Talvitreeni- ja elämäntapatoikki kausi 2006-2007

luisto

Well-known member
Tänään soudin ergolla 40min ilman käsiä. Siis vedin kovan alkuvauhdin jaloilla ja selällä, koska vasen rintalihas repesi torstaina, mutta lievästi. Syy vanhan rintalihasvamman "korjaaminen", kun venytin sitä liikaa jossain "David"-laitteessa, jotta saisin lisää liikerataa vanhaan rustottumaan vasemmassa rintalihaksessa. Tällöin tunsin lihaksen hiukan ylivenyvän, mutta ei sen kummempaa. Totesin tapahtuneen ja pidin 8pv tauon ja lämmittelin ensin 5min ergolla ja sitten vinopenkkiin 20kg/30, 30kg/15, 40kg/10, 50kg/8, 60kg/6, 80Kg/8, 90kg/5 jolla ripsahti. Ei ainakaan jäänyt vituttamaan, ettei olisi lämmitellyt.

Huomenna sauvakävelen 1,5h.

Knoukka

Well-known member
19.11.

Mattojuoksua! Päätin kokeilla hermojen kestävyyttä matolla. Ihan hyvin kesti. Samalla päätin juosta takuulla pk-alueella ja matollahan se onnistuu helpommin kuin maastossa. Mulla oli matossa pieni kulma ylöspäin, mikä helpottaa askellusta. Juoksutekniikkaa on muuten matolla helppoa varioida ja kehittää: matto pyörii samalla nopeudella ja tehokkaamman tekniikan huomaat alenevasta sykkeestä! Oli tarkoitus juosta pari tuntia, mutta viereen tuli juoksemaan niin saatanan pahanhajuinen äijä, että päätin jättää viimesen vitosen juoksematta. Ei pystyny hengittämään nääs.

Mutta hiton kiva yllätys oli, että matto maittoi. Jatkossa juoksen läpi talven vähintään 20km viikossa niin ei tarvi keväällä tyhjästä alottaa juoksemisen salojen opettelua. :ahem:

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Matolla juosten on pakko askeltaa ensinnäkin aika suoraan. Ja muutenkin huomaa aika nopeasti pienet muutokset esim. askelpituudessa. Eli nouseeko syke vai laskeeko.

Itsehän pidän mattojuoksusta paljon enämpi kuin asvaltilla juoksusta. Sitäpaitsi matolla on jotenkin helpompi ottaa niitä pieni spurtteja välillä, kun yksinkertaisesti ei pysty antamaan periksi, kun matto vie kuitenkin koko ajan eteenpäin.

Knoukka

Well-known member
Moe Szyslak sanoi:
Matolla juosten on pakko askeltaa ensinnäkin aika suoraan. Ja muutenkin huomaa aika nopeasti pienet muutokset esim. askelpituudessa. Eli nouseeko syke vai laskeeko.

Itsehän pidän mattojuoksusta paljon enämpi kuin asvaltilla juoksusta. Sitäpaitsi matolla on jotenkin helpompi ottaa niitä pieni spurtteja välillä, kun yksinkertaisesti ei pysty antamaan periksi, kun matto vie kuitenkin koko ajan eteenpäin.
Mä kun en asvaltilla paljoa juokse vaan Keskuspuiston hiekkaisilla teillä ja poluilla, jotka on parhaat mahdolliset alustat. Ja mäkiäkin piisaa.

Mutta maton matkamittari näytti yli kilsan enemmän kuin T6 eikä sitä kilsaa ennättänyt millään rullata noilla vessareissuillani. Veikkaan että virhe on matossa, mutta pitääpä kalibroida uudestaan mittari keväällä kun pääsee taas Eltsuun. Ja onneksi virhe on noin päin: siis etten ainakaan huonommassa kunnosa ole kuin lenkit näyttivät...

Knoukka

Well-known member
Mutta tosta mattojuoksusta puuttuu täysin se maastojuoksun synnyttämä fyysisen voipaisuuden ja mahtavuuden tunne. Se kun pystyy juoksemaan kauas ja takaisin. Se on ainakin mulle ihan perustavanlaatuinen tuntemus ja nostaa itsetuntoa sekä -tuntemusta. Vertaisin mattojuoksua maastojuoksuun samoin kuin matkailuohjelmaa oikeaan matkaan. Puhumattakaan luonnon maisemista ja raikkaasta ilmasta, mitkä nyt on itsestäänselvyyksiä maastojuoksusta puhuttaessa.

Teukka

Jarnapoliisi
Sijainti
Jarnapolis
KnowHow sanoi:
Mutta tosta mattojuoksusta puuttuu täysin se maastojuoksun synnyttämä fyysisen voipaisuuden ja mahtavuuden tunne. Se kun pystyy juoksemaan kauas ja takaisin. Se on ainakin mulle ihan perustavanlaatuinen tuntemus ja nostaa itsetuntoa sekä -tuntemusta. Vertaisin mattojuoksua maastojuoksuun samoin kuin matkailuohjelmaa oikeaan matkaan. Puhumattakaan luonnon maisemista ja raikkaasta ilmasta, mitkä nyt on itsestäänselvyyksiä maastojuoksusta puhuttaessa.
Luonnon maisemat ja raikas ilma..

Taalla on pakko juosta matolla. Puistoissakin on hirvee pakokaasunloyhka.

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
18.11.
Juoksua ja kävelyä ~10km. Aikaa kului 1h20min. Juoksin ensin 3km Pirkkolaan kevyttä hölkkävauhtia. Sieltä sitten päätin tehdä 12min vauhdikkaamman pätkän.. 2,4km tuli cooper-tulokseksi, mutta se ei ole taaskaan vertailukelpoinen, koska tuo oli maastosuoritus, eli matkalla oli korkeuseroja. Lisäksi juuri ennen tuota testiä, loukkasin jotenkin jalkani. Jalkapohjasta vain jokin venähti tms. Kipu ei ollut niin kauhea, joten siksi lähdin juoksemaan, mutta juoksun aikana se tietenkin paheni. Kivusta huolimatta halusin silti juosta sen 12min läpi ja olen kyllä tyytyväinen siihen että jaksoin ylläpitää niinkin kovaa nopeutta.. Etenkin kun juoksukunto mulla nyt on mitä on, koska en sitä ole pahemmin treenannut.

Loppumatka menikin sitten kävelyksi, koska jalka ei oikein enää juoksua, edes kevyttä, sietänyt.

19.11.
Jalkakivun takia jouduin vaihtamaan takaisin kesälajiin, eli tein sitten 46km pyörälenkin. Aikaa kului 2.5h, mutta ei silti ollut kovin kevyt treeni, koska mulla oli vain keskimmäinen eturatas käytössäni.

Nyt jää ainakin sählyt väliin jalan takia.. Tämä on vanha vaiva ja viimeeksi meni pari viikkoa ennen kuin parani ihan täysin. :/

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
20.11. Uintia 1,5 km. Josta taas 500 metriä levyjen kanssa. Tänään tuntui huomattavasti paremmalta kuin lauantaina. Ei ollut kädet niin spagettia.:eek:

Mä jopan ohittelin tänään jokusen kerran yhtä hahmoa. Kaveri kyllä tais vetää aika pitkän siivun yhteen putkeen.:rolleyes:

Knoukka

Well-known member
20.11.

Lämmittelyt, tosi hyvä olkapäätreeni (vedin 10-8-6 sarjoja ihan tappiin), kova vatsatreeni ja lopuksi venyttelin puolisen tuntia jalkoja. Ja sattuipa salilla todella hämmentävä tapauskin. Mutta kiva. :ahem:

Knoukka

Well-known member
Moe Szyslak sanoi:
Laukesit trikoihin?:eek:
Ei ollu rikoopäivä kun en tsygäilly! Ja sillonkin pidän tunnin alkuun saakka löysiä housuja rikoiden päällä. Rikoo kun riskillä ruma.

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
20.11

Punttia reilu tunti. Käsi ja rintatreeni, mallia helvetin hyvä! Nyt elohiirittää niin tissejä kuin ojentelijoita. Lopuksi alaselkää selkäpenkissä. Alkaa taas pääsemään kunnon fiilareihin punttia nostellessa, siistii!

Hieman editillä lisäystä:
Niin ja penkin tehtiin laskevana sarjana ekana kymmenen kilon pudotuksilla, lopulta viiden kilon pudotuksella aina pelkkään tankoon asti, ilman taukoja siis. Tehokasta on, hyvät poltot aiheutti ja totaalisen väsymyksen!

Viimeksi muokattu:

Knoukka

Well-known member
21.11.

Lämmittelyt 40min, rintatreeni ja lopuksi intervallitsygäily. Olipa jalat velttoina ja voimat vähissä. Mummokin ois polkenut ohi. Nyt tarvii jalat 2-3vrk lepoa ja palautumista. Tuli ahnehdittua viikonlopun aikana sen verran kovasti.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
21.11. Triathlon-treeni:thumbup: Eli 20 km pyöräilyä paikallaan ja siitä suoraan matolle juoksemaan 5 km. Himppasen venyttelin välissä ja säädin maton 30 min ajalle. Alhaalla käppyrät. Tavoite on sitten kiveen lyöty. 1.25 pitäis kesällä mennä triathloni. Saatana.:eek: Eli 14 minsaa uintiin ja varusteitten vaihtoon varattuna aikaa.

Viimeksi muokattu:

Jacques

Sijainti
Helsinki
Moe Szyslak sanoi:
21.11. Triathlon-treeni:thumbup: Eli 20 km pyöräilyä paikallaan ja siitä suoraan matolle juoksemaan 5 km. Himppasen venyttelin välissä ja säädin maton 30 min ajalle. Alhaalla käppyrät. Tavoite on sitten kiveen lyöty. 1.25 pitäis kesällä mennä triathloni. Saatana.:eek: Eli 14 minsaa uintiin ja varusteitten vaihtoon varattuna aikaa.
jaa onko se sun harrastama thriathlonmatka vain 0,5km + 20km + 5km?

Mistäköhän mä olin saanut käsityksen et se ois ollu 1km + 40km + 10km? :doubtful:

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Jacques sanoi:
jaa onko se sun harrastama thriathlonmatka vain 0,5km + 20km + 5km?

Mistäköhän mä olin saanut käsityksen et se ois ollu 1km + 40km + 10km? :doubtful:
Niitä on eripituisia. Täysmatka on vissiin 4 km uintia + 180 km fillaria ja maratooni loppuveryttelynä.

Tuo 'mun' laji on pikamatka. Eli kahdeksasosamatka. Olympialaji on neljäsosamatka. Eli tuo Jakkeuksen repäisy. Paitti taitaa se uinti olla 1.5 km???:doubtful:

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
21.11

Juoksua n. 53 minuuttia. Juoksin kotoa salille pienen kiertolenkin kautta. Paremman tuntuisesti meni kuin eilen ja reilusti. Sitten salilla olikin äijä hiestä märkänä ja veto aika poissa. Alkuun ei meinannut millään sujua, mutta sitten tapahtui piristymisilmiö ja sain kuin sainkin aikaiseksi hyvän selkätreenin. Maastaveto päivän viimesenä selkäliikkeenä, huhhuh! Lopuksi räväkät ja aika polttorikkaat vatsat. Aikaa puntilla meni vähän reilu tunti. Ihan kiva treenipäivä!

Jacques

Sijainti
Helsinki
Moe Szyslak sanoi:
Niitä on eripituisia. Täysmatka on vissiin 4 km uintia + 180 km fillaria ja maratooni loppuveryttelynä.

Tuo 'mun' laji on pikamatka. Eli kahdeksasosamatka. Olympialaji on neljäsosamatka. Eli tuo Jakkeuksen repäisy. Paitti taitaa se uinti olla 1.5 km???:doubtful:
ok.. tuon täysmatkan tiesinkin..

Meillä oli duuniporukan kanssa loppukesästä puhetta, että jos lähettäis kokeilemaan thriathlonia joskus tulevaisuudessa. Meillä kun on täällä yks entinen kilpauimari, yks maratoonari ja sitten minä pyöräilyn harrastajana, niin saatais varmaan hyvät yhteistreenit eri lajien osalta, jos innostuttais. Mut se jäi ainakin sillon vielä jäihin se ajatus.

Mut niin meillä oli puhetta nimenomaan tuosta neljäsosathriathlonista, joten kai sitten jotenkin siitä jäi päähän että säkin vetäisit sitä samaa matkaa. :rolleyes:

Knoukka

Well-known member
Mua kiinnostas tuo 1/4-matka, mutta jos en pääse/ehdi tälle talvelle uimakouluun tekniikkaa opettelemaan niin haaveeksi jää. Tuo 1/8-matka on mun koneelle selkeästi liian lyhyt, ei riitä tekniikka ihan niin koviin vauhteihin mitä siinä vaaditaan. Mutta sekin voi olla harjoittelukysymys.