Tasoristeysonnettomuudet

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4515
Sijainti
Kokkola
Eilenaamuna kotikylälläni rysähti. Risteys oli vartioimaton, jossa tämä tapahtui. Tunnen itsekin tämän paikan hyvin, monena syksynä ollaan menty autolla paikasta radan yli, kun ollaan menty käymään marjassa. Varsinkin Kokkolasta päin tulevia junia on todella vaikea havaita.

Mitä siis tehdä tasoristeyksille? Jälleen nousee keskustelu esille tasoristeysten poistosta. Kälviän kunnan mukaan paikalle on suunniteltu alikulkua jo yli 20 vuotta. Miksi ei siis tehdä mitään? Eli siis jo siihen aikaan kun synnyin, oltiin jo alettu mm. tähän paikkaan sen alikulun suunnittelu. Kälviällä on muitakin tasoristeyksiä koska päärata pyyhkäisee siitä meidänkin läheltä. Vartioimattomien tasoristeysten poiston ymmärrän hyvin, koska niitä on kyllä vaarallisissa paikoissa, kuten tämä, missä tämäkin nyt tapahtui. Mutta, en ole koskaan oikein ymmärtänyt, miksi myös vartioidut tasoristeyksetkin pitäisi poistaa ja tilalle alikulku. Eikö se säästäisi vaivaa ja rahaa, jos vartioitujen tasoristeysten puomeja vain pidennettäisiin? Suomessahan ne ovat todella lyhyitä. Ihmisillä vain on houkutus puikkelehtia puomien välistä kun junaa ei vielä näy. Pitäisi siis päästä vaivatta ja turvallisesti radan yli, niinhän sitä luulisi. Eikö aika monta ihmishenkeä säästyisi silläkin, että noita puomeja vain siis pidennettäisiin? Silloin autoilijan olisi pakko jäädä odottamaan, että juna on mennyt menojaan. Eikö se olisi helpompaa koska olisihan siinä työtä kaivaa tiet menemään noin 5000 jäljellä olevan tasoristeyksen alta...
 

Juska

Well-known member
Liittynyt
9.2.2004
Viestit
58
Teemu Puumala sanoi:
Miksi ei siis tehdä mitään?
Syy lienee se ikuinen, ei ole rahaa. :rolleyes:
Kotosalla päin on kans semmoinen vaarallinen tasoristeys jossa pitää ajaa melkein kiskoille että näkee tuleeko junia, ko. risteyksessä on kuollut jo puolenkymmentä, viimeksi meni kolme kerralla. Korjauksena tuli stop-merkki risteykseen.. :thumbdown:
Keski-Eurooppaa junan ikkunasta katsellessa mieleen jäi puomien runsas määrä, jokaisessa pienessäkin tasoristeyksessä oli puomit, tosin onhan tuo rautatieliikenteen taso ja määräkin vähän eri luokkaa siellä.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Harvaan asutussa maassa noita tasoristeyksiä on vain älyttömän paljon siihen nähden kuinka vähän niillä on käyttäjiä. Junaliikennekin kulkee suht harvakseltaan, joten ehkä siinä ollaan vähän kuin ruususen unessa, että eihän tästä nyt junaa...Ylitys kestää vain pari sekuntia, ei siinä voi osua. Mutta niin vain voi.

Mielestäni ehkä parasta olisi että liikennejärjestelyin estettäisiin tehokkaasti vartioimattomien risteyksien käyttö. Eli yksinkertaisesti tiet kulkisivat aina vartioitujen risteyksien kautta. Toki ajamista saattaa tulla kilometrejä enemmän, mutta jos tarve on suuri, niin kyllähän se vartioitu risteys rakennetaan.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Ei ne edes harkitse tuollaisille harvaanasutuille kohdille mitään alikulkua ennen kuin tärkeimmäksi priorisoidut alikulut saadaan tehtyä. Sellainen löytyy esim. omasta kotikunnasta koulukeskuksen vierestä. Kyseisen kohdan ylittää päivässä noin 300 ylä-aste ja lukioikäistä eikä Ratahallintokeskus(tämäkö se päättävä elin on?) ole saaneet asialle tehtyä mitään, ja pähkäilty/suunniteltu asiaa on varmasti se 20 vuotta.

Ikävää vain on, että ennenmmin tai myöhemmin napsahtaa, vaikka junat eivät siitä kovin kovaa ohi menekkään juna-aseman läheisyydestä johtuen.

Tai ehkä ei tulisi puhua enää kotikunnasta vaan pikemminkin syntymäkunnasta (Kannus, siinä Kälviän vieressä).
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Ikävä tapaus kaikkiaan.

Teemu: Paljonko arvioit olevan näkemää eri suuntiin tuossa ristetyksessä? Siis kun autossaan istuu, kuinka pitkälle rataa näkee?

Liikkuuko kylällä spekulaatioita tapahtumankulusta?
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4515
Sijainti
Kokkola
Näkyvyyttä siinä tasoristeyksessä on Ouluun päin ihan hyvin, silloin kun Oulun suunta on oikealla kädellä. Vasemman käden puolella Oulun ollessa, kyllä sinne silloinkin näkee suht hyvin. Mutta tuo Kokkolan puoli.... sama kummalta kädeltä katsoo, Kokkolaan päin näkee rataa todella vähän, eli sinnepäin ei ole juurikaan näkyvyyttä. Puut ja puskat peittää aika täydellisesti... Ja että kuinka pitkälle rataa näkee.. Ouluunpäin näkee tosiaan sellainen pari kolmesataa metriä, enemmänkin. Eli sieltäpäin tulevat junat näkee hyvissä ajoin. Kokkolaan päin näkee ehdottomasti korkeintaan 100 metriä... Joten siksi pitää TODELLA varovainen olla siinä risteyksessä. Lisäksi paikka on erityisen vaarallinen, koska jos juna tulee Kokkolasta, sen havaitseminen jää kuuloaistin varaan. Ja auton moottori käy kuitenkin semmoisella volyymillä, että pendolinoa ei kyllä todellakaan kuule autossa! Kun se on niin hiljainen verrattuna meidän perinteisiin juniin, että pendolinoa ei muutenkaan tahdo kovin hyvin kuulla ennenkuin sen näkee.

Kun olen tällä hetkellä Oulussa niin en osaa sanoa yhtään onko kylänraitilla mitään puhuttu. Niin no varmasti on puhuttu, mutta tapahtumien kulusta ei ole tietoa... Auto oli eläintenkuljetusauto, ja kun vielä puolisentusinaa elikkoa kyydissä, sitähän ei siitä radalta siirretäkään niin äkkiä eteenpäin. Tilanne siis lienee tullut täytenä yllätyksenä niin veturinkuljettajalle kuin autonkin kuskille & vänkärille...
 

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Itse ajan useita kertoja viikossa tasoristeyksen yli. Näkyvyys kumpaankin suuntaan on hyvä, mutta olen silti korostetun tarkka siitä, että reitti on varmasti selvä. Joskus olen joutunut odottamaan ylipääsyä, kun juna pyyhkäisee edestä ja se ääni ja ilmavirta tuntuu huikaisevan pelottavalta. Tuntuu, että auto liikkuu ilmavirran voimasta. :doubtful:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Rantaradalta käsittääkseni poistettiin kaikki tasoristeykset Pendolinon tullessa. Vartioidutkin. Tai on siellä jokunen vartioitu hitaalla alueella. Käsittääkseni politiikkana on että tasoristeyksistä pyritään pikkuhiljaa luopumaan. Paljon järkevämpää olisi mielestäni pistää valot ja hälykellot joka ylitykseen kuin haaveilla Suomen pitkillä osuuksilla joistain alikuluista. Opastelaitteet ei paljon maksa ... ja junalla matkustaessa niissä kilisevissä tasoristeyksissä on tunnelmaa :p
 

VR

Syytön ja sillä sipuli
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
10649
Sijainti
U15
Eikös sen rantaradan tasoristeysten poistaminen johtunut siitä, että siten nopeutta saatiin kasvatettua. Samoin Hesan ja Tampereen väliltä tasoristeykset on poistettu, jotta Pendolino voi ajaa sen 220 km/h. Mulla on sellainen mielikuva, että jos ajetaan yli 160 km/h, ei tasoristeyksiä saa olla. :confused:
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
VR sanoi:
Eikös sen rantaradan tasoristeysten poistaminen johtunut siitä, että siten nopeutta saatiin kasvatettua. Samoin Hesan ja Tampereen väliltä tasoristeykset on poistettu, jotta Pendolino voi ajaa sen 220 km/h. Mulla on sellainen mielikuva, että jos ajetaan yli 160 km/h, ei tasoristeyksiä saa olla. :confused:
Ei Pendolino mene "kuin" 200km/h niillä radoilla missä ei ole tasoristeyksiä. Vain uudella oikoradalla tullaan käyttämään tuota 220km/h nopeutta. Sellaisilla rataosilla joilla on tasoristeyksiä ei saa ajaa kuin enintään 140km/h.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4515
Sijainti
Kokkola
Täytyy hieman korjata noita kuvauksiani ko.tasoristeyksestä. Eli juna oli nimenomaan tulossa Oulusta. Kuitenkin muuten kuvan perusteella näkyy tuo näkyvyys olevan kuten muistinkin. Auto tuli juuri siltä puolelta kun junan menosuuntaan on tasoristeyksessä todella huono näkyvyys.

Tuo tasoristeys on ollut todella pelottava. Siitä en yksinkertaisesti uskalla ajaa pysähtymättä. Ei saa olla tasoristeyksiä kun ajetaan 160km/h, niin jostain minullekin tuli käsitys. Kälviän alueella junat kuitenkaan eivät siis aja niin kovaa. Sanoisinko, että 145km/h... Ja vielä kun Kälviällä on käytöstä poistettu asema, ja kun keskustasta onnettomuuspaikalle on rataa pitkin luullakseni vain noin 3-4 km(ehkä vähemmänkin), ei junan nopeus hirveä ole. Ratahallintokeskuksen mukaan törmäysnopeus junalla oli 110. Kälviällä muutenkaan junat, etenkään pendolinot, eivät aja juuri tuota kovempaa koska matkalla Oulun suuntaan on mm. tasoristeys, joka on selvästi kallistetussa mutkassa. Siinä paikassa taas on vartiointi. Matkalla on myös toinenkin tasoristeys, vain parinsadan metrin päässä tästä toisesta vartioidusta, Kokkolaan päin. Kun taas mennään Oulun suuntaan, tulee vielä muutamia vartioituja tasoristeyksiä jo ennen Kannusta, joissa ei missään niistä ole molemmilta puolilta katsottuna molempiin suuntiin hyvä näkyvyys. Olisi erittäin vaarallista poistaa vartiointi näistä.

Tosiaan, tulisihan tuossa valtavat säästöt, jos tasoristeykset puomitettaisiin, sen sijaan että kaivettaisiin alikulku. Ja jos puomeja tehdään niin pitkiksi, että ne ylittävät tien kokonaan, tulevat risteykset silloin varmasti turvallisemmiksi ja jos pidemmistä puomeista jotain lisäkulua tulee, ei se voi ylittää alikulun rakentamisesta tulevia kuluja. Lisäksi, onhan se aivan selvä asia, että alikulun rakentaminen haittaa enemmän junaliikennettä!
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Teemu Puumala sanoi:
Näkyvyyttä siinä tasoristeyksessä on Ouluun päin ihan hyvin, silloin kun Oulun suunta on oikealla kädellä. Vasemman käden puolella Oulun ollessa, kyllä sinne silloinkin näkee suht hyvin. Mutta tuo Kokkolan puoli....
www.tasoristeys.fi

Tuolla on listattu kaikki Suomen tasoristeykset ja ainakin osa on inventoitu ja mitattu näkymät eri suuntiin. Kuviakin löytyy.
 

Dj Ankka

Ruma kuin rusina
Liittynyt
7.5.2002
Viestit
1025
Sijainti
Vantaa
Mua kyllä ihmetyttää näinä nykyisinä teknologian aikoina, että siihen tasoristeykseen ei saada sellaista näyttöä, jossa ihan selkeesti lukisi, milloin se juna on siinä kohdassa. Niitä mitta-antureita nuo radat on ihan jo tarkkailua vartenkin täynnä, joten sen informaation tuominen siihen risteykseen ei kyllä varmasti maksaisi paljoa, mutta tasan vamasti pelastaisi henkiä.


Toivottavasti tätä samaa ihmettelisi jokin päättävä elin myös.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa.

Dj Ankka sanoi:
Mua kyllä ihmetyttää näinä nykyisinä teknologian aikoina, että siihen tasoristeykseen ei saada sellaista näyttöä, jossa ihan selkeesti lukisi, milloin se juna on siinä kohdassa. Niitä mitta-antureita nuo radat on ihan jo tarkkailua vartenkin täynnä, joten sen informaation tuominen siihen risteykseen ei kyllä varmasti maksaisi paljoa, mutta tasan vamasti pelastaisi henkiä.


Toivottavasti tätä samaa ihmettelisi jokin päättävä elin myös.


Tekniikka ei varmaan ole ongelma, vaan raha. Vaikkei paljoa maksaisikaan, niin silti. Kun ei ole rahaa, niin ei ole.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Dj Ankka sanoi:
Mua kyllä ihmetyttää näinä nykyisinä teknologian aikoina, että siihen tasoristeykseen ei saada sellaista näyttöä, jossa ihan selkeesti lukisi, milloin se juna on siinä kohdassa. Niitä mitta-antureita nuo radat on ihan jo tarkkailua vartenkin täynnä, joten sen informaation tuominen siihen risteykseen ei kyllä varmasti maksaisi paljoa, mutta tasan vamasti pelastaisi henkiä.
Tuossa on se ongelma että puomienkiertäjät ei välitä näistä näytöistä sen enempää. Ja jos siinä näytössä lukee vaikka että juna tulee minuutin päästä niin onko siitä hyötyä? Kyllä niiden sulkeutuvien puomien ja kellonkilkatuksen pitää riittää siihen että normaaliaisteilla ja järjellä varustettu ihminen tajuaa että sinne radalle ei pidä mennä. Taloudellisesti taas ei ole järkevää varustaa jokaista radan ylittävää kärrypolkua minkäänlaisilla varoituslaitteilla. Mielestäni nykyinen linja on hyvä että tasoristeyksiä pyritään vähentämään ja radan yli/alikulkua keskittämään.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4515
Sijainti
Kokkola
Nyt alkaa löytyä!

Eli tässä on onnettomuusristeyksen kuvia:

http://www.tasoristeys.fi/rhk/report.do?reportId=6266

Eli hieman muistin väärin, mutta muistin oikein osin tuon. No, noin 3 kuukauteen en ole paikalla käynyt, joten ymmärrettävästi muistikuvat hieman pettivät tällä kertaa. Mutta kuten sivulta ilmenee, risteyksen turvallisuudessa on puutteita. Näkyvyys on hyvä suuntaan, mistä pendolino tuli, mutta ilmeisesti auton kuljettaja ei pysähtynyt vaikka paikalla on stop merkki. Mutta, jos tuolla paikalla tulee siis Kokkolasta juna ja Kokkola on oikealla kädellä, ei näe niin yhtään mitään. Kuljettaja ei ehdi jarruttaa yhtään siinä tapauksessa.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Teemu Puumala sanoi:
Nyt alkaa löytyä!

Eli tässä on onnettomuusristeyksen kuvia:

http://www.tasoristeys.fi/rhk/report.do?reportId=6266
Käsittämättömältä näyttää tuo risteys. Jos ylikulku tai alikulku on vähäisten liikennemäärien takia liian kallis, luulisi että nykytekniikan aikakudella kyettäisiin tuottamaan joku järjestelmä, joka kertoisi selkeästi autoilijoille onko junia tulossa. Puomi, näyttö yms, mikä tahansa (Kuten DjAnkka jo totesikin). Lievää huolimattomuutta tuo tietysti autoilijalta aina on, mutta jotenkin asiaa pitäisi kyetä parantamaan.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Mun mielestä näytöt ja varoitusvalot on kyllä silkkaa rahan haaskausta!!
Tilannenopeus ja tarkkaavaisuus ovat riittävä. Kuinkas suuri osa tasoristeyksissä kuolleista on ns. paikallisia, eli tutulla tiellä ajetaan aivan liian kovaa ja "kun ei sieltä eilenkään junaa tullut niin ei kai tänään". :nope: Kuolintapaukset toki valitettavia, mutta ihan oma moka.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4515
Sijainti
Kokkola
Mutku sanoi:
Mun mielestä näytöt ja varoitusvalot on kyllä silkkaa rahan haaskausta!!
Tilannenopeus ja tarkkaavaisuus ovat riittävä. Kuinkas suuri osa tasoristeyksissä kuolleista on ns. paikallisia, eli tutulla tiellä ajetaan aivan liian kovaa ja "kun ei sieltä eilenkään junaa tullut niin ei kai tänään". :nope: Kuolintapaukset toki valitettavia, mutta ihan oma moka.
Tällä kertaa kyse oli eläintenkuljetusauton kuljettajille tutusta tiestä. He eivät olleet hiljentäneet, koska eivät varmaankaan uskoneet junan tuloon. Työn merkeissä paikka tullut tutuksi, koska onnettomuuspaikan ympärillä molemmilla puolilla rataa on maatiloja.

Tuossa risteyksessä olisi vartioitu tasoristeys enemmän kuin paikallaan. On vartioimattomia risteyksiä, josta pystyy turvallisesti menemään pysähtymättä yli, kunhan vain hiljentää niin että ehtii nähdä ettei junaa tule. Tässä onnettomuusristeyksessä niin vain ei voi tehdä. Sehän vasta rahanhaaskausta olisi, nuo alikulut! Kun puomitus maksaa selvästi vähemmän. Kun kerran aina niistä säästöistä puhutaan... Tässähän niitä tulisi ettei tarvisi ihan niin rankalla kädellä kouluja sulkea...

Ärsyttää vain kunnan touhu meilläkin kun rakennettiin ihan turha pallokenttä ja jopa golfkenttä suunnitteilla. Sitten syrjäisten sivukylien koulut vaan laitetaan tylysti kiinni. Ei muka ole rahaa pitää niitä, kuin myös tehdä näille tasoristeysasioille jotain... :eek!:
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Teemu Puumala sanoi:
Tällä kertaa kyse oli eläintenkuljetusauton kuljettajille tutusta tiestä. He eivät olleet hiljentäneet, koska eivät varmaankaan uskoneet junan tuloon. Työn merkeissä paikka tullut tutuksi, koska onnettomuuspaikan ympärillä molemmilla puolilla rataa on maatiloja.

Tuossa risteyksessä olisi vartioitu tasoristeys enemmän kuin paikallaan.
Jos kuski on ajanut tutulla tiellä (tiennyt tasoristeyksen) suoraan junan alle, niin on turha syyttää tasoristeystä. Autolla pystyy tappamaan itsensä monin tavoin, vaikka liikennejärjestelyjä kuinka kehitettäisiin.

Tekniset apuvälineet eivät pysty korvaamaan liikenteessä tarvittavaa asennetta.
 
Ylös