja se on siinä. Luotettava ja hidas on melko varmasti tuhoon tuomittu jäämään kakkosluokan kärryksi!

Renault ei ole missään vaiheessa mestaruuskausillaan ollut hidas tai epäluotettava! Heillä on ollut auto joka on ollut jo nopea ja siihen päälle he ovat saaneet luotettavuuden kohilleen! Ja siihen on vaadittu myös sitä kuuluisaa Hannu Hanhen tuuria! Kuten kuulimme muutamaan otteeseen Alonsolta, että auto oli yksinkertaisesti hajoamispisteessä ja on uskomatonta että se edes kesti maaliin saakka! Tuota "tuuria" on ollut niillä jotka ovat mestareiksi asti yltäneet mutta he eivät taatusti ole sitä tehneet hitaalla autolla!

Kun mennään testeihin, on auton oltava nopea ja säädettävissä sopivasti useille radoille ja erilaisiin olosuhteisiin. Luotettavuus tulee testattaessa!

En jauha tästä enempää, jos joku on eri mieltä, niin hänellä, kuten kaikilla on oikeus omaan mielipiteeseen, vaikka se olisi väärä, eikä perusteltu! :)

:alppu:
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
1 Lewis hamilton McLaren MP4-22 1:19.952 21
2 Mark Webber Bull Racing RB3 1:20.629 0,677 18
3 Kimi Räikkönen Ferrari F2007 1:20.637 0,685 19


Alonso ilmeisesti pyörähtänyt. Kuten myös Webber ja samassa paikassa.
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
mh_84 sanoi:
1 Lewis hamilton McLaren MP4-22 1:19.952 21
2 Mark Webber Bull Racing RB3 1:20.629 0,677 18
3 Kimi Räikkönen Ferrari F2007 1:20.637 0,685 19


Alonso ilmeisesti pyörähtänyt.
Oi voi, Alonso ottaa liikaa paineita jo pelkistä testihommista! :nope: :D

Mielenkiintoista ja itseasiassa loistavaa, että RB väläyttelee vauhtiaan. Toivottavasti saavat kärryn kulkemaan, jotta saadaan kärkeen lisää väriä :) Tai ainakin kärjen taakse pistesija taisteluun lisää säpinää ;)

Jotenkin muutenkin tuo RB herättää sellaista sympatiaa, että toivoo heidän menestyvän, vähän samaan tapaan kuin Williamsin! Ne on jotenkin sellasia alkuperäis-F1-talleja. Vaikka RB ei sitä virallisesti ole mutta perimät taustalla on :alppu:
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Misa1 sanoi:
Oi voi, Alonso ottaa liikaa paineita jo pelkistä testihommista! :nope: :D

Mielenkiintoista ja itseasiassa loistavaa, että RB väläyttelee vauhtiaan. Toivottavasti saavat kärryn kulkemaan, jotta saadaan kärkeen lisää väriä :) Tai ainakin kärjen taakse pistesija taisteluun lisää säpinää ;)

Jotenkin muutenkin tuo RB herättää sellaista sympatiaa, että toivoo heidän menestyvän, vähän samaan tapaan kuin Williamsin! Ne on jotenkin sellasia alkuperäis-F1-talleja. Vaikka RB ei sitä virallisesti ole mutta perimät taustalla on :alppu:
Niin tai sitten tuosta ei voi päätellä mitään kuten ei siitäkään, ettei aiemmin testeissä ollut kärkiporukoissa.. ;)
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
mh_84 sanoi:
Niin tai sitten tuosta ei voi päätellä mitään kuten ei siitäkään, ettei aiemmin testeissä ollut kärkiporukoissa.. ;)
Niin, kuten sanoin, kiva että "väläyttelee" ja "toivottavasti" saavat kulkemaan ;)

:alppu:
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Misa1 sanoi:
Ei taida pitää paikkaansa nuo kilometrit mutta toki ovat suuntaa antavat. 30000 km rajoitus astui voimaan Valencian viime viikon yhteistestistä, mikä oli virallinen testikauden aloitus. Sitä edeltävät testikilometrit eivät siis kuulu mukaan rajoitukseen.
Mistäköhän nuo tiedot bongasit? Itse luottaisin tässä asiassa täällä annettuun tietoon.
With the move to a single tyre supplier for 2007 comes new limits on the amount of Formula One testing that will take place throughout the year. From January 1 to December 31, the teams have agreed to adhere to specific restrictions, both in terms of distance run and tyres used.
Each team may complete a maximum of 30,000 kilometres, using no more than 300 sets of tyres. The limits cover all testing, including shake-downs and straight-line aero work. The only exemptions are filming or promotional activities, where cars must run with tyres not resembling race rubber.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
belated sanoi:
:eek:

Voi olla, että punainen talli C tulee ja vie homman. Tais Oranssi auto olla viimevuoden testeissä poikkeuksetta nopein, silti kauden aikana ei tullut yhtään voittoa edes kromiväreissä.
Et ilmeisesti seurannut testejä viime vuonna?
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
quartal sanoi:
Formulastaralla taitaa olla huono päivä kun on vetänyt jo nyt 2 täysin väärää johtopäätöstä.. hätäisesti. Nuo siniset "evät" nokassa hieman ennen eturenkaita kuljettajasta katsoen ovat uusia.
Katos pentele. Nuohan on fotoshopattu kuvaan jälkikäteen, jotta foorumin väki saisi mut edes yhdestä virhearviosta kiinni. :wink:
 

reason

Well-known member
Liittynyt
20.4.2006
Viestit
541
1 Lewis Hamilton McLaren MP4-22 1:19.952 55
2 Fernando Alonso McLaren MP4-22 1:20.046 + 0.094 58
3 Nico Rosberg Williams FW29 1:20.143 + 0.191 53

Lonso oli kuulemma ajanu ekan mutkan sellasta ajolinjaa mitä kukaan muu ei ollu vielä tänään menny ja sit samantien soralle. On näköjään kehissä taas.
 
Ylös