Talvitestit 2006-2007

Jarvis

Well-known member
Liittynyt
7.5.2005
Viestit
111
Sijainti
Vantaa
formulastara sanoi:
Jarvis rajoita nyt vähän tuota hihhulointia. Oletko itse menettänyt toivosi, mitä tulee Kimin mahdollisuuksiin, vai kuulutko Kimivihaajien leiriin? Vai oletko vain ns. "hätäisten johtopäätösten mies", Kun kerta Ferrarin voit jo nyt sanoa keskikastin talliksi, ja epäluotettavaksi sellaiseksi? Oletko perillä testaamisen lain'alaisuuksista? Luitko edes aiemmin postatun varsin asiallisen kirjoituksen(Renault-blog)testeistä, ja siitä, kuinka niistä voidaan - tai lähinnä ei voida vetää johtopäätöksiä? Jäitä hattuun.

Mitä tulee noihin 2004 testiaikoihin, niin ei se Mclaren kyllä noin hyvältä näyttänyt, ei ennen Tombazisin rankkoja muutoksia autoon.
Renault-blogin tekstissä ei ollut mitään uutta mikä ei ollut tiedossani jo aiemmin. Pakkohan niiden on hillitä suurta "perusjunttien " massaa joka katsoo vain yhden päivän tulokset ja ryhtyy niiden perusteella haukkumaan esimerkiksi juuri Renaulttia. Kuitenkin kaudesta kauteen taitavat testien seuraajat, jotka tulkitsevat tulokset "tasaisesti" pitkin testikautta osaavat ennustaa mestarin jo ennen Melbournea (esim. McLaren oli ollut keskikastia 1997 mutta 1998 Melbourneen saavuttaessa testien seuraajat pitivät mäcejä suosikkeina ja niin kävikin että mäcit hallitsivat kautta). Vielä tällä hetkellä kehitystyö on toki niin nopeaa että jopa Red Bull saattaa Melbourneen mennessä olla lähellä kärkeä ja Mclaren vain muiden kärkitallien tasolla. Tämän ja viime viikon testeistä näkee kyllä kuitenkin tämän hetkiset voimasuhteet melko hyvin (maksimissaan heittoa alle plusmiinus sekuntti).
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Misa1 sanoi:
Noh, kaitpa se Silk tietää mistä puhuu!
Joo, voittivat jopa pari maailmanmestaruutta ei niin nopealla mutta luotettavalla pelillä. No tosiin se oli luotettava ja välillä nopeakin lähinnä vain Alonson alla?....
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
Misa1 sanoi:
Toki tietty balanssi täytyy olla mutta kyllä se yleisesti ottaen niin menee, että nopeasta autosta on helpompi vääntää luotettava, kuin hitaasta ja luotettavasta nopea!

Noh, kaitpa se Silk tietää mistä puhuu!
Kyllä se varmaan on huomattavasti mielekkäämpää työskennellä ja kehittää autoa, joka on luotettava.

Jotenkin loogisempaa ja palkitsevampaa yrittää kehittää autosta nopea, pitäen se samalla luotettavana, kuin että sulla on nopea auto jonka nopeudesta joudutaan tinkimään korvattaessa sekundaosia paremmilla. Testit keskeytyy ja aikaa tuhraantuu kun autoa ei saada radalle.

Auto joka hajoilee alle suorityskykynsä äärirajoja on huono auto. Tavoitteena on päästä siihen rajalle, ja se raja saavutetaan vähemmällä työllä lähestyttäessä alhaalta kuin ylhäältä. Sama tiimi samoilla taidoilla on kyseessä, että ei se lopullinen auto mitenkään huonompi tule olemaan, jos lähestytään rajaa alhaalta.
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Jarvis sanoi:
Katkeruuden siitä että heti kun Kimi siirtyi Ferrarille niin McLarenista tuli sarjan nopein talli (huom.ei siltikään luotettavin) testi testin perään joskus jopa yli sekunnin erolla muihin kun taas Ferrari on nykyään keskikastin talli ja vieläpä epäluotettava.
Niin olihan Kimi tänään huimat kaksi kymmenystä kärjestä.. :eek!:

Wurzilta eräiden lähteiden mukaan loppui bensa viimeisessä vedossa. (vain huhu, luulen kyllä että yksinkertaisesti hajosi)
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Kappas,

Peter Sauber jatkaa vaan Räikkösen ja Fisin arvostelemista. Mutta Massa saa olla rauhassa.

Tais olla hyvä että sai myytyä tallinsa sillä eipä tuolla pitkälle pötki... no ei tietenkään enää tarvi uusia kuskejakaan... mutta säännöllisesti kaikki muut kuskit paitsi (Sumi, Massa ja johonkin pisteeseen asti Wendlinger on tullut haukutuksi) (Varmaan haukku Suminkin mutta on senverran vanha asia ette enään kehtaa saati oo perusteita)

Itsessä ja omassa entisessä teamissa ei ollut koskaan mitään vikaa...????
Toivottavasti joutuu sulkemaan suunsa...
 
Viimeksi muokattu:

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Jarvis sanoi:
Renault-blogin tekstissä ei ollut mitään uutta mikä ei ollut tiedossani jo aiemmin. Pakkohan niiden on hillitä suurta "perusjunttien " massaa joka katsoo vain yhden päivän tulokset ja ryhtyy niiden perusteella haukkumaan esimerkiksi juuri Renaulttia.
Omasta mielestäni Renaultin blogi kertoi hyvin selkeästi kokonaisuudessa siitä, että testien tuloksia, aikoja ja tallien välisiä voimasuhteita on lähes mahdotonta arvioida alkavaa kautta ja sen lopputulosta ajatellen.

Siltikään Renaultin blogin kirjoitus ei tunnu hillitsevän, kuten itse mainitsit: "suurta "perusjunttien " massaa joka katsoo vain yhden päivän tulokset ja ryhtyy niiden perusteella haukkumaan..."

Koska kuten toteat:

Jarvis sanoi:
Tämän ja viime viikon testeistä näkee kyllä kuitenkin tämän hetkiset voimasuhteet melko hyvin (maksimissaan heittoa alle plusmiinus sekuntti).
Muuttuvia tekijöitä on aivan liikaa, tallit ovat samalla viivalla ensimmäistä kertaa Melbournessa, silloin punnitaan työn tulos ensimmäisessä kilpailussa ja jäljellä on vielä paljon enemmän senkin jälkeen.

Siksi ihmettelenkin seuraavaa:

Jarvis sanoi:
Kuitenkin kaudesta kauteen taitavat testien seuraajat, jotka tulkitsevat tulokset "tasaisesti" pitkin testikautta osaavat ennustaa mestarin jo ennen Melbournea (esim. McLaren oli ollut keskikastia 1997 mutta 1998 Melbourneen saavuttaessa testien seuraajat pitivät mäcejä suosikkeina ja niin kävikin että mäcit hallitsivat kautta). Vielä tällä hetkellä kehitystyö on toki niin nopeaa että jopa Red Bull saattaa Melbourneen mennessä olla lähellä kärkeä ja Mclaren vain muiden kärkitallien tasolla.
Muistaakseni Hondaa povattiin ennakkosuosikiksi muutamavuosi sitten vahvojen talvitestien aikojen pohjalta. Väkisinkin heräsi kysymys, että ketä nämä "taitavat testien seuraajat ovat"? Hondankin kohdallan muistelisin, että muut tallit tyytyivät toteamaan "Honda on kulkenut hyvin, mutta katsotaan sitten kauden alussa". Lehdistö luonnollisesti spekuloi kaikki mahdolliset vaihtoehdot.

Mclaren osoitti vahvuutta siis 98 testeissä, silti maailmanmestaruus oli katkolla vielä viimeiseen kilpailuun asti. Ennustiko kukaan tätä? Entäpä kaudella 2005, kun Mclarenilla oli nopea auto käytössä, mutta tiimin ja kuljettajien toiminta ei ollut läheskään samaa tasoa mitä Renault suoritti kauden alussa ja näin vahvisti kauden loppuun asti asemaansa maailmanmestaruus taistelun kärjessä.
 

reason

Well-known member
Liittynyt
20.4.2006
Viestit
541
mh_84 sanoi:
Niin olihan Kimi tänään huimat kaksi kymmenystä kärjestä.. :eek!:
Niin kaks kymppää De la Rosasta, mut eikös Rosa oo todistettavasti sellaset 7-8 kymmenystä hitaampi kuin Kimi......varmaan enemmänkin.
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
Eikai kukaan vedä mitään johtopäätöksiä pelkistä päivän nopeimmista kierroksista ? Eihän? No ei kai kukaan onneksi voi niin tyhmä olla :)
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
reason sanoi:
Niin kaks kymppää De la Rosasta, mut eikös Rosa oo todistettavasti sellaset 7-8 kymmenystä hitaampi kuin Kimi......varmaan enemmänkin.
Empä usko että on montaa kuskia F1 sarjassa jotka ovat jatkuvasti 7-8 kymmenystä hitaampia kierroksella kun esim. nopeimmat... olettaen tietty että suunnilleen samanlaiset edellytykset muilta puitteilta...
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Crono-Jerez, Crono-Jerez, herää jo, herää jo. Kaikki kierrosajat, kaikki kierrosajat...

Toivottavasti Renault ei nyt Jerezissä taannu kehityksessään kun he joutuvat selviämään ilman superkuljettaja Kovalaista, mutta toisaalta sehän on Renaultin oma päätös.

reason sanoi:
Niin kaks kymppää De la Rosasta, mut eikös Rosa oo todistettavasti sellaset 7-8 kymmenystä hitaampi kuin Kimi......varmaan enemmänkin.
Pedrohan on varsinainen testiratojen raketti. Espanjalainen raketti.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Suomen Huippu sanoi:
Crono-Jerez, Crono-Jerez, herää jo, herää jo. Kaikki kierrosajat, kaikki kierrosajat...
Kun Alonso ei ajanut niin ajanottajat ei vaivautuneet paikalle....
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Ferrarilla oli siis kaksi F2007 autoa radalla... Massa vaan oli joutunut perumaan ajot tältäerää...(Autosport)

The Italian driver had to replace Felipe Massa at the last minute, after the Brazilian was unable to test as he was feeling unwell.
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Täällä kun valitsee tuosta Nach Team suchen?-liukuvalikosta jonkun nimen, niin saa ko. tallin testikilometrit vuoden alusta aina 31.12.2007 asti. 30 000 km:n testirajoitus alkoi ymmärtääkseni vuoden alusta. Tämän hetken tilanne on seuraava:

Renault 5162 km
McLaren-Mercedes 4578 km
BMW Sauber F1 Team 4334 km
Ferrari 4180 km
Honda 3951 km
Williams 2963 km
Super Aguri 2466 km
Toyota 1328 km
Red Bull Racing 993 km
Spyker F1 195 km
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Mr Natural sanoi:
Täällä kun valitsee tuosta Nach Team suchen?-liukuvalikosta jonkun nimen, niin saa ko. tallin testikilometrit vuoden alusta aina 31.12.2007 asti. 30 000 km:n testirajoitus alkoi ymmärtääkseni vuoden alusta. Tämän hetken tilanne on seuraava:

Renault 5162 km
McLaren-Mercedes 4578 km
BMW Sauber F1 Team 4334 km
Ferrari 4180 km
Honda 3951 km
Williams 2963 km
Super Aguri 2466 km
Toyota 1328 km
Red Bull Racing 993 km
Spyker F1 195 km
Toyota testannu kyllä vähän, ottaen huomioon tallin budjetin.
 

Jarvis

Well-known member
Liittynyt
7.5.2005
Viestit
111
Sijainti
Vantaa
*wruuum* sanoi:
Omasta mielestäni Renaultin blogi kertoi hyvin selkeästi kokonaisuudessa siitä, että testien tuloksia, aikoja ja tallien välisiä voimasuhteita on lähes mahdotonta arvioida alkavaa kautta ja sen lopputulosta ajatellen.

Siltikään Renaultin blogin kirjoitus ei tunnu hillitsevän, kuten itse mainitsit: "suurta "perusjunttien " massaa joka katsoo vain yhden päivän tulokset ja ryhtyy niiden perusteella haukkumaan..."

Muuttuvia tekijöitä on aivan liikaa, tallit ovat samalla viivalla ensimmäistä kertaa Melbournessa, silloin punnitaan työn tulos ensimmäisessä kilpailussa ja jäljellä on vielä paljon enemmän senkin jälkeen.

Muistaakseni Hondaa povattiin ennakkosuosikiksi muutamavuosi sitten vahvojen talvitestien aikojen pohjalta. Väkisinkin heräsi kysymys, että ketä nämä "taitavat testien seuraajat ovat"? Hondankin kohdallan muistelisin, että muut tallit tyytyivät toteamaan "Honda on kulkenut hyvin, mutta katsotaan sitten kauden alussa". Lehdistö luonnollisesti spekuloi kaikki mahdolliset vaihtoehdot.

Mclaren osoitti vahvuutta siis 98 testeissä, silti maailmanmestaruus oli katkolla vielä viimeiseen kilpailuun asti. Ennustiko kukaan tätä? Entäpä kaudella 2005, kun Mclarenilla oli nopea auto käytössä, mutta tiimin ja kuljettajien toiminta ei ollut läheskään samaa tasoa mitä Renault suoritti kauden alussa ja näin vahvisti kauden loppuun asti asemaansa maailmanmestaruus taistelun kärjessä.
Kuten jo mainitsin yhden päivän testiajat eivät vielä kerro paljoa, mutta jos katsoo testiaikoja pitemmältä aikaväliltä (kuukausi) niin sen perusteella pystyy tekemään johtopäätöksiä voimasuhteista. Esimerkiksi jos tallia A on ollut jatkuvasti eri testiradoilla erilaisissa olosuhteissa läpi päivän nopein ja talli B puolestaan lähes poikkeuksetta hitaampi, niin todennäköisesti sama tulee jatkumaan myös kauden alussa. Talli B on varmasti jossain välissä järkevänä tallina koittanut ajaa myös mahdollisimman hyvää aikaa lyhyillä stinteillä, mutta ei siltikään ole voittanut talli A:ta, joten on erittäin epätodennäköistä että Melbournessa talli B ajaisikin yhtäkkiä taikasauvan heilauksella ajan jolla paalu irtoaisi. En kuitenkaan väitä että talli B ei voisi olla jo kesällätalli A:ta nopeampi. Kehitys kulkee nopeaa tahtia ja kuukaudessa voimasuhteet voivat olla täysin erilaiset. Kuten totesit McLaren oli 1998 testeissä (sekä Melbournessa) vahva (melkein 2 sekunttia muita nopeampi), mutta mestaruus ratkesi vasta viimeisessä kisassa. Näin saattaa käydä myös tällä kaudella, mutta todennäköisemmin talli A, joka on nyt selkeästi talli B:tä nopeampi, tulee voittamaan mestaruuden.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Mr Natural sanoi:
Täällä kun valitsee tuosta Nach Team suchen?-liukuvalikosta jonkun nimen, niin saa ko. tallin testikilometrit vuoden alusta aina 31.12.2007 asti. 30 000 km:n testirajoitus alkoi ymmärtääkseni vuoden alusta. Tämän hetken tilanne on seuraava:

Renault 5162 km
McLaren-Mercedes 4578 km
BMW Sauber F1 Team 4334 km
Ferrari 4180 km
Honda 3951 km
Williams 2963 km
Super Aguri 2466 km
Toyota 1328 km
Red Bull Racing 993 km
Spyker F1 195 km
Mahtavia määriä ajavat Spyker ja Toro Rosso! On se mahtava että saavat kilometrejä alleen..
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Tjep tjep..

Luca Badoerille päivän nopein aika 1:19.943

(Lähteenä BMW Sauberin nettisivut)

Joten voimme julistaa Räikkösen ja Ferrarin mestariksi kunnes tulee seuraava testipäivä jolloin eivät ole kärjessä tai tuo lähde kumotaan
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Rusina sanoi:
Tjep tjep..

Luca Badoerille päivän nopein aika 1:19.943

(Lähteenä BMW Sauberin nettisivut)

Joten voimme julistaa Räikkösen ja Ferrarin mestariksi kunnes tulee seuraava testipäivä jolloin eivät ole kärjessä tai tuo lähde kumotaan
Ei sillä, että noilla ajoilla vieläkään olisi väliä, mutta Ferrari sanoo Kimille 1:20.225 ja Badoerille 1:20.662
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Jarvis sanoi:
Tämän ja viime viikon testeistä näkee kyllä kuitenkin tämän hetkiset voimasuhteet melko hyvin (maksimissaan heittoa alle plusmiinus sekuntti).
Pari sekuntiahan ei ole tässä lajissa juuri mitään :thumbup:
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
mh_84 sanoi:
Ei sillä, että noilla ajoilla vieläkään olisi väliä, mutta Ferrari sanoo Kimille 1:20.225 ja Badoerille 1:20.662
Aivan, ei noilla ajoilla ole juuri mitään väliä, kun eri tallit ilmoittavat eri aikoja kuskeille. Tiedä mitä noista uskoa, vai uskoakko ollenkaan
 
Ylös