Toyota Gazoo Racing

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3395
Sijainti
Lahti
Äkistään kun näen videon, jossa joku kurvailee Toyotalla, auto näyttää oikeastaan vähän siltä kuin olisi jäänyt maalaushommat kesken. Valkopunainen on sinällään ihan bueno.
 

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
233
Lappi testaa, julman näköinen ilman puskuria. Reigeri vaihtunut iskarimerkiks? Lampi tais jotain mainita sivulauseessa iskareista Krissen haastattelussa.


Näytti ihan siltä, että hypyissä keula pakotti isosti ylös. Vaikuttaako tuo takapuskurin puuttuminen tähän?
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
915
Saundit on kohdillaan hybridissä 👍. Oliko tosiaan vähän levottoman näköinen hypyissä? Hitaalta ei todellakaan silti näyttänyt.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3609
Sijainti
JKL
Tuo takasiipi painaa varmaan perää alas. Keulan aerodynamiikkaa karsittu joten johtunee osaksi siitä. Ja lyhentynyt alustan joustomatka ei yhtään helpota asiaa... Mutta ei se hitaalta näytä. Vaikuttaa hyvältä Ruotsia ajatellen...
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Tuo takasiipi painaa varmaan perää alas. Keulan aerodynamiikkaa karsittu joten johtunee osaksi siitä. Ja lyhentynyt alustan joustomatka ei yhtään helpota asiaa... Mutta ei se hitaalta näytä. Vaikuttaa hyvältä Ruotsia ajatellen...
Painaa vähän, mutta selkeästi vähemmän vie tontiin autoa kadonneiden taka- ja pohjadiffuusorien myötä. Aika levottomasti irti tuo vekotin kyllä kokoajan on verrattuna edelliseen WRC-autoon. Varmasti kyllä vaikuttaa myös tuo joustomatkakin.
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
564
Mitenköhän myös tuo hybridiyksikkö, sehän on lisäpainona kuskien takana? Onko sitä miten hyvin saatu sitten balansoitua.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Mitenköhän myös tuo hybridiyksikkö, sehän on lisäpainona kuskien takana? Onko sitä miten hyvin saatu sitten balansoitua.
Kuvien perusteella on aika keskellä, joten uskoisin että painojakaumaan ei ole juurikaan vaikuttanut.
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
564
Kuvien perusteella on aika keskellä, joten uskoisin että painojakaumaan ei ole juurikaan vaikuttanut.
Okei, oma silmään kuskipari näyttäisi olevan aika lailla akseleiden puolivälissä ja hehän kyllä painavatkin enemmän kuin hybridiyksikkö, joka sitten näyttäisi olevan juuri taka-akselin etupuolella.

Suppeasti asiaa googlasin, rally insight oli samoilla linjoilla, mutta sivuston pätevyydestä en sitten osaa sanoa enempää kun ei ole tullut isommin luettua. Juttu on myös jo viime kesältä, mutta FIA tuon yksikön paikan on määrännyt, eikä sitä varmaan ole enää sitten isommasti ainakaan siirretty.

"Another point to note is the addition of Rally1’s 100 kg hybrid power unit in the rear half of the car. This shifts the car’s mass distribution rearward.

With both the Centre of Pressure and mass distribution shifting closer to the rear wheels in 2022, car balance characteristics will be completely different
."

https://rallyinsight.com/2021/05/17/what-we-can-learn-from-wrcs-first-rally1-photos/
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Okei, oma silmään kuskipari näyttäisi olevan aika lailla akseleiden puolivälissä ja hehän kyllä painavatkin enemmän kuin hybridiyksikkö, joka sitten näyttäisi olevan juuri taka-akselin etupuolella.

Suppeasti asiaa googlasin, rally insight oli samoilla linjoilla, mutta sivuston pätevyydestä en sitten osaa sanoa enempää kun ei ole tullut isommin luettua. Juttu on myös jo viime kesältä, mutta FIA tuon yksikön paikan on määrännyt, eikä sitä varmaan ole enää sitten isommasti ainakaan siirretty.

"Another point to note is the addition of Rally1’s 100 kg hybrid power unit in the rear half of the car. This shifts the car’s mass distribution rearward.

With both the Centre of Pressure and mass distribution shifting closer to the rear wheels in 2022, car balance characteristics will be completely different
."

https://rallyinsight.com/2021/05/17/what-we-can-learn-from-wrcs-first-rally1-photos/
https://www.wrcwings.tech/2021/09/14/2022-rally1-cars-hybrid-system-operation-aero-implications/
Myös täällä sanotaan että painopiste on siirtynyt taaemmaksi. Eli minä olin väärässä, takaosassa autoa se on.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3609
Sijainti
JKL
Totuus painopisteestä voi olla jotain muuta kun tuolla kirjoitellaan. Tarkkoja tietoja tallit ei kerro. Mutta peilaten edellisen säännön autoihin, niin ne oli alipainoisia eli lisäpainojs joutuivat laittamaan että sääntö täytyy. Näissä voi olla sama tilanne. Hybridi yksikkö painaa enemmän mutta myös minimipaino on noussut. Jos lisäpainoja käytetään niin varmasti käyttävät niitä siten että auto on tasapainoinen... Tämä siis spekulaatiota enkä tiedä kuinka vaikea nuo autot on saada lähelle minimipainoa...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Jos, kuten mm. Kalle on antanut ymmärtää, Rally1 kaarat on sangen takapainoisia eikä airotkaan isommin paina sitä keulaa maahan, niin vaikea on lisäpainoillakaan sitä asiaa juuri korjata. Ei edessä oikein ole mitään paikkaa mihin niitä painolevyjä voisi pultata. Kuskin ja kartturin penkkien aluset lienevät ainoa paikka, ja siitä ei pitkittäisen painonjakauman kannalta juurikaan ole apua. Poikittaista tasapainoa on paljon helpompi korjata.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3609
Sijainti
JKL
No vaikka niin että moottorin alle tulevan panssarin tekee tuplapaksusta teräslevystä... Kyllä se onnistuu. Tai valaa etukelkan lyijyä täyteen... Kyllä ne keinot keksii...
 

Jone77

Well-known member
Liittynyt
22.1.2022
Viestit
234
Onko kaikki Toyotat ajanut testeissä ilman takapuskuria? Varaudutaanko tällä vaan siihen, että ruotsissa saattaa puskurit irtoilla kun nojataan penkkoihin ja tiedetään paremmin miten auto käyttäytyy sen jälkeen? Vai mikä tässä on ideana 🤔
 
Ylös