Jarvis sanoi:
Renault-blogin tekstissä ei ollut mitään uutta mikä ei ollut tiedossani jo aiemmin. Pakkohan niiden on hillitä suurta "perusjunttien " massaa joka katsoo vain yhden päivän tulokset ja ryhtyy niiden perusteella haukkumaan esimerkiksi juuri Renaulttia.
Omasta mielestäni Renaultin blogi kertoi hyvin selkeästi kokonaisuudessa siitä, että testien tuloksia, aikoja ja tallien välisiä voimasuhteita on lähes mahdotonta arvioida alkavaa kautta ja sen lopputulosta ajatellen.
Siltikään Renaultin blogin kirjoitus ei tunnu hillitsevän, kuten itse mainitsit: "suurta "perusjunttien " massaa joka katsoo vain yhden päivän tulokset ja ryhtyy niiden perusteella haukkumaan..."
Koska kuten toteat:
Jarvis sanoi:
Tämän ja viime viikon testeistä näkee kyllä kuitenkin tämän hetkiset voimasuhteet melko hyvin (maksimissaan heittoa alle plusmiinus sekuntti).
Muuttuvia tekijöitä on aivan liikaa, tallit ovat samalla viivalla ensimmäistä kertaa Melbournessa, silloin punnitaan työn tulos ensimmäisessä kilpailussa ja jäljellä on vielä paljon enemmän senkin jälkeen.
Siksi ihmettelenkin seuraavaa:
Jarvis sanoi:
Kuitenkin kaudesta kauteen taitavat testien seuraajat, jotka tulkitsevat tulokset "tasaisesti" pitkin testikautta osaavat ennustaa mestarin jo ennen Melbournea (esim. McLaren oli ollut keskikastia 1997 mutta 1998 Melbourneen saavuttaessa testien seuraajat pitivät mäcejä suosikkeina ja niin kävikin että mäcit hallitsivat kautta). Vielä tällä hetkellä kehitystyö on toki niin nopeaa että jopa Red Bull saattaa Melbourneen mennessä olla lähellä kärkeä ja Mclaren vain muiden kärkitallien tasolla.
Muistaakseni Hondaa povattiin ennakkosuosikiksi muutamavuosi sitten vahvojen talvitestien aikojen pohjalta. Väkisinkin heräsi kysymys, että ketä nämä "taitavat testien seuraajat ovat"? Hondankin kohdallan muistelisin, että muut tallit tyytyivät toteamaan "Honda on kulkenut hyvin, mutta katsotaan sitten kauden alussa". Lehdistö luonnollisesti spekuloi kaikki mahdolliset vaihtoehdot.
Mclaren osoitti vahvuutta siis 98 testeissä, silti maailmanmestaruus oli katkolla vielä viimeiseen kilpailuun asti. Ennustiko kukaan tätä? Entäpä kaudella 2005, kun Mclarenilla oli nopea auto käytössä, mutta tiimin ja kuljettajien toiminta ei ollut läheskään samaa tasoa mitä Renault suoritti kauden alussa ja näin vahvisti kauden loppuun asti asemaansa maailmanmestaruus taistelun kärjessä.