Terveysthread

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kai näissä jutuissa on se tärkeintä mikä sattuu itselle sopimaan parhaiten.. Ja tietty eri juttujen kokeileminen parantaa tietoa siitä mikä itselle sopii. Sun treeni on usein samankaltaista kuin ultrajuoksijoilla, kun teet extraylipitkiä lenkkejä, joissa kulutetaan varmasti kaikki mahdollinen. Sinänsä sun tapauksessa on varmaan perusteltua, ettei ole niin kriittinen hiilareiden suhteen?
No itsekin olen hiilareita vähentänyt viimeisen parin vuoden aikana, ja se varmaan ollut tärkeä osa laihtumista. Aiemmin sen osuus oli melkoisen ylikorostunut perinteiseen ravitsemussuositukseenkin nähden. Silloin tällöin tulee otettua matalahiilarinen päivä, mutta kyllä mä niitä hiilareita mielellään kuitenkin syön ja aktiivisesti liikkuvalle se kai on ihan suositeltavaa...
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Aivan niin kuin täällä olisi miehiä kera tiedonjyvien, mutta kahdesti mietittyäni, tulin toisiin aatoksiin.

Siispä laitan pullaa suuhun ja nauran niin kovaa että kärpäset lentää korvista.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Niin siis syöt perjantain treenin jälkeen reilusti hiilaria ja sitten vedät vhh-linjalla seuraavat 6 päivää ja sit taas perjantaina reilusti hiilaria. Kun oot treenannut hiilarivarastot tyhjiksi ja sitten täytät ne hiilarilla niin tapahtuu superkompensaatiota eli hiilarivarastoihin menee enemmän hiilaria kuin normaalisti. Oikeaoppisesti suoritettu hiilarityhjennys ja tankkaus voi mahdollistaa sen että lihaksiin menee jopa 50% enemmän hiilaria varastoon kuin normaalisti. Tosin tässä tapauksessa niin maksimaalista tyhjentymistä ja täyttämistä ei kannata edes harkita.
Tämähän kuulostaa jopa järkevältä ja loogiselta :eek!:
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Tässä hieman mietittävää kaikille forumin kestävyysurheiluharrastaville ja miksei muillekin. En odota mitään vastausta tähän postaukseen, mutta toivoisin että joku lukisi sen ajatuksen kanssa ja miettisi hieman.

Periaattessa kaikki kestävyysurheilijat noudattavat korkeahiilarista ruokavaliota. Treenataan ja palautetaan lihasten ja maksan glykogeenivarastot syömällä riisiä, pastaa, leipää tai vastaavaa ja myös palautusjuomissa on paljon hiilihydraattia.

Ei ollut nyt tarkoitus kritisoida kenenkään ruokailutottumuksia tai harjoitusmetodeja vaan antaa hieman ajattelemisen aihetta.
No tietysti voisit oldez lukea noita treenitoikin postauksia ennenkuin alat sen kirjoittajia ohjeistamaan. :rolleyes: Kuten tämän tai tuon postauksen.

Ja kirjoittaa sinne voit toki omiakin harjoituksiasi!

Mutta noin ylipäätään postauksessa oli asialliasta asiaa... kunhan näpäytin huonosta luvusta.

Ite olen ajatellut tuon ravintohomman niin, että pitkässä juoksussa elimistöä ei saa totuttaa liian tasaisiin olosuhteisiin: ei levon, ei rasituksen eikä varsinkaan ravinnon suhteen. Siinä mielessä menen oman intuitioni mukaan. En oikein ymmärrä tätä tasainen verensokerin tuputusta terveillä ja liikkuville ihmisille. Mä paastoan välillä ja annan elimistölleni uusia ärsykkeitä- mieluusti vielä puun takaa. Näin olen kokenut että siitä tulee kestävämpi, vahvempi ja ennenkaikkea luonnollisempi olo.

Ja jos ravintopolitiikassa jotain auktoriteettia kannataa pitää suosittelen luontoäitiä. Evolutiivisessa mielessä ihminen on vielä metsästäjä-keräilijä, jolla on luonnostaan yltäkylläisyyden (paljon saalista) ja nälän kausia (vähän saalista) kausia (Lotka-Volterran populaatiodynamiikka).

Se että asioita lähdetään pilkkomaan muutamaan harvaan ravinneosaan ja niiden välisiin yhtä harvoihin suhteisiin; analysoimaan ja siitä kokoamaan tehdään mielestäni suuri virhe. Ihminen elimistöineen ja vuorovaikutuksineen on äärimmäisen kompleksinen järjestelmä, joka on täynnänsä lukemattomia kausaalisia ja läpinäkymättömiä linkkejä. On suuri virhe nähdä ruokavalionsa ja urheilunsa yksinkertaisena energian yli- ja alijäämäyhtälöinä sekä muutaman harvan ravintoaineen vuorovaikutuksena. Näin kuvaillusta systeemistä tulee aivan liian yksinkertainen, mekaaninen ja ankaran kausaalinen noiden harvojen käytettyjen muuttujien suhteen.

Jo sellainen erittäin tärkeä tekijä tästä ravinto-toikista uupuu kuin tunnetila kaikkine hormonaalisine vaikutuksineen. Kun ihmiseltä elimoidaan näläntunne, joka on luontoäidin käsky metsästää, mikä taasen on liikkumista eli urheilua, vaikutetaan hyvin perusteellisella tasolla yksilön epigenetiikkaan. Siis siihen miten yksilön perimä ilmenee hänessä ja ympäristönsä monimutkaisessa vuorovaikutusverkossa.

Nälkää ylipäätään tarkastellaan liikaa haitallisena ärsykkeenä ja negatiivisena asiana. Koko ajan saadaan lisää tutkimustietoa nälän immuniteettia, esimerkiksi syövän ja diabeteksen suhteen, koskien. Tässä suhteessa tähän astinen ravitsemusoppi on ollut täysin empirian vastaista. Ja tarkoitan nyt akuuttia stressiä, akuuttia nälkää. En aliravitsemusta.

Noin keinoin elimistö ja psyyke oppivat kohtaamaan stressitekijöitä. Toisin kuin tasaiseen itseään tankkaava, säännöllisesti lepäävä jne nimenomaisesti liikkumista varten toimiva yksilö. Mun (hieman valistunut arvaus) on, että iso osa ihmisen sairastelusta on seurausta siitä, että elimistö on opetettu liian tasaisiin olosuhteisiin. Sen seuruaksena elimistöstä tulee hauras kuten kaikista ulkoa tasaisesti tuetuista järjestelmistä tulee.

Summa summarum: mun oma ohjenuora on, että että elävät olennot tarvitsevat muuntelevuutta ja satunnaisuutta. Saalista ja lepää, nauti ja kärsi. Siinä se.

Jätin itse ravintoainesjutut tästä pois kun oldez ne tossa jo ihan hyvin ja kattavasti kirjoittelikin.
 

Siggeboi

Banned
Liittynyt
6.9.2006
Viestit
4475
Sijainti
Puskassa
Olen syönyt tällä viikolla neljä (4) kiwi-hedelmää. Jo on höveli olo ja flunssa lähes kadonnut! :)
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Itse söin viime keskiviikkona kolme perunaa nakkikastikkeella ja tänään on ihan hirveä olo.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Itse söin viime keskiviikkona kolme perunaa nakkikastikkeella ja tänään on ihan hirveä olo.
Veikkaisin että olosi johtuu niistä kolmesta kiljupänikällisestä, joilla huuhtelit makkaraperunat alas.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Knoukkarin ihanne-ruokavaliossa kaikki ravinto metsästetään itse. :ahem: Ei tartte miettiä mitään muuta.. Antilooppi lihoiksi ja tyytyväisenä kunnes tulee taas nälkä ja uutta peuraa saalistamaan.:ahem:
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Knoukkarin ihanne-ruokavaliossa kaikki ravinto metsästetään itse. :ahem: Ei tartte miettiä mitään muuta.. Antilooppi lihoiksi ja tyytyväisenä kunnes tulee taas nälkä ja uutta peuraa saalistamaan.:ahem:
Piparista puhumattakaan!

Mutta päälaellaan on nykyinen malli niinku noiden elimistön signaalien suhteen.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Jos on huono metsästäjä niin kannattaa kuljeskella valtateiden varsia. Sieltä löytää tuoretta luomusafkaa.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Knoukkarin ihanne-ruokavaliossa kaikki ravinto metsästetään itse. :ahem: Ei tartte miettiä mitään muuta.. Antilooppi lihoiksi ja tyytyväisenä kunnes tulee taas nälkä ja uutta peuraa saalistamaan.:ahem:
Olis laadukasta ravintoa jos sais antilooppia syödä.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24203
Sijainti
lappeen Ranta
Panda-dieetti on kaikkein terveellisin. Syödään vain bambunversoja, joissa on niin vähän yhtään mitään, ettei sitten jaksa kuin nukkua ja syödä lisää bambunversoja. Jää kaikki terveydelle vaaralliset hillumiset vallan pois ohjelmasta sitten.
 
Ylös