Terveysthread

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Minusta tuntuu, että muut keskustelevat niistä täällä paljon enemmän kuin minä.

Tämä sinänsä on imartelevaa, mutta herättää myös TIETTYJÄ KYSYMYKSIÄ!
Kysy pois. Kyllä me mielellään vastaillaan kaikkiin kysymyksiin koskien kassejasi.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Itse olen koittanut vähentää ylensyömistä ja -juomista. Tavoitteena saavuttaa sama paino mitä armeijaan lähtiessä.

Jos aloittaisi liikuntaharrastuksetkin taas jossain vaiheessa, niin auttaisi varmaan asiaa myöskin.

Sori off-topic.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Tuolla on asiaohjelman muodossa mietittävää ravintotottumuksistamme.
Itse olen konkreettisesti huomannut, että hiilareiden vähentäminen (Huom. vähentäminen - ei vetäminen minimiin) on parantanut yleisvireyttä.
Esim. runsaan, mutta vähähiilarisen ruoan päälle ei väsytä lainkaan - toisin kuin hiilaripitoisen annoksen perään lähes poikkeuksetta tapahtuu.
 
Viimeksi muokattu:

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Tuolla on asiaohjelman muodossa mietittävää ravintotottumuksistamme.
Itse olen konkreettisesti huomannut, että hiilareiden vähentäminen (Huom. vähentäminen - ei vetäminen minimiin) on parantanut yleisvireyttä.
Esim. runsaan, mutta vähähiilarisen ruoan päälle ei väsytä lainkaan - toisin kuin hiilaripitoisen annoksen perään lähes poikkeuksetta tapahtuu.
Katsoin. Jotain on tehtävä :thumbfh:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tuolla on asiaohjelman muodossa mietittävää ravintotottumuksistamme.
Itse olen konkreettisesti huomannut, että hiilareiden vähentäminen (Huom. vähentäminen - ei vetäminen minimiin) on parantanut yleisvireyttä.
Esim. runsaan, mutta vähähiilarisen ruoan päälle ei väsytä lainkaan - toisin kuin hiilaripitoisen annoksen perään lähes poikkeuksetta tapahtuu.
Jos runsashiilarisen ruoka-annoksen jälkeen alkaa väsyttää niin se yleensä tarkoittaa sitä että insuliiniherkkyys on jo laskenut ja että mahdollisuus sairastua kakkostyypin diabetekseen on kohonnut. Siinä tapauksessa hiilareihin ei todellakaan pitäisi koskea. Se nollaan vetäminen ei ole kauhean järkevää. Pitää silti syödä vähähiilarisia kasviksia ja hedelmiä. Tosin perunat, maissit, banaanit yms kannattaa jättää pois.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Jos runsashiilarisen ruoka-annoksen jälkeen alkaa väsyttää niin se yleensä tarkoittaa sitä että insuliiniherkkyys on jo laskenut ja että mahdollisuus sairastua kakkostyypin diabetekseen on kohonnut. Siinä tapauksessa hiilareihin ei todellakaan pitäisi koskea. Se nollaan vetäminen ei ole kauhean järkevää. Pitää silti syödä vähähiilarisia kasviksia ja hedelmiä. Tosin perunat, maissit, banaanit yms kannattaa jättää pois.
Näin varmasti. Ihmettelen niitä, jotka hyökkäävät ihan raivona tuota vähähiilarista diettiä vastaan, mesoamalla ettei ihminen pärjää ilman hiilareita. Ei varmasti päsrjääkkään, enkä ymmärrä niitäkään, jotka pidättäytyy kaikesta mahdollisesta hiilarisista tyyliin, "nekun tappaa". Mutta varmasti tuo energian saannin painopisteen muuttaminen tuonne rasvan puolelle, saattaa auttaa monella asiaan. Kyllä tota kupua nyt tarttis jollain saada pienemmäks, eikä sitä nyt viitteis olla jouluun asti syömättäkään.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Näin varmasti. Ihmettelen niitä, jotka hyökkäävät ihan raivona tuota vähähiilarista diettiä vastaan, mesoamalla ettei ihminen pärjää ilman hiilareita. Ei varmasti päsrjääkkään, enkä ymmärrä niitäkään, jotka pidättäytyy kaikesta mahdollisesta hiilarisista tyyliin, "nekun tappaa". Mutta varmasti tuo energian saannin painopisteen muuttaminen tuonne rasvan puolelle, saattaa auttaa monella asiaan. Kyllä tota kupua nyt tarttis jollain saada pienemmäks, eikä sitä nyt viitteis olla jouluun asti syömättäkään.
Siis kyllähän ihminen pärjää. Esimerkiksi ei ole yhtään välttämätöntä hiilihydraattia. Elimistö pystyy valmistamaan kaiken tarpeellisen itse. Sen sijaan on välttämättömiä aminohappoja (proteiineja) ja välttämättömiä rasvahappoja. Jos laittaisi ihmisiä vuodeksi autiolle saarelle ja antaisi toiselle puoliskolle vain pelkkää hiilaria ja toiselle vain proteiinia ja rasvaa niin hiilari ryhmä olisi kuollut ja proteiini/rasva ryhmä olisi varmaan elämänsä kunnossa. Ei vaan ole mitään järkeä että jättää kasvikset ja hedelmät pois, tosin kannattaa niistä karsia pois ne runsashiilarisimmat/-sokerisimmat.

Nykyhedelmät ja vihannekset eivät ole niitä mitä on syöty 100 vuotta sitten. Nykyiset hedelmät mitä kaupoista saa on risteytetty mahdollisimman makeiksi. Eivät rypäleet, sitrushedelmät, banaanit, porkkanat ja muut olleet niin makeita alunperin. Siis hemmetti omena - ja appelsiinimehutkin vastaavat limonaadeja sokeripitoisuutensa puolesta ja ne on pastöroitu eli kaikki c-vitamiini on tuhottu. Sen jälkeen siihen on lisätty synteettistä c-vitamiinia. Tosi luonnollista. Siis vaikka kyseessä olisi ns. tuorepuristettu Tropicana. Ei kuulosta hyvältä. Tämä siksi että makeat hedelmät ja vihannekset menevät paremmin kaupaksi.
 

Örfil

Guest
Pääasiassa syön kasvisruokaa eli arviolta n. 75% on kasvispöperöä. Joskus söin pelkästään kasvisruokaa, mutta proteiininsaanti oli vaarassa, joten kanaa ja joskus rillimakkaraa/hampurilaisia (!) kuuluu nykyään ruokavalioon
Karppauksia en enää pahemmin harrasta. Silloin kun harrastelin, paino putosi 66 kiloon vs. nyky 73-74 kg eli painoni putoaa aivan liian alas (olen 178cm, eli liki ihannepaino just nyt).

Aamuisin popsin 2 kpl Pirkka-kalaöljypillereitä, talvisin jokusen kerran viikossa monivitamiinia D-vitamiinin saannin turvaamiseksi.
Silloin tällöin tulee kokeiltua "ihmelääkkeitä", tällä hetkellä L-arginiiniä 500 mg/päivässä.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Silloin tällöin tulee kokeiltua "ihmelääkkeitä", tällä hetkellä L-arginiiniä 500 mg/päivässä.
500mg l-arginiinia ei vaikuta mihinkään. Enemmän arginiiniä saa kun syö vähän jotain lihaa. Pelkkää rahan hukkaa. Lisäksi jos on esim. huuliherpes, sukupuoliherpes tai vyöruusu niin arginiinilisä voi pahentaa oireita .
 

toleranssisiipi

Langennut enkeli
Liittynyt
14.9.2003
Viestit
14061
Sijainti
SEKOS-marketin vihannesosasto
Pääsääntöisesti en juurikaan mieti mitä suuhuni laitan, eli panen. Haluan pysyä terveenä sekä fyys- että henkisesti, eikä muotiruokavalioiden noudattaminen edistä kumpaakaan.
 

Örfil

Guest
500mg l-arginiinia ei vaikuta mihinkään. Enemmän arginiiniä saa kun syö vähän jotain lihaa. Pelkkää rahan hukkaa. Lisäksi jos on esim. huuliherpes, sukupuoliherpes tai vyöruusu niin arginiinilisä voi pahentaa oireita .
Ei se ole tosiaan mitään vaikuttanut mihinkään. Ainakaan sanottavasti.
Paitsi siinä on kuulemma sivuvaikutuksena kovempi stondis - se saattaa pitää paikkaansa :D :D
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ei se ole tosiaan mitään vaikuttanut mihinkään. Ainakaan sanottavasti.
Paitsi siinä on kuulemma sivuvaikutuksena kovempi stondis - se saattaa pitää paikkaansa :D :D
:D Ei kyllä tutkimusten mukaan pidä paikkaansa toi arginiinin verisuonia laajentava ja verenvirtausta edistävä vaikutus kun käytetään suun kautta otettavaa arginiinilisää. Sitten kun otetaan 20-30g (20000-30000mg) suonensisäisesti niin saadaan haluttu vaikutus. Se on monesti noissa että ravintolisissä että viitataan tutkimuksiin joilla ei ole mitään vertalukohtaa itse tuotteeseen. Vedotaan johonkin tutkimukseen jossa on ollut paljon suurempi annos, eri annostelutapa ja usein jopa aivan eri aine kyseessä.

Tässä testattiin erilaisia arginiinilisiä. Annos oli kaksi kertaa suositeltua suurempi ja minkäänlaista vaikutusta ei saatu esille. Annos olis siis useita grammoja.
http://www.jissn.com/content/pdf/1550-2783-7-16.pdf
 

Örfil

Guest
:D Ei kyllä tutkimusten mukaan pidä paikkaansa toi arginiinin verisuonia laajentava ja verenvirtausta edistävä vaikutus kun käytetään suun kautta otettavaa arginiinilisää.
Kuka sanoi että otan sen suun kautta - mulla on ne suppoina ;)
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Tavallinen monipuolinen ruokavalio ilman ylimääräistä hiilihydraattia ja ilman ylimääräistä rasvaa. Käytän hiilareita ja rasvaa vain tarpeen mukaan ja kiinnitän huomiota laatuun (esim. ei pullahiilaria vaan pitkäketjuista).

Tähän ruokavalioon olen siirtynyt viimeisen vuoden aikana pikkuhiljaa. Aiemmin tuli vedettyä liikaa hiilareita, enkä niinkään kiinnittänyt huomiota laatuun. Totesin (silloin reilu vuosi sitten), että vaikka paljon kestävyysurheilua harrastankin, niin rajansa kaikella ja liika ei ole hyvästä.

Toinen iso muutos oli se, että syön nykyään selvästi vähemmän lounaalla, mutta enemmän muina aikoina päivästä. Pyrkimyksenä tila ettei olisi missään vaiheessa huutava nälkä, muttei myöskään täpötäynnä. Tämä muutos (yhdistettynä hiilarimäärän ja laadun tarkastamiseen) on parantanut iltapäivän vireystasoani huomattavasti.

Edit: lisäravinnehifistelyn jätän oldezille.
 
Ylös