Treeniä 2007

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
Jacques sanoi:
No tuota.. mä en kyllä ainakaan Finlandiassa missään vaiheessa vetänyt hitaasti nautiskellen.. :D Siis sehän on juoksuun verrattuna sama, kun vetäisit välillä kävelyksi tai hölkäksi? :D
Sitähän se on, mutta ainakin mulla on helpompi jatkaa hiihtoa taas kovempaa tahtia kuin saman tekeminen juostessa.

Mutta joo, vähänkun treenaan tota voitelua ja muutenkin hiihtoa niin eiköhän ajat vielä vähäsen tipu! Voiteluun kyllä kannattaa Knoukkarinkin panostaa se minuutti ennen hiihtoa, niiku mä teen. Voin sanoa, että kokemus puhuu!

27.2 treenit jatkuu...

Tunti punttia. Ojentajia ja rintaa tein. Ei ollut huipputreeni ollenkaan, väsy olo, mutta tulipaha tehtyä.

Saldo 2007:

Juoksua 150,5 km, n. 14h01min
Punttisali 33 h 30 min
Sulkapallo 1 h 15 min
Lumihankisauvajuoksu 35 min
Hiihto 76 km, 7h43 min
Luistelua 1h

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
27.2. Hiihtoa 10 km. Toisen kierroksen jälkeen meni tovi, kun kaivoin avainta Belmikselle. Aika tasaseen tahtiin siis kaikki 3 kierrosta.:ahem:

Viimeksi muokattu:

Thunder

Vihan aiheuttaja
Sopiiko kysyä, että miten hoidatte elimistönne tarvittavat aineet?
Rasvat, hiilihydraatit ja proteiinit? Koska yksikin niistä puuttuminen, altistaa elimistön luhistumiseen. Se on varma.

Knoukka

Well-known member
Thunder sanoi:
Rasvat, hiilihydraatit ja proteiinit? Koska yksikin niistä puuttuminen, altistaa elimistön luhistumiseen. Se on varma.
Hyvin. :thumbup: Mun ruokavalio on aikalailla kompromissi suomalaisen (uuden) ruokakolmion ja zonen väliltä, mitä komppaan marjoilla, omega-kolmosilla ja vitamiineilla. Alakarppaus ei mulle tietenkään sovi (tällä kulutuksella eikä muutenkaan: seuraa hedaria, sykkeen nousua jms) enkä sitä tartte, mutta hieman olen suhteita muuttanut. Palautuminen on nopeampaa näillä eväin ja tulee jotenkin tasapainoisempi sekä tasaisesti virkeä olo. Eli tankkaan sopusuhtaisesti poltto- että rakennusainetta. Lisäravinteita, protskua mun tapauksessa en just nyt käytä, mutta pitää ottaa sekin ohjelmaan jos ja kun treenimäärää hieman tästä nostan ja kovennan. Nyt on kevyt pk-kausi meneillään ja pärjään ihan luomulla.

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
Juhis sanoi:
Mutta joo, vähänkun treenaan tota voitelua ja muutenkin hiihtoa niin eiköhän ajat vielä vähäsen tipu! Voiteluun kyllä kannattaa Knoukkarinkin panostaa se minuutti ennen hiihtoa, niiku mä teen. Voin sanoa, että kokemus puhuu!
www.startex.fi

Tuolla on loistavat voiteluohjeet! Kyl hyvään voiteluun menee ainakin minulla enemmän aikaa kuin minuutti. :)

Jacques

Sijainti
Helsinki
Thunder sanoi:
Pikkuhiljaa olen kiinnittänyt näihin asioihin enemmän ja enemmän huomiota. Kuitenkin enemmän vain lähinnä jonkun isomman tapahtuman alla.
Ruokavalioni on suht terveellinen (lautasesta puolet salaattia, 25% lihaa ja 25% perunaa tai makaroonia), mutta ravintosisältöjä en ole sen tarkemmin katsellut. Kerran päivässä syön lounaan ja 4-5 kertaa päivässä pienemmän annoksen (esim. leipää, jogurttia, viiliä, puuroa jne)..

Treeniä ennen ja treenin aikana käytän erilaisia urheiluravinnevalmisteita, mikäli koen sen tarpeelliseksi.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Thunder sanoi:
Mä syön suht rasvatonta kotiruokaa. Aika paljon menee ruuan kanssa hiilareita ja illalla Fittness-muroista. Protskuja revin sitten lihasta, maitojuomasta (olen laktorantti), jogurtista. Hedelmiä syön paljon.

Lisäravinteita syön niveliin ja lihaksiin sinisimpukka-hainrustouutetta, rautatabletteja Retafer-100 ja monivitamiini-hivenaine tabuja tai MiVi-total litkua.

Rasittavien lenkkien jälkeen vedän Gatorade tms. juomaa, jolla saa natrium tasapainoa korjattua.

Knoukka

Well-known member
28.2.

Aamulla tunnin lenkki koiran kans keskisyke 112. Nyt tulin hiihtämästä, sama 12km kuin eilen. Olin eilisillä suksilla ja ekalla kierroksella piti aukaista vielä latua, pitkillä saroilla oli vielä kova vinkkakin mutta tokalle kierroksella nostin vähän sykettä. Aikamoista sutimista oli välillä ja selkä meinasi tehdä kuituset mutta hyvä ja raikas fiilis tuli! Ja huomenna teen takuulla sen suksihuollon!

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
28.2

Hiihtoa n. 10 kilsaa, aikaa meni 57 minsaa. Alussa tuntui, että nyt menee hyvin ja voitelu toimisi loistava, vaikka vähän satoi lunta, mutta kun lumisade koveni tuli hiihdosta ihan karmeeta, tais olla lähempänä kävelyä välillä kuin hiihtoa elikkä suksen pohjat keräs lunta aika mallikkaasti. Nauratti, kun ei meinannut päästä laskuissa edes monttuun asti. :D Nyt olisi tarvinnut sitä luistoa ja paljon, että hiihto olisi tuntunut yhtä mukavalta kuin esim. eilen.

Tästä on ilmeisesti vedettävä johtopäätös, että jos ensivuonna sinne Finlandiaan suuntaa, kannattaa toivoa, että on mieluummin pakkasta kuin lähempänä nollaa olevat kelit. Helpottaa voitelua ja olosuhteet ei vaihdu niin paljoa päivän aikana.

Saldo 2007:

Juoksua 150,5 km, n. 14h01min
Punttisali 32 h 30 min
Sulkapallo 1 h 15 min
Lumihankisauvajuoksu 35 min
Hiihto 86 km, 8h40 min
Luistelua 1h

Thunder sanoi:
Mun täytyy kyllä tunnustaa, että syömispuolella mulla olisi parannettavaa ja paljon. Makeaa tekee mieli liian usein ja sitten ei jaksa kokkailla terveellisiä aterioita yksin asuessa -->pakastepitsaostoksille. Kun kuitenkin motivaatiota joskus on, pyrin syömään enemmän proteiinia (lihaa ja kananmunia) sekä vihanneksia (sekavihannespussi sopii jokaisen safkan lisukkeeksi!) ja vähemmän hiilareita (makaronia ja perunaa). Jos jotain ostan, katson ensiki kalorimäärät, sitten protskut, hiilarit ja lopuksi rasvamäärät. Elikkä eniten sais olla protskua ja vähiten rasvaa. Muuten treenaan täysin "luomusti", minkäänlaisia lisäravinteita en käytä, urheilujuomaakin tosi harvoin, en edes ylimääräisiä vitamiineja syö. Jotain Beroccaa voisi kyllä alkaa vetämään. Pitäisi kyllä enemmän panostaa ruokahuoltoon, voi olla, että auttaisi treenaamiseenkin.

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
Jacques sanoi:
www.startex.fi

Tuolla on loistavat voiteluohjeet! Kyl hyvään voiteluun menee ainakin minulla enemmän aikaa kuin minuutti. :)
Jeah, tänx, pitää lueskella jossain välissä.

Kyllä hyvään voiteluun menneekin helposti yli minuutti, mutta minuutin voitelullakin saa kummasti eroa voitelemattomaan! Mä oon voidellut sukset samalla kun niitä nostelen autosta pois, suksi vaan polvelle ja voidetta pohjiin ja menoksi. Lähtiskö taas 8 minuuttia 7 kilsan ajasta pois, jos käyttäisi kunnolla aikaa voiteluun? :D

Faustus

Well-known member
Juhis sanoi:
Tästä on ilmeisesti vedettävä johtopäätös, että jos ensivuonna sinne Finlandiaan suuntaa, kannattaa toivoa, että on mieluummin pakkasta kuin lähempänä nollaa olevat kelit. Helpottaa voitelua ja olosuhteet ei vaihdu niin paljoa päivän aikana.
Itse ainakin toivon juuri nollakeliä, poutaa ja tyyntä/myötätuulta. Kovalla pakkasella hiihtäminen on raskaampaa ja aikaa menee enemmän. Lumisateella käy juurikin niin, että suksia saa puhdistaa vähän väliä.

Jacques

Sijainti
Helsinki
Faustus sanoi:
Itse ainakin toivon juuri nollakeliä, poutaa ja tyyntä/myötätuulta. Kovalla pakkasella hiihtäminen on raskaampaa ja aikaa menee enemmän. Lumisateella käy juurikin niin, että suksia saa puhdistaa vähän väliä.
Mä taas tykkään enemmän pakkasella hiihtämisestä kuin nollakelistä. En ole esim. kertaakaan onnistunut nollakelin voitelussa.. :/
Lisäksi muutenkin pidän viileämmästä kelistä.

Faustus

Well-known member
En toki tarkoittanut sitä, etten pitäisi pakkasella hiiihtämisestä, vaan ainoastaan sitä, että pakkasella hiihdettäessä menee enemmän aikaa.

Teippivoiteet vaan pohjaan, niin pitää lähes kelillä kuin kelillä. Samoilla teippivoiteilla pystyy hiihtämään noin 1000 km:ä, kenties ylikin.

Jacques

Sijainti
Helsinki
Faustus sanoi:
En toki tarkoittanut sitä, etten pitäisi pakkasella hiiihtämisestä, vaan ainoastaan sitä, että pakkasella hiihdettäessä menee enemmän aikaa.

Teippivoiteet vaan pohjaan, niin pitää lähes kelillä kuin kelillä. Samoilla teippivoiteilla pystyy hiihtämään noin 1000 km:ä, kenties ylikin.
Minusta nollakelillä on kyllä tosi raskasta verrattuna pakkaseen, mutta ehkä se sitten johtuu nimenomaan niistä voitelutaidoistani. Nollakelillä tulee myös herkemmin kuuma, mikä vaikuttaa ainakin minuun. Pakkaselle on jotenkin helpompi pukeutua oikein.

Faustus

Well-known member
Mitä luulet, että tarkoitetaan, kun puhutaan "lentokelistä"? Eikös se ole juuri silloin, kun lämpötila on nollassa tai jopa pari astetta plussalla?

Pakkasella lumi on kuivempaa, joten luulisin, että silloin ei luisto ole niin hyvä kuin nollakelillä. Eurosportilla selostaja sanoi joskus vuosi tai kaksi sitten, kun yhdistetyn kisa käytiin kovalla pakkasella, että tämä keli suosii Mannista isokokoisena, koska silloin hiihtäminen on raskaampaa. Jos pitovoitelu vain onnistuu, pitäisi nollakelillä mennä kovempaa. Jos taas pitovoitelu epäonnistuu, voi hiihtäminen olla todella vittumaista.

Jos on alle kymmenen astetta pakkasta, eikä tuuli ole turhan kova, laitan takin alle pelkästään t-paidan. Jos on vähän kylmempää tai tuulee otan kaulurin mukaan. Toisen, pitkähihaisen, aluspaidan laitan vasta, jos on noin parikymmentä astetta pakkasta. Tai sitten tungen sen takin taskuun ja laitan vasta suorituksen jälkeen päälle.

Sen huomasin jo toistakymmentä vuotta sitten talvisilla juoksulenkeillä, että liikkuessa tulee tarpeeksi lämmin talvellakin kevyellä vaatetuksella. Intissä tosin taisin kerran tyhmyyksissäni laittaa nallepuvun paidan takin alle.

Yksi juttu, mitä olen miettinyt, on se, että kannattaisiko kovalla tuulella ja vähän kovemmalla pakkasella laittaa pipon alle otsapanta? Joskus tuppaa nimittäin käymään niin, että pipo jäätyy ja sen seurauksena korvatkin jäätyvät.

Viimeksi muokattu:

Knoukka

Well-known member
Faustus sanoi:
Mitä luulet, että tarkoitetaan, kun puhutaan "lentokelistä"? Eikös se ole juuri silloin, kun lämpötila on nollassa tai jopa pari astetta plussalla?

Pakkasella lumi on kuivempaa, joten luulisin, että silloin ei luisto ole niin hyvä kuin nollakelillä. Eurosportilla selostaja sanoi joskus vuosi tai kaksi sitten, kun yhdistetyn kisa käytiin kovalla pakkasella, että tämä keli suosii Mannista isokokoisena, koska silloin hiihtäminen on raskaampaa. Jos pitovoitelu vain onnistuu pitäisi nollakelillä mennä kovempaa. Jos taas pitovoitelu epäonnistuu, voi hiihtäminen olla todella vittumaista.

Jos on alle kymmenen astetta pakkasta, eikä tuuli ole turhan kova, laitan takin alle pelkästään t-paidan. Jos on vähän kylmempää tai tuulee otan kaulurin mukaan. Toisen, pitkähihaisen, aluspaidan laitan vasta, jos on noin parikymmentä astetta pakkasta. Tai sitten tungen sen takin taskuun ja laitan vasta suorituksen jälkeen päälle.

Sen huomasin jo toistakymmentä vuotta sitten talvisilla juoksulenkeillä, että liikkuessa tulee tarpeeksi lämmin talvellakin kevyellä vaatetuksella. Intissä tosin taisin kerran tyhmyyksissäni laittaa nallepuvun paidan takin alle.

Yksi juttu, mitä olen miettinyt, on se, että kannattaisiko kovalla tuulella ja vähän kovemmalla pakkasella laittaa pipon alle otsapanta? Joskus tuppaa nimittäin käymään niin, että pipo jäätyy ja sen seurauksena korvatkin jäätyvät.

Kyllä mä ton lentokelin ajattelen nollakeliksi kun suksen ja lumen väliin sulaa kitkasta rullaava vesikerros. Samoin kuten luistimen ja jään väliin.

Itse pidän alimmaisina juosutrikoita, jonka päällä jaloissa (lämpö)tuulihousut (Newline). Yläkropassa iholla trikoopaita kans ja päällä thermoasu (Newline). Kylmällä kelillä välissä pitkähihainen juoksupaita (Reebookin windstopperi).

Mainosin noita Newlinen thermoasuja kun en oo muilla merkeillä oikein vastaavia nähnyt. Ainakin Stadium niitä myy ja ovat ihan edullisia.

Ootko kokeillut Thinsulaten pipoa? Lämpenee tarpeeksi jopa mun aivotoiminoilla kylmemmälläkin kelillä. Samoin Thinsulaten sormikkaat on pelanneet tosi hyvin.

Jacques

Sijainti
Helsinki
Faustus sanoi:

Pakkasella lumi on kuivempaa, joten luulisin, että silloin ei luisto ole niin hyvä kuin nollakelillä. Eurosportilla selostaja sanoi joskus vuosi tai kaksi sitten, kun yhdistetyn kisa käytiin kovalla pakkasella, että tämä keli suosii Mannista isokokoisena, koska silloin hiihtäminen on raskaampaa. Jos pitovoitelu vain onnistuu pitäisi nollakelillä mennä kovempaa. Jos taas pitovoitelu epäonnistuu, voi hiihtäminen olla todella vittumaista.
Varmaan on juuri noin, en väitä vastaan, mutta puhuinkin vain omista kokemuksistani. Itselleni pakkassää sopii paremmin. Luiston kanssa mulla on nimittäin harvemmin suurempia ongelmia, toisin kuin sitten pidon kanssa. Eli siis kuten sanoin, niin kokemukseni ja fiilikseni tuohon keliin suhteutettuna johtuu tosiaan pitkälti myös voitelutaidottomuudestani nollakelille. :)

Faustus sanoi:

Itselläni on alle 10 asteen pakkasella yksi hengittävä urheilukerrasto alla. Nollakelillä ohut ja pakkasella vähän paksumpi. yli 10 asteen pakkasella alimmaisena on se ohut kerrasto ja sen päällä paksumpi. Päälimmäinen kerros on jotain lycraa tms. Lisäksi yleensä käyttömäni pyöräilypaidan päällä on jokin tuulelta suojaava kerros. Riippuu pitkälti myös treenin pituudesta ja temmosta paljonko kerroksia pidän.

Finlandiassa pidin "kommandopipon" päällä vielä tavallista pipoa.. Normaalisti toki en tee näin, mutta treeneissä olin vain huomannut, että pakkasella viima käy pahasti otsaan. Ja tuota pipon jäätymistä on myös tapahtunut. Tuo otsapanta olisi varmastikin ajanut saman asian kuin "tuplapipo".

Jacques

Sijainti
Helsinki
1.3.
Alkoi sitten salitreenaus. Ekaksi tunnin mittainen yksilöohjaus, jossa katsottiin lähinnä mitä settejä mun kannattaa kuntosalin puolella tehdä. Sitten ohjauksen jälkeen kävin kokeilemassa jotain Fitball juttua, mutta se ei oikein tuntunut mun jutulta se pallon kanssa jumppaaminen. :D Noh.. oli siellä sentään tiukkoja perseitä, että ei nyt ihan turha kokeilu.. ;) Lisäksi kyllähän se ihan voimille kävi ja hikikin tuli, että siinä mielessä ihan ok.

Saldo 2007:
Hiihto: 250,8km (23h01min) (vapaa 11,6km; perinteinen 239,2km)
Pyöräily: 50km (3h10min)
Juoksu: 6,8km (45min)
Sauvajuoksu: 13,6km (1h30min)
Sauvakävely: 12,8km (1h45min)
Voimapyörä: 230 toistoa
Sali: 2h

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
2.3. Uintia 1,5 km. Samat vedot kuin viimeksi. Taas oli 2 ja 3 veto parhaimpia, joten kait sen voi tulkita niin, että kesällä uskaltaa jopa hiemaan lämmitellä ja verytellä, ilman että se on lopputuloksesta pois.:D Eli kuntopohja kestäisi senkin.:rolleyes: :eek:

Knoukka

Well-known member
Jacques sanoi:
1.3.
Alkoi sitten salitreenaus. Ekaksi tunnin mittainen yksilöohjaus, jossa katsottiin lähinnä mitä settejä mun kannattaa kuntosalin puolella tehdä. Sitten ohjauksen jälkeen kävin kokeilemassa jotain Fitball juttua, mutta se ei oikein tuntunut mun jutulta se pallon kanssa jumppaaminen. :D Noh.. oli siellä sentään tiukkoja perseitä, että ei nyt ihan turha kokeilu.. ;) Lisäksi kyllähän se ihan voimille kävi ja hikikin tuli, että siinä mielessä ihan ok.
Kuka sulle teki ohjauksen? Mee muuten keskiviikkona 16.45 Kaisan tsygeen, Kaisalla on parhaat tsyget ja musat. Sano terkkuja meikäläiseltä ja että palaan kuvioihin pyörän selkään syksyllä!