Eilenaamuna kotikylälläni rysähti. Risteys oli vartioimaton, jossa tämä tapahtui. Tunnen itsekin tämän paikan hyvin, monena syksynä ollaan menty autolla paikasta radan yli, kun ollaan menty käymään marjassa. Varsinkin Kokkolasta päin tulevia junia on todella vaikea havaita.
Mitä siis tehdä tasoristeyksille? Jälleen nousee keskustelu esille tasoristeysten poistosta. Kälviän kunnan mukaan paikalle on suunniteltu alikulkua jo yli 20 vuotta. Miksi ei siis tehdä mitään? Eli siis jo siihen aikaan kun synnyin, oltiin jo alettu mm. tähän paikkaan sen alikulun suunnittelu. Kälviällä on muitakin tasoristeyksiä koska päärata pyyhkäisee siitä meidänkin läheltä. Vartioimattomien tasoristeysten poiston ymmärrän hyvin, koska niitä on kyllä vaarallisissa paikoissa, kuten tämä, missä tämäkin nyt tapahtui. Mutta, en ole koskaan oikein ymmärtänyt, miksi myös vartioidut tasoristeyksetkin pitäisi poistaa ja tilalle alikulku. Eikö se säästäisi vaivaa ja rahaa, jos vartioitujen tasoristeysten puomeja vain pidennettäisiin? Suomessahan ne ovat todella lyhyitä. Ihmisillä vain on houkutus puikkelehtia puomien välistä kun junaa ei vielä näy. Pitäisi siis päästä vaivatta ja turvallisesti radan yli, niinhän sitä luulisi. Eikö aika monta ihmishenkeä säästyisi silläkin, että noita puomeja vain siis pidennettäisiin? Silloin autoilijan olisi pakko jäädä odottamaan, että juna on mennyt menojaan. Eikö se olisi helpompaa koska olisihan siinä työtä kaivaa tiet menemään noin 5000 jäljellä olevan tasoristeyksen alta...
Mitä siis tehdä tasoristeyksille? Jälleen nousee keskustelu esille tasoristeysten poistosta. Kälviän kunnan mukaan paikalle on suunniteltu alikulkua jo yli 20 vuotta. Miksi ei siis tehdä mitään? Eli siis jo siihen aikaan kun synnyin, oltiin jo alettu mm. tähän paikkaan sen alikulun suunnittelu. Kälviällä on muitakin tasoristeyksiä koska päärata pyyhkäisee siitä meidänkin läheltä. Vartioimattomien tasoristeysten poiston ymmärrän hyvin, koska niitä on kyllä vaarallisissa paikoissa, kuten tämä, missä tämäkin nyt tapahtui. Mutta, en ole koskaan oikein ymmärtänyt, miksi myös vartioidut tasoristeyksetkin pitäisi poistaa ja tilalle alikulku. Eikö se säästäisi vaivaa ja rahaa, jos vartioitujen tasoristeysten puomeja vain pidennettäisiin? Suomessahan ne ovat todella lyhyitä. Ihmisillä vain on houkutus puikkelehtia puomien välistä kun junaa ei vielä näy. Pitäisi siis päästä vaivatta ja turvallisesti radan yli, niinhän sitä luulisi. Eikö aika monta ihmishenkeä säästyisi silläkin, että noita puomeja vain siis pidennettäisiin? Silloin autoilijan olisi pakko jäädä odottamaan, että juna on mennyt menojaan. Eikö se olisi helpompaa koska olisihan siinä työtä kaivaa tiet menemään noin 5000 jäljellä olevan tasoristeyksen alta...